شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰
کد مطلب : 128347

آیا این عدالت مالیاتی است؟!

طی روزها و هفته‌های گذشته تعدادی از پایگاه‌های خبری «فیک نیوز و باج نیوز» جوسازی رسانه‌ای سنگینی علیه سیاست‌های مالیاتی دولت برای سال آینده به‌راه انداختند و مدام در راستای دفاع از برخی کسب و کارها و مشاغل، دولت را به ایجاد مانع بر سر راه کسب و کار متهم کردند و اظهار می‌داشتند که اخذ مالیات باعث نابودی اقتصاد و... خواهد شد، اما در این میان هیچکس از کارگران و کارمندان که زیر بار گرانی طاقت‌فرسا که ناشی از عملکرد همین تولی کنندگان و کسبه می‌باشد حرفی نزد.
در این فرصت بنا نداریم از سیاست‌های مالیاتی و در نهایت اقتصادی دولت دفاعی داشته باشیم، بلکه قصدمان این است که بگوییم اتفاقا تنها کسانی که زیر بار فشار مالیاتی و تورمی کمرشان خم شده همین کارگران، کارمندان و بازنشستگان هستند نه کسبه و صاحبان مشاغل آزاد!
برای این ادعای خود دلیل داریم آن هم چه دلایل مستندی از آمارعجیب پرداخت مالیات توسط مشاغل و اصناف در سال گذشته، توجه بفرمایید:
رئیس سازمان امور مالیاتی:
 مالیات سال گذشته دفاتر اسناد رسمی ۱۴.۵ میلیون تومان بوده است.
 این در حالی است که یک کارمند با حدود ۲۲ تا ۲۳ میلیون تومان حقوق در ماه سالیانه حدود تا ۲۰ میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کند.
 مشاوران املاک به طور متوسط سالانه حدود ۱۰ میلیون تومان مالیات پرداخت کرده‌اند.
 رستوران‌ها و کافه‌ها به طور متوسط ۹.۹ میلیون تومان مالیات پرداختند.
 طلا و جواهر فروشان ۹.۹ میلیون تومان، وکلا ۸ میلیون تومان، هنرمندان ۶ میلیون تومان، صنف سیگار و تنباکو ۶ میلیون تومان، لوازم خانگی ۵.۹ میلیون تومان و لوازم صوتی و تصویری ۴ میلیون تومان به طور متوسط در سال مالیات پرداختند.
حال باید از آقایان و مثلا کارشناسان پرسید با این پرداختی‌های مالیاتی کدام فشار نظام مالیاتی بر گرده مشاغل و اصناف وارده شده است؟
با این مثال‌های مستند معلوم می‌شود اصناف و مشاغل آزاد که توان «پولپاشی» بین رسانه‌های باجگیر و فیک را دارند می‌توانند با جوسازی رسانه‌ای خود را مظلوم و بیچاره و تحت ستم جلوه دهند، اما اقشار متوسط و آسیب‌پذیر که هیچ پشت و پناهی و تریبونی برای رساندن دادشان به گوش دولتیان ندارند باید همچنان مظلومتر از همیشه دم فرو بندند و سکوت پیشه کنند. ای‌کاش مسئولان و دست اندرکاران نظام اقتصادی و مالیاتی کشورهم توجهی به حرف این اقشار از جامعه داشتند؟!
 
فرهادخادمی
https://siasatrooz.ir/vdcc04qsm2bqi18.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی