شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۵
کد مطلب : 127233

پس لرزه‌ها ادامه دارد

گروه‌های مقاومت فلسطین دیروز عملیاتی بزرگ و گسترده را اجرا کردند که به گفته کارشناسان و ناظران سیاسی و امنیتی شوک آور برای صهیونیست‌ها و تارخی و ماندگار در نبردهای اعراب و اسرائیل بوده است. در این عملیات برای نخستین بار فلسطینی‌ها به اراضی اشغالی نفوذ کرده و از زمین، زیر زمین، هوا و دریا این رژیم را هدف قرار داده و ده‌ها صهیونیست را بازداشت و در حملات موشکی تلفات بسیاری از صهیونیست‌ها گرفتند.
در همین حال رژیم صهیونیستی نیز همچون گذشته با کشتار غیر نظامیان و ویران سازی غزه به دنبال سرپوش نهادن بر شکست راهبردی خود بوده است. در کنار آنچه در میدان جنگ روی داده این عملیات دارای پیامدها و پس لرزه‌هایی است که تا مدتها باقی خواهد ماند. نخست آنکه نتانیاهو نخست وزیر صهیونیست‌ها در هفته‌های اخیر با برجسته سازی سازش عربستان با این رژیم و افزایش جایگاه جهانی این رژیم، به دنبال کاهش فشارهای داخلی و مقابله با اعتراضات خیابانی بوده است.
هر چند در سایر نقاط جهان جنگ زمینه ساز وحدت و یکپارچگی می گردد اما در ساختار صهیونیستی جنگ با چنین ابعاد فاجعه‌باری برای این رژیم نه تنها وحدت ساز نیست بلکه به تشدید تنشهای سیاسی و اعتراض‌های خیابانی منجر خواهد شد. به عبارتی دقیق‌تر بحران داخلی که ماه‌هاست این رژیم با آن درگیر است از امروز تشدید شده و عملا نتانیاهو در وضعت کناره گیری از قدرت و یا جنگ گستره با معترضان و جریان‌های سیاسی مواجه می‌شود. دوم آنکه آمریکا و کشورهایی همچون آلمان، انگلیس و فرانسه همواره مدعی حمایت از متحدان خود بوده و اقداماتشان را در قبال رژیم صهیونیستی را شاهد مثال این ادعا می‌اوردند.
 هر چند که حمایت‌های گسترده آنها از این رژیم ادامه دارد اما ناتوانی آنها در جنگ اخیر در اجرای این مسئله و پیشگیری اطلاعاتی و عملیاتی از آن، بیانگر ناتوانی ضعف شدید غرب در حمایت از متحدانش می‌باشد. این مسئله می‌تواند تبلعات منفی بسیاری برای غرب در صحنه جهانی داشته و زمینه ساز تقویت رویکرد جهانی به چند جانبه گرایی به جای وابسته بودن به یک جانبه گرایی غرب گردد.
 
مهسا شاه‌محمدی
https://siasatrooz.ir/vdcfmedymw6d00a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی