دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲
کد مطلب : 128373

صلحی در حد یک ادعا

در هفته‌های اخیر دیدگاه ها و مباحث متعددی در باب صلح و پایان جنگ اوکراین مطرح شده است چنانکه از محورهای نشست داووس نیز همین مسئله عنوان شده است. اهمیت این صلح ادعایی چنان است که داووس با ماهیت اقتصادی را به جایی برای صحبت در این زمینه مبدل کرده است حال آنکه فرایند تحولات بیانگر ماندن این صلح در حد روی کاغذ است.
این مسئله چنان است که هنری فوی، مدیر دفتر فایننشال تایمز در بروکسل که پیش از این ریاست دفتر مسکو را بر عهده داشت، نوشت: خبر خوب این است که تعداد کشورهای شرکت کننده نسبت به آخرین نشست در مالت در ماه اکتبر بیشتر شده بود، ۸۳  کشور؛ خبر بهتر اینکه تعداد بیشتری از آنها کشورهای غیر غربی بودند و بهترین خبر اینکه آفریقای جنوبی و برزیل، کشورهایی که روابط خوبی با روسیه دارند، به ویژه در مذاکرات فعال بودند.با این حال هیچ پیشرفتی برای دستیابی به یک توافق صلح واقعی وجود نداشت. این نیز بدون روسیه غیرممکن خواهد بود و روسیه دعوت نشده است.
ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس نیز اعتراف کرد که برای موفقیت این فرمت در ایجاد یک اتحاد جهانی برای اوکراین، آنها به چین در دور این میز نیاز دارند. هیچ بیانیه مشترکی از ۸۳ شرکت کننده در مذاکرات وجود نداشت و همچنین هیچ مقام خارجی در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان مذاکرات حضور نداشت. در این میان روسها نیز ملاحظات خود را دارند چنانکه سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت غرب در صورتی که مایل به کمک به مذاکرات صلح برای اوکراین است باید جریان تسلیح این کشور را متوقف کند.
حال آنکه برآیند رفتاری غربی‌ها عملا مغایر با این مسئله است چنانکه وزرای خارجه فرانسه و آلمان گفتند، تا زمانی که روسیه از خاک اوکراین خارج نشود،در کنار کی‌یف خواهند ماند.پیش از این نیز انگلیس از سرمایه گذاری 2 و نیم میلیارد دلاری پهپادی با اوکراین خبر داده و بر تسلیح این کشور تاکید کرده بود. در ادامه همین رویکرد بحران ساز انگلیس وعده داد که ۲۰ هزار پرسنل نظامی خود را برای برگزاری یک رزمایش بزرگ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اروپا اعزام خواهد کرد.
مجموع این فرآیندها در کنار اصرار آمریکا به ادامه کمک به اوکراین برای جنگ، بیانگر آن است که همچنان صلحی در کار نخواهد بود و غرب نسخه جنگ و کشتار را تجویز می‌کند.

علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcbzwb8frhb5fp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی