شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۳
کد مطلب : 127916

تبدیل «همه پرسی» در فلسطین به مطالبه جهانی

تبدیل «همه پرسی» در فلسطین به مطالبه جهانی
همه پرسی راهکاری است که از سوی جمهوری اسلامی ایران و آن هم از سوی رهبر معظم انقلاب برای حل قضیه فلسطین مطرح شد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی نخستین شخصیتی بود که طرح اجرای همه پرسی در فلسطین برای تعیین نظام آینده سیاسی این کشور را به عنوان راه حل قضیه فلسطین پس از مقاومت و ایستادگی مطرح کردند.
ایشان در 28 مرداد ماه سال 1370 در جمع تعدادی از آزادگان سرافراز میهن اسلامی به عنوان بخشی از راه حل قضیه فلسطین به این موضوع اشاره کردند.
رهبر انقلاب چهارشنبه ۱۶بهمن ۱۳۹۸ نیز در دیداراقشار مختلف مردم با اشاره به تلاش مستکبران برای پیشبرد طرح موسوم به معامله‌ قرن، راه علاج آن را «ایستادگی و مقاومت شجاعانه» خواندند و فرمودند: «عقیده‌ من این است که سازمان‌های مسلّح فلسطینی خواهند ایستاد، مقاومت را ادامه خواهند داد.» ایشان در ادامه علاج اصلی مسئله‌ی فلسطین را راه‌حل «اصولی، اعلام‌شده و ثبت ‌شده» جمهوری اسلامی ایران در مراکز جهانی یعنی «نظرخواهی از مردم فلسطینی‌الاصل» دانستند.
رهبر معظم انقلاب در دیداری که به مناسبت پنجم آذر ماه روز تأسیس بسیج در دیدار جمع زیادی از بسیجیان داشتند بار دیگر مسئله برگزاری همه پرسی را یادآور شدند. با وجودی که این راهکاری یک راهکار اصولی و منطقی برای پایان دادن به بحرانی است که بیش از 75 سال است مردم فلسطین و منطقه و جهان را درگیر خود کرده، اما با این حال، به این دلیل از سوی کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی با لقبال روبرو نشد که یقین دارند در این همه پرسی شکست خواهند خورد و در واقع کشور جعلی به نام اسرائیل نابود خواهد شد.
آنگونه که از شرایط فلسطین و رژیم جعلی اسرائیل دیده می‌شود، صهیونیست‌ها و حامیان این رژیم تنها دو راه پیش روی خود دارند و آن برگزاری همه پرسی یا مقاومت سازمان‌های فلسطینی مقابل رژیم صهیونیستی است.
طرحی که ایران پس از سخنان رهبر معظم انقلاب درباره همه پرسی در فلسطین مطرح کردندف به سازمان ملل هم اعلام و به ثبت رسید. این طرح شامل همه ادیان فلسطینی می‌شود، مسلمان، مسیحی و یهودی.

مرام اجرای طرح
اجرای این طرح شامل ۴ مرحله‌ اصلی است:
۱. اعمال حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین تاریخی خود.
۲. برگزاری یک همه ‌پرسی ملی در میان مردمان فلسطین که قبل از بیانیه‌ی بالفور در فلسطین ساکن بوده‌اند، شامل پیروان همه‌ی ادیان برای تعیین سرنوشت و تعیین نوع نظام سیاسی
٣. تشکیل نظام سیاسی مورد نظر اکثریت مردم فلسطین
۴. تصمیم‌گیری درخصوص وضعیت ساکنان غیربومی فلسطین توسط نظام سیاسی منتخب اکثریت

سازوکارهای اجرایی
۱. تمامی مردم فلسطین از جمله مسلمانان، مسیحیان و یهودیان حق شرکت در همه‌پرسی را خواهند داشت.
٢. نمایندگان مردم فلسطین از بین مسلمانان، مسیحیان و یهودیان، نقش اساسی و مدیریتی در تمام مراحل برنامه‌ریزی و اجرای طرح را برعهده خواهند داشت.
٣. با هدف تسهیل مشارکت تمامی فلسطینیان، به‌ ویژه آوارگان فلسطینی در این همه‌پرسی، پروژه‌ جهانی شناسایی، سرشماری و ثبت هویت جامع همه شهروندان فلسطینی در فلسطین و سایر کشورها اجرا خواهد شد. یک نهاد بین‌المللی با حضور نمایندگان مردم فلسطین وظیفه‌ اجرای این پروژه را برعهده خواهد گرفت.
۴. یک کمیته‌ بین‌المللی تحت نظارت و با مشارکت سازمان ملل متحد با حضور نمایندگان مردم فلسطین برای اجرای طرح مذکور و تمرکز بر مباحث اساسی فلسطین از جمله مباحث تاریخی، حاکمیتی و سرزمینی فلسطین و قدس شریف تشکیل خواهد شد.
۵. یک صندوق بین‌المللی با کمک اعضای جامعه بین‌المللی تحت نظارت کمیته‌ی مذکور برای پیشبرد و حمایت از اجرای این طرح تشکیل خواهد شد.
طرح ایران برای حل مسئبه فلسطین جامع و کامل است و بر اساس دموکراسی برنامه ریزی و طراحی شده است.
مخالفت با چنین طرحی از سوی کشورهای غربی و آمریکا نشان می‌دهد که آنها اعتقادی به همه پرسی و دموکراسی ندارند در حالی که همواره نسخه برگزاری انتخابات و ‌همه پرسی را به دیگران تجویز و حتی تحمیل می‌کنند.
با توجه به شرایطی که در منطقه و جنگی که در غزه همچنان جریان دارد و موجی که علیه رژیم صهیونیستی در جهان شکل گرفته و می‌رود تا گسترده‌تر شود،‌رژیم جعلی اسرائیل با چالش‌ها بسیار جدی‌تری روبرو است.
ورود یمن به جنگ با اسرائیل و هشدارهای انصارالله به این رژیم برای صهیونیست‌ها کابوس شده است.
از سوی دیگر حزب الله لبنان نیز با صراحت در حال نبرد با اسرائیل است و در داخل نیز صهیونیست‌ها با مردم غزه در حال جنگ و البته جنایت هستند.
برای پایان دادن به مناقشه‌ای که تاکنون به اشغال و غصب سرزمین فلسطین انجایمده است، یک راه مسالمت آمیز وجود دارد و آن هم برگزاری همه پرسی در فلسطین با حضور همه فلسطینیان از ادیان مسلمان، مسیحی و یهودی است.
اکنون باید موجی از درخواست برای برگزاری همه پرسی در فلسطین در جهان راه بیفتد و به یک مطالبه بین‌المللی تبدیل شود.
باید رسانه‌های داخلی و همسو در جهان بر روی این خواسته به حق متمرکز شده و شعار معترضین به رژیم صهیونیستی برگزاری همه پرسی در فلسطین باشد.
https://siasatrooz.ir/vdcdf50f9yt0xn6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی