سه شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۷
کد مطلب : 112791
روزنامه سیاست روز در «چالش قانون» از شاهکارهای قانونگذاری ایران (۴۲) رونمایی می‌کند:

آشفتگی های نگارشی واژگان در قانونگذاری سنتی!!؟

اشاره: واژگان واحدهای سازنده گزاره ها و آنها سازنده مواد و تبصره های قانونی اند و کاربرد صحیح آنها می تواند نقش موثری در آینده قانون و قانونگذاری داشته باشد. عدم رعایت زبان فارسی معیار در واژه نویسی گزاره های قانونی به حدی وسیع و گسترده است که شاید یک ماده یا تبصره قانونی بدون وجود اشکال در نحوه نگارش واژگان وجود نداشته باشد. نوشتار حاضر به بحث و بررسی پیرامون آشفتگی های نگارشی واژگان در قانونگذاری سنتی می پردازد که از نظر خوانندگان می گذرد:
آشفتگی های نگارشی واژگان در قانونگذاری سنتی!!؟

شرح ماجرا
آشفتگی های نگارشی واژگان در قانونگذاری سنتی از نقطه نظر کاربرد به شش گروه تقسیم می شود که با ذکر شواهد در واژگان و قوانین ارائه می گردد:
۱- جمع بستن واژگان فارسی با نشانه ها و قاعده های جمع عربی
- باغات: قانون تعیین مرجع دعاوی افراد و دولت مصوب ۱۳۰۷
- نوشتجات: قانون محاکمه وزرا مصوب ۱۳۰۷
- شمیرانات: قانون الحاق یک تبصره به ماده ۹ قانون انتخابات مصوب ۱۳۸۳
- گزارشات: قانون حمایت از معلولان مصوب ۱۳۸۳
- معلولان و معلولین: قانون حمایت از معلولان مصوب ۱۳۸۳ ماده ۷
- میادین و میدان ها: قانون برنامه چهارم توسعه مصوب ۱۳۸۳ ماده ۱۴
- پیشنهادات: پروتکل الحاقی به اساسنامه اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه مصوب ۱۳۸۳
- میعانات: قانون بودجه سال ۱۳۸۴ بند ت تبصره ۱۱
- خیرین: آیین نامه تشکیل هیات امنا در مدارس خیرساز، صدر آیین نامه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش مصوب ۱۳۸۳
- نظرات: آیین نامه داخلی مجلس ماده ۱۱۱
- داوطلبین: قانون انتخابات ریاست جمهوری عنوان فصل دوم مصوب ۱۳۶۰
۲- کاربرد واژگان فارسی در برابری صفت و موصوف همانند زبان عربی
- وضعیت حاضره: قانون راجع به احداث و توسعه معابر مصوب ۱۳۱۲
- قیمت عادله: قانون راجع به احداث و توسعه معابر مصوب ۱۳۱۲
- سنه آتیه: قانون محاسبات عمومی مصوب ۱۳۱۲
- ورقه صادره: قانون سجل احوال مصوب ۱۳۰۷
- مدت معینه: قانون سجل احوال مصوب ۱۳۰۷
- موسسات مزبوره: قانون محاکمه وزرا مصوب ۱۳۰۷
- راپرتهای واصله: قانون محاکمه وزرا مصوب ۱۳۰۷
- نوشتجات موجوده: قانون محاکمه وزرا مصوب ۱۳۰۷
- اعلانات واصله: قانون محاکمه وزرا مصوب ۱۳۰۷
- دستگاه مربوطه: قانون اصلاح قانون بازنشستگی جانبازان مصوب ۱۳۸۳
- کارمزد متعلقه: قانون بودجه سال ۱۳۸۴ بند ت تبصره ۶
- دادگاه صالحه: قانون ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب ۱۳۸۳
- محاکم صالحه و محاکم مزبوره: قانون سجل احوال مواد ۸ و ۹
آراء صادره: قانون وصول مالیات اتومبیل مصوب ۱۳۶۰ ماده ۱۰
- اشیاء و اموال منقوله: قانون مدنی ۱۳۰۷ مواد ۱۸ و ۲۶
- مسئولین مربوطه: آیین نامه داخلی مجلس ماده ۴۴ مصوب ۱۳۶۱
۳- تحمیل نشانه های عربی به واژگان فارسی
- دارائی: قانون تاسیس صنایع دستی ماده واحده مصوب ۱۳۸۳
- فوق العاده هائی: قانون مقررات اداری و استخدامی صنایع و معادن ماده ۲ مصوب ۱۳۸۳
- صرفه جوئی: قانون الحاق تبصره به ماده ۵۸ قانون برنامه سوم مصوب ۱۳۸۳
- هواپیمائی: قانون استفساریه ماده ۱۳۹ برنامه سوم
- کارائی: قانون حمایت از معلولان
- جابجائی: قانون ساختار نظان جامع رفاه مصوب ۱۳۸۶
- پاسخگوئی: قانون ساختار نظان جامع رفاه مصوب ۱۳۸۶ ماده ۷
- عشائر: قانون ساختار نظان جامع رفاه مصوب ۱۳۸۶ ماده ۴ و ۷
- ذخائر: قانون ساختار نظان جامع رفاه مصوب ۱۳۸۶ ماده ۴ و ۷
- آئین نامه: قانون ساختار نظان جامع رفاه مصوب ۱۳۸۶ ماده ۶
- مسئولین: قانون ساختار نظان جامع رفاه مصوب ۱۳۸۶ ماده ۶
- رئیس و رییس: تصویب نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد انتخاب نایب رئیس مصوب ۱۳۸۳
- عرفاً، معاً، متضمناً، طوعاً، مجری، رقبی، سکنی و دعوی: در چند ماده نخستین قانون مدنی
۴- آوردن عدد در متن فارسی و رابطه آن با معدود
- هر ۶ ماه: آیین نامه داخلی مجلس ماده ۱۸۷، قانون سجل احوال ماده ۱۳
- یک ماه: آیین نامه داخلی مجلس ماده ۱۸۷، قانون سجل احوال ماده ۱۳
- دهسال: آیین نامه داخلی مجلس ماده ۱۸۷، قانون سجل احوال ماده ۱۳
- یکماه الی ششماه: آیین نامه داخلی مجلس ماده ۱۸۷، قانون سجل احوال ماده ۱۳
- شش ماه: آیین نامه داخلی مجلس ماده ۱۸۷، قانون سجل احوال ماده ۱۳
- یکسال: آیین نامه داخلی مجلس ماده ۱۸۷، قانون سجل احوال ماده ۱۳
- پانزده روز: آیین نامه داخلی مجلس ماده ۱۸۷، قانون سجل احوال ماده ۱۳
- ۶ ماه: آیین نامه داخلی مجلس ماده ۱۸۷، قانون سجل احوال ماده ۱۳
- ۲۵ نفر: آیین نامه داخلی مجلس ماده ۱۸۷، قانون سجل احوال ماده ۱۳
- هر شش ماه یکبار: آیین نامه داخلی مجلس ماده ۱۸۷، قانون سجل احوال ماده ۱۳
۵- عدم جدانویسی نشانه ها و پیش واژه های فارسی
- میشود: آیین نامه داخلی مجلس ماده ۱۸۷، قانون سجل احوال ماده ۱۳
- می نماید: قانون تعیین مرجع دعاوی افراد و دولت مصوب ۱۳۰۷
- هیچگونه: قانون محاکمه وزرا ماده ۱۰ مصوب ۱۳۰۷
- هیچیک: قانون محاسبات عمومی مصوب ۱۳۱۲
- در صورتیکه: قانون انتخابات رئیس جمهور ماده ۳
- کسانیکه: قانون محاکمه وزرا مواد ۶ و ۹ مصوب ۱۳۰۷
- بانبارهائیکه: قانون محاکمه وزرا مواد ۴ و ۹ مصوب ۱۳۰۷
- باینطریق: قانون انحصار دولتی تریاک و قانون مجازات مرتکبین قاچاق تریاک
- بحبسیکه: قانون انحصار دولتی تریاک و قانون مجازات مرتکبین قاچاق تریاک
- آنانرا: قانون تامین نیازمندی های استخدامی سپاه ماده واحده مصوب ۱۳۸۳
- آنرا: قانون راجع به احداث و توسعه معابر مصوب ۱۳۱۲
- بتنهایی: قانون تعیین مرجع دعاوی افراد و دولت مصوب ۱۳۰۷
- بطریق: قانون تعیین مرجع دعاوی افراد و دولت مصوب ۱۳۰۷
- باموال: قانون تعیین مرجع دعاوی افراد و دولت مصوب ۱۳۰۷
- بمحاکم: قانون تعیین مرجع دعاوی افراد و دولت مصوب ۱۳۰۷
- بتبرئه: قانون محاکمه وزرا مصوب ۱۳۰۷
- بلزوم: قانون محاکمه وزرا مصوب ۱۳۰۷
- بکدخدا: قانون سجل احوال مصوب ۱۳۰۷
- بدو سال: قانون مجازات عمومی ماده ۳۱۱
- بوسیله: قانون اداره صدا و سیما مصوب ۱۳۵۹ماده ۲
- بدست: قانون اداره صدا و سیما مصوب ۱۳۵۹ماده ۲
- بطور: قانون خط مشی صدا و سیما مصوب ۱۳۲۶۱ مواد ۱۷ و ۱۹
- بویژه: قانون خط مشی صدا و سیما مصوب ۱۳۲۶۱ مواد ۱۷ و ۱۹
۶- استفاده نادرست از افعال و وجه وصفی فعل
- قرائت می گردد: آیین نامه داخلی مجلس ماده ۴۷
- تصویب نمود و تعیین گردد: ماده واحده قانون تعیین نام مجلس مصوب تیر ماه ۱۳۵۹
- مخفی نمودن: قانون مبارزه با قاچاق انسان مصوب ۱۳۸۳
- بر له و بر علیه: قانون مجازات مقدمین بر علیه امنیت کشور مصوب ۱۳۱۰
- الی یمکن: قانون انحصار تریاک
- در هذالسنه: قانون انحصار تریاک
- وزارتین: قانون انحصار تریاک
- مخارج یک سنه مالی: قانون محاسبا عمومی مصوب ۱۳۱۲
- رئیس جمهور (بجای رئیس جمهوری): اصل ۱۱۳ قانون اساسی و موارد بسیار در قوانین عادی
- مطالبات معوق لاوصول بانک ها: قانون بودجه سال ۱۳۸۴ بند ز تبصره ۲
- هر گونه سلایق: قانون احترام به آزادی های مشروع ماده ۱
- بیمه حرف: قانون ساختار جامع رفاه بند د ماده ۳ و مواد ۲۸ و ۲۹ قانون نظام پزشکی مصوب ۱۳۸۳
- اقشار: قانون برنامه چهارم بند ۱ شق الف ماده ۳
- پروانه چرای مربوطه: قانون برنامه چهارم ماده ۶۹
- خواروبار: موافقت نامه ایران و هلند مصوب ۱۳۸۳ بند ز ماده
- حق الامتیازهائی: موافقت نامه ایران و تونس مصوب ۱۳۸۳ ماده ۱۲
- تامین مطمئن امنیت ملی: قانون برنامه چهارم، عنوان بخش پنجم
- عضویت در فرهنگستان مادام العمری است: اصلاح اساسنامه فرهنگستان زبان و ادب فارسی مصوب ۱۳۸۳ 

بررسی و تحلیل
جایگاه قانون آنقدر مهم و والاست که باید به بهترین و صحیح ترین شکل ممکن نگارش شود. زبان معیار در واژگان قوانین، معیار زندگی و آینده است پس باید در نحوه استفاده از واژگان در پیکره بندی قوانین نهایت دقت و هوشمندی بکار رود. تاریخ قانونگذاری سنتی به سبک ایرانی مملو از شواهدی است که قانونگذار و قانونگذاری هیچ آیین و ادب نگارشی را به عنوان زبان معیار قانونگذاری نپذیرفته است. بجاست که مجددا بر جایگاه قانون در زندگی مردم و سپس اهمیت نگارش واژگان در قوانین نکاتی هر چند مختصر ارائه شود.
الف) جایگاه قانون
- قانون به مثابه رقم زننده آیین زندگی
- قانون به مثابه طراز رفتار اجتماعی
- قانون به مثابه جاری شدن بر سرنوشت نسل ها
- قانون به مثابه معیارهای عبور کننده از مرزها و جهانی
- قانون به مثابه قاعده اخلاقی و مقدس
- قانون به مثابه ضوابط آمیخته با اعتقاد و اعتماد
- قانون به مثابه دستاورد سرآمدان و نخبگان جامعه
- قانون به مثابه خلاصه شعور و عقل جامعه
- قانون به مثابه حاکمیت بخشیدن به قاعده ای رفتاری
- قانون به مثابه آفرینش رابطه ای جدید در میان مردم
- قانون به مثابه اشراف بر منابع و مصالح جامعه
- قانون به مثابه محصول آینده نگری و نبوغ جامعه
- قانون به مثابه محتوا و مضمون دقیق
- قانون به مثابه تسلط بر ظرایف و دقایق
- قانون به مثابه استحکام شکل و فرم انسجام عبارت ها
- قانون به مثابه نزدیکی متن به کلام الهی
- قانون به مثابه متن زیبا و بی عیب و نقص
ب) نگارش واژگان قانون با فارسی معیار
- ضرورت اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی
- آیین درست نویسی واژگان در قوانین
- ادب نگارش در واژگان قانون
- یکپارچگی و همسانی در رسم الخط واژگان
- شکل و فرم انسجام عبارات قانونی
- فصاحت و بلاغت واژگان قوانین
- آرایش عبارات قانونی
- انسجام ادبی متن قوانین
پ) آسیب شناسی نگارش واژگان قوانین
- بی سامانی نگارش واژگان قوانین از آغاز تاکنون
- آشفته کاری های مقنن
- بی سروسامان نویسی واژگان قانونی
- ترکیب های نادرست، سنگین، دل آشوب، دشوار، زشت و ناهنجار در واژگان قوانین
- دور از فصاحت بودن عبارات قانونی
اصل پانزدهم قانون اساسی بر ضرورت نگارش اسناد و مکاتبات دولتی با زبان فارسی است که قطعا رعایت اصول و ضوابط زبان فارسی در این اصل مستتر است برای ردیابی نحوه نگارش واژگان در قوانین و پیگیری دلایل آسیب های این حوزه، چاره ای جز پرسشگری از تقسیم کار ملی وجود ندارد که هر یک از نهادها و دستگاه های متولی بخشی از قانونگذاری کشور به مشکلات موجود در این حوزه پاسخ بدهند و زمینه گسترش گفتمان اجتماعی تحول در قانونگذاری را فراهم نمایند. 

پرسشگری از مجمع تشخیص مصلحت نظام
- آیین درست نویسی واژگان در مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام چگونه انجام می شود؟
- جایگاه ادب نگارش در واژگان چشم انداز بیست ساله نظام چیست؟
- مبنای یکپارچگی و همسانی در رسم الخط واژگان سیاست های کلی نظام چیست؟
- آیا مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام دارای آشفته کاری های واژگانی است
- انسجام ادبی متون تصویب شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام چگونه تامین می شود؟ 

پرسشگری از دولت
- دلایل بی سامانی نگارش واژگان پیش نویس لوایح و مصوبات دولت از آغاز تاکنون چیست؟
- آشفته کاری های واژگانی دولت در مقررات صادره نشانه چیست؟
- چرا دولت برای بی سروسامان نویسی واژگان در مقررات خود تدبیری نمی اندیشد؟
- علل کاربرد ترکیب های نادرست، سنگین، دل آشوب، دشوار و ناهنجار در مقررات دولتی چیست؟
- بکارگیری واژگان به دور از فصاحت بودن عبارات در پیش نویس مصوبات و لوایح در مقررات دولتی نشانه چیست؟ 

پرسشگری از مجلس شورای اسلامی
- آیین درست نویسی واژگان در طرح ها و مصوبات مجلس شورای اسلامی چگونه اجرا می شود؟
- مبنای یکپارچگی و همسانی در رسم الخط واژگان در مصوبات مجلس شورای اسلامی چیست؟
- دلایل بی سامانی نگارش واژگان در قانونگذاری از آغاز تاکنون چیست؟
- چرا بی سروسامان نویسی واژگان در مصوبات مجلس شورای اسلامی بصورت روش جاری درآمده است؟
- علل کاربرد ترکیب های نادرست، سنگین، دل آشوب، دشوار، زشت و ناهنجار در مصوبات مجلس شورای اسلامی چیست؟ 

پرسشگری از شورای نگهبان
- کنترل آیین درست نویسی واژگان در مصوبات شورای نگهبان چگونه انجام می شود؟
- یکپارچگی و همسانی در رسم الخط واژگان بکار رفته در مصوبات شورای نگهبان چگونه تامین می شود؟
- جایگاه فصاحت و بلاغت واژگانی در مصوبات شورای نگهبان چگونه پیاده سازی می شود؟
- نظر در مصوبات شورای نگهبان پیرامون بی سامانی نگارش واژگان در قانونگذاری سنتی از آغاز تاکنون چیست؟
- دلیل آشفته کاری های واژگانی در برخی مصوبات شورای نگهبان چیست؟ 

پرسشگری از قوه قضاییه
- نحوه نظارت سازمان بازرسی کل کشور بر آیین درست نویسی واژگان در قوانین چیست؟
- سازمان بازرسی کل کشور چگونه بر یکپارچگی و همسانی در رسم الخط واژگان در قانونگذاری نظارت می کند؟
- آیا سازمان بازرسی کل کشور به انسجام ادبی متون قانونی توجه دارد؟
- نظر سازمان بازرسی کل کشور برای آشفته کاری های واژگانی در قانونگذاری چیست؟
- آیا سازمان بازرسی کل کشور پیرامون ترکیب های نادرست، سنگین، دل آشوب، دشوار، زشت و ناهنجار در قوانین تذکرات لازم را به دستگاه های مربوطه ارائه کرده است؟ 

نویسنده: دکتر محمد رضا ناری ابیانه

https://siasatrooz.ir/vdci3razzt1azy2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی