امروزه تولید محصولات حلال و بازار تجاری آن در جرگه یکی از مهمترین و پرسود ترین بازارهای تجاری قرار دارد. نکته جالب تر آن است که بیش از ۸۰ درصد تجارت محصولات حلال توسط کشورهای غیرمسلمان انجام میشود.
براساس آخرین آمار و اطلاعات موجود حجم کل بازار محصولات حلال در جهان بیش از ۲ تریلیون دلار با رشد سالانه ۱۰ تا ۲۰ درصد تخمین برآرود می شود و حدود یک سوم از این بازار به غذای حلال اختصاص دارد.
تحلیلگران این عرصه با نیم نگاهی به رشد جمعیت مسلمان در جهان ؛اقبال به گسترش وسرمایه گذاری بیشتر دراین حوزه را تضمین می کنند وپیش بینی می کنند که بازار این قبیل محصولات حلال که علاوه بر مواد غذایی کالاهایی مانند فرآوردههای آرایشی، دارویی و پوشاک وبه تبع آن بازارهای مصرفی همچون خوراک، صنعت، داروسازی، مواد بهداشتی و آرایشی و همچنین توریسم را در بر میگیرداین پتانسیل را دارد تا از ۲ تریلیون دلار در شرایط کنونی به شش تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ و سپس به ۱۰ تریلیون دلار تا سال ۲۰۳۰ افزایش یابد.
در حال حاضر و بر این اساس ۶۳ درصد از تجارت جهانی حلال در کشورهای آسیایی، ۲۴ درصد در کشورهای آفریقایی، ۱۰ درصد در کشورهای اروپایی و ۵ /۲درصد از آن در کشورهای آمریکایی متمرکز شده است.
امروزه تولید محصولات حلال و بازار تجاری آن در جرگه یکی از مهمترین و پرسود ترین بازارهای تجاری قرار دارد
نکته جالب تر آن است که بیش از ۸۰ درصد تجارت محصولات حلال توسط کشورهای غیرمسلمان انجام میشود.
براساس آخرین آمار و اطلاعات موجود حجم کل بازار محصولات حلال در جهان بیش از ۲ تریلیون دلار با رشد سالانه ۱۰ تا ۲۰ درصد تخمین برآرود می شود و حدود یک سوم از این بازار به غذای حلال اختصاص دارد .
تحلیلگران این عرصه با نیم نگاهی به رشد جمعیت مسلمان در جهان ؛اقبال به گسترش وسرمایه گذاری بیشتر دراین حوزه را تضمین می کنند وپیش بینی می کنند که بازار این قبیل محصولات حلال که علاوه بر مواد غذایی کالاهایی مانند فرآوردههای آرایشی، دارویی و پوشاک وبه تبع آن بازارهای مصرفی همچون خوراک، صنعت، داروسازی، مواد بهداشتی و آرایشی و همچنین توریسم را در بر میگیرداین پتانسیل را دارد تا از ۲ تریلیون دلار در شرایط کنونی به شش تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ و سپس به ۱۰ تریلیون دلار تا سال ۲۰۳۰ افزایش یابد.
در حال حاضر و بر این اساس ۶۳ درصد از تجارت جهانی حلال در کشورهای آسیایی، ۲۴ درصد در کشورهای آفریقایی، ۱۰ درصد در کشورهای اروپایی و ۵ /۲درصد از آن در کشورهای آمریکایی متمرکز شده است.
پتانسیل بالقوه
براساس آمار و ارقام موجود ایران به عنوان یکی از کشورهای اسلامی درجهان سهم یک درصدی از تجارت بازار این محصولات دارد درحالی که توانایی و ظرفیت های موجود درآن رقم قابل تاملی است.
پتانسیل و توانایی های این بازار به حدی است که کارشناسان حضور دراین بازار و تلاش برای سهم بیشتر از آن را به عنوان یک گزینه قابل تامل در برابر درآمدهای نفتی عنوان می کنند.
معاون سازمان استاندارد از جمله این افراد است که با اعلام رقم در آمدی این بازار که می گوید:« اکنون در حوزه حلال در دنیا بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی حلال اعم از غذای حلال، دارو، پوشاک و گردشگری جریان دارد و چنانچه بتوانیم ۵ درصد از بازار گسترده حلال را در دنیا برای کشور هدفگذاری کنیم، حدود ۱۲۵ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور حاصل میشود که ۲.۵ برابر درآمد نفتی کشور است. »
از سوی دیگر برخی فعالان این عرصه نگاه فراتری به این اعداد و ارقام داشته و این گونه اعلام می کنند که اگر نگاه ها را فراتر برده و برای دستیابی به ۱۰ درصد از بازار گردش مالی صنایع غذایی حلال برنامه ریزی شود، سودی معادل ۵۰ تا ۷۰ میلیارد دلار را می توان به کشور سرازیر کرد.
کارشناسان و تحلیلگران این حوزه در واکاوی عوامل موثر در عدم دستیابی به این بازارنکات قابل توجهی را مطرح می کنند که از جمله آن می توان به کم کاری متولیان و وجود دست اندازهای گسترده در زمینه صادرات کالاهایی ازاین دست اشاره کرد.
این کارشناسان با اعلام این آمار که تجارت غذای حلال در دنیا ۴۰۰۰ میلیارد دلار و سهم ایران از این بازار بزرگ و با ظرفیت بالا تنها یک درصد است و این درحالی است که ایران به عنوان یک کشور اسلامی که تمام تولیداتش در حوزه غذا برپایه توجه به شرع و خوراکی غیر حلال تولید و یا وارد نمیشود.
این فعالان دراین خصوص از این نکته پرده بر می دارند که عمده صادرات ایران در استان های مرزی از جمله خراسان رضوی و مانند آن در زمینه غذا و لبنیات و محصولات حلال است اما نه تنها این حجم از صادرات در جرگه این آمارقرار داده نمی شودبلکه متولیان تمایلی به سرمایه گذاری برای برندینگ وتبلیغات این محصولا ت ندارند و ماحصل آن این می شود که کشوریر مانند چین گوی سبقت را از ایران ربوده و پا به عرصه گذاشته و میلیارد ها دلار از درآمد این بازار را نصیب خود می کند آن هم در شرایطی که تمام محصولاتی که درایران تولید می شود از این شرایط برخوردار است.
به باور کارشناسان در شرایطی که رقم مصوب بودجه کشور در سال ۹۸ عددی معادل یک هزار و ۷۳۹ هزار میلیارد تومان یا به عبارتی ۱.۷ تریلیون تومان بوده است , دستیابی به بخشی از این بازار تا چه اندازه می تواند در درآمدهای غیرنفتی کشور آن هم در شرایطی که فروش نفت در کشور دستخوش اما و اگر و البته ابهام است می تواند موثر واقع شود.
کم کاری همیشگی
نکته قابل تامل دیگر دراین میان که فعالان حوزه از آن به عنوان کم کاری متولیان و دست اندرکاران یاد می کنند آن است که کشوری مانند ترکیه با ظرفیت و مساحتی به مراتب کمتراز ایران و ظرفیت هایی محدود تر در زمینه تولید محصولات حلال به ویژه مواد غذایی و خوراکی به واسطه حمایت های دولتی و برنامه ریزی ها منطقی و و البته اجرای درست این برنامه توانسته اند نگاه متقاضیان این قبیل محصولات را به سمت خود جلب کننداما متاسفانه این مهم درایران نه تنها عملیاتی نشده بلکه مورد کم توجهی بیش از حد قرار گرفته است آن هم درشرایطی که تهدیدها و تحریم های صورت گرفته منجر به کاهش درآمد نفتی ایران و تحت الشعاع قرار گرفتن اقتصاد کشور شده است.
به باور این کارشناسان ایران به واسطه پتانسیل قابل قبولی که دراین عرصه دارد با دستیابی به این سهم میتواند این صنعت را جایگزین درآمدهای نفتی در اقتصاد کشور کند