موتور سواري در كشور ما يكي از مخاطرات آسيب زا به شمار مي رود. موتورسیکلت، برای برخی تنها وسیله حمل و نقل است و برای بعضیها، وسیله تفریح، آن هم با تک چرخ زدن در خیابانها و لایی کشیدن. یک غفلت از عابر، راننده یا موتور سوار، چشمان خانوادهای را تا همیشه منتظر بر در نگه میدارد.
بر اساس آمار سالانه ۵ هزار نفر سوار بر اين مركب مرگ مي شوند و ديگر به خانه باز نميگردند.
اگر به آمارهای پزشکی قانونی استناد كنيم اين رقم بيانگر آن است كه آموزش بايستي در ركن زندگي شهروندي قرار گرفته تا بتوان با آن مقابله كرد.
در همين خصوص جلسه بررسی ترددهای خطرزا در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگانی از ناجا (پلیس راهور)، شهرداری تهران، ستاد دیه و پزشکی قانونی برگزار شد.
در این جلسه سرهنگ محسن مهرایی رئیس پلیس ترافیک شهری راهور به انتقاد از همکاری نکردن کامل صدا و سیما برای نهادینه کردن فرهنگ ترافیک پرداخت و گفت: راهور ناجا برای پخش تیزرهای فرهنگی در رابطه با ترافیک همانند تمام برنامههای تبلیغاتی دیگر باید به حساب صدا و سیما مبالغ هنگفتی را پرداخت نماید.
وی افزود: غیراستاندارد بودن موتورسیکلتهای ساخت داخل و ایمن نبودن آنها، از عوامل اصلی مرگ و میر موتورسواران در تصادفات است و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رابطه کوتاهی کرده و باید پاسخگو باشد اما با تمام مشکلاتی که سر راه بوده و هست پلیس راهور توانسته با تلاش پیگیر و مستمر آمار مرگ و میر را در این حیطه کاهش دهد.
وی خواستار برقی شدن موتورسیکلتها برای کاهش شتاب آن و در نتیجه کاهش حوادث و سوانح این وسیله شد و تاکیدکرد: در سال گذشته بیش از یک میلیون و هشتصد هزار برگ جریمه برای راکبان موتورسیکلت صادر شده است.
در این جلسه نماینده پزشکی قانونی به ارائه آمار مرگ و میر و زخمی های سوانح پرداخت و گفت: در سال گذشته (تا پایان آذرماه) یکهزار و ۳۴ موتورسیکلت سوار در فصل بهار، یک هزار و ۳۰۳ نفر در فصل تابستان و ۹۴۷ نفر در فصل پاییز جانباختهاند، در مجموع در۹ ماهه امسال سه هزار و ۲۸۴ موتورسیکلت سوار در کشور جان خود را از دست دادهاند.
نماینده شهرداری تهران نیز از اختصاص اعتبار لازم برای ورود موتورسیکلت برقی در آیندهای نزدیک به کشور خبر داد.
مجتبی رحماندوست نماینده مجلس نيز در این جلسه خدمات پلیس راهور در ایام نوروز امسال را یکی از عرصههای تجلی مدیریتِ پلیس راهور در جادههای کشور خواند و گفت: پلیس راهور با توزیع گسترده نیروهای خود در جاده های سراسر کشور به خصوص جاده های پرتردد نشان داد که تحرک، ظرفیت و قابلیت انعطاف در مدیریت جادههای برون شهری را دارد اما متاسفانه در ترددهای درون شهری و مخصوصا برخورد با موتورسیکلتهای متخلف مقصر است و در این زمینه کوتاهی کرده و می کند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: اراده قاطعی را در مسئولان نیروی انتظامی و پلیس راهور برای حل معضل قانون شکنی موتور سواران نمی بینم که شاهد عینی آن وضعیت نامطلوبی است که امنیت مردم را به مخاطره انداخته است در حالی که نیروی انتظامی و پلیس راهور موظف به تامین انضباط ترافیکی داخل شهرها هستند.
رحماندوست افزود: قوانین موجود در برخورد با موتورسیکلتهای متخلف به خوبی اجرا نمی شود که مسئولان اداره راهنمایی و رانندگی خواهان تشدید و تصویب قوانین جدید هستند، مثلا منع تردد موتورسواران از پیاده رو، چراغ قرمز و خیابانهای ورود ممنوع، دارای قانون است ولی آیا با کسی که این قانون را نقض کرده و نقض میکند، برخورد قانونی می شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: این بنای کجی را که پلیس راهور بنا می کند باعث شده درصدی از موتورسواران متخلف که به عمد تخلف کرده و هیچکس ممانعتی نمی کند ارتکاب تخلف را حق خود بدانند و در آینده برخورد با این متخلفان مشکلتر شود، در حال حاضر درصد کمی از موتورسواران متخلف عمدا و عصیانگرانه قوانین را زیر پا می گذارند و خم بر ابرو نمی آورند و پلیس هیچ برخوردی با آنها نمی کند و این امر همان بنای کجی است که مسئول آن پلیس راهور است و باید پاسخگو باشد.
ضربه به سر، عامل مهم مرگ موتورسوارها
آموزشهای همگانی، توصیههای مکرر و سختگیریهای پلیس برای استفاده از کلاه ایمنی برای این است که موتورسوارانی که به علت ضربه به سر جانشان را از دست دادند، امروز در کنار ما باشند. در بین عوامل مختلف (خونریزی، شکستگیهای متعدد، علل اشتراکی، سوختگی و...) هیچ کدام به اندازه ضربه به سر در مرگ موتورسیکلت سواران تأثیر ندارد. شاید اگر آن کارگر و کارمند و يا جاني که صبح به قصد محل کار يا درس از خانه خارج مي شود، کلاه ایمنی به سر بگذارد، خانوادهاش برای همیشه از دیدن او محروم نشوند.