سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۷
کد مطلب : 128994

پیام یک مخالفت

هر چند که همچنان نسل کشی در غزه و تشدید گرسنگی و تشنگی فلسطینی‌ها در ماه رمضان محور اصلی تحولات جهانی است اما در اوکراین نیز تحولاتی جریان دارد که پرده از بسیاری از حقایق بر می‌دارد. از جمله تحولات مهم موضع اوکراین در برابر خواست پاپ برای پایان جنگ است. اظهارات پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان مبنی بر اینکه اوکراین باید «شجاعت» تسلیم در برابر روسیه را داشته باشد، خشم کی یف را برانگیخته است. فرانسیس در مصاحبه‌ای گفته بود: وقتی می بینید که شکست خورده اید، اوضاع خوب پیش نمی رود، باید شهامت برافراشتن پرچم سفید را داشته باشید. او پاسخ داد: در اینجا مسئله ابراز یک دیدگاه مطرح است. اما من فکر می‌کنم قوی‌تر کسی است که وضعیت را تشخیص می‌دهد، به مردم فکر می‌کند و شجاعت بالا بردن پرچم سفید برای مذاکره را دارد.
در واکنش به این سخنان  اوکراین نماینده واتیکان در کی یف را به وزارت خارجه احضار کرد. مقامات اوکراین گفتند که ویسوالداس کولبوکاس - راهبه رسولی که نماینده واتیکان در اوکراین است - از این مسئله مطلع شده است که اوکراین از اظهارات فرانسیس دلسرد و نامید شده است.این بیانیه پاپ انتقادهای زیادی را برانگیخت. "اولاف شولتز"، صدراعظم فدرال آلمان هم با این اظهارات رهبر کاتولیک های جهان مخالفت کرده است. همچنین دبیر کل ناتو ضمن تاکید بر لزوم تداوم حمایت‌های تسلیحاتی و مالی از اوکراین از تلاش سخت برای عضویت هر چه سریع‌تر این کشور در ائتلاف نظامی غربی سخن گفته و اظهار داشت که اوکراین بیش از هر زمانی به این الحاق نزدیک شده است.
ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو اوکراین را در مسیر امن برای عضویت در ناتودیده و بار دیگر نسبت به دست کم گرفتن روسیه هشدار داده است. این مواضع در حالی است که حلقه تکمیلی آن را نیز ادعاهای سران آمریکا و اروپا مبنی بر افزایش کمک نظامی به اوکراین و حتی اعزام نیروی نظامی تشکیل می‌دهد. مجموع این فرایند‌ها نشان می‌دهد که طرف اوکراینی و حامیان غربی آن نه تنها به فکر راهکار سیاسی نمی‌باشند بلکه همچنان نظامی‌گری اولویت اول آنها را تشکیل می‌دهد و برآنند تا جنگی فرسایشی را به راه اندازند.
پیش از این نیز برخی مقامات غربی اذعان کردند که روسیه به دنبال جنگ نبوده اما این طرف اوکراینی و غربی بوده که با مذاکره مخالفت کرده است. فرآیندی که بی اهمیت بودن جان و سرزمین مردم اوکراین برای غرب را آشکارتر می سازد چنانکه مردم این کشور به ابزاری برای جاه طلبی‌های ناتو مبدل شده‌اند حال آنکه افرادی همچون زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز برای ماندن در قدرت به این روند دامن می زند و حاضر به پذیرش راهکار سیاسی نمی‌باشد.
 
فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdcaoan6y49nuo1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی