مسئول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی گفت: براساس موافقت ریاست جمهوری و رئیس بنیاد شهید، قرار شد جانباختگان حادثه نفتکش سانچی به عنوان "شهید خدمت" محسوب شوند.
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسئول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی در نشست خبری این کمیته درخصوص آخرین اطلاعات بدست آمده و اقدامات انجام شده در این حادثه اظهار داشت: پس از حادثه تصمیم گرفتیم عازم شانگهای شویم و کمیتهای با حضور چین و چند کشور دیگر در چین تشکیل شد.
وی افزود: به خاطر اینکه معطل نشویم بدون انجام تشریفات به چین رفتیم و تا روزی که برگشتیم با فرماندهان چینی جلسات متعددی داشتیم. ربیعی تصریح کرد: پس از اطلاع از وقوع حادثه، کار در ایران آغاز شد و در بالاترین سطوح پیگیریها انجام شد و وزیر امور خارجه، من و دیگر مسئولان مربوطه وظایف خود را انجام دادیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه "مقصد کشتی سانچی به کره جنوبی بود نه کره شمالی و بارنامه کشتی این را ثابت میکند"، گفت:کشور کره جنوبی، محموله باری به این کشور را تایید کرده است. وی ادامه داد: چیزی که مطرح شده مبنی بر اینکه محموله برای کره شمالی بوده و موشک آمریکایی به آن اصابت و تمام رادارها قطع بوده، داستانسراییهای ژولورنی است که نشان میدهد مطرحکنندگان این قبیل شایعهها هیچ آگاهی از مسائلی دریایی و مناسبات بینالمللی ندارند.
ربیعی با بیان اینکه "از کشتی چینی هم عکس و فیلم گرفتیم و درخواست کردیم با خدمه آن مصاحبه کنیم که هنوز نمیدانم اجابت شده یا نه"، گفت: روزهای اول از شرکتهای سَلوِیج خرید خدمت کردیم و از کره و سنگاپور و ژاپن و سازمانهای بینالمللی خرید خدمت کردیم اما با توجه به اینکه ماجرا در آبهای چین بوده و دولت چین مسئولیت بینالمللی در این زمینه دارد، مدیریت عملیات بر عهده چینیها بود.
وی افزود: دلمان میخواست کارها با شدت بیشتری دنبال شود و گفته میشد شاید برای چینیها مهم نباشد اما من به عنوان یک مقام رسمی شواهدی از اینکه جان آدمها برای چینیها مهم نباشد ندیدم، اما چینیها گفتند تکنولوژی ورود به کشتی پر از گازهای سمی و حداکثر برای ۲۰ دقیقه را ندارند. وی خاطرنشان کرد: گفته میشد چرا با وجود اینکه حادثه ساعت ۸ شب رخ داده امدادرسانی روز بعد آغاز شده اما باتوجه به مسافت که حدود ۳۰۰ کیلومتری موقعیت نفتکش از محل حادثه، حداقل ۱۰ ساعت طول میکشید تا اولین کشتی به نزدیکی سانچی برسد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: براساس موافقت ریاست جمهوری و رئیس بنیاد شهید، قرار شد جانباختگان حادثه نفتکش سانچی به عنوان "شهید خدمت" محسوب شوند.
وی ادامه داد: ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران حادثه اتفاق افتاد و ساعت ۱۹از ماجرا مطلع شدیم. همان روز اول ساعت۱۹:۳۰ به سفارت چین در تهران رفتیم و یک جلسه سهجانبه برای درخواست کمک از کشورهای همجوار و مجامع بینالمللی تشکیل شد. وی گفت: روز یکشنبه با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت کمیتهای تشکیل شد. ضمن اینکه بعد از ظهر همان روز در حاشیه جلسه دولت با حضور وزرای ذیربط موضوع پیگیری شد. روز یکشنبه اولین گروه از کشورمان برای پیگیری موضوع عازم چین شدند.
وی با بیان اینکه در همان زمان از شانگهای درخواست تشکیل ستاد عملیات فرماندهی شد و بلافاصله این ستاد آغاز به کار کرد، گفت: این ستاد روز سه شنبه تشکیل جلسه دادند و پس از آن که از روز چهارشنبه از طرف رئیسجمهور به عنوان مسئول کمیته پیگیری منصوب شدم و به طور مداوم با وزرای ذیربط از جمله دکتر ظریف پیگیریها با جدیت انجام شد. ضمن اینکه اقای دکتر ظریف نیز قرار بود به چین اعزام شوند اما به دلیل اینکه شرایط فراهم نبود وی طی تماس تلفنی با معاون نخستوزیر چین هماهنگیهای لازم را انجام داد.
رئیس کمیته پیگیری حادثه سانچی ادامه داد: کمیته در چین با حضور نمایندگان بینالمللی ایجاد شد و با توجه به اینکه پیشبینی میشد به دلیل وزش باد نفتکش در جهت ژاپن حرکت کند تیمی به ژاپن اعزام شد. به هر حال از همان زمانی که ما در دولت متوجه موضوع شدیم کار در سطوح مختلف در دولت با جدیت آغاز شد.
وی با بیان اینکه گزارش تفصیلی کار کمیته ویژه رسیدگی به سانحه نفتکش سانچی بهزودی منتشر میشود، اظهار کرد: حادثه نفتکش سانچی در بالاترین سطح در بخشهای سیاسی و فنی پیگیری میشود. مقصد نفتکش سانچی و بارنامه آن برای کره جنوبی بوده است، کره جنوبی محموله باری به این کشور را تایید کرده است. اگر محموله برای کره جنوبی نبود آیا این کشور اعلام نمیکرد؟ در صورتی که کره جنوبی اعلام کرده است که محموله نفتکش متعلق به آنهاست. شایعه اصابت موشک به سانچی، داستانسرایی ژول ورنی است
ربیعی افزود: شایعههای مطرح شده در این باره که محموله سانچی برای کره شمالی بوده و موشک آمریکایی به آن اصابت و همه رادارها قطع بوده، یکسری داستانسرایی ژولورنی است و نشان میدهد کسانی که این شایعهها را مطرح کرده اند، هیچ آگاهی از مسائلی دریایی و مناسبات بینالمللی ندارند. بارنامه نفتکش سانچی به مقصد کره جنوبی بوده و دولت این کشور هم بهطور رسمی تأیید کرد و اصولاً چنین چیزی در سطح بینالملل پنهان کردنی نیست. بنابراین شبهاتی که مطرح شده است، یک دروغ بسیار واضح است.
استفاده از پرچم پاناما به خاطر ارزان شدن بازرگانی بود
ربیعی درباره علت عمل نکردن رادارها نیز گفت: اینکه چرا رادارها کار نکردند به دلیل این بود که فاصله سانچی تا بندر به میزانی بود که توسط ایستگاههای ساحلی امکان ردیابی وجود نداشت.
این مقام مسئول درباره حرکت کشتی سانچی تحت پرچم پاناما نیز گفت: به دلیل اینکه از نظر بازرگانی پرچم برخی کشورها از جمله پاناما، در بخشهای مختلف هزینه ای، برای صاحبان کشتیها ارزانتر تمام میشود، از پرچم این کشورها استفاده میشود و این امر، کاملا متداول است.در مورد نفتکش سانچی هم همین موضوع صادق است یعنی این نفتکش بخاطر منافع بازرگانی و بحثهای هزینه ای، در کشور پاناما ثبت و با پرچم این کشور فعالیت میکرد.
از اولین ساعات خدمترسانی شروع کردیم
وزیر تعاون گفت: روزهای نخست از شرکتهای سَلوِیج (salvage) و از کره و سنگاپور و ژاپن و سازمانهای بینالمللی خرید خدمت کردیم؛ وقوع سانحه در آبهای چین بوده است و دولت این کشور در این زمینه مسئولیت بینالمللی دارد. وی ادامه داد: مایل بودیم کارها با شدت بیشتری دنبال شود و گفته میشد شاید برای چینیها مهم نباشد، اما من به عنوان یک مقام رسمی شواهدی از اینکه جان آدمها برای چینیها مهم نباشد ندیدم.
چرا چینیها به جای فومپاشی آبپاشی کردند؟
وی بیان کرد: ما باید درک واقعی خود را از حادثه بیان کنیم. اینکه روز اول چه ادراکی داشتیم و چرا، باید امروز اعلام کنیم. ما از روز اول دلمان میخواست هر آنچه که از دست هر کسی در جهان برمیآید، برای ما انجام دهد. مدام دلم میخواست حجم بیشتری از عملیات در آنجا صورت گیرد.
ربیعی اظهار کرد: ما نگران بودیم و به چینیها میگفتیم چرا آب میپاشید و فوم نمیپاشید. وقتی بررسی کردیم، گفتند که ما آن زمان باید آب میپاشیدیم تا بدنه را سرد کنیم. در آن زمان نمیتوانستیم فوم بپاشیم. ادراک و بررسیهای ما از مساله نشان میدهد که تصورات ما از اینکه چینیها اهمال میکردند، درست نبوده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: حدود۲۰ کشتی در منطقه بود که ۳ کشتی ایرانی و مابقی کشتیهای ژاپنی، کرهای و چینی بودند اما عملیات اصلی با کشتیهای چینی بود
خاموش بودن موقعیتیاب ماهوارهای نفتکش سانچی را تأیید نمیکنم
محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این نشست گفت: هیچگونه سندی مبنی بر خاموش بودن سیستم رادار موقعیتیاب وجود ندارد و هر دو کشتی در زمان حادثه از این سیستم ماهوارهای خود استفاده میکردند. وی ادامه داد: پس از بازگشایی جعبه سیاه و بررسی موضوعات سندیت این اطلاعات قابل اثبات است.
راستاد با بیان اینکه سیستم شناسایی خودکار روی کشتیها نصب است، گفت: ایستگاههای ساحلی میتوانند از طریق این سیستمها مبدا، مقصد، محموله و تمام اطلاعات کشتی را رصد کنند اما این امکان تا فاصله ۲۵ مایلی از ساحل فراهم است؛ و این در حالی است که نفتکش ایرانی در زمان وقوع حادثه در فاصله ۱۵۸ مایلی نسبت به ساحل قرار داشت بنابراین امکان ردیابی کردن کشتی از طریق این سیستم وجود نداشت.
این مقام مسئول تصریح کرد: به علت شدت تصادف دو کشتی، خدمه نفتکش ایرانی نتوانستند برای نجات جان خود کاری انجام دهند؛ حتی افرادی که در کابین فرماندهی بودند فرصت زدن دکمه وضعیت اضطراری را نداشتند. بررسیهای میدانی نشان میدهد کشتی فله بر چینی که بار غلات داشت از قسمت جلو یعنی دماغه با سمت راست نفتکش ایرانی که محل مخازن میعانات گازی بوده برخورد کرده است.
وی تصریح کرد: در مسیر کشتیها ممکن است تلاقیهایی وجود داشته باشد چراکه مسیر در دریا همانند هواپیما مسیری قطعا از پیش تعیین شده نیست. بنابراین در این تلاقیها احتمال بروز تصادف وجود دارد همانطور که در سایر شقوق حملونقل حوادث اجتناب ناپذیر است.
جزئیات جعبه سیاه تا سه ماه دیگر مشخص میشود
راستاد درباره مکان و زمان بازگشایی جعبه سیاه نیز گفت: بازگشایی جعبه سیاه در چین صورت میگیرد و سه ماه طول میکشد تا گزارشی در این خصوص اعلام شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این پرسش که آیا با خدمه کشتی چینی که با سانچی برخورد کرده، گفتوگو شده است؟ عنوان کرد: در بررسی حادثه، یک بخش مصاحبه با خدمه کشتی چینی خواهد بود. مرحله اولیه رسیدگی شروع نشده است و بررسی که انجام شود، معاینه کشتی کریستال و مصاحبه با خدمه آن انجام خواهد شد.