شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰
کد مطلب : 128082
اعتراف رسانه‌های غربی به شکست رژیم صهیونیستی در برابر حماس

تل‌آویو مجبور به پذیرش آتش‌بس است

تل‌آویو مجبور به پذیرش آتش‌بس است
یک رسانه انگلیسی با اشاره به تلفات بالای ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ غزه و افشای دروغ‌های این رژیم اعلام کرد که اسرائیل حتی در میان متحدان خودش هم درحال تبدیل شدن به موجودیتی منفور بوده و جنگ را به حماس باخته است.
درحالی که خودِ رسانه‌ها و محافل و مسئولان صهیونیستی و غربی نیز به این نتیجه رسیده‌اند که جنگ غزه برای اسرائیل تبدیل به یک جنگ فرسایشی شده و این رژیم نمی‌تواند اهداف اعلام شده خود را محقق سازد، «پل راجرز» استاد مطالعات صلح دانشگاه برادفورد در مقاله‌ای در روزنامه انگلیسی گاردین اعلام کرد که اسرائیل جنگ مقابل حماس را باخته است اما «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل و کابینه وی به این موضوع اعتراف نمی‌کنند.
این تحلیلگر انگلیسی در گاردین نوشت، روایت رسمی اسرائیل از جنگ غزه این است که حماس ضعیف شده اما واقعیت چیز دیگری است. واقعیت آن است که دکترین ارتش «بزرگ» اسرائیل درحال شکست است. تا همین اواخر روایت‌های مربوط به جنگ غزه در سیطره ارتش اسرائیل بود و آنچه که به اسرائیل در ارائه روایات خود از جنگ کمک می‌کرد این بود که خبرنگاران در غزه برای انتشار اطلاعات مربوط به جنگ با مشکلات زیادی مواجه بودند. اما بعد از اینکه ارتش اسرائیل برای اثبات ادعای خود مبنی بر وجود مقر حماس در زیر بیمارستان الشفاء هیچ مدرکی نداشت و علی‌رغم داشتن پیشرفته‌ترین سرویس‌های اطلاعاتی نتوانست اسرای خود را پیدا کند، اوضاع تغییر کرد.در ادامه مقاله گاردین به تلفات ارتش اسرائیل و گزارشی که روزنامه یدیعوت آحارانوت منتشر کرده، اشاره و تاکید شده است، بر اساس اطلاعات به دست آمده از اداره توان‌بخشی وزارت جنگ اسرائیل شاخص‌های گسترده‌ای وجود دارد که بیانگر مشکلات ارتش اسرائیل است و نشان می‌دهد تعداد مجروحان ارتش اسرائیل بیش از 5 هزار نفر است و 58 درصد آنها جراحات شدید و جدی دارند. همچنین بیش از 2 هزار نفر نیز به طور رسمی معلول شده‌اند. این درحالی است که ارتش اسرائیل ادعا می‌کرد تنها 460 نظامی آن در غزه و کرانه باختری کشته و حدود 1900 نفر نیز زخمی شده‌اند.پل راجرز، نویسنده این مقاله با انتقاد از سران ارتش صهیونیستی اعلام کرد، علی‌رغم فشارهای زیادی که روی مقامات ارتش اسرائیل برای موفقیت در جنگ وجود دارد اما بسیاری از آنها به اندازه‌ای باهوش هستند که بدانند نمی‌توان حماس را با قدرت نظامی شکست داد. آنها همچنین می‌دانند که در حالی که مذاکرات متوقف شده است، فشار خانواده‌های اسرا ممکن است به زودی منجر به آتش بس بشردوستانه دیگری شود. بنابراین مقامات ارتش اسرائیل سعی دارند تا جایی که می‌توانند به حماس ضربه بزنند.اسرائیل در حال تبدیل شدن به یک «دولت» منفور حتی در میان متحدان خودش است.  مارتین ایندیک سفیر پیشین آمریکا در تل آویو تاکید کرد حماس هرگز شکست نخواهد خورد.
خبر دیگر آنکه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره غزه را «گامی ناکافی» برای پایان دادن به درگیری‌ها توصیف کرد.حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد شورای امنیت وظیفه دارد نسبت به «ورود مقایر کافی کمک‌های انسانی به تمامی نواحی نوار غزه به ویژه در مناطق شمالی اطمینان حاصل کند.»سازمان پزشکان بدون مرز به قطعنامه جدید شورای امنیت درباره غزه واکنش نشان داد و آن را از پیش شکست خورده تلقی کرد و افزود: این قطعنامه حافظ جان غیرنظامیان نیست.این سازمان بین‌المللی افزود: شورای امنیت بار دیگر در درخواست برای برقراری آتش‌بس و توقف درگیری ناکام ماند و تصمیمی که گرفت خواسته های متناسب برای حل بحران غزه را برآورده نمی‌کند.سازمان‌های حقوق بشری از تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار آتش‌بس در غزه نیست انتقاد کرده‌اند.جیسیون لی، مدیر عامل موسسه «کودکان را نجات دهید» در واکنش به تصویب این قطعنامه گفت هر اقدامی کمتر از درخواست آتش‌بس تنها در خدمت افزودن به رنج کشتار، بیماری و قحطی کودکان غزه خواهد بود. سازمان اوکسفام هم گفت که عدم حمایت از آتش‌بس بعد از پنج روز به تعویق انداختن رأی‌گیری در شورای امنیت «غیرقابل درک و کاملاً سنگدلانه است. کمیته نجات بین‌المللی نیز در بیانیه‌ای علی‌رغم استقبال از تصویب این قطعنامه برای افزایش کمک‌ها به غزه گفت: «واضح است که به انجام کارهای بیشتری نیاز است.» دبیرکل اتحادیه عرب با انتقاد از رویکرد شورای امنیت درخصوص غزه گفت که تصمیمات این شورا برای مردم غزه کافی نیست و باید آتش‌بس دائم اعلام شود.احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب گفت که تصمیم شورای امنیت هنوز با آنچه که باید به دست آید، یعنی آتش بس کامل در نوار غزه، فاصله دارد. او افزود که این تصمیم تلاشی برای جلوگیری از قحطی در نوار غزه و نجات مردم است. به ویژه زنان و کودکان، از یک وضعیت فاجعه بار، اما برای متوقف کردن ماشین تجاوزگر رژیم اسرائیل کافی نیست.  نیویورک تایمز در مطلبی با بیان اینکه واشنگتن با حمایت از [رژیم] اسرائیل در تضاد با متحدان خود ایستاده و منزوی شده است، نوشت: ایالات متحده حتی با امتناع از وتوی قطعنامه اخیر سازمان ملل هم نتوانست مانع انزوای بیشتر خود شود.یک مدیر آژانس آنروا اوضاع غزه را تکان دهنده توصیف و تاکید کرد که یک چهارم اهالی این منطقه از گرسنگی شدید رنج می‌برند.
تلویزیون اسرائیل گزارش داد که ارتش رژیم صهیونیستی قصد دارد مرحله دوم جنگ یعنی عملیات زمینی در غزه را پایان دهد و وارد مرحله سوم شود.شاخه نظامی حماس اعلام کرد توانسته 2 موشک 2 تُنی ارتش اسرائیل را که عمل نکرده بودند، در یکی از عملیات‌های خود به کار گیرد و 5 تانک اسرائیلی را منهدم کند.یک روزنامه لبنانی، از دریافت پیام‌های هشدار در خصوص طرح ترور موساد علیه ۳ تن از رهبران فلسطینی و ضرورت انجام اقدامات استثنایی از سوی بیروت خبر داد.جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی با رد آتش‌بس های موقت، تاکید کردند که بدون توقف تجاوز و عقب‌نشینی اشغالگران از غزه، اسیری مبادله نمی‌کنند.
https://siasatrooz.ir/vdcivvazrt1aru2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی