طرح عجیب و غریب و پرسر و صدای معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران آنقدر منفذ و اشکال دارد که حالا با نزدیک شدن به آغاز سال ۹۷، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درمقابل آن موضع جدی گرفته و اعلام کرده «دارندگان طرح ترافیک ۹۶ تا زمانی که زیرساختهای طرح جدید مهیا نشود میتوانند در طرح ترافیک تردد کنند.»
آنچه پیش از این هم مشخص بوده، شیوه مدیریت چهرههایی است که پیش از این امتحان خود را پس دادهاند و اثبات کردهاند که درد آنها نه مقابله با رانت است، نه دلشان به حال مردم تهران (و حتی ایران) میسوزد و نه دلواپس آلودگی کلانشهرهایی چون پایتخت هستند.
مشکل آنها پولی است که باید به هر لطایفالحیلی از جیب مردم دربیاورند و با مثلا توسعه اقتصادیشان خلقالله را زیر چرخهای توسعه له کنند. کسانی که خیلی وقت است به این فکر میکنند که پایتخت را آنچنان گران کنند که آنها که نمیتوانند از پس مخارج شهر گران و لوکس بربیایند، بار سفر ببندند و بروند. درواقع ایده آنها در برخورد با نابرابری است که تقویت آنرا دنبال میکنند. کسی که پول دارد میتواند هروقت دلش خواست هم محدوده زوج وفرد را زیر پا بگذارد و هم قدم در محدوده طرح ترافیک بگذارد.
شعار این جماعت (که البته علنا اعلام نمیکنند) تهران برای پولدارها (از جمله خودشان) است و برای رسیدن به این هدف دست به هر کاری میزنند. وگرنه کیست که نداند، مرام این جماعت به اصطلاح مسئول در مواجهه با مردم تنها در مواقع انتخابات گُل میکند.
به هرحال حالا با موضع جدید رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران، فعلا طرح بی قید و برنامه آقایان به دیوار بلندی خورده است. مگر آنکه مسئولان اینقدر برای کسب درآمد و برداشتن پول از جیب مردم عجله داشته باشند که خیلی سریع دست به کار شوند. البته نه به اندازه سرعتی که در زلزله و بحران برف از خود نشان دادند.
رییس پلیس راهور تهران گفت: تا زمانی که شهرداری تهران زیرساخت های طرح ترافیک جدید مانند دوربینهای خروجی را نصب نکند، این طرح قابل اجرا نیست.
سردار محمد رضا مهماندار در خصوص تکلیف طرح زوج و فرد در سال ۹۷ گفت: هیچ برنامه ای برای تغییر در طرح زوج و فرد در سال آینده وجود ندارد و این طرح مانند سال ۹۶ اجرا میشود و پولی کردن طرح زوج و فرد نیز به تصویب نرسید.
وی در خصوص طرح ترافیک ۹۷ نیز گفت: این طرح نیز نسبت به سال ۹۶ بجز شیوه پرداخت و مبلغ آن تغییرات اساسی ندارد.
رییس پلیس راهور تهران با بیان این که طرح پیشنهادی شهرداری با الزامات ناجا تعدیل شد افزود: بر این اساس طرح ترافیک پیشنهادی شهرداری با ۳ الزام ناجا یعنی عدم افزایش آلودگی هوا، ترافیک و فشار مضاعف بر مردم تعدیل شد و بدین ترتیب سقف مجوزهای طرح ترافیک روزانه از ۱۲۹ هزار مورد به ۱۰۳ هزار مورد کاهش یافت.
وی تاکید کرد: تا زمانی که شهرداری تهران زیرساخت های طرح ترافیک جدید مانند دوربینهای خروجی طرح را نصب نکند، این طرح قابل اجرا نیست چرا که شیوه جدید پرداخت بر مبنای زمان ورود و خروج در این طرح است.
رییس پلیس راهور تهران با اشاره به این که تا کنون هیچ دوربینی در این خصوص نصب نشده است گفت: قطعا پلیس تا زمانی که این دوربینها نصب و توسط پلیس تست نشوند، اجازه اجرای طرح جدید را نمیدهد.
وی در پاسخ به این که بدین ترتیب با ثبتنام نکردن طرح ترافیک ۹۷ توسط شهرداری تهران تکلیف این طرح در سال آینده چه میشود تصریح کرد: دارندگان طرح ترافیک ۹۶ تا زمانی که زیرساختهای طرح جدید مهیا نشود همچنان میتوانند با کارتهای خود در طرح ترافیک تردد کنند.