قوانين راهنمايي و رانندگي در هر كشوري به نوعي اجرا ميشود. در يك كشوري مانند هند اگر رفته باشيد ميبينيد كه رانندگي مردم به شكل وحشتناكي، هولناك است و در برابر اين رانندگي، مردم پياده هم كم از خودروها ندارند و همينطور در خيابانهاي شهر جولان ميدهند.
بسياري از كشورهاي دنيا هستند كه وضعيت مشابهي با هندوستان دارند شايد كمي كم شدتتر باشد، اما كشورهايي هم هستند كه قوانين راهنمايي و رانندگي در خيابانهاي شهرهايشان به خوبي پياده ميشود.
اكثر رانندگان قوانين متعلق به خود را رعايت ميكنند و مردم پياده هم سعي دارند تا قوانيني كه براي عابران پياده وضع شده رعايت كنند. چنين اتفاقي باعث ميشود تا وضعيت ترافيكي خيابانهاي شهر سرو سامان داشته باشد.
با اجراي چنين قوانيني ترافيك كمتر ميشود، آمار تصادفات خودروها كاهش مييابد و از همه مهمتر تلفات جاني به خاطر تصادف خودروها با عابران پياده هم كم ميشود.
در بيشتر كشورهاي اروپايي اكنون چنين قوانيني سفت و سخت اجرا ميشود. البته قوانين سختي هم براي آن در نظر گرفته شده است فكر نكنيم كه تنها با تبليغ و كار فرهنگي چنين اتفاقي در شهرهاي برخي كشورهاي اروپايي افتاده است. جريمههاي سنگيني براي متخلفين در نظر گرفته شده است كه يكي از عوامل بازدارنده مهم در اين زمينه است.
در خبرها آمده بود كه در يكي از كشورهاي اروپايي بيش از ۷ سال طول كشيده بود تا رانندگان را مجاب كنند تا از كمر بند ايمني استفاده كنند، اما همين اتفاق در ايران كمي بيش از ۲ سال طول كشيد تا مردم تن به اين قانون بدهند و از كمر بند ايمني در خودروهاي خود استفاده كنند.
اين امر نشان ميدهد كه سطح فرهنگي مردم كشورمان عليرغم اين كه فرهنگ رانندگي و خودرو از غرب به ايران آمده است در سطح بالايي قرار دارد و تنها نياز است كه با اقدامات تبليغي و فرهنگي در كنار قوانين سخت اجراي قوانين راهنمايي و رانندگي را در ميان مردم خوب كشورمان جا بيندازيم.
اگر تاكنون به آن سطح از فرهنگ قوانين راهنمايي و رانندگي نرسيدهايم نخست به خودمان بر ميگردد. بايد از خودمان شروع كنيم و تن به اجراي قوانين و درست رانندگي كردن بدهيم. رعايت نكردن قوانين راهنمايي و رانندگي و يا در هر حوزهاي علاوه بر اين كه خود را متضرر كردهايم، به ديگران هم ضرر رساندهايم و جامعه خود را به معضلات زيادي دچار كردهايم.
پليس راهنمايي و رانندگي با تلاش شبانه روزي خود در سرما و گرما ميكوشد تا بتواند وضعيت رفت و آمد خودروها و عابران پياده را نظم بخشد. همكاري ما مردم با آنها اين روند را سرعت ميبخشد و حصول نتيجه مطلوب نيز آسانتر ميكند.
چندي است كه قوانين تازهاي در خيابانهاي شهرهايمان اجرا ميشود. گردش به راست ممنوع كه پيش از اين آزاد بود اكنون با اطلاع رساني پليس اجرا ميشود. و اكنون قانون ديگري قرار است اجرا شود كه همت شما مردم را ميطلبد. به ويژه عابران پياده را. آمار تصادفات عابران پياده به خاطر رعايت نكردن برخي موارد از جمله عبور نكردن از خط عابر پياده، عبور نكردن از پيل يا زير گذر عابر پياده و بسياري موارد ديگر دردسرهايي هم براي خود هم براي رانندگان درست ميكند.
اكنون براي كم كردن گرفتاريهاي اين معضل پليس راهور دست به كار شده و قرار است كارهايي را انجام دهد.
به همين خاطر فرمانده عملیات و کنترل طرحهای ترافیکی پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه ماده ۲۱۵ آییننامه راهنمایی و رانندگی در مورد تکالیف قانونی عابران پیاده دارای ۹ بند است، گفت: مدتی است که این آییننامه به صورت شفاف در متن کار کارشناسان دادگستری قرار گرفته است.
سرهنگ سعید سپهری در گفت وگو با مهر با اشاره به برگزاری دهه ایمنی از بیستم تا سیام ماه جاری، گفت: پلیس بر این اساس تکالیف قانونی عابرین پیاده را عنوان کرده و از شهروندان خواستار است به وظایف خود در این رابطه عمل کنند.
وی اضافه کرد: برابر ماده ۲۱۵ آییننامه راهنمایی و رانندگی، در صورتی که عابر پیاده با وسیله نقلیه برخورد کند، کارشناسان رسمی دادگستری میتوانند عابر پیاده را در تصادف مقصر قلمداد کنند. این در حالی است که همیشه مردم تصور کرده وقتی با خودرویی تصادف میکنند، ۱۰۰ درصد راننده مقصر بوده است.
فرمانده عملیات و کنترل طرحهای ترافیکی پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه ماده ۲۱۵ آییننامه راهنمایی و رانندگی در مورد تکالیف قانونی عابرین پیاده دارای ۹ بند است، گفت: مدتی است که این آییننامه به صورت شفاف در متن کار کارشناسان دادگستری قرار گرفته است. لذا پلیس راهور تهران در صدد بر آمده که شهروندان را از این تکالیف آگاه سازد.
سپهری عنوان داشت: شهروندان در محلهایی که پیادهرو است، از سطح سوارهرو استفاده نکنند. همچنین در محلهایی که پیادهرو نیست، یا به دلایلی غیرقابل تردد است، باید از انتهای سمت چپ و عکس حرکت وسایل نقلیه عبور کند.
وی با اشاره به اینکه عابرین پیاده برای گذشتن از عرض معابر، تنها از گذرگاه پیاده، پل هوایی و پلهای زیرگذر مجاز، عبور کنند، گفت: شهروندان از دویدن، پریدن و ورود ناگهانی به سوارهرو خودداری کرده و به هیچ عنوان از حصار آزادراه نگذرند. همچنین در بزرگراهها و خیابان از لابهلای درختان، گل بوتههای حاشیه و میانه راه عبور نکنند.
فرمانده عملیات و کنترل طرحهای ترافیکی پلیس راهور تهران اضافه کرد: در تقاطعها با روشن شدن چراغ سبز، عابرین اجازه حرکت دارند و به هیچ عنوان نباید از موانع و خط کشیهای ویژه سوارهرو عبور کنند. سپهری ادامه داد: در قدیم عابران پیاده در صورت تخلف اگر در محدوده تهران قدیم بودهاند، توسط شهربانی به محل دورتر انتقال مییافتهاند تا از این طریق تنبیه شوند. در حال حاضر باید راهکارهای اعمال قانون عابرین پیاده نیز عنوان شود تا بتوان در کنار فرهنگسازی و آموزش، عابران را قانونمند کرد.