جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۱
کد مطلب : 127641

چرایی مصوبه شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل بامداد پنجشنبه پیش‌نویس قطعنامه ارائه‌شده از سوی مالت برای برقراری وقفه بشردوستانه در جنگ غزه را تصویب کرد. پیش‌نویس قطعنامه تصویب‌شده ضمن تاکید بر لزوم کمک‌رسانی به غیرنظامیان در نوار غزه، خواستار آزادی فوری اسرای صهیونیست شده است. پیش‌نویس قطعنامه تصویب‌شده توسط شورای امنیت همچنین خواستار وقفه فوری و گسترده بشردوستانه و ایجاد گذرگاه‌های امن در سراسر نوار غزه است.این قطعنامه با ۱۲ رأی مثبت و ۳ رأی ممتنع (آمریکا، انگلیس و روسیه) به تصویب رسید.
این اقدام در حالی صورت گرفته است که پیش از این، آمریکا و دیگر متحدان رژیم تروریست صهیونیستی سه قطعنامه که خواستار برقراری آتش‌بس در غزه بوده را وتو کرده‌اند. روسیه و چین هم در مقابل، قطعنامه دیگری را که آمریکا معرفی کرده بود وتو کرده‌اند. مروری بر بندهای این قطعنامه نشان می‌دهد که عملا نمی‌توان آن را به عنوان اقدامی جدی در پایان دادن به جنایات و نسل کشی صهیونیست‌ها در غزه در نظر گرفت اما همین قطعنامه نیم بند پیامی قابل توجه به همراه دارد که می‌توان از آن با عنوان دستاورد جدید مقاومت یاد کرد.
آنچه تا کنون از سوی آمریکا و اروپا در قبال قطعنامه‌های شورای امنیت صورت گرفته وتو کردن آن با ادعای لزوم محکوم سازی مقاومت حماس و نیز پذیرش حق دفاع مشروع رژیم صهیونیستی است که به نوعی توجیه کننده جنایات این رژیم و نیز حمایت‌های غرب از آن است. در قطعنامه تصویب شده عملا طرف‌های غربی از این خواسته‌ها عبور کرده‌اند. این امر نه برگرفته از تغییر رفتار غرب در حمایت از صهیونیست‌ها بلکه نشات گرفته از فشار گسترده افکار عمومی است که در سراسر جهان در حمایت از فلسطین به حرکت در آمده‌اند. هر چند که غرب با سلطه رسانه‌ای و نیروی سرکوب به دنبال مقابله با این وضعیت بوده است اما ایستادگی ملت فلسطین در کنار توحش بی امان صهیونیست‌ها زمینه‌ساز بیداری جهانی شده که برگزاری تظاهرات چند صد هزار نفری در فرانسه، انگلیس و آمریکا به رغم سرکوب‌های گسترده، نمودی از این وضعیت است. بر این اساس قطعنامه مذکور را می‌توان دستاورد بزرگ فلسطین در بهره گیری از افکار عمومی جهان در به چالش کشاندن حامیان رژیم صهیونیستی دانست که می‌تواند زمینه ساز تحولات قابل توجهی در آینده فلسطین و جهان گردد.
 
سید مهدی لنکرانی
https://siasatrooz.ir/vdci5yazzt1arq2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی