جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷
کد مطلب : 128503

قطر و چالش‌های میانجی‌گری

طوفان الاقصی نزدیک به چهار ماه است که معادلات منطقه را دگرگون کرده است. در میانه جنگ و نسل کشی فلسطینی‌ها آنچه در معادلات سیاسی مشهود است، نقش آفرینی کشوری به نام قطر است. دوحه به پادشاهی تمیم در حالی سالهست که به دنبال نمایش چهره‌ای بی طرف و میانجی گرایانه از خویش است که تحولات اخیر فلسطین این رویه را با دگرگونی‌هایی مواجه ساخته است. دوحه هر چند برآن است تا همچنان نقش میانجی واسط را میان طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی حتی بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایفا نماید که اوج جنایات صهیونیست‌ها و نیز مطالبه افکار عمومی جهان در مقابله با این وضعیت و نیز حمایت‌های غرب از اسرائیل، موجب شده تا عملا قطر نتواند بی طرفی کاملی را به نمایش گذارد.
برگزاری جام ملت‌های آسیا در حالی که شروع مسابقات به یاد فلسطین بوده و پرچم‌های فلسطین در اکثر بازی‌ها برافراخته می شود عملا دوحه را در وضعیت چربش بیشتر به سمت غزه سوق داده است. مسئله‌ای که چندان خوشایند اسرائیلی‌ها نبوده است چنانکه وزیر دارایی رژیم صهیونیستی با ابراز خشم از اظهارات سخنگوی وزارت خارجه قطر، دوحه را حامی اصلی حماس توصیف کرد.وی از غرب خواست تا قطر را برای آزادی اسرای اسرائیلی نزد مقاومت در نوار غزه تحت فشار قرار دهد و تصریح کرد: «یک چیز واضح است و آن اینکه قطر روز بعد از جنگ غزه نقشی نخواهد داشت».
همچنین کانال ۱۲ اسرائیل در بخش خبری خود در روز سه‌شنبه ۳ بهمن، صدای ضبط شده‌ای از جلسه ملاقات با خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی را پخش کرد که در آن، بنیامین نتانیاهو قطر را «مسئله‌ساز» خوانده بود. این وضعیت در حالی برای قطر ایجاد شده است که این همچنان همچنان یک برگ برنده در دست دارد و آن هم نبود میانجی‌ در قد و اندازه‌های قطر است.
کشورهایی همچون امارات و بحرین به دلیل سازش با اسرائیل عملا از چرخه اعتماد فلسطینی‌ها خارج هستند. عربستان نیز حاضر به مصالحه با قیمت پایین با اسرائیل نمی باشد لذا وارد بازی میانجی گری نیز نمی شود. عمان نیز که نقش واسط را در معادلات منطقه و جهان دارد در باب جنگ غزه، تمام قد در کنار غزه قرار گرفته و عملا ظرفیت بازیگری در این زمینه را ندارد. در این شرایط می‌توان گفت که قطر با آرامشی نسبی و اطمینان از باقی ماندن در قامت میانجی به فعالیت سیاسی خود ادامه می‌دهد و آنچه در ورزشگاه‌هایش می‌گذرد را بخشی از قدرت نرم خود در معادلات آینده ارزیابی کرده و لذا حاضر به خاموش کردن آن نخواهد بود بویژه آنکه هر اقدام منفی علیه حمایت از فلسطین می‌تواند پیامدهای سنگینی برای برند سازی جهانی قطر به همراه داشته باشد.
 
مرضیه تفهمی
https://siasatrooz.ir/vdcgz79qwak9xn4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی