جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۹
کد مطلب : 128338
ایران ضمن محکوم کردن تجاوز آمریکا و انگلیس به یمن؛

واشنگتن مانع اجرای وظایف شورای امنیت است

واشنگتن مانع اجرای وظایف شورای امنیت است
سخنگوی وزارت امور خارجه با انتقاد از قطعنامه ۲۷۲۲ شورای امنیت گفت: این قطعنامه ظاهراً ادعای حمایت از حقوق کشتیرانی در دریای سرخ را دارد، اما در اصل پوششی برای تأمین اهداف سیاسی آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی است.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به قطعنامه 2722 شورای امنیت سازمان ملل متحد که با مباشرت و محوریت آمریکا ارائه و تصویب شده است، گفت، این قطعنامه ظاهراً ادعای حمایت از حقوق کشتیرانی در دریای سرخ را دارد، اما در اصل پوششی برای تأمین اهداف سیاسی آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی و تداوم جنایات این رژیم علیه مردم بی‌دفاع غزه  است.سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد، دولت آمریکا به جای اقدام قاطع برای توقف جنایات رژیم اسرائیل، همچنان با حمایت کامل سیاسی، نظامی، بین‌المللی و دیپلماتیک، در کنار رژیم یادشده ایستاده است.کنعانی افزود: برغم بیش از 3 ماه حملات نظامی ویرانگر و ضدبشری رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع نوار غزه و ویرانی گسترده منازل و زیرساخت‌های شهری، خدماتی، درمانی و بهداشتی، اقدام آمریکا در ممانعت از تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت متضمن درخواست توقف جنگ علیه غزه، عملا ممانعت از اجرای وظایف شورای امنیت در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و مخالفت با خواست جامعه بین‌المللی برای پایان دادن به کشتار فلسطینی‌ها و برقراری آتش‌بس است.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آمریکا با فشار بر اعضای شورای امنیت و بدون توجه به ریشه اصلی وضعیت بحرانی و تنش در منطقه، قطعنامه‌ای در شورای امنیت به تصویب رساند که ظاهراً بر حقوق و آزادی دریانوردی در دریای سرخ تمرکز دارد، اما هدف اصلی آن مشروعیت بخشیدن به «ائتلاف دریایی خودساخته» به رهبری واشنگتن برای تحقق اهداف خاص سیاسی و ایجاد سپر لازم برای ادامه جنایات جنگی رژیم اسرائیل در غزه است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهارات نماینده آمریکا در نشست شورای امنیت در مورد آنچه را که وی "حقوق و آزادی کشتیرانی همه کشورها در دریای سرخ" خوانده است، تنها با هدف انحراف اذهان از حقیقت جنایات جاری در غزه و سرزمین‌های اشغالی فلسطین توسط رژیم اشغالگر دانست و تاکید کرد؛ جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای بی‌اساس آمریکا و هشدار نسبت به هرگونه اقدام تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه این کشور که صلح و امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد، از شورای امنیت می‌خواهد که به مسئولیت‌های خود برای رسیدگی به علل وضعیت و تنش کنونی دریای سرخ عمل نماید.کنعانی تاکید کرد: شورای امنیت باید سریعا تدابیری قاطع اتخاذ کند تا رژیم اسرائیل را وادار به توقف خونریزی و اجرای کامل قطعنامه‌های 2712 و 2720 کند، تا الزامات لازم برای تسهیل و تضمین ارسال سریع، ایمن و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی در سراسر نوار غزه تضمین شود.
همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به حمایت‌های همه جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی گفت: آمریکا نه تنها بخشی از جنگ بلکه تمام جنگ است و اینکه آمریکا به شدت نگران وضع موجود رژیم و عواقب شکست کامل رژیم است.وی همچنین با اشاره به اینکه برخی‌ها در مواضع رسانه‌ای رژیم آمریکا را بخشی از جنگ می‌دانند، تصریح کرد: اما حقیقت این است که آمریکا تمام این جنگ و اول تا آخر آن است. این آمریکاست که رژیم فروپاشیده را اداره می‌کند. این آمریکاست که تمام وزن سیاسی، اطلاعاتی، امنیتی، رسانه‌ای و حقوقی خود را در کفه ترازوی رژیم جعلی اسرائیل گذاشته تا مانع فروپاشی حقیقی این رژیم شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین ضمن بیان اینکه آنان به دروغ با توسل به امپراتوری رسانه‌ای تلاش کردند عملیات طوفان الاقصی را دلیل حمله رژیم صهیونیستی بیان کنند، گفت: اما ریشه طوفان الاقصی اهانت به مقدسات دینی و تعرض به مسجد الاقصی و نقض فاحش حقوق بشردوستانه توسط رژیم غاصب با حمایت رژیم آمریکا است. طوفان الاقصی چهره واقعی رژیم را به مردم دنیا نشان داد.کنعانی همچنین گفت: آمریکا ناامید از پیروزی در میدان‌های جنگ در تلاش است شکست رژیم در میدان را در میدان سیاست بر ملت فلسطین تحمیل کند. بی شک تلاش‌های آمریکا به جایی نخواهید رسید. ملت فلسطین هوشیارتر از آن است که در معرض طرح‌های سیاسی آمریکا میدان را به نفع سازشگران ترک کند و عرصه را برای رژیم و حامیانش واگذار کند.
همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حملات نظامی آمریکا و انگلیس به یمن را شدیدا محکوم کرد و آن را اقدامی خودسرانه، نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل خواند.
 ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه حملات نظامی آمریکا و انگلیس به چند شهر یمن را شدیدا محکوم کرد.آمریکا و انگلیس بامداد امروز جمعه از حمله به بیش از ۱۲ نقطه در یمن خبر دادند.ناصر کنعانی این حملات را اقدامی خودسرانه، نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل برشمرد. یکی از مقام‌های ارشد انصارالله در این باره گفت که در شهرهای صنعا، الحدیده، صعده و ذمار انفجار گزارش شده و یک مقام آمریکایی هم اعلام کرد که حملات آمریکا و انگلیس علیه یمن با هواپیما، کشتی و زیردریایی انجام شد. کنعانی در این باره افزود: این حملات نظامی در راستای استمرار حمایت کامل آمریکا و انگلیس در صد روز گذشته از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و شهروندان مظلوم و تحت محاصره کاملِ نوار غزه صورت می‌گیرد.سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اینکه این حملات خودسرانه نتیجه‌ای جز دامن زدن به ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه نخواهد داشت، افزود: در حالی‌که رژیم صهیونیستی همچنان به حملات و جنایات جنگی خود در نوار غزه و کرانه باختری در فلسطین ادامه می‌دهد، آمریکا و انگلیس درصددند با گسترش چتر حمایتی خود از رژیم صهیونیستی، توجه مردم جهان را از جنایات این رژیم جعلی، جنایتکار و متجاوز علیه مردم فلسطین منحرف کنند.کنعانی با ابراز نگرانی نسبت به پیامدهای تکرار این گونه حملات خودسرانه برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، از جامعه جهانی خواست با واکنش‌ها و اقدامات مسئولانه، از گسترش دامنه‌های جنگ، بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه جلوگیری کنند.
از سوی دیگر ‌وزیر امور خارجه در تماس تلفنی با همتای نروژی، یمن را بخشی از واقعیت و امنیت منطقه غرب آسیا خواند و گفت: رهبران یمنی با تاکید بر امنیت دریانوردی می‌گویند تنها کشتی‌هایی که با هدف گسترش جنگ و ارسال سلاح عازم سرزمین‌های اشغالی هستند را متوقف می‌کنند. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و «اسپن بارت اید» وزیر امور خارجه نروژ در تماس تلفنی، درباره مناسبات دوجانبه، آخرین تحولات فلسطین و تداوم جنایات صهیونیست‌ها در غزه و کرانه باختری بحث و تبادل نظر کردند.
امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی با تبریک سال نو میلادی به دولت و مردم نروژ گفت: نباید اجازه داد برخی موضوعات حاشیه‌ای روابط خوب دو کشور را تحت الشعاع قرار دهد.رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: اتفاق نظر داریم که تدوام رایزنی بین ایران و نروژ به گسترش روابط در ابعاد مورد علاقه کمک شایانی خواهد کرد.
وزیر امور خارجه ایران ضمن اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم غزه و کرانه باختری و تقدیر از اقدام دولت آفریقای جنوبی در طرح شکایت از این رژیم گفت: لازم است نسل‌کشی علیه غزه و کرانه متوقف و محاصره انسانی فورا خاتمه یابد. امیرعبداللهیان افزود: ورود آمریکا به جنگ مستقیم علیه غیرنظامیان و زنان و کودکان غزه خطای راهبردی آمریکاست. ما از روزهای آغاز بمباران و نسل کشی در غزه هشدار دادیم که جنگ راه حل نیست، اما در صورت تداوم کشتار غیرنظامیان غزه و کرانه دامنه جنگ توسعه می یابد. این هشدار به واسطه شناخت ما از وضعیت منطقه در حمایت از فلسطین است.وزیر خارجه ایران با اشاره به پایبندی همه طرف‌ها به امنیت دریانوردی، به اقدامات یمن در حمایت از مردم فلسطین پرداخت و گفت: یمن بخشی از واقعیت و امنیت منطقه غرب آسیاست و رهبران یمنی با تاکید بر امنیت دریانوردی می‌گویند تنها کشتی‌هایی که با هدف گسترش جنگ و ارسال سلاح عازم سرزمین‌های اشغالی هستند را متوقف می‌کنند.اسپن بارت اید وزیر امور خارجه نروژ نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، با محکوم کردن حادثه تروریستی کرمان و تسلیت به دولت و مردم ایران گفت: نروژ تسلیت عمیق خود را به دولت و مردم ایران در مورد حادثه تروریستی کرمان اعلام می‌کند.وزیر خارجه نروژ همچنین تأکید کرد: توسعه روابط بین دو کشور همواره مورد توجه نروژ است و مواضع رسمی نروژ توسط مقامات دولتی اعلام می‌شود.وزیر امور خارجه نروژ لزوم آتش بس فوری، خروج نیروهای اسرائیلی از غزه، ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و شروع فرآیند سیاسی مبتنی بر شکل گیری حکومت مستقل فلسطینی را مورد تأکید قرار داد و از نقش سازنده ایران در منطقه برای کاهش تنش‌ها استقبال کرد.طرفین بر ادامه تماس‌ها، مشورت و تبادل نظرهای سیاسی در موضوعات مورد اهتمام دو کشور تفاهم کردند.
https://siasatrooz.ir/vdcc14qs42bqi18.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی