سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵
کد مطلب : 128387

تعهدپذیر شدن

جهان در حالی معطوف به جنگ غزه و تحولات پیرامونی آن است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از انهدام مقرهای جاسوسی و تجمع گروهک‌های تروریستی ضد ایرانی در بخش هایی از منطقه با موشک‌های بالستیک خبر داد. سپاه در پاسخ به جنایات اخیر گروهک های تروریستی، در به شهادت رساندن مظلومانه جمعی از هموطنان عزیزمان در کرمان و راسک؛ محل های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با عملیات های تروریستی اخیر؛ به ویژه داعش، در سرزمین های اشغالی سوریه را شناسایی و آنها را با شلیک تعدادی موشک بالستیک منهدم نمود. این مرکز در ادلب و تحت اشغال آمریکا بوده است. در همین حال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه شماره ۳ از هدف قراردادن و انهدام مقر جاسوسی رژیم صهیونیستی ( موساد) در اقلیم کردستان عراق با موشکهای بالستیک خبر داد.
بر اساس توافقنامه امنیتی بغداد- تهران که در سفر شمخانی دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به عراق امضا و در دیدار مقامات سیاسی و نظامی دو کشور مورد تاکید قرار گرفته، عراق موظف به مبارزه با تروریست‌ها و تجزیه طلبانی شده است که از خاک این کشور از جمله از اقلیم کردستان عراق علیه امنیت و تمامیت ارضی ایران اقدام می‌کنند. در این توافق تاکید شده است که در کنار حق ایران برای تامین امنیت، عراق نیز موظف به مبارزه جدی با این جریان‌هاست. متاسفانه عراق بخش‌هایی از این توافقنامه مبنی بر خلع سلاح تجزیه طلبان را صورت داده اما در انجام تعهداتی همچون تبدیل نشدن عراق از جمله بخش‌های شمالی به مرکزی برای تروریست‌ها و موساد کارکرد لازم را نداشته است بر این اساس جمهوری اسلامی حق خود می داند که کاستی‌های عراق را جبران و اقدام نظامی مسقیم را در دستور کار داشته باشد.
در این میان رویکرد صحیح مقامات اقلیم کردستان عراق به جای موضع گیری هیجانی در قبال اقدام موشکی ایران، اجرای تعهداتی است که در قبال توافقنامه تهران-بغداد داشته و آن خودداری از تبدیل شدن به مرکزی برای تروریست‌ها و موساد است که متاسفانه تاکنون اجرایی نشده است و به نظر می رسد که تسلط کامل بغداد بر سراسر عراق راهکار نهایی برای پایان دادن به این وضعیت و اشتباهات محاسباتی سران اقلیم در دلبستن به وعده‌های آمریکا و پناه دادن به تروریست‌ها، موساد و تجزیه طلبان باشد.
نکته مهم آنکه این اقدام ایران نه رویکردی صرفا شخصی بلکه در جهت تقویت ثبات و امنیت عراق و منطقه است چرا که موساد و داعش دو بازوی بحران‌ساز آمریکا و صهیونیست‌ها در منطقه هستند که مقابله با آنها ضامن امنیت منطقه خواهد بود. بر این اساس گلایه مقامات عراقی از ایران به دور از منطق بوده و مطلوب آن است که به جای این رویکرد هیجانی در صدد اجرای تعهدات خود در توافقنامه بغداد-تهران بپردازند.
 
قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcg779quak9xw4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی