شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۹
کد مطلب : 128427

تکرار یک شکست

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد این اتحادیه قصد اعزام کشتی‌های نظامی خود با ماموریت رزمی به دریای سرخ را ندارد.بورل در گفتگو با خبرنگاران در اسپانیا اظهار کرد اتحادیه اروپا در تدارک برای اعزام یک گروه از قوای دریایی به دریای سرخ است اما تنها ماموریتش حفاظت از کشتیرانی است. او بیان کرد: ما باید هر کار ممکنی را برای تضمین آزادی دریانوردی انجام دهیم اما همزمان از تشدید تنش اجتناب کنیم.
قرار است وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه این هفته نشستی را در شهر بروکسل با هدف بحث درباره ناوگروه اعزامی این بلوک به دریای سرخ داشته باشند. این رویکرد از سوی بورل در حالی اتخاذ شده است که هفته گذشته آمریکا و انگلیس در چندین نوبت یمن را هدف قرار داده اند و پیش از این نیز مدعی تشکیل ائتلاف در دریای سرخ علیه یمن شده بود که شامل 20 کشور بوده است. حال این سول مطرح است که چرا اروپا از ورود به این عرصه خودداری کرده است؟
نخست آنکه اروپایی‌ها امروز در شرایط نامساعد اقتصادی قرار دارند و عملا نمی‌توانند هزینه جنگی جدید را تامین نماید چنانکه گزارش‌ها از رویکرد بسیاری از کشورهای اروپایی به راهکار سیاسی  پایان جنگ حکایت دارد.
دوم آنکه اروپا یک بار در مسئله اوکراین گرفتار وعده‌های آمریکا شده است که هزینه‌های سنگین اقتصادی و سیاسی و نظامی به آنها تحمیل کرده است. امروز اروپایی‌ها به این نتیجه رسیده اند که بازی در زمین امریکا و انگلیس زمینه ساز بحران‌های جدید برای آنها خواهد داشت بودن آنکه دستاوردی برایشم رقم زده شود.
سوم آنکه واکنش یمنی‌ها به تجاوزات آمریکا و انگلیس که با هدف قرار دادن کشتی‌های آنها بوده، نشان داد که یمن حاضر به کوتاه آمدن در حمایت از فلسطین نیست چنانکه محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن پیامی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخصوص شرکت احتمالی آنها در یک ماموریت نظامی در دریای سرخ ارسال و بر ادامه مقابله در دریای سرخ تاکید کرد.
در همین حال اروپایی‌ها در فصل سرما به شدت نیازمند انرژی خاورمیانه هستند لذا ورود به هر درگیری را برابر با بحرانی تر شدن وضعیت انرژی جهان می‌دانند و همراه نشدن با آمریکا در دریای سرخ را راهی برای جلوگیری از وضعیت ارزیابی می‌کنند بویژه اینکه یمنی‌ها نشان داده‌اند که هرگز از آرمان‌های خود کوتاه نمی‌ایند و شرکای آمریکا و صهیونیست‌ها را هدفی مشروع برای خود می‌دانند.

فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdcb5wb8zrhb5ap.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی