يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
کد مطلب : 128270

یمن مجری قطعنامه شورای امنیت

نود و چهار روز از دفاع مشروع ملت فلسطین در برابر اشغالگری و تجاوزات 75 ساله رژیم صهیونیستی در حالی در قالب طوفان الاقصی می‌گذرد که یمن در هفته‌های اخیر به یکی از ارکان اصلی این نبرد مبدل شده است. یمنی‌ها که تجربه 8 سال جنگ با ائتلاف آمریکایی –عربی را در کارنامه دارد امروز با تکیه بر توان داخلی توانسته به قدرتی بازدارنده برای جبهه مقاومت و امنیت منطقه مبدل گردد که در دریای سرخ نقشی بی بدیل را ایفا می‌کند. یمنی‌ها با آن روحیه شجاعت و ایمان ذاتی و به رغم تحریم‌ها و محاصره سنگین اکنون در دریای سرخ با بهره گیری از توان موشکی و پهپادی ابعاد جدیدی از جنگ نامتقارن را به رخ دشمنان امنیت منطقه و جهان می‌کشد.
نکته مهم در این موازنه قدرت آن است که یمنی‌ها رسما اعلام کرده‌اند که هرگونه کشتی مربوط به رژیم صهیونیستی و یا هر کشتی حامل کالا به سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار خواهد داد و تاکنون نیز این تهدیدات را عملی کرده است چنانکه سایر کشتی‌ها بدون هیچ مشکلی در دریای سرخ حرکت می کنند و هوچی‌گری غرب برای تهدید امنیت تجارت معرفی کردن یمنی‌ها نیز با ناکامی همراه شده است.
نکته مهم در عملکرد یمنی‌ها، انطباق کامل اقدامات آنها در دریای سرخ با قوانین و مقررات بین‌المللی از جمله قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره جنگ غزه است. پس از ماه‌ها مانع‌تراشی آمریکا سرانجام قطعنامه شورای امنیت با محوریت جنگ غزه تصویب شد هر چند که به میزان لازم کارایی و قاطعیت برای پایان دادن به توهش صهیونیست‌ها را نداشته است. از بخش‌های قابل توجه در این قطعنامه عبارت زیر می‌باشد: «شورا از طرفین خواست که "اجازه، تسهیل و امکان" ارسال فوری، ایمن و بدون مانع کمک های بشردوستانه در مقیاس را به طور مستقیم به جمعیت غیرنظامی فلسطینی در سراسر نوار غزه فراهم کنند.»
بر اساس این بخش از قطعنامه که دارای مبنای حقوق بین‌الملل می‌باشد هرگونه اقدامی در جهت تسهیل و تسریع در روند امداد رسانی به غزه امری ضروری می نماید. آنچه در قطعنامه‌های شورای امنیت مطرح است جهان شمول بودن آنهاست به این معنا که تمام کشورها موظف به اجرای آن می باشند و در صورت نقش آن، کشور‌های خاطی می‌تواند مورد بازخواست و مجازات قرار گیرند. بر این اساس وقتی قطعنامه شورای امنیت بر لزوم تسریع در روند امداد رسانی بدون مانع و ایمن کمک های بشر دوستانه برای غزه تاکید دارد یعنی آنکه هر اقدامی در جهت تحقق این مهم جهت رفع موانع امری مشروع می‌باشد. قدر مسلم آنکه آنچه از سوی گروه‌های فلسطینی در غزه جریان دارد دفاع مشروع در برابر اشغالگری و متجاوز است لذا هر اقدامی در جهت امدادرسانی به غزه و کمک به پایان جنگ باید با محوریت مقابله با متجاوز یا همان رژیم صهیونیستی و حامیانش صورت گیرد. با توجه به این اصل
اقدام یمن در دریای سرخ در مقابله با کشتی‌های صهیونیستی و آنهایی که به مقصد این رژیم هستند ، همراستا با قطعنامه بین المللی و در جهت اجرای نظر بخش عمده ای از جامعه بین المللی برای وادار کردن رژیم صهیونیستی به رفع موانع ارسال فوری و ایمن و بدون مانع کمک های بشردوستانه و پزشکی به جمعیت غیر نظامی فلسطینی در نوار غزه است. به عبارتی دیگر یمنی‌ها از یک سو متعهد به قوانین جهانی آزادی تجارت دریایی هستند و از سوی دیگر متعهد به اجرای قطعنامه شورای امنیت مبنی بر کمک سریع و ایمن به غزه. بر این اساس ادعای آمریکا مبنی بر تشکیل ائتلاف علیه یمن نه تنها اقدامی در جهت امنیت تجارت دریایی نمی‌باشد بلکه اقدامی علیه قطعنامه اخیر شورای امنیت است چرا که مبنای آن را هدف قرار دادن یمنی تشکیل می‌دهد که رسما و علنا در حال اجرای قطعنامه شورای امنیت جهت فشار بر رژیم صهیونیستی جهت پایان دادن به محاصره غیر انسانی و نسل کشی در غزه است.
 
قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdchq6nzv23niid.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی