شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۶
کد مطلب : 128253

چرایی تکرار یک سفر

این روزها بار دیگر سخن از سفر مقامات ارشد آمریکایی به غرب آسیا مطرح شده است چنانکه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در نخستین مقصد از دور تازه سفر منطقه‌‌ای خود شامگاه جمعه وارد ترکیه شد.این چهارمین سفر بلینکن به خاورمیانه از هنگام شروع جنگ غزه است. بلینکن پس از این دیدار راهی یونان خواهد شد.وزیر خارجه آمریکا از  اردن، قطر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی، کرانه باختری و مصر بازدید خواهد کرد.
این سفر در حالی صورت می گیرد که سفر به ترکیه و یونان بیش از هر چیز معطوف به تحولات جنگ اوکراین و نقش این کشورها در این جنگ است هر چند که نقش آنها در جنگ غزه را نیز نمی‌توان نادیده گرفت بویژه اینکه یونان و ترکیه از تامین کنندگان مواد غذایی و سوخت برای رژیم صهیونیستی هستند.
نکته دیگر آنکه بعد از سه ماه از جنگ غزه، افکار عمومی در کشورهای غربی همچنان بر اصل حمایت از فلسطین تاکید دارد بگونه‌ای که حتی بر نظر سنجی‌ها و ارای انتخاباتی نیز تاثیگذار بوده چنانکه بایدن امروز به دلیل حمایت یک جانبه از رژیم صهیونیستی در مسیر زوال نظر سنجی‌ها قرار دارد. در این شرایط مقامات آمریکا با ژست بشر دوستی و افزایش کمک‌ها به غزه و نیز ارزیابی برای آنچه برقراری آتش بس موقت می‌نامند راهی منطقه می شوند. رویکردی که البته بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد چرا که این افراد هیچ اشاره‌ای به ماهیت جنایتکارانه و توهش صهیونیستی نداشته و صرفا از بالا رفتن تلفات غیر نظامیان ابراز نگرانی کرده در حالی که همزمان اقدام به ارسال تسلیحات برای رژیم صهیونیستی و معرفی مقاومت فلسطین به عنوان گروهی تروریستی می‌نمایند.
منطقه طی هفته‌های اخیر با مولفه‌ای به نام اوج گرفتن تنشها همراه بوده است. از یک سو آمریکا در عراق، پایگاه‌های نیروهای مقاومت مردمی عراق را که بخشی از ارتش عراق می‌باشند هدف قرار داده است که نقض آشکار حاکمیت و استقلال عراق و قوانین بین‌المللی است. رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکایی‌ها در سوریه جنایتی دیگر را رقم زد که از آن جمله به شهادت رسیدن سید رضی از مستشاران نظامی ایران بود. در لبنان نیز رژیم صهیونیستی اقدام به ترور العاروری معاون جنبش حماس کرد. در دریای سرخ نیز آمریکایی‌هایی با هدف قرار دادن یمنی‌ها چندین نفر را به شهادت رساندند. در همین حال گروه‌های تروریستی ساخته و پراخته آمریکا در سالروز شهادت سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی در کرمانی جنایتی بزرگ را رقم زده و صدها نفر را به خاک و خون کشیدند. در این شرایط غرب به شدت نگران گسترش دامنه جنگ در سراسر منطقه هستند لذا با سفر به منطقه برآنند تا از حد امکان از میزان این گستردگی بکاهند خصوصا اینکه بحران انرژی در فصل زمستان آنها را گرفتار بحران‌های شدیدی خواهد ساخت.

فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdciwvazpt1arr2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی