يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۳
کد مطلب : 129333

مسأله بغرنج تعطیلی پنجشنبه یا شنبه!

با مرورِ ادبیات غنی و فرهنگِ مثال ‌زدنی ایران، می‌توان در اکثر موارد به ضرب المثل‌های قدیمیِ سرزمینمان استناد کرد و آن‌ها را سر لوحه زندگی قرار داد.
از قدیم گفته‌اند «فلانی از کاه، کوه می‌سازد»، قطعاً بر همگان واضح است که این ضرب المثل کنایه و نهیبی است به کسانی که یک کار ساده را آنقدر پیچیده می‌کنند که تقریباً به سرانجام رسیدنش، یا ناممکن می‌شود یا انقدر بد اجرا م‌شود که شیرینی آن به تلخی می‌رسد. در سال‌های اخیر کم‌ ندیده‌ایم کسانی را که در بدنه مملکت «از کاه، کوه ساختند» و طرح‌ها و لوایح مطرح‌ شده را بدون سرانجام در گوشه‌ای تلنبار کردند، انگار که اصلا از ابتدا وجود نداشته‌اند.
اهمال و انفعال آزار‌ دهنده برخی نمایندگان در دوره‌های گوناگون و ریاست ادوار مجلس در به سرانجام رساندن یک طرح نه‌ تنها باعث شده که کُمیت اکثر بخش‌های جامعه لَنگ بزند بلکه آثار روحی و روانی آن بر مردم بیش از تصویب طرح، مردم را تِراپی لازم کرده است.
برای مثال همین تصمیم به تعطیلی پنجشنبه‌ها یا شنبه‌ها! مساله‌ای که در ابتدا صرفا برای افزایش روز‌های تعطیل آخر هفته و آسایش مردم و ایجاد فراغت مطرح شد ولی در حال حاضر خبر‌های ضد ‌و ‌نقیض و تغییر عقیده و نظر باعث شده که مردم بیش از ‌پیش نسبت به این تصمیم نارضایتی داشته باشند و عطای آن را به لقایش ببخشند.
آقایان ظاهراً اعتقادی به بازکردن گِره با دست ندارند و سعی دارند هر گرهی را با دندان باز کنند که البته در اکثر مواقع آن را در گوشه‌ای رها می‌کنند.
در بحث تعطیلی پنجشنبه یا شنبه، نظرات بسیار پراکنده و عجیب است. برخی اعتقاد دارند که تعطیلی شنبه به دلیل همزمانی با تعطیلی در کشور‌های اروپایی و آمریکایی و همچنین تعطیلی بازار جهانی برای اقتصاد کشور به صرفه‌تر است و با تعطیلی شنبه ما نهایتاً یکروز از بازار جهانی عقب خواهیم افتاد ولی با تعطیلی پنجشنبه و سپس جمعه و مصادف شدن با دو روز آخر هفته در بازار جهانی، عملا چهار روز از هفته را برای تبادل و کار در بازار جهانی از دست می‌دهیم ولی برخی دیگر در آن سوی قضیه اعتقاد دارند که تعطیلی شنبه به دلیل مصادف بودن با تعطیلی یهودیان، مشکل شرعی دارد و نباید این کار صورت گیرد!
در این میان، بیچاره مردم! از سو رانده و از آن سو مانده شده‌اند و دستشان به هیچ‌جا بند نیست. از دنا سوارانِ خط ویژه مجلس یازدهم انتظار می‌رفت که حداقل با روح و روان مردم سر مسائل ساده و پیش ‌پا‌ افتاده بازی نکنند.
حال قطعاً بر همگان واضح است که برخی از نمایندگان مجلس یازدهم در روز‌های آخر به تکاپو افتاده‌اند و با بیرون آوردن پرونده‌ها خاک خودرده از پستو قصد دارند عرض اندامی کنند و چهار سال دیگر را برای خود مهیا سازند! ولی در آخر دوباره باید تاکید کنم؛ بیچاره مردم! هر چند باید هواسشان باشد مردم با کسی عهد و عقد اخوت نبسته‌اند.
 
علی کلانتری
https://siasatrooz.ir/vdcip3azpt1arp2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی