سه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۳
کد مطلب : 128453

نگاه به قاره ثروتمندان

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیویورک را به قصد دیدار از چهار کشور آفریقایی ترک کرد. وی در این سفر از کیپ ورد (جمهوری دماغه سبز)، ساحل عاج، نیجریه و آنگولا دیدار خواهد داشت. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که مت میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این سفر را بسیار مهم و آفریقا را «نیازمند مداخله آمریکا» توصیف کرد.مولی فی، دستیار وزیر خارجه در امور آفریقا نیز این سفر را دارای اهداف «آینده‌نگرانه» توصیف کرده است.
در باب چرایی این سفر مسئله اصلی نقش و جایگاه آفریقا در معادلات جهانی است. هر چند که غرب با کلید واژه‌های تحقیر آمیز همچون قاره سیاه، قاره فقرا، قاره جنگ زده‌های قومی ... به دنبال انکار اهمیت این قاره است اما حقیقت آن است که آفریقا قاره‌ای ثروتمند است که فقرش ریشه در ثروت آن دارد چنانکه نظام سلطه از گذشته تا به امروز برای غارت ثروت‌های بی کران این قاره فقر و بیماری و جنگ را در این کشورها حفظ کرده تا بتواند استعمار و استعماری آسان تر را صورت دهد.
شاید بتوان گفت که استقلال الجزایر، لیبی دوران قذافی و آفریقای جنوبی ضد آپارتاید نمودهای مهمی از جنگ آفریقا با نظام سلطه بوده است. بر این اساس سفر بلینکن را می‌توان بخشی از رقابت جهانی در آفریقا دانست بویژه وضعیت اقتصادی آمریکا در جهان چند قطبی با چالشهای بسیاری مواجه شده است.
در این میان رقابت با چین و روسیه از نکات مهم این سفر است چنانکه سفر بلینکن به نیجریه نیز تنها چند روز پس از توافق حکومت نظامی این کشور برای گسترش روابط با روسیه رخ می‌دهد.
این امر زمانی بیشتر آشکار می‌شود که اوگه اونوبوگو، مدیر برنامه آفریقای مرکز ویلسون نیز در اظهارنظری مشابه گفت که نفوذ گسترده روسیه در قاره آفریقا به‌واسطه بهره‌برداری از شرایط وخیم شهروندان این کشورها میسر شده است. او همچنین خواستار توجه دولت آمریکا و وزیر خارجه این کشور به شرایط مردم این قاره در سفر جاری شد.
سفر بلینکن به آفریقا ضمناً با فاصله کوتاه از سفر دیپلمات ارشد چینی، ونگ یی صورت می‌گیرد.این اهمیت زمانی آشکارتر می‌شود که این سفر، چهارمین سفر بلینکن به قاره آفریقا به‌عنوان وزیر خارجه است. دیدار بایدن از این قاره نیز قرار است با تأخیر یک‌ساله در سال جاری انجام شود تا ابعاد جدیدی از رقابت آمریکا با سایر کشورها در آفریقا رقم زده شود.
 
فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdcaman6e49nuy1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی