در شهر تهران سالانه یک میلیارد متر مکعب پساب فاضلاب تولید می شود که عمده آن در جنوب تهران در کشاورزی و باغ ها مصرف می شود. پساب فاضلاب شهر کرج و شهریار و اسلام شهر و پرند و پرندک نیز به سمت جنوب شهر تهران جریان دارد  این پساب مملو از انواع انگل ها و عوامل بیماری زا است و استفاده آن در کشاورزی و کشت سبزیجات و درختان میوه عامل انتشار بیماری و ظلم آشکار به مردم است. به دلیل اینکه تعداد افرادی که با پساب فضلاب مزارع و باغ های خود را آب دهی می نمایند زیاد شده و بعضا این کار ناپسند به منبع کسب درآمد و محل  ارتزاق انها شده هیچ یک از دولتها تا کنون برخورد جدی قانونی با این رویه نامیمون بیماری زای خسارت بار انجام نداده‌اند.
اکنون تا حدودی مشخص شده که برخورد قهری راهکار اصلی حل این معضل نیست و می بایست راهکار علمی و مورد پذیرش جایگزین راهکارهای قهری گردد. بخش قابل توجهی از پساب فاضلاب تهران در باغ ها و ویلا باغ ها بهره برداری می شود که هدف از کشت درختان بیشتر جنبه تفریحی دارد تا محل ارتزاق و درآمد اصلی مالکان این باغ ها،  شهر تهران مملو از آلودگی و ترافیک است و مردم این کلان شهر  نیاز به زیبایی و طراوت دارند نیاز به هوای پاک دارند نیاز دارند تا co2 هوا کاهش یابد  راهکار چیست؟
درخت پالونیا راهکار نیل به این اهداف است. درخت پالونیا برگهای پهن دارد و اکسیژن زیادی تولید می کند زیباست و مقدار زیادی از  co2 هوا را مصرف می کند. این درخت غیر مثمر رشد بسیار بالایی نسبت به سایر درختان دارد و در مدت چهار سال قطر آن به بیست سانتی متر و ارتفاع آن به بیش از پنج متر می رسد.گل های زیبای این درخت در فصل بهار طراوت بخش مردم منطقه است و شهد این گلها غذای مناسبی برای زنبورهای عسل است.  چوب قطور و بلند این درخت تا حدودی نقش تصفیه کننده آبی است که توسط ریشه درخت جذب می شود.
چوب درخت پالونیا  بسیار مفید است و در ساخت مبلمان و انواع لوازم چوبی مورد استفاده قرار می گیرد و شاخ های این درخت برای کارخانه های تولید MDF مورد استفاده قرار می گیرند.
یکی از کاربردهای اصلی چوب پالونیا در صنعت ساختمان و ساخت وسایل چوبی است، به دلیل خواص خاص این چوب مانند سبکی، مقاومت، ضد آتش بودن و خواص مقاوم در برابر آب، مناسب برای ساخت درب و پنجره، پارکت و سازه‌های چوبی هست، چوب پالونیا برای تولید کاغذ به منظور ساخت انواع کاغذها استفاده می‌شود؛ با توجه به رشد سریع درخت پالونیا؛ تولیدکنندگان کاغذ می‌توانند برای احداث باغ پالونیا سرمایه‌گذاری کرده و کاغذ مد نظر را با هزینه کمتری تولید کنند. علاوه بر این، چوب پالونیا به عنوان سوخت چوبی و هیزم نیز استفاده می‌شود؛ به دلیل سوختن سریع و با ایجاد حرارت بالا، مناسب برای استفاده در آتش‌داغ و کوره‌هاست؛ اکثراً زغال چوب را از چوب درخت پالونیا تولید می‌کنند. برای منبت کاری  و تولید صنایع چوبی سرمایه‌گذارانی که به دنبال چوب ارزان قیمت هستند می‌توانند چوب نهال پالونیا را جایگزین چوب گردو کنند. تولید مبلمان، کابینت و میز با استفاده از چوب پالونیا باعث می‌شود تا هزینه تولید را تا حد زیادی پایین بیاورد.
این درخت در 70 کشور جهان مورد استقبال قرار گرفته و توسعه یافته است بعضا گفته می شود این درخت مهاجم است یعنی ریشه آن در سطح گسترش می یابد و درختان جدید تولید می کند در حالی که با انتخاب گونه مناسب و کشت و نگهداری درست این مشکل وجود ندارد و کسانی که تجربه کشت گسترده درخت پالونیا را دارند این ادعا را رد نموده اند.
 طی برنامه ریزی دقیق و مدیریت درست و آبیاری قطره ای، با یک میلیارد متر مکعب پساب فاضلاب شهر تهران می توان یک میلیارد اصله درخت پالونیا کشت نمود و ده ها هزار هکتار از زمین های بایر جنوب تهران را به بهشت زیبای پر طراوت و درآمد زا تبدیل نمود. وزن چوب قابل استفاده هر درخت پالونیا بعد از چهار تاپنج سال حدود 300 کیلوگرم می شود که ارزش اقتصادی آن حدود هشت میلیون تومان است. لذا بعد از چهار سال درآمد حاصل از کشت 200هزار هکتار درخت پالونیا صدها هزار میلیارد تومان می شود. در ابتدای فاصله درختان با هم 2 متر لحاظ می شود اما از سال چهارم که اولین برداشت چوب انجام می شود فاصله درختان را به چهار متر می رسانند  در سالهای بعد قطر درختان بیشتر می شود و بیشترین برداشت و درآمد از سال چهارم به بعد است. از سال چهارم درختانی که برداشت می شوند بجای آنها درختان جدید با لحاظ فاصله حداقل 4 متر کاشته می شوند و این چرخه کاشت و برداشت بصورت مستمر ادامه خواهد یافت.
ایران با کمبود سالانه 700هزار متر مکعب چوب روبروست که ناچار این مقدار چوب را از خارج کشور و عمدتا از روسیه وارد می‌کند .در صنایع چوب و کاغذ کشورمان صنایع با کمبود سه میلیون متر مکعب فرآورده چوبی روبه‌رو هستند با اجرای طرح فوق و با آبیاری قطره ای، حدود 200 تا 300هزار هکتار زمین های بایر جنوب تهران و کرج به طول 70 و عرض 50 کیلومتر به سرزمین زیبا و با طراوت تبدیل خواهد شد. اطراف بزرگراه قم تهران را می توان با این درختان زیبا،  جذاب و پر بازده نمود. این درخت تا 45درجه سانتی گراد را تحمل می کند و چنانچه ده ها هزار هکتار از منطقه ای زیر کشت این درختان برود هوای آن منطقه نیز در تابستان ملایم تر خواهد بود.  
می توان اطراف جاده های جنوب تهران و کرج را با درختان پالونیا زیبا جذاب و با طراوت نمود و در فصل بهار از زیبایی گل های جنگل پهناور پالونیا لذت برد گل های پر شهد پالونیا بستر مناسبی برای توسعه صنعت زنبور داری و تولید عسل است. برگ های درخت پالونیا خوراکی برای دام هاست.
چنانچه طرح فوق اجرا شود برای ده ها هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد می شود و کشاورزان و باغداران جنوب تهران از درآمد مولد و پایداری برخوردار خواهند شد.
امید است دولت محترم با عزم راسخ بصورت آزمایشی حداقل هزار هکتار از اراضی تحت مالکیت دولت و بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام و سایر اراضی ملی واقع در جنوب تهران در مسیر گذر کانال های پساب های فاضلاب را به کشت درخت پالونیا اختصاص دهد و با ابزار های مختلف تشویقی مالکین زمین و باغ ها را به سمت کشت درخت پالونیا هدایت نماید و همزمان از کشت کاهو و سبزیجات و درختان مثمر و برنج و گندم و محصولات کشاورزی با پساب فاضلاب جلوگیری بعمل آورد.
در ماه هایی که بارندگی وجود دارد نیاز کمتری به آبیاری درختان می باشد. با اجرای طرح فوق بسیاری از چاه های عمیق کشاورزی جنوب تهران قابل مدیریت خواهند شد و بصورت علمی و متناسب با منابع آبهای زیر زمینی اجازه بهره‌برداری به آن چاه ها داده خواهد شد.
 
سید حسین میرافضلی
https://siasatrooz.ir/vdcir3azqt1arz2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی