یک منتقد سینما و تلویزیون درباره سریال «پایتخت ۵» ساخته سیروس مقدم که این شبها از شبکه یک سیما روی آنتن میرود گفت: تجربه سریالهای چند فصلی نشان داده است که وقتی مخاطبان کاری را دوست داشتهاند و بعد فصلهای بعدی آن در تلویزیون و یا حتی شبکه نمایش خانگی ساخته شده به میزان فصل اول موفق نبوده است اما فصل پنجم «پایتخت» اثر باکیفیتی شده است.
رضا صائمی ادامه داد: «پایتخت ۵» حتی نسبت به فصل چهارم خیلی موفقتر است و شاید یک دلیل این است که وقتی سریالی فرصت کافی برای نگارش، ساخت و پرداخت داشته باشد اشکالات کمتری دارد. این موفقیت درحالیست که کار عوامل سریال در این فصل بسیار سختتر است چون توقع مردم بالا رفته و شخصیتها شناخته شده هستند.
این روزنامهنگار همچنین با اشاره به سرمایهگذار فصل پنجم این سریال عنوان کرد: خیلیها به دلیل اینکه موسسه اوج پشت این سریال است کمی دچار بدبینی شدند و حتی با اینکه سریال را دوست دارند اما ناراحتند که چرا با موسسه اوج همکاری شده است ولی مساله این است که ما نمیتوانیم کیفیت و یا بیکیفیتی یک اثر را متاثر از سرمایهگذار و موسسهای که پشت آن است بدانیم.
این منتقد با اشاره به ویژگیهای سریال «پایتخت» عنوان کرد: من تضادی را در سریال احساس میکنم که البته نگاه قطعی نسبت به آن ندارم. «پایتخت ۵» در عین اینکه طنز است و موقعیتهای فانتزی و اغراقآمیز دارد از فضایی رئال هم برخوردار است و روابط آدمها در خانواده و اجتماع برای مخاطب باورپذیر است.
وی با اشاره به پرداخت سریال به فرهنگ بومی اظهار کرد: شاید «پایتخت» از معدود سریالهای تلویزیونی باشد که در عین اینکه بومی و محلی است و بافت جغرافیایی آن خارج از تهران است اما محبوبیت ملی دارد و شاید اگر جای دیگری بود اینقدر محبوبیت نداشت و بخشی از دلیل این محبوبیت آشنایی با خردهفرهنگ شمال است.
وی از برخی از دیالوگهای سریال یاد کرد و گفت: بعضی از دیالوگها و حرفهایی که بازیگران سریال به هم بیان میکنند و یا فحاشیها و تو سر هم زدنها ویژگیهای منفی سریال است و نباید کلکل کردن را با تو سر هم زدن اشتباه بگیریم.
این منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به صحنهای از سریال توضیح داد: در یکی از قسمتها برخورد نقی را در حضور جمع با بهتاش دیدیم که روی دستش خالکوبی کرده بود و بعد درباره این حرکت صحبت میشود که چرا نقی در جمع اینگونه برخورد کرد؟ این یک ویژگی خوب سریال است که ما با نقد اجتماعی خیلی خوبی نسبت به رفتارها و کنشها مواجه هستیم که البته از چنین صحنههایی بیشتر جنبه طنز آن مورد توجه قرار میگیرد.
صائمی درباره شخصیتپردازی در سریال نیز بیان کرد: مردم شخصیتهای «پایتخت» را میشناسند و حتی میتوانند پیشبینی کنند که هما و یا نقی چه واکنشهایی نسبت به یک رفتار میتوانند داشته باشند. من کمتر سریالی دیدم که مخاطب اینقدر از شخصیتها توقع داشته باشد و نشان میدهد که چقدر این شخصیتها تاثیرگذارند که مخاطب آنها را واقعی میپندارد و از حالت دراماتیک خارج میشود.
این روزنامهنگار عنوان کرد: «پایتخت» پیچیدگی روابط فردی و اجتماعی را هم نشان میدهد و گاهی فکر میکنیم شخصیتها دچار تناقض هستند اما مساله این است که ما در این سریال با قهرمانها مواجه نیستیم بلکه همه خاکستری هستند و نقاط قوت و ضعف دارند. نقی در عین حسادت به پسرخالهاش باز هم حامی اوست و یا در عین کلکل با هما، روابط زناشویی خوبی با هم دارند.
وی اضافه کرد: بهترین اتفاق در این سریال برای بهرام افشاری رخ داده است او با اینکه اخیرا در چند فیلم سینمایی بازیهای خوبی داشته است اینجا بسیار خوب دیده میشود و قابلیتهای خود را به اثبات میرساند.
این منتقد به طولانی شدن بعضی از صحنهها اشاره و عنوان کرد: مقدمهچینی برای ورود به داستان اصلی طولانی بود و ریتم کار را کند میکرد حتی بعضی سکانسها مثل حضور در فضای بسته ماشین به درازا میکشید. البته با نگاهی دیگر میتوان گفت که در «پایتخت۵» توجه بیشتری به جزئیات شکل گرفته است و گاهی هم داستانکهایی اضافه میشود که به دلیل موقعیتهای طنزی است که در آنها وجود دارد. مهر