مروري بر نظام بينالملل نشان ميدهد كه يكي از راهبردهاي نظام سلطه را از ميان بردن استقلال دفاعي و نظامي كشورها تشكيل ميدهد كه در قالبهاي مختلف صورت ميگيرد. وابسته سازي كشورها به تسليحات خارجي به جاي خودكفايي داخلي، تشكيل اتحاديههاي نظامي به بهانه امنيت جهاني، تشكيل ساختار نظامي وابسته به جاي ساختاري ملي، نابودسازي توان دفاعي كشورها با درگير سازي آنها در جنگهاي منطقهاي ، اعمال تحريمهاي بينالمللي عليه كشورها به بهانه آنچه حفظ امنيت جهاني و يا مقابله با تهديد كشورها مي نامند نمودي از اين رفتارها است. در اين زمينه نمونههاي بسياري را ميتوان شاهد آورد چنانكه آمريكا با ادعاي حمايت از اروپا ناتو را تشكيل و از ايجاد ارتشهاي مستقل براي كشورهاي اروپايي جلوگيري و آنها را زير سلطه خود در آورده است. در طرحي ديگر آمريكا با ادعاي همگرايي عربي ساختاري همچون نيروهاي سپر جزيره را ايجاد كرده كه در نتيجه آن كشورهاي عربي استقلال نظامي خود را از دست داده و تحت سيطره آمريكا در لواي نام پرچم سعودي قرار گرفتهاند. در نمودي ديگر آمريكا با كه در سال ۲۰۰۳ با اشغال عراق ساختار نظامي و اطلاعاتي اين كشور را نابود كرد در سال ۲۰۱۱ بر اساس طرح ژنرال پترائوس به بهانه مبارزه با تروريسم شوراي بيداري را ايجاد كرد كه اكثرا از نيروهاي حزب بعث صدام بودند و بعدها آنها را وارد ارتش عراق ساخت كه نتيجه آن نيز سقوط موصل و سلطه تروريستها بر بخشهايي از عراق بود. يا در افغانستان عملا ارتش اين كشور نابود و با گذشت ۱۵ سال از حضور نيروهاي خارجي همچنان از احياي ارتش خبري نيست كه نتيجه ان نيز استمرار بحرانهاي امنيتي و خطر تروريسم است. در مناطقي همچون لبنان، سوريه و يمن نيز به عينه ميتوان جنگ افروزي آمريكا براي نابودي توان نظامي اين كشورها را مشاهده كرد چنانكه در لبنان محوريت با رژيم صهيونيستي، در سوريه گروههاي تروريستي و يمن نيز رژيم صهيونيستي است.
مجموع اين تحركات از سوي آمريكا و متحدانش در حالي صورت گرفته كه صرفا يك مولفه زمينه ساز ناكامي اين طرحها شده و آن تشكيل نيروهاي مردمي يا همان بسيج مردمي است كه بر اساس باورهاي ملي و ديني شكل گرفتهاند. به عنوان مثال در طول ۸ سال جنگ تحميلي كه بيش از ۳۰ كشور عليه جمهوري اسلامي ايران به تسليح رژيم بعث عراق ميپرداختند، بسيج مردمي در كنار ارتش و سپاه بودند كه حماسه ۸ سال دفاع مقدس و سپس بازسازي كشور را رقم زدند. در لبنان در حالي كه اين كشور درگير جنگهاي داخلي و تجاوزات رژيم صهيونيستي بود نيروهاي مردمي در قالب مقاومت شكل گرفت كه از سال ۲۰۰۰ ميلادي تاكنون زمينهساز ثبات لبنان و شكستهاي سنگين صهيونيستها از جمله در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶شده است چنانكه امروز جهانيان مقاومت لبنان را از اركان امنيت منطقه ميدانند. در فلسطين در حالي كه بر اساس توافقنامه اسلو، ساختار امنيتي و مبارزاتي فلسطين منحل و حتي به نيروي وابسته و مطيع صهيونيستها مبدل شد، اين نيروهاي مردمي بودند كه توانستند دفاع مسلحانه را ادامه داده و دستاوردهايي بزرگي همچون جنگهاي ۲۲، ۸ و ۵۱ روزه را رقم زنند. در سوريه نيز آنچه در طول ۶ سال اخير مانع از پيروزي تروريستها و حاميانشان شده، قرار گرفتن بسيج مردمي در كنار ارتش و البته حاميان منطقهاي و فرامنطقهاي سوريه بوده است. نمود عيني كاررايي بسيج مردمي را در يمن ميتوان مشاهده كرد. در حالي ائتلاف آمريكايي - سعودي به همراه چندين كشور عربي و غربي و صهيونيستها، با تصور ناتواني ارتش يمن از ابتداي سال ۱۳۹۴ تجاوز گستردهاي را به يمن آغاز كرد كه تشكيل نيروهاي مردمي تمام روياهاي سعودي را به كابوس مبدل كرد بگونهاي كه پس از ۲۱ ماه اين رژيم به هيچ كدام از اهداف خود در اين كشور دست نيافته و به اذعان جهانيان با رسوايي به دنبال راه فراري از اين جنگ است. نمونه ديگر دستاوردهاي بزرگ تكيه و اعتماد به نيروهاي مردمي را در عراق ميتوان مشاهده كرد. نيروهاي حشدالشعبي كه بر آمده از بسيج مردمي پس از فتواي مراجع ديني مبني بر لزوم مبارزه همگاني با تروريسم است، توانستهاند به عنوان بازوي قدرتمند ارتش عراق در پاكسازي كشور از تروريسم ايفاي نقش نمايند چنانكه در اقدامي كه خشم دشمنان عراق را به همراه داشت نمایندگان پارلمان عراق با اکثریت آراء قانون «حشدالشعبی» را که به موجب آن، این گروه به عنوان یک نهاد قانونی در کشور شناخته میشود، تصویب کردند.
طبق این قانون، از این پس حشدالشعبی به عنوان یک نهاد قانونی در کشور شناخته میشود که دارای وظایف مشخصی بوده و از حقوق معینی نیز برخوردار است. به موجب قانون تصویب شده توسط نمایندگان پارلمان عراق، حشدالشعبی زیر نظر فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق فعالیت میکند و تمامی تحرکات آن با صدور فرمان از سوی این فرماندهی انجام میپذیرد.این قانون، که طبق ماده ۶۱ و بند سوم ماده ۷۳ قانون اساسی عراق تصویب شده، از ۱۱ بند تشکیل می شود. طبق قانون مذکور گروهها و تشکیلات حشدالشعبی مجموعههای قانونی هستند که ضمن برخورداری از حقوق خود، به عنوان نیروی پشتیبان نیروهای امنیتی عراق به وظایف خود متعهد هستند و تا زمانی که تهدیدی برای امنیت ملی عراق محسوب نشوند، حق حفظ هویت و ویژگیهای خود را دارند. به اذعان ناظران سياسي و نظامي اين اقدام پارلمان و دولت عراق، برآمده و از تجربههاي موفق كشورهايي همچون جمهوري اسلامي ايران، سوريه، لبنان، فلسطين، يمن در استفاده از نيروهاي مردمي در برابر تهديدات بوده كه ميتواند زمينه ساز آيندهاي روشن براي عراقي باشد كه سالهاست درگير تروريسم و دخالتهاي آمريكاست.