سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۳
کد مطلب : 128632

مجنون شدیم!

ساخت فیلم درباره دوران دفاع مقدس دشوار است، مشکلات خاص خود را دارد، از تدارکات فیلم گرفته تا فیلمنامه‌ای که باید به تأیید برسد و بسیاری مشکلات دیگر که هر تهیه کننده و کارگردانی را به سوی خود برای تولید چنین فیلمی ترغیب نمی‌کند.
شاید یکی از دلایل مهم کم‌کاری در زمینه تولید فیلم های سینمایی با سوژه دفاع مقدس، همین است. مانع تراشی و ایجاد مشکلاتی که اگر نباشد می‌توان درباره دوران دفاع مقدس فیلم‌ها ساخت و حرف‌ها زد که بر دل همگان خواهد نشست.
«مجنون» فیلمی که در جشنواره فیلم فجر به اکران درآمد و همچون سال گذشته به مانند فیلم غریب درخشید. مجنون از هر نظر خوش ساخت است، فیلمنامه‌ای که بر اساس یک شخصیت و عملیاتی بزرگ به فرماندهی او ساخته شده که پس از گذشت 35 سال از پایان جنگ جای چنین فیلم‌هایی بسیار خالی است.
مجنون روایت عملیات خیبر است، شهید مهدی زین‌الدین فرمانده لشکر علی بن ابی‌طالب قم طراح و فرمانده عملیات است. شخصیتی که نسل کنونی او را نمی شناسد و شاید نام او تنها به واسطه نام یک بزرگراه به گوش رسیده باشد.
بخشی کوتاهی از زندگی شخصی شهید زین‌الدین در منطقه جنگی همراه با همسر و دختر نوزادش به خوبی به تصویر درآمده است، هرچند شاید بتوان گفت بخش نخست فیلم مجنون کمی طولانی و بدون تحرک لازم باشد، اما همین بخش نیز به دلیل روایت نسبتاً خوب داستان فیلم کشش کافی را برای بیننده ایجاد می‌کند. فرماندهان و رزمندگان دوران جنگ هم عاشق بودند، عاشق همسر فرزند و...
پس از عبور از بخش نخست، بخش دیگری از فیلم آغاز می‌شود که عملیات خیبر را به تصویر کشیده است. عملیاتی بزرگ که در روند جنگ تأثیرات مثبت بسیاری داشت. جلوه‌های ویژه جنگی فیلم بسیار قوی و تأثیرگذار است و سعی کرده تا از اغراق‌گویی دوری کند. فیلم‌برداری، صداگذاری به‌ویژه موسیقی متن که کار استاد مجید انتظامی است به فیلم وقار زیادی داده است.
کار خوب، قابل تحسین و تعظیم است، در مقابل رشادت‌ها و جانفشانی‌های دلاوران این سرزمین سر فرود می‌آوریم و به پدیدآورندگان مجنون دست مریزاد می‌گوییم.
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcjtoev8uqe8mz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی