سه شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۴
کد مطلب : 127799
گزارش میدانی خبرنگار سیاست روز از اقدامات بنیاد برکت در هرمزگان

از توانمندسازی اقتصادی تا توسعه کارآفرینی

از توانمندسازی اقتصادی تا توسعه کارآفرینی
هرمزگان به عنوان یکی از مناطق تاریخی با جاذبه‌های گردشگری و اقتصادی فراوان در سال‌های اخیر با بهره‌گیری از اقدامات و حمایت‌های بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در مسیر توانمندسازی اقتصادی و توسعه کارآفرینی قرار گرفته و توانسته دستاوردهای قابل توجهی را ثبت نماید.
هرمزگان به عنوان یکی از مناطق مستعد با استعدادهای بی نظیر تاریخی، گردشگری، فرهنگی و اقلیمی می تواند نقشی مهم در اقتصاد کشور و حتی فعالیت در عرصه جهانی داشته باشد که تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است. در سال‌های اخیر بنیاد برکت این منطقه را به یکی از قطب‌های اصلی فعالیت خویش مبدل ساخته و تلاش نموده تا ظرفیت‌های بالقوه آن را به بالفعل مبدل سازد. در همین راستا نیز خبرنگار سیاست روز در بازدید میدانی به بررسی و ارزیابی این اقدامات پرداخته است.
در باب فعالیت‌های انجام شده در این استان محمد رضا رستمیان مجری طرح‌های اشتغال زایی نبیاد برکت در استان هرمزگان می‌گوید: این طرح‌ها در دو بخش بنگاه محور و اجتماع محور در بخش زنجیره سبز  و آبی صورت می‌گیرد در حوزه بنگاه محور سه طرح گلخانه‌ای یک طرح میگو محور و یک طرح ماهی محور هر کدام به اعتبار 4 میلیارد تومان است. وی در ادامه عنوان می‌کند که در حوزه اجتماع محور 171 میلیارد تومان اعتبار برای 1200 طرح به بانک ها معرفی شده که تا پایان سال بنا داریم که به 3 هزار طرح برسانیم.
در همین حال محسن مردعلی معاون بنیاد برکت دیروز در جریان سفر به هرمزگان گفت: کلیه اقدامات کشورها از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی منوط به تامین معیشت مردم است که مسئله مهم در این زمینه تامین امنیت غذایی است.وی با بیان اینکه بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری موضوع امنیت غذایی مسئله درجه اول کشور است و نباید غفلت صورت بگیرد، ادامه داد: بنابر این موضوع امنیت غذایی مسئله حیاتی برای همه جوامع است.معاون بنیاد برکت اظهار کرد: از ابتدای امسال بنیاد برکت با درک این شرایط به عنوان یک کار ویژه بر موضوع تامین امنیت غذایی متمرکز شد و طرح هایی را در زمینه زنجیره سبز(کشاورزی) و زنجیره آبی(آبزی پروری) اجرا کرد. مردعلی گفت: در موضوع امنیت غذایی چهار بعد نظیر فراهم کردن مواد غذایی ، در دسترس بودن محصولات کشاورزی، سلامت مواد غذایی و تاب آوری مواد غذایی بسیار اهمیت دارد.معاون بنیاد برکت بیان‌کرد: بنیاد برکت کار ویژه خود را بر موضوع تولید مواد غذایی قرار داد که بر اساس تعریفی که در الگوی کشت و سند آمایش سرزمینی وجود دارد باید حداقل تا سال ۱۴۰۶ بیش از ۱۴۵ میلیون تن مواد غذایی تولید شود.وی افزود: در حال حاضر میزان تولید مواد غذایی در کشور ۱۲۵ میلیون تن است و فاصله‌ای که تا شرایط پیش‌بینی شده وجود دارد باید تلاش شود از طریق ارتقای بهره‌وری و اجرای طرح‌ویژه ها در حوزه تولیدات کشاورزی مورد پیگیری قرار گیرد.مردعلی گفت: از لحاظ فراهم کردن غذا تقریبا نیاز کشور از طریق تولیدات داخل کشور پوشش داده می‌شود اما این موضوع را باید با دید آینده نگری نگاه کرد و این فاصله ۲۰ میلیون تنی که از وضعیت موجود و وضعیت عادی وجود دارد نیازمند برنامه ریزی است که بتوانیم از زمین، آب و وضعیت کشاورزی به شکل خوبی استفاده کنیم. معاون بنیاد برکت گفت: در حوزه تامین امنیت غذایی کالاهای استراتژیک بسیار اهمیت دارد که بر اساس سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه باید حداقل ۹۰ درصد تولیدات در حوزه کشاورزی در داخل کشور تولید شود.
لازم به ذکر است اقدامات بنیاد برکت در استان هرمزگان در حوزه توانمندسازی اقتصادی معادل  7 هزار و 219 طرح به ارزش 187/17 میلیارد ریال و در امور زیربنایی و فرهنگی 067/1 به ارزش 409/2 میلیارد ریال و در حوزه سلامت و سایر خدمات نیز 1 طرح به ارزش 12 میلیارد ریال بوده است. دیگر اقدامات برکت در جزیره هرمز عبارت است از: مدرسه ٥ كلاسه جزيره هرمز، احداث جاده رينگ دور جزيره هرمز به طول ٤كيلومتر،تهيه نقشه هوايي جهت پيشبرد طرح مطالعاتي توسعه پايدار جزيره هرمز،طرح مطالعه توسعه پايدار جزيره هرمز،احداث مركز صنايع دستي و محصولات محلي جزيره هرمز تا پايان مرحله سفت كاري-ستاد اجرايي استان،توليد فرش دستباف با نقشه آذري - با امكان اشتغال حداقل ٧٠ نفر جزيره هرمز - شهرداري،تهيه طرح و اجراي زيبا سازي غرفه هاي صنايع دستي در محدوده قلعه پرتغالي ها-ستاد اجرايي استان، نصب علائم راهنما، هشدار دهنده و راهنماي گردشگري- شهرداري،ساماندهي و زيباسازي جداره هاي معابر اصلي شهر، توسعه فضاي سبز و بهسازي مبلمان شهري (طراحي و اجرا)؛ جزيره هرمز-شهرداري،طرح تفكيك و جمع آوري زباله و پسماند (چرخه كامل) جزيره هرمز-شهرداري،قرارداد ارايه خدمات مشاور مادر و دفتر و آباداني جزيره هرمز با شركت نقش كليك،تعويض لوله هاي اصلي فرسوده آب و توسعه شبكه آبرساني به طول ٥ كيلومتر جزيره هرمز - آب و فاضلاب هرمزگان،تكميل رينگ اصلي و تجهيز محور پياده روي آن به طول ٨ كيلومتر راه و شهرسازي،تامين روشنايي دور رينگ جزيره هرمز به طول ٨ كيلومتر و تامين برق ايستگاه هاي خدمات گردشگري،تأمين اعتبار كمك هزينه مرمت، بازسازي و تجهيز مركز خدمات جامع سلامت جزيره هرمز استان هرمزگان،تأمين اعتبار كمك هزينه تكميل موج شكن شرقي جزيره هرمز (طرح پيشرفت و آباداني جزيره هرمز)،كمك هزينه اجراي فاز دوم رينگ جزيره هرمز شهرستان قشم استان هرمزگان. لازم به ذکر است که بنیاد برکت در این استان کارکردهای بسیاری داشته و نقشی مهم را در پیشرفت و توسعه اقتصادی آن ایفا کرده است.

اقدامات انجام شده
 مشارکت در توانمندسازی اقتصادی، توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی )اجرای 7.219 طرح اقتصادی با ظرفیت اشتغال 25,678 نفر و مجموع سرمایه‌گذاری 17,187 میلیارد ریال شامل:
 تعداد 6 طرح بنگاه‌محور با ظرفیت اشتغال 3,920 نفر و مجموع سرمایه‌گذاری 735 میلیارد ریال.
 تعداد 7.203 طرح اجتماع‌محور با ظرفیت اشتغال 21.609 نفر و مجموع سرمایه‌گذاری 15.847 میلیارد ریال.
 تعداد 10 طرح تسهیلات‌محور با ظرفیت اشتغال 149 نفر و مجموع سرمایه‌گذاری 605 میلیارد ریال.
 اجرای 946 پروژه عمرانی و زیربنایی با ارزش 1.440 میلیارد ریال شامل: 91 مدرسه، 59 مسجد، 717 واحد مسکونی و79 پروژه عمرانی دیگر؛ نظیر: مرکز بهداشت، حسینیه، حوزه علمیه، خانه عالم و...

اقدامات در دست اجرا
 اجرای طرح توسعه جزیره هرمز و تدوین سند توسعه شهرستان بشاگرد به عنوان مناطق هدف بنیاد برکت در دستور کار قرارگرفته است.
 پایدارسازی اشتغال ایجاد شده با حمایت از طرح‌های اقتصادی مشارکتی و ایجاد و تکمیل زنجیره تولید طرح‌های اشتغالزای اجتماع‌محور از طریق شبکه مجریان و تسهیل‌گران.
 کمک به توسعه و تقویت بازاریابی و فروش محصولات طرح‌های اشتغالزایی اجرا شده.
 اجرای 121 پروژه عمرانی و زیربنایی شامل: 33 مدرسه، 81 واحد مسکونی و 7 پروژه دیگر عمرانی، مجموعاً با اعتباری بالغ بر 969 میلیارد ریال.
 مذاکره جهت پوشش بیمه‌ای کلیه منازل روستایی استان در مقابل حوادث با همکاری استانداری هرمزگان و از طریق شرکت کارگزاری رسمی بیمه برکت.
اهم اقدامات برنامه‌ریزی شده
 ایفای تمامی تعهدات پروژه‌های عمرانی در دست اقدام تا پایان سال 1403.
 توانمندسازی اقتصادی، توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی با اجرای 3,870 طرح اشتغالزای اجتماع‌محور با حجم کل.
 سرمایه‌گذاری 11 هزار میلیارد ریال و ایجاد ظرفیت شغلی بیش از 11,610 نفر در سال 1402.
 ‌اجرای طرح‌های بنگاه‌محور، کارگاهی و تسهیلات‌محور با رویکرد تکمیل زنجیره تولید، تأمین نهاده، تولید و بازار فروش محصول به‌ویژه در حوزه زنجیره آبی برکت.

کل پروژه‌های اجرا شده و در دست اجرا
درباب کل پروژه‌های اجرا شده و در حال اجرای بنیاد برکت نیز آماری قابل توجه مشاهده می‌شود چنانکه 390 هزار پروژه، شامل 383 هزار پروژه اجرا شده و 7 هزار پروژه در دست اقدام است.
در حوزه توانمندسازی اقتصادی (بنگاه‌محور، تسهیلات‌محور و کارگاهی) اقدامات زیر انجام شده است:
 ‌تعداد 475 طرح بنگاه محور مشارکت در سهام و مشارکت مدنی
 ‌تعداد 310 طرح واگذار شده به کارآفرینان
 ‌تعداد 775 طرح تسهیلات‌محور (نوع 1 ، 2 و 3)
 ‌ظرفیت اشتغال کل: 235.000 نفر
 ‌ایجاد 47.000 فرصت شغلی مستقیم و188.000 فرصت شغلی غیرمستقیم
 ‌ظرفیت کل سرمایه‌گذاری: 125.000 میلیارد ریال
در حوزه اجرای طرح‌های اشتغالزایی اجتماع محور نیز این طرح‌ها شامل:
 ‌تعداد 330.000 طرح اجتماع‌محور
 ‌ظرفیت اشتغال کل: 990.000 نفر
 ‌حضور در 14.500 روستا و 1.300 شهر از 450 شهرستانِ 31 استان
 ‌ایجاد 495.000 فرصت شغلی مستقیم و495.000 فرصت شغلی غیرمستقیم
 ‌ظرفیت کل سرمایه‌گذاری: 500.000 میلیارد ریال
در همین حال در حوزه ساخت و تکمیل 20 بیمارستان با ظرفیت: 1.600 تخت میانه، بویین و میاندشت، تیران و کرون، نجفآباد، طالقان، قرچک، نهبندان، فردوس، درگز، دزفول، اهواز، گرمسار، نیریز، مهر، کازرون، بانه، مینودشت، ساری، بهار و در مجموع تکمیل تعهدات: 16 بیمارستان بوده است.
در همین حال تعداد قرارداد مراکز بهداشت: 280 مرکز،تعداد مراکز تکمیل شده: 255 واحد شامل: مرکز جامع سلامت، خانه و مرکز بهداشت، آزمایشگاه، پایگاه سلامت و اورژانس و مناطق روستایی تحت پوشش: 650 نقطه در حوزه بیمه برکت نیز فعالیت در 25 استان کشور بوده است. تعداد روستاهای تحت پوشش: 11.500 روستا،تعداد افراد تحت پوشش: روستاییان تحت پوشش 6.000.000 نفر، پوشش کامل بیمه حوادث تمامی منازل روستایی، 10 استان کشور با همکاری استانداری‌ها.
از سوی دیگر ساخت مسکن محرومین: واحدهای دارای قرارداد: 47.500 واحد، حجم سرمایه‌گذاری: 2.000 میلیارد ریال، واحدهای تکمیل شده: 46.000 واحد،سایر پروژه‌های عمرانی: 5.000 پروژه نظیر: آب‌رسانی، برق‌رسانی، راه‌سازی و...، حجم سرمایه‌گذاری: 10.300 میلیارد ریال، روستاهای تحت پوشش: 3.000 روستا.
در همین حال مراکز دارای قرارداد ساخت: 2.175 مرکزشامل: 1.653 باب مسجد، حسینیه، مصلی و دارالقرآن، 485 باب خانه عالم، 37 باب،حوزه علمیه، مراکز بهره‌برداری شده و آماده افتتاح: 1.900،روستاهای تحت پوشش: 3.000 روستا و در نهایت آنکه مدارس دارای قرارداد ساخت: 3.330 مدرسه، تعداد کلاس درس: 14.000 کلاس، مدارس تکمیل شده و افتتاح شده: 2.110،تعداد کلاس بهره‌برداری شده: 10.750 کلاس، ظرفیت پذیرش دانش‌آموز: 250.000 نفر، روستاهای تحت پوشش: 4.500 روستا.
آنچه ذکر شد بخشی از اقداماتی است که بنیاد برکت در دست اقدام داشته و یا دارد و با همراهی گسترده‌تر خیرین و سازمان‌ها و نهادها این روند می‌تواند با سرعت بیشتری اجرایی شود.
 
سمیه ملکی
https://siasatrooz.ir/vdccomqso2bqim8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی