يکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱
کد مطلب : 128525
وقتی رویای اشغال دوباره غزه فرو می‌پاشد

دومینوی خروج ارتش صهیونیستی از غزه

دومینوی خروج ارتش صهیونیستی از غزه
یک روز پس از اعلام عقب‌نشینی گردان ۷۱۰۷ ارتش اسرائیل، رسانه‌های عبری دیروز از خروج تیپ کریاتی از نوار غزه خبر دادند.
«ارتش، تیپ کریاتی را که در شمال و شرق شهر خان‌یونس در جنوب نوار غزه مستقر بود، خارج کرده است»، این گزارش شبکه تلویزیونی کان از تداوم دومینوی عقب‌نشینی‌های اسرائیل است.رسانه‌های اسرائیلی کریاتی را تیپ چهارم ذخیره ارتش اسرائیل در نوار غزه معرفی می‌کنند. روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت درباره این روند عقب‌نشینی نوشت که «با خروج بیشتر نیروهای ارتش اسرائیل از نوار غزه، افق پیروزی کامل ما روز به روز دورتر می‌شود».روزنامه معاریو در گزارشی نوشت که فعالیت حماس در مناطق شمالی غزه که ارتش اسرائیل تعداد نیروهای خود را در آن کاهش داده، افزایش یافته است؛ «این نگرانی در میان رهبران ارتش وجود دارد که توانمندی‌های نظامی حماس به تدریج در این مناطق افزایش یابد».
هزاران نفر از نظامیان ارتش اسرائیل در پی ضربات سخت میدانی و تلفاتی سنگین در نبرد با مقاومت فلسطین مجبور به عقب‌نشینی از نوار غزه شده‌اند.منابع فلسطینی با انتشار تصاویری خبر دادند شهرک‌نشینان اسرائیلی گذرگاهی مرزی در نزدیکی مرزهای کشور مصر را بسته‌اند و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه را نمی‌دهند.دیده بان حقوق بشر اروپا- مدیترانه در گزارشی نوشت که اشغالگران اسرائیلی با تشدید سیاست کشتار و تخریب منازل فلسطینیان به دنبال افزایش مهاجرت اجباری آنها از خان یونس هستند.، دیده‌بان حقوق بشر اروپا- مدیترانه با صدور بیانیه‌ای در خصوص تحولات غزه اعلام کرد که ارتش اشغالگر اسرائیلی سطح مهاجرت اجباری فلسطینیان در استان خان یونس واقع در جنوب نوار غزه را با ابزارهای کشتار و تخریب و تعرض فراگیر در این منطقه گسترش داده است.
شماری از خاخام‌های اسرائیلی در آستانه یک کنفرانس راستگرایان در فلسطین اشغالی، تأکید کردند، اشغال مجدد جنوب نوار غزه تنها راه حل مناسب برای اسرائیل است.رهبر سابق حزب اصلی اپوزیسیون کارگر انگلیس، اقدام بریتانیا در قطع کمک مالی به آژانس امدادرسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی را شرم‌آور توصیف کرد. «دولت ما باید از انحطاط اخلاقی در قبال فلسطینیانی که از گرسنگی می‌میرند، شرم کند»، این‌ها اظهارات رهبر سابق حزب اصلی اپوزیسیون کارگر انگلیس در واکنش به اقدام بریتانیا در تعلیق کمک مالی به آنروا است.چهار نماینده کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی از دولت این رژیم خواستند، «مکانیزم انتقال کمک‌های بشردوستانه به غزه» فوراً متوقف شود.مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی اعتراف کرده‌اند که هفته‌ها از حملات گسترده رژیم صهیونیستی در غزه می‌گذرد اما ۸۰ درصد از تونل‌های حماس دست‌نخورده باقی مانده و هدف اصلی جنگ اسرائیل مختل شده است.سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد در اثر جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه عملا دیگر هیچ نظام بهداشت و درمان فعالی در این باریکه وجود ندارد.گیومت توماس، هماهنگ کننده پزشکی سازمان پزشکان بدون مرز در حوزه فلسطین گفت: «جان مردم غزه در خطر است چون این منطقه فاقد مراقبت‌های پزشکی است. همچنان که بیمارستان‌های ناصر و اروپایی غزه تقریبا غیر قابل دسترسی شده‌اند در این باریکه دیگر هیچ نظام بهداشت و درمانی وجود ندارد.»«جنبش مجاهدین فلسطین» تعلیق کمک‌های مالی برخی کشورهای غربی به آژانس امدادرسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی را به‌عنوان مشارکت واقعی در نسل‌کشی در غزه توصیف کرد.کمیسر کل آژانس امدادرسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی بامداد یکشنبه تعلیق کمک‌های مالی به این سازمان توسط برخی کشورهای غربی را محکوم کرد.بنگلادش از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی استقبال کرد و از این رژیم خواست نسل‌کشی فلسطینی‌ها را متوقف کند.
وزیر خارجه اردن پس از تصمیم آمریکا و شماری از کشورهای غربی مبنی بر تعلیق کمک‌های مالی آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرد این سازمان شریان زندگی بیش از دو میلیون فلسطینی است که با خطر گرسنگی در غزه مواجه هستند. ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن تاکید کرد که آنروا نباید براساس اتهامات علیه ۱۲ تن از مجموع ۱۳ هزار کارمندش به طور دسته‌جمعی مجازات شود.پیشتر ۹ کشور از جمله آمریکا، استرالیا، کانادا، انگلیس، فنلاند و ایتالیا پس از اتهامات مقامات صهیونیست مبنی بر دست‌ داشتن کارمندان آنروا در عملیات مقاومت فلسطین در هفت اکتبر، از تعلیق کمک مالی خود به آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی خبر دادند.
وزیر خارجه مصر در کاخ التحریر قاهره میزبان همتای سعودی فیصل بن فرحان بود و دو طرف پس از رایزنی در خصوص تحولات منطقه، سودان و شاخ آفریقا در یک نشست خبری حاضر شدند. شکری تصریح کرد که بحران‌های منطقه در حال «پیچیده‌تر شدن» است و هرچه زودتر باید در نوار غزه آتش‌بس برقرار شود. تداوم بحران غزه جامعه جهانی را بر سر دوراهی قرار می دهد. خطرات ایجاد شده در دریای سرخ نتیجه اقدامات اسرائیل در غزه بود. آنچه در دریای سرخ روی می‌دهد، تهدیدی برای امنیت است و پیامدهای وخیمی برای منطقه دارد.
https://siasatrooz.ir/vdcauan6m49num1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی