داستان پخش تیزرهای سینمایی از شبکـــههای ماهوارهای فارسیزبان و به خصوص یک شبکه ماهوارهای که اخیرا برخی از بازیگران و کارگردانان درجه دوم داخلی با مهاجرت به ترکیه مشغول کار برای آن هستند همچنان ادامه دارد.
هرچند در ابتدا در تیزر آثاری که از این شبکه پخش میشد بر اکران محدود این آثار از کشورهای اروپایی و آمریکایی تاکید میشد و این طور القا میشد که تیزر این آثار به دلیل پخش خارجیشان از این شبکه روی آنتن رفته اما از جایی به بعد تیزر همهجور فیلم چه با اکران خارجی چه بدون آن و حتی تیزر برخی تئاترها از این شبکه روی آنتن رفت.
پخش گسترده این تیزرها اگرچه به عنوان یکی از المانهای جدی جلب مخاطب مورد توجه قرار گرفت ولی سببساز آن شد که دادسرای فرهنگ و رسانه در چند نوبت تهیهکنندگانی که تیزرهای آثارشان از این شبکه پخش میشد را احضار کرده و بکوشد در فضایی صمیمانه برای حل مشکل پخش تیزر چارهای بیندیشد.
با این حال نه تنها مشکل پخش تیزر از این شبکه حل نشد که دامنه آن چنان گسترده شد که آثار پارهای تهیهکنندگان و کارگردانان ارزشی را هم دربرگرفت.
کلیدواژه مشترک تهیهکنندگانی که تیزر آثارشان از این شبکه پخش شده آن است که در جریان این ماجرا نیستند و شبکه مذکور بیاطلاع آنها مبادرت به پخش تیزر نموده است.
با این حال اگر از آنسو به مرور برنامههای تبلیغاتی این شبکه بپردازیم، هرچند در ابتدا ادعا میشد این شبکه به صورت رایگان به پخش تیزر آثار فرهنگی میپردازد اما از جایی به بعد حتی برای پخش تیزر آثار فرهنگی هم برای علاقهمندان به پخش تعرفهای ارسال میشد شامل مبالغی که باید برای این امر بپردازند. به عبارت بهتر این شبکه ادعا میکند تا هزینه پخش تیزر را نگیرد تیزر را روی آنتن نمی فرستد.
پس ماجرا چیست؟ تهیهکنندگان که میگویند روحشان هم از این ماجرا خبر ندارد پس چه کسی هزینه پخش تیزر را داده؟
در اکران یک فیلم به غیر از ضلع تهیهکننده، دو ضلع پخشکننده و سینمادار هم دخیل هستند که عایدی فروش فیلم میان این سه ضلع تقسیم میشود. حدود نیمی از فروش به سینمادار میرسد، حدود ۴۰ درصد به تهیهکننده میرسد و در حدود ۱۰ درصد هم به پخشکننده. البته پخشکننده هزینه تبلیغات اعم از تبلیغات محیطی یا رسانهای را از تهیهکننده میگیرد.
با این حساب در فروش یک فیلم به ترتیب سینمادار، تهیهکننده و پخشکننده شراکت دارند و فروش بالا یا پایین فیلم هر سه ضلع را متاثر میکند. بر این اساس همان قدر که در قبال پخش تیزر تبلیغاتی فیلم از یک شبکه ماهوارهای، تهیهکننده باید پاسخگو باشد دو ضلع دیگر هم میتوانند طرف سوال قرار گیرند بخصوص که تهیهکنندگان مرتب بر این امر تاکید داشتهاند پخش تیزر بدون اطلاع آنها بوده است.
حالا اگر فرض کنیم که پاسخ پخشکننده و سینمادار هم این باشد که از این ماجرا اطلاع ندارند آن گاه باید همان پیگیری حقوقی از کانال بینالملل را درپیش گرفت تا یک بار برای همیشه ماجرای پخش تیزر از یک شبکه معاند حل شود.یقینا تهیهکنندگان، سینماداران و پخشکنندگانی که از این ماجرا اطلاع ندارند هم از این پیگیری حقوقی در سطح بینالملل استقبال خواهند کرد.
وظیفه سازمان سینمایی آن است که با استفاده از مشاوران حقوقی بینالملل به طور جدی این مساله را پی گیرد و شرایط آشکار شدن قضیه را مشخص کند.
واکنش «ایستاده در غبار» و «رسوایی ۲» به پخش تیزرهایشان از ماهواره
طی روزهای گذشته شبکه ماهوارهای جم اقدام به پخش تیزرهای تلویزیونی فیلمهای «رسوایی۲» و «ایستاده در غبار» کرده است؛ این در حالی است که حدود ۵ هفته از اکران فیلم سینمایی «رسوایی۲» میگذرد و تاکنون هیچ تیزری از این فیلم در شبکههای ماهوارهای پخش نشده است اما همزمان با توقیف یکی از فیلمهای روی پرده و همچنین احضار تهیهکنندگان فیلمهایی که تیزر فیلمشان از شبکههای ماهوارهای پخش شده، تیزر تبلیغاتی «رسوایی ۲» که مربوط به زمان جشنواره فیلم فجر است، با دانلود از سایتهای اینترنتی از این شبکه مسالهدار پخش شد.
درپى پخش غیرمجاز آگهىهای ویدئویى فیلم سینمایى ایستاده در غبار در «شبکه ماهوارهای جم» سازمان هنرى رسانهای اوج متن ذیل را براى تنویر افکار عمومى منتشر کرد.
حکایت تانک به گل نشستهای به نام "جم"
ظاهراً کفگیر تولیدات و تبلیغات اتاق فرمان تلویزیونهایى که با پشتوانه مالى بنگاههاى اقتصادى وابسته به اولاد یهودا شروع به فعالیت کرده بودند، به ته دیگ خورده و آنان را در برابر کیفیت تولیدات حرفهای و هوشمندانهى جبهه فرهنگى انقلاب اسلامى دچار انفعال و سرگردانى کرده؛ تا جایى که در اقدامى غیرحرفهای و غیراخلاقى و بدون کسب اجازه از صاحبان آثار سینمایى جریان مؤمن فرهنگى، با پخش تیزرها و آنونسهای تولیدات ناب و محبوب این روزها، مفسدههای اخلاقى و دشمنىشان با نهاد خانواده را در پشت این اقدامات پنهان مینمایند!
آخرین اقدام تلویزیون جم، پخش مکرر و بدون اجازهى آگهیهای تبلیغى فیلم سینمایى «ایستاده در غبار» بوده است. امرى که مدیر گروه فیلم و سریال سازمان هنرى رسانهای اوج و تهیهکننده این اثر را هم به واکنش واداشته و با ابراز انزجار از اقدام سخیف و غیرقانونى این شبکه اذعان داشته، شایسته است شبکههای منحرف و دشمن ملت ایران بهتر است براى پاک کردن و تطهیر دامان خود از مفسدههای غیراخلاقى و آسیبهای اجتماعی و فرهنگى که به قشرى از خانوادههای ایرانى رساندهاند، از ابزارها و روشهاى دیگرى بهرهبردارى نمایند و پشت آثار ناب و پاک جوانمردان گمنام این سرزمین پنهان نشوند!
این سازمان همچنین ضمن توصیه به این شبکهها جهت عدم استفادهى ابزارى از چهرهى محبوب فرماندهان دفاعمقدس و قهرمانان این کهن بوم و بر، تاکید کرد پیگیرى جدى و حقوقی این اقدامات را از طریق اقامهى دعوى توسط وکلاى بینالمللى در دستور کار قرار خواهد داد.
روابط عمومی فیلم سینمایی «رسوایی۲» نیز این اقدام ناشایست شبکه جم را محکوم کرده و اعلام میکند هیچگونه درخواستی مبنی بر پخش تیزرهای تبلیغاتی به این شبکه ارائه نکرده و نخواهد کرد.
این در حالی است که «رسوایی ۲» با وجود تبلیغات محدود تلویزیونی و همچنین عدم ارائه تبلیغات شهری از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران، با فروش بیش از ۲.۵ میلیارد تومان، موفقترین فیلم اکران دوم نوروز بوده است و نیازی به تبلیغات از شبکههای ماهوارهای ندارد.