سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۱
کد مطلب : 129283

چرایی یک فرار

در دویستمین روز از نسل کشی غزه، گزارش‌های منتشره از استعفای گسترده در میان مقامات ارشد نظامی و اطلاعاتی این رژیم حکایت دارد. آهارون هالیوا رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش صهیونیستی استعفای خود به دلیل ناکامی در برابر مقاومت فلسطین در عملیات طوفان الاقصی در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهر) را اعلام کرد. همچنین خبر تصمیم فرمانده منطقه مرکزی ارتش برای استعفا در رسانه‌ها منتشر شد و یهودا فوکس پس از سه سال خدمت در این سمت، تصمیم خود برای استعفا را به «هرتزی هالوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی ابلاغ کرد.رسانه‌های صهیونیستی نیز نوشتند که فرمانده «واحد۸۲۰۰» گزینه بعدی خواهد بود.
در کنار آنکه شکست در طول هفت ماه جنگ غزه در برابر مقاومت فلسطینی‌ها از دلایل این استعفاها می باشد اما یک نکته قابل توجه است و ان بازه زمانی آنهاست. با توجه به اینکه در 6 ماه گذشته ابعاد مختلفی از شکست رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت غزه آشکار گردیده است، لذا مولفه‌ای دیگر را نیز باید به دلایل این استعفاها در کنار طوفان الاقصی افزود و آن رسوایی سنگین اطلاعاتی، نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی است.
به رغم آنکه جمهوری اسلامی ایران 72 ساعت پیشتر به کشورهای منطقه خبر عملیات وعده صادق را داده بود و قطعا رژیم صهیونیستی و حامیان آمریکایی و غربی آن تدارکات گسترده‌ای برای مقابله با آن طراحی کرده بودند اما در نهایت محقق شدن وعده صادق که پس از چند روز حتی رسانه‌های صهیونیستی و غربی نیز دیگر توان کتمان ان را ندارند، یک رسوایی بزرگ برای ساختار امنیتی، نظامی و اطلاعاتی صهیونیستی و غربی را رقم زد بویژه اینکه ضعف‌های بیشمار سیستم‌های موشکی و راداری آنها را بر جهانیان آشکار ساخت.
با توجه به این حقایق، استعفاهای زنجیره‌ای اخیر را می‌توان از پیامدهای وعده صادق دانست که خود سندی بر عمق و ابعاد گسترده خسارت‌هایی است که به رژیم صهیونیستی وارد شده بگونه‌ای که برای فرار از پاسخگویی به افکار عمومی جز استعفا گزینه‌ای در پیش رو ندارند. استعفاهایی که بخشی از آن نیز می‌تواند قربانی شدن افراد برای بقای نتانیاهو پس از شکست‌های گسترده در عرصه داخلی و جهانی باشد.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcc4oqs12bqii8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی