هر سال با نزدیک شدن به ماههای پایانی سال خانوادههای ایرانی نقشه سفر به نقاط مختلف کشور را میریزند تا نخستین روزهای سال جدید را به کشف مناطق زیبا و تجدید روحیه خود بپردازند. در این میان موضوع اسکان مسافران به دلیل تامین امنیت و گذراندن اوقات استراحت در اتاق یا سوییتی مناسب اهمیت مییابد اما اتفاقی که میافتد این است که با توجه به میزان تقاضای افراد برای رزرو هتل و مسافرخانهها، قیمتها هم به همان نسبت افزایش پیدا میکند در حالی که سازمانهای متولی نظارت بر این امر باید با پیگیری و سرکشی از این اقدام جلوگیری کنند. اگرچه مسعود سلطانیفر، رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور از ضرورت برخورد با افزایش قیمت هتلها در مناطق آزاد خبر داده و گفته در دیگر نقاط و شهرهای کشور، به هیچوجه افزایش قیمتی در هتلها نداریم اما در تماسی با مسئولان مناطق آزاد، تأکید شده که باید با متخلفانی که در مناطق آزاد اقدام به افزایش قیمت مراکز اقامتی داشتند، برخورد کرد. این گفتهها در حالی است که با جستوجویی ساده در فضای مجازی متوجه خواهید شد که جامعه هتلداران خیلی نرم قیمتهای خود را افزایش دادند.
هتلهای کرمانشاه گران نمیشود
البته در این میان در استانی مانند کرمانشاه افزایش قیمت هتلها جدیدا اتفاق نیفتاده است. آنطور كه گفته شده نرخ هتلهای این استان در نوروز تغییری نخواهد کرد چراکه در دیماه سالجاری افزایش نرخها اعمال شده و برای نوروز افزایش نرخ جدید نخواهیم داشت. در حال حاضر اقامت در هتل دو ستاره کرمانشاه ۹۷ هزار تومان، هتل سه ستاره ۱۲۰ هزار تومان و اقامت در هتل ۴ و ۵ ستاره از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت. این مبلغ در ازای اقامت در هتل دو تخته با صبحانه ارائه میشود.
اقامت در هتلهای مشهد از ۶۰ تا ۴۰۰ هزار تومان
اما در این میان در استان مسافرخیزی مانند خراسانرضوی افزایش قیمت اتفاق نیفتاده است. گفته میشود نرخ هتلها در نوروز ثابت خواهد بود و افزایش جدیدی اعمال نخواهد شد. مسافران میتوانند با هزینه کرد ۶۰ تا ۴۰۰ هزار تومان در هتلهای یک تا پنج ستاره استان اقامت داشته باشند. بر این اساس اگر شنیدهها درست باشد اگر مشهد را برای سفر انتخاب کردهاید خیالتان از قیمت هتلها میتواند تا حدودی آسوده باشد.
از سوی دیگر بسیاری از خانوادهها به دلیل شرایط آب و هوایی در بهار، جزایر جنوبی را مقصد سفر خود انتخاب میکنند. جزیره کیش، جز مکانهایی است که با جاذبههای فراوان گردشگری خیل عظیمی از مسافران را به سوی خود فرامیخواند. اگر جزیره کیش را برای اقامت انتخاب کردهاید برای یک شب اقامت در هتلهای این جزیره از ۲۲۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان کنار بگذارید.
مسیحالله صفا، رئیس جامعه هتلداران کیش، نکات مهمی را در اینباره ذکر میکند و میگوید: قیمت هتلها نسبت به خدمات و ستاره آنها نوسان دارد. در ضمن ۸۰ درصد هتلهای کیش قراردادهای یکساله با آژانسها بستهاند به این معنا که در طول سال قراردادیشان تغییر نرخ ندارد و این مهم شامل فروردین و نوروز نیز میشود.
وی تاکید میکند: اگر نوسان قیمت در بازار نوروزی و فروش تورهای کیش دیده میشود به هتلها ارتباطی ندارد. افزایش نرخ به دلیل زیان چارترکنندگان است که میخواهند در ۱۵ روز نوروز این زیان را جبران کنند. این درحالی است که در ۱۵ روز عید سودی را به دست نمیآورند که نتوانند در ۳۵۰ روز طول سال به دست آورند.اما میزان رزرو اتاقهای هتلهای کیش تا چند روز پیش، ۷۰ تا ۷۵ درصد بوده است. هتلهای کیش در نوروز تخفیف نمیدهند و در عین حال نرخهای خود را نیز افزایش نمیدهند چراکه بیشتر آنها از قبل با قیمتی مشخص چارتر شدهاند.
نکته دیگر اینکه هتلهای کیش اتاقهایشان را سالیانه به آژانسداران اجاره میدهند و در طول سال یک نرخ واحد را به آنها میفروشند. حال آنکه آژانسداران در طول سال به فراخور فصول پرمسافر و کم مسافر زمانی تور کیش با قیمتهای متفاوت میفروشند و تورهای نوروزی هم که میلیونی میشود.
با همه اینها اما کم نیست تخلفات گستردهای که توسط افراد سودجود در هتلها اتفاق میافتد اما ظاهرا برای برخورد با این افراد امسال عزمی جدیتر از گذشته جزم شده است.
ناظران ویژه درپی رصد تخلفات نوروزی هتلها
اما در راستای برخورد با متخلفان و هتلداران در نوروز معاون گردشگری کشور از اعزام گروه "ناظران ویژه" برای رصد هتلها در نوروز خبر داده و گفته که این گروه مشخصا، هتلها را رصد میکند. فرقی هم نمیکند هتلِ متخلف، متعلق به کجا باشد. در برخورد با تخلف هم اصلا رعایت حال نمیشود.
همچنین مرتضی رحمانیموحد درباره وضعیت نظارت بر خدمات گردشگری در تعطیلات نوروزی، اظهار کرد: نظارت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر مکانهایی که بیشتر مورد توجه مردم است، آغاز شده است. اعضای ستاد خدمات سفر در استانها درباره خدمات نوروزی و نظارت بر آنها، کاملا توجیه شدهاند. آخرین جلسه ستاد مرکزی نیز روز شنبه (۱۵ اسفند) برگزار شد و موارد خاص به تصویب دستگاههای عضو رسید. نظارتهای نوروزی کاملا جدی انجام میشود.
او درباره نظارت بر هتلها، توضیح داد: زنجیره امکانات هتل فقط خواب نیست، در بسیاری از کشورها هتلها برای اینکه خود را عرضه کنند و اقتصادی باشند، جاذبههای بیشماری ایجاد میکنند. بنابراین ما هم باید دورههای آموزشی برگزار کنیم تا علاوهبر مدیریت فضای گرمی که در گردشگری ایجاد شده، هتلداری کشور نیز صرفه اقتصادی پیدا کند.
رحمانیموحد، آزادسازی نرخ را تعریف مستدلی برای اقتصای شدن گردشگری و هتلداری ندانست و به ایسنا گفت: باید توجه داشته باشیم در جریان آزادسازی نرخ، حقوق مردم ضایع نشود و اگر شخصی از این قاعده کوتاهی کرد حتما با آن برخورد شود.
وی درباره قیمت هتلها که محل مناقشه و اختلاف شده است نیز توضیح داد: ما در اجرای این دستور خیلی جدی هستیم. تشکلهای صنفی باید سقف افزایش نرخ را دقیق به زیرمجموعههای خود منتقل کنند، اگر هم مخالفتی دارند نباید از طریق رسانهها نشر دهند، با حفظ مصلحت عمومی میتوان این مسائل را حل کرد. ما حامی حقوق هتلها هستیم. این جریان باعث نمیشود که حقوق آنها را نادیده بگیرم.
وی سپس با اشاره به بخشنامه اخیر معاونت گردشگری در حمایت از هتل آپارتمانها درباره اصلاح نرخنامه جدید آنها، گفت: سقف افزایش نرخ این اقامتگاهها ۸ درصد تعیین شده بود، اما با درنظر گرفتن این پیشبینی که استانداردسازی هتلآپارتمانها فرایند طولانیتری دارد، نرخنامهی آنها اصلاح و سقف افزایش قیمت آنها ۱۲ درصد شد.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: برای حمایت و پشتیبانی از تشکلهای حرفهای گردشگری نیز مطابق ماده ۲۵ آییننامه «ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجهبندی و نرخگذاری تاسیسات گردشگری»، ادارههای استانی درصورت تشخیص و صلاحید، نرخنامه نهایی را با مهر و امضاي مشترک آن اداره کل و تشکلی که بر مبنای ماده ۲۵ همین آییننامه فعالیت میکند، میتوانند تعیین و ابلاغ کنند.
رحمانیموحد همچنین متذکر شد: در استانهایی که تشکل صنفی آنها بر مبنای قانون نظام صنفی فعالیت میکند، نرخنامه با امضاي مدیرکل استان صادر میشود. تاسیسات گردشگری هم که تاکنون وارد چرخه استانداردسازی نشدهاند، اجازه هیچگونه افزایش نرخ ندارند. وی درباره نحوه برخورد با متخلفان در نوروز ۹۵، با توجه به کمبود ظرفیت در بخش اقامت که مانع برخوردهای جدیتری در نوروز گذشته شده بود، توضیح داد: با همه کمبودهایی که در بخش اقامت وجود دارد و با همه علاقهمندی که به هتلدارها داریم، با تخلفات، مطابق قانون برخورد میکنیم. مردم هم میتوانند شکایتهای خود را به سامانهی ۰۹۶۲۹ اطلاع دهند.
او اضافه کرد: ما از مردم میخواهیم اگر با نرخنامههایی مغایر با دستور سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مواجه شدند، حتما اطلاع دهند تا متناسب با تخلف، برخورد لازم صورت گیرد.
معاون گردشگری افزود: فرض بگیریم، نتیجه تخلف به بسته شدن آن اقامتگاه منجر شود، این برخورد باید اتفاق افتد. ما با هیچ شخصی تعارف نداریم، ولی در سالهای گذشته تخلف هتلها در حد پلمب شدن نبود که ما هم این کار را نکردیم. همین که ما تخلف آنها را اعلام عمومی میکنیم، خودش نوعی برخورد است.
وی درباره برخورد با هتلهای پکیجساز که اقدام آنها خلاف شمرده شده، اما تاکنون برخوردی صورت نگرفته است، اظهار کرد: نتیجه عمل خودسرانه آنها حتما پدیدار میشود، آنها از چشم ما دور نیستند، به وقتاش نتیجه عملکرد خود را خواهند دید. آنها فکر میکنند با پکیجسازی میتوانند درآمد بیشتری نسبت به حق خود کسب کنند، ولی این اتفاق نمیافتد.
رحمانیموحد درباره برخورد با فروشندگان متخلف تورها نیز گفت: امسال با مشارکت سازمان هواپیمایی، نیازسنجی بازار و امکانسنجی دفاتر خدمات مسافرتی درخواستکننده چارتر، صورت گرفت تا فقط آنهایی که شرایط تورسازی دارند و میتوانند پاسخگو باشند و با تجربه هستند، به این حوزه وارد شوند. این کنترل باعث شد هر شخصی وارد تورسازی و چارترهای نوروزی نشود. وی بیان کرد: سعی میشود این رویه در تابستان سال آینده نیز پیش گرفته شود.
وی همچنین با بیان اینکه نگاه ما در نوروز متمرکز بر گردشگری داخلی است، تاکید کرد: باید امکانات داخل کشور را در رقابت با تورهای خارجی در شرایطی بهتر و با قیمتی پایینتر قرار دهیم تا گرایش مردم به تورهای داخلی بیشتر شود.
با همه این تفاسیر امیدواریم سال آتی نظارتهای دقیقتر و تخلفات کمتری را در بازار داغ نوروزی شاهد باشیم.
سوشیانت آسمانی