سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۸
کد مطلب : 127880
سوخو 35 جنگنده‌ای با قابلیت‌های ویژه

«موشک و جنگنده» تکمیل توان هوایی

«موشک و جنگنده» تکمیل توان هوایی
تقویت نیروی هوایی ارتش در کنار توانمندی‌های موشکی، از ایران یک کشور قدرتمندی می‌سازد که هیچ کشوری نتواند اقدامی علیه آن انجام دهد  در صورت دست از پا خطا کردن دشمن،‌با واکنش شدیدی روبرو خواهد شد.
نزدیک به 6 ماه از موضوع خرید تجهیزات جدید هوایی شامل جنگنده و بالگرد از روسیه از سوی ایران می‌گذرد تا این که سردار فرحی جانشین وزیر دفاع در مصاحبه ای خبر نهایی شدن قرارداد خرید جنگنده «سوخو 35 » و بالگرد «میل 28» را اعلام کرد تا بعد از چند سال نیروهای هوایی و هوانیروز کشورمان از وجود جنگنده‌های پیشرفته بهره ببرد. نیروهای متخصص و جوان وزارت دفاع ایران که پیش از این دست به ساخت جنگنده زده بودند با روش مهندسی معکوس از روی «اف5 » آمریکای موفق به تولید جنگنده‌های صاعقه و آذرخش شدند و در آخرین گام هم توانستند پرنده تمام ایرانی «کوثر» را که فقط از نظر ظاهر با پرنده قدیمی آمریکا شباهت دارد بسازند و آن را به پیشرفته ترین سامانه های هوانوردی بومی مجهز کنند اما آمدن پرنده‌های پیشرفته روسی قطعا قدرتی چند برابر به نیروهای مسلح ایران می‌دهد.

ترکیب وحشتناک ایران
ایران پیش از انقلاب تمام تسلیحات خود را از غرب می‌خرید و برای همین امروز جز «میگ 29 » که در مهر سال 1360 خریداری شد ناوگان پرنده شرقی ندارد، البته چند جنگنده در زمان حمله آمریکا به عراق در ایران پناهنده شد اما تنها خرید رسمی همان میگ های 29 است. با تمام شدن تحریم های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل روابط ایران و روسیه هم وارد فاز جدیدی شد، از تبادلات دانشی تا فروش تسلیحات و همین موضوع بحث خرید جنگنده‌های روسی از سوی ایران را تقویت کرد که در نهایت با خرید جنگنده آموزشی «یاک 130» رسما اولین خرید تسلیحاتی کشور شروع شد و حالا هم زمان تحویل «سوخو 35 » و «میل 28» رسیده است.
جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر پرنده‌های غربی مانند «اف 5» و «اف 4» را دارد اما قطعا پیشرفته ترین جنگنده موجود در نیروب هوایی ارتش را می توان «اف 14» دانست، هواپیمای مدرنی که فقط برای رهگیری و درگیری هوایی ساخته شده اما نیروی هوایی نیاز به پرنده‌ای چند منظوره دارد تا علاوه بر نبرد هوایی، بتواند وظیفه فانتوم های معروف و البته قدیمی خود را به دوش آن بیندازد. "سوخو 35 " معروف به " فلانکر" یکی از پیشرفته ترین جنگنده‌های جهان 4++ از نظر راداری است چرا که با رادار پیشرفته آرایه فازی N-035 خود می‌تواند بیش از 400 کیلومتر از مسافت پیش روی خود را جست و جو کرده و اهداف را شناسایی کند و این یکی از نیازهای ایران را رفع می کند چرا که تامکت معروف ایران راداری با بُرد فقط 200 کیلومتر دارد.
از طرف دیگر فلانکرکه به ارباب آسمان هم مشهور است می‌تواند همزمان 30 هدف را کشف و با 8 هدف درگیر شود که ترکیب این توان با تامکت که با 6 هدف همزمان درگیر می‌شود توان خوبی برای نیروی هوایی است؛ سوخو 35 بُرد عملیاتی بین 3 هزار و 600 تا 4 هزار و 500 کیلومتر در صورت داشتن مخازن سوخت خارجی دارد و با دو موتور قدرتمند خود می‌تواند تا ارتفاع 18 کیلومتر از سطح زمین بالا برود و انواع مانورهای دشوار مانند مانور «کبرا» را انجام دهد و سرعتی بین 1.5 تا 2.5 ماخ دارد.
«فلانکر» چند منظوره است یعنی می‌تواند با موشک به اهداف هوایی، دریایی یا زمینی حمله کند یا با حمل بمب‌های قدرتمند به بمب افکنی تمام عیار تبدیل شود، این پرنده قابلیت حمل 8 تُن مهمات را دارد و به شدت پاسخگوی بسیاری از نیازهای نیروی هوایی ارتش ایران است.

کبرای ایرانی در کنار میل 28
 ایران پیش از انقلاب بالگرد «کبرا» را از ایالات متحده خرید و بعد از انقلاب چون دیگر امکان خرید از غرب نبود دست به تولید بالگرد با روش مهندسی معکوس زد که نتیجه آن سری بالگرد «طوفان» شد و خرید «میل 28 » از روسیه می‌تواند قدرت هوانیروز ایران را بیشتر کند، البته نیروهای مسلح کشورمان بالگرد «شاهد 285 » را نیز ساخته‌اند. «میل 28» که در جهان به شکارچی شب مشهور است بالگردی قدرتمند با توان حمل طیف وسیعی از مهمات است که این باعث می‌شود نیاز ایران که پیش از این به دلیل شرایط بالگردهای کبرا در حمل سلاح محدود بود رفع شود و بتواند از بالگردهای خود در شرایط عملیاتی مختلفی استفاده کند. این غول روسی با طول 17 متر و عرض 5 متر با دو موتور پرقدرت خود سرعتی بیش از 320 کیلومتر برساعت دارد و تا 5 کیلومتر هم از سطح زمین ارتفاع می گیرد و بُرد 440 کیلومتری دارد اما اگر مخازن سوخت خارجی به آن متصل شود این بُرد به 1 هزار و 300 کیلومتر افزایش پیدا می کند.
شکارچی شب برای تهاجم به یک توپ 30میلی‌متری 2A42 مجهز شده که روی نفربرهای روسی حمل می‌شود و قادر است 500 گلوله در دقیقه را شلیک کند و از طرف دیگر روی بالچه جانبی هم طیف متنوعی از تسلیحات مختلف مانند انواع راکت‌های 80 و 122 میلی‌متری و موشک‌های هدایت‌شونده ضد تانک را حمل می‌کند.
میل 28 همچنین می‌تواند یک رادار موج میلی‌متری روی روتور اصلی ملخ خود حمل کند که به این ترتیب قادر خواهد بود از موشک‌هایی با این نوع هدایت نیز استفاده کند، شکارچی شب برای دفاع از خود هم سامانه‌های زیادی دارد مانند موشک‌های هدایت حرارتی برای دفاع هوایی، انواع هشدار دهنده‌های لیزری و حرارتی و همچنین فلر برای منحرف کردن موشک‌های حرارتی.
در کل با توجه به ظرفیت پرنده‌های جدیدی که به زودی در آسمان ایران دیده خواهد شد و قابلیت‌های متنوع آنها چون رادارگریزی و توان حمل تسلیحات بالا قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران بسیار بیشتر از قبل خواهد شد.

گروه سیاسی- امین ملکیان
https://siasatrooz.ir/vdcdj50fzyt0xj6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی