دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۱
کد مطلب : 128287

تکرار یک طرح رویایی

وزیر خارجه ایتالیا آنتونیو تاجانی در مصاحبه‌ با روزنامه ایتالیایی La Stampa گفت اتحادیه اروپا باید ارتش ترکیبی خود را تشکیل دهد که می‌تواند در حفظ صلح و جلوگیری از درگیری ایفای نقش کند.تاجانی ضمن بیان این که همکاری نزدیکتر اروپا در زمینه دفاع برای حزب فورزا ایتالیا که او رهبری می‌کند، اولویت است، ادعا کرد اگر می‌خواهیم حافظان صلح در جهان باشیم، به یک ارتش اروپایی نیاز داریم و این پیش‌شرط اساسی برای داشتن یک سیاست خارجی موثر اروپایی است.
این سخنان به اصطلاح وحدت گرایانه و اقتدارگرایانه در حالی از سوی ایتالیا مطرح می‌شود که طی سالهای گذشته چندین مرتبه این طرح مطرح شده است چنانکه سران فرانسه بارها خواستار تشکیل ارتش مستقل و واحد اروپایی شده‌اند. در سال 2021 هنگام خروج نیروهای ناتو از افغانستان نیز بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که دوران نقش ماشینی اروپا در تایید و یا تکذیب کردن بیانیه‌ها باید پایان یابد و اروپا باید در حوزه نظامی و امنیتی  جایگاه جهانی به یک رویکرد مستقل و مقتدر دست یابد.
این رویای تشکیل ارتش واحد اروپا در شرایطی است که تا به امروز ناتو نقش محوری را در امنیت نظامی غرب داشته است و بیان چنین درخواست‌هایی نوعی دوری گزینی از ماهیت ناتو است. هر چند که اروپایی سعی دارند تا خود را اتحادیه‌ای مستقل معرفی نمایند که می تواند در حوزه های مختلف ایفای نقش داشته باشد اما فرایند رفتاری اروپا نشان می‌دهد که در عمل چنین استقلالی برای آنها وجود ندارد که جنگ اوکراین نمودی از آن است.
در حالی آمریکا اروپایی‌ها را وارد جنگ با اروپا کرده که از یک سو عملا این کشورها به رغم برخورداری از حمایت‌های ناتو نتوانسته‌اند در برابر روسیه دستاوردی داشته باشند و از سوی دیگر به اذعان سران غرب انبارهای تسلیحاتی آنها عملا خالی شده است و لذا اجبارا باید در مسیر سیاسی با مسکو قرار گیرند. آنچه برآیندی رفتاری غرب بویژه در اوکراین مشاهده شد آن است که عملا این کشورها نتوانسته‌اند از زیر سلطه آمریکا خارج شوند چنانکه جنگ اوکراین دقیقا مغایر با تمامی منافع اروپا بوده که صرفا به خواست آمریکا صورت گرفته است. لذا سخنان وزیر خارجه ایتالیا را باید تکرار یک طرح رویایی دانست که در سالهای آتی امکان تحقق آن وجود ندارد.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcfccdyew6d00a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی