دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۰
کد مطلب : 92971
دو هفته فرصت

هشدار جدي وزير بهداشت به اورژانس پايتخت

هشدار جدي وزير بهداشت به اورژانس پايتخت

وزیر بهداشت در جلسه جمع بندی بازدیدهای شبانه و سرزده خود از اورژانسهای بیمارستانهای بزرگ و شلوغ تهران به مسئولان این بخش دو هفته فرصت داد با رفع کمبودها و ارتقا کیفیت خدمات، وضعیت اورژانس این بیمارستانها را بهبود بخشند.
برای همه ما اتفاق افتاده است که در مواقع ضروری و در شرایطی که جان یک انسان در خطر است اولین اقدامی که به ذهنمان برسد تماس با اورژانس است که این روزها با هر تماس اورژانس‌ها قادر نیستند بالای سر مریض شما حاضر شوند و این موضوع به دلیل کمبود نیرو است و خود اورژانسی‌ها را نیز با مشکل رو به رو کرده است.
دکتر سرور معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور با بیان اینکه مردم در بحرانی‌ترین شرایط زندگی خود به ما مراجعه می‌کنند، در اينباره گفته كه واقعیت این است که نسبت درخواست‌ها با توان ارائه خدمات ما تناسب ندارد و حدود ۵۰ درصد از درخواست‌های مردم بی‌پاسخ می‌ماند.
وی گفت: در حال حاضر با کمبود ۷۲۰۰ نیروی اورژانس پیش بیمارستانی روبرو هستیم و همین موضوع باعث شده حتی برای مرخصی‌دادن به نیرو‌های اورژانس دستمان بسته باشد و هم شرمنده‌ مردم و هم پرسنل اورژانس باشیم چرا که اگر بخواهیم حق آنها را بدهیم، ۲۳۶ آمبولانس در روز از کار خواهد افتاد و اگر میانگین روزانه را ۵ ماموریت برای هر آمبولانس در نظر بگیریم که در مکان شهرها این آمار به ۱۵ ماموریت در روز هم می‌رسد این است که ۱۳۰۰ ماموریت در روز از توان ارائه خدمات ناوگان کم می‌شود و مردم دچار مشکل می‌شوند.
مسلما نیاز بیماران در بحرانی‌ترین لحظه زندگی حساسیت و اهمیت اورژانس پیش بیمارستانی را دو چندان می‌کند چرا که در این زمان اولین اشتباه می‌تواند حکم آخرین اشتباه را داشته باشد و هیچ مشکلی را مبنی بر کمبود نیرو، کمبود آمبولانس یا ترافیک شهری را بر نمی‌تابد.
استاندارد انجام ماموریت‌های اورژانس در دنیا روزانه ۵ ماموریت است که کمبود نیروی انسانی این آمار را در کشور ما به ۱۵ تا ۲۰ ماموریت رسانده که گلایه بسیاری از پرسنل اورژانس را نیز به همراه داشته است.
این موضوع حتی انتقاد مجلسی‌ها را نیز به‌ همراه داشته تا جایی که عبدالرحمان رستمیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس کمبود ۷۰۰۰ نیروی انسانی در بدنه اورژانس کشور را از مهمترین معضلات حوزه سلامت عنوان کرد و گفت: طبق برنامه پنجم توسعه باید ۸۰۰ پایگاه اورژانس در کشور احداث می‌شد که متاسفانه هنوز این هدف بطور کامل محقق نشده است. وی افزود: وزارت بهداشت در بخش آموزش باید با تربیت نیروی متخصص اورژانس به جذب نیروی متخصص در این بخش کمک کند
دکتر هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز در خصوص وضعیت اورژانس گفته كه گره کار این مشکل اینجاست که دولت از نظر کارمند دچار تورم شده و این جوابی است که هم مجلس و هم دولت به ما می‌دهند. وی تصریح کرد: برای حل این مشکل باید تعرفه‌ها واقعی شوند تا بخش خصوصی بتواند سرمایه‌گذاری کند و بیمارستان و تخت و دکتر و پرستار و پرسنل فراهم کنند تا دولت از این بخش خرید خدمت کند و این بهترین راه برای حل مشکلات و کمبودها است.

آمبولانسهاي فرسوده اورژانس
اما همه مشكلات اورژانس به همين جا ختم نمي شود، به بیان رئیس اداره نظارت بر آمبولانس‌های خصوصی اورژانس کشور، با توجه به گزارش‌هایی که اخیراً از تخلف برخی آمبولانس‌ها شده، بناست وزارت بهداشت یک مرکز مشترک را به منظور نظارت آمبولانس‌های خصوصی راه‌اندازی کند که خودرو‌ها از این مرکز و با یک شماره مشترک کنترل شده به نقاط مختلف شهر هدایت و از سوی همین مرکز نیز نظارت می‌شوند. دکتر عبداللهی اشاره‌ای هم به نبود اتحادیه و صنف آمبولانس‌های بخش خصوصی داشت و گفت: آمبولانس‌های بخش خصوصی متولی خاصی ندارند و نظارت‌ها بر آنها آنلاین نیست؛ اما عمده تخلف در ناوگان بخش خصوصی حمل جسد است که به خاطر ممنوعیت آن، بازرسی‌های وزارت بهداشت بیشتر به این مسأله اختصاص دارد.
دکتر صابری نیا علت دیر رسیدن اورژانس ۱۱۵ سر صحنه را ناشی از چند دلیل متفاوت بیان کرد و گفت: برای اینکه در زمینه این نوع تجهیزات به استاندارد برسیم فاصله داریم یکی از راهکارهایی که برای کاهش زمان انجام مأموریت در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد، تهیه موتور آمبولانس است تا پیش از رسیدن اورژانس ۱۱۵ خدمات درمانی اولیه را به بیمار ارائه دهد. موتور آمبولانس در قالب طرح تحول سلامت به ناوگان اورژانس پیش بیمارستانی اضافه شود البته این طرح مستلزم تجهیزات موتوری و
نیروی انسانی است. همچنین راهکار دیگر ایجاد مسیر‌های امدادی در کلانشهر‌ها است.
به بیان او، متوسط زمان رسیدن آمبولانس،۸ دقیقه است. البته ممکن است در یک مأموریت در عرض ۲ دقیقه به بیمار برسیم و احتمال هم دارد که در یک مأموریت دیگر، در عرض ۱۵ دقیقه و حتی بیشتر از این زمان برسیم، اما متوسط این زمان‌ها همان عددی است که اعلام شده و به عنوان شاخص خدمات هم برای ما تعریف شده است.
اما در همين راستا نيز دبیر ستاد کشوری برنامه طرح تحول نظام سلامت، از رفع مشكل فرسودگي آمبولانس هاي اورژانس خبر داده است. دکتر محمد حاجی آقاجانی با تاکید بر اینکه کمبود آمبولانس در کشور جدی است، افزود: در حال حاضر بیش از دو هزار پایگاه شهری و جاده ای به استعداد
سه هزار آمبولانس در کشور وجود دارد که عمر اغلب این آمبولانسها بیش از استاندارد است و اکثرا بیش از ۱۰ سال از عمرشان سپری شده است.
وی از کمبود بیش از ۲۰۰۰ دستگاه آمبولانس در کشور خبر داد و تصریح کرد: کمبود نیروی انسانی نیز در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی بسیار جدی است و در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار نفر در این بخش کمبود نیرو وجود دارد.
معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: در بخش پایگاههای اورژانس نیز بیش از ۸۰۰ پایگاه از اهداف برنامه های چهارم و پنجم توسعه عقب‌تر هستیم و برای تحقق این اهداف باید ۸۱۶ پایگاه ایجاد و ۱۵ هزار نیروی انسانی در آنها به کار گرفته شوند. 
حاجی آقاجانی ادامه داد: کمبود شدید نیروی انسانی در این بخش تا حدی است که گاهی تکنسین های اورژانس تا ۵۰۰ ساعت در ماه فعالیت دارند زیرا نیروی جایگزین آنها در شیفت‌های بعدی وجود ندارد.

ضرب‌الاجل وزیربهداشت برای اورژانس‌های شلوغ تهران
اما در راستاي ارتقاي كيفي اوضاع اورژانس كشور وزیر بهداشت در جلسه جمع بندی بازدیدهای شبانه و سرزده خود از اورژانسهای بیمارستانهای بزرگ و شلوغ تهران به مسئولان این بخش دو هفته فرصت داد با رفع کمبودها و ارتقا کیفیت خدمات، وضعیت اورژانس این بیمارستانها را بهبود بخشند.
پس از بازدیدهای شبانه وزیر بهداشت از تعدادی از اورژانسهای بیمارستان های تهران، همکارانش را فرا خواند و ضمن مرور موارد رصد شده در جمع بندی بازدیدهای میدانی خود، به بیان تذکراتی جهت بهبود وضعیت اورژانس بیمارستانی در شهر تهران پرداخت.
در این جلسه که قائم مقام وزیر بهداشت، معاونین درمان ، پرستاری، توسعه مدیریت منابع، روسا و معاونین درمان دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران و مدیران تعدادی از بیمارستانها نیز حضور داشتند، افراد حاضر گزارشی از وضعیت موجود ارائه کردند.
وزیر بهداشت برای بهبود وضعیت اورژانس بیمارستان های تهران، دو هفته فرصت داد تا مسئولان این بخش ها با رفع کمبودها ،وی را در جریان آخرین اقدامات صورت گرفته قرار دهند و در این فرصت گزارشی از بهبود وضعیت را به وی ارائه کنند.
وی در این جلسه تاکید کرد: تامین نیروی پرستاری اورژانس باید با بهره گیری از پرسنل متخصص با تجربه حداقل ۱۰ سال و با پرداخت مناسب و ایجاد انگیزه برای فعالیت در اورژانس بوده و نیروهای طرحی و دانشجو در بخش های غیر اورژانس بکارگیری شوند.
دکتر هاشمی همچنین افزود: باید پرستاران با تجربه در تریاژ مستقر شوند و دو نفر متخصص اورژانس در اورژانس های شلوغ بیمارستان های بزرگ به کار گرفته شود و از سوی دیگر کمبود نیروی خدماتی در بخش اورژانس بیمارستان ها نیز برطرف شود.
وی خطاب به همکارانش در این جلسه گفت: در بخش آزمایشگاه و پاراکلینیک نیز ضمن تجهیز، نیروی انسانی کافی تامین شود و در بخش های اورژانس بیمارستانی از دستیاران تخصصی سالهای بالاتر استفاده شود.
دکتر هاشمی همچنین با اشاره به راه اندازی ستاد هدایت مشترک ظرف یک هفته آینده گفت: با این اقدام ستاد هدایت متمرکز شده و هدایت بیمار تسهیل می شود.
وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه تخت های مراقبتهای ویژه براساس اعلام نیاز دانشگاهها باید بدون محدودیت افزایش یابد، از تقویت تخت های مراقبتهای ویژه نیز خبر داد و گفت: این مهم می‌تواند از طریق خرید خدمت از بیمارستان ها با ضریب اشغال کمتر صورت گیرد.
وی همچنین از معاونت توسعه نیز درخواست کرد با تامین اعتبارات لازم زمینه توسعه تجهیزات آزمایشگاهی و رادیولوژی اورژانس و نوسازی این بخشها را فراهم کند.
براساس اين گزارش ، در پایان این جلسه مقرر شد، ظرف دو هفته آینده تمامی دانشگاهها مشکلات حاد اورژانس سه بیمارستان بزرگ تحت‌پوشش خود را حل کرده و گزارش اقدامات صورت گرفته را به وزیر بهداشت ارائه دهند.
حال بايد ديد اين ضرب العجل چقر مي تواند در بهبود اوضاع اورژانس كشور موثر اقع شود.

https://siasatrooz.ir/vdchzwnw.23niqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی