دلواپسي خانواده‌ها براي بود و نبود نوشت‌افزارهاي فرهنگي

پايان بخش گرماي تابستان و ورود به خنكاي پاييز با خود ياد ماه مهر و مدرسه را همراه دارد. همه ساله بسياري از خانواده‌ها با نزديك‌‌شدن به آغاز سال تحصيلي به تكاپو مي‌افتند تا توشه نوشت‌افزار و دفتر و كتاب تحصيلي فرزندان خود را مهيا كنند. اما اغلب اين تهيه نوشت‌افزار با دلنگراني‌هايي نيز همراه است. از زمان مورد نياز براي خريد و سامان دادن به اين اقلام تا مقابله با شيب ملايم گراني سالانه و تامين هزينه‌هاي مورد نياز. در اين بين اما بيش از ديگران گروهي از خانواده‌ها كه اتفاقا سال به سال هم به تعدادشان افزوده مي‌شود دلواپس‌‌ترند؛ خانواده‌هايي كه انتخاب نوشت‌افزاري عاري از نشان‌هاي يادگار فرنگي برايشان يك بايد است و عزم آن را دارند تا در ميان انبوهي از نشان‌هاي كارتون‌هاي هاليوودي از شرك گرفته تا بن‌تن و رابين‌هود و سيندرلا و ديگر پرنسس‌هاي دنياي مجازي ساخته دجال هاليوود و ابرمردهاي ابرعضله‌مردان غربي قهرمان فيلم‌هاي آن سوي آبي، براي فرزندان خود نوشت‌افزاري بخرند با نشان‌هاي هويتي ايراني اسلامي.
اما اين ماجرا سختي و مشقتي است طاقت فرسا.
اگر چه چند سالي است برخي سازمان‌ها و مراكز فرهنگي پس از ابراز دلنگراني‌هاي گوناگون از طرف مقامات ارشد كشورمان، از خواب غفلت برخاسته‌اند و طرح‌ريزي براي توليد و عرضه نوشت‌افزار مبتني بر فرهنگ ايراني اسلامي را هم جزو رسالت‌هاي وجودي سازمان فرهنگي خود يافته‌اند، اما هنوز هم اگر سري به بازار نوشت‌افزار بزنيد سايه سنگين مارك‌ها و نمادهاي خارجي بر توليدات و نمادهاي داخلي مشهود است.
حالا البته چند سالي است كه برخي سازمان‌ها فعاليت‌هايي در اين خصوص انجام داده‌اند اما هنوز هم اقدامات انجام شده در برابر نياز بازار پركشش داخلي و البته منطقه سطل آبي است در شوره‌زار.
همين چند روز پيش بود كه نخستين نمایشگاه تخصصی نوشت‌افزار در مصلاي تهران برگزار شد و مدیر اجرایی اين نمايشگاه در حاشيه برگزاري آن لب به طرح مطالب تلخي گشود. علی‌اصغر زحمتکش، تاكيد كرد كه ۹۰ درصد بازار لوازم التحریر ایران در قبضه محصولات وارداتی است و تعرفه پايين ورود اجناس وارداتی فانتزی به كشور موجب شده كه توليدكنندگان گوي سبقت از رقيب چيني را ببازند.
اما با اين وجود در چند سال اخير كانون پرورش فكري كودكان و حوزه هنري سازمان تبليغات تلاش نمودند تا به اين بازار ورود كنند و نقش ايفا كنند.
در سال ۹۱ چند مدل نوشت‌افزار ایرانی توليد و به دانش آموزان معرفی شد كه اتفاقا علي‌رغم برخي طرح‌ها كه داد مي‌زند براي كودكان طراحي نشده‌اند و حاصل خبط طراحانند، اما با استقبال نسبي خوبي مواجه شدند. مجموعه نوشت‌افزاري با عنوان «روشنا» به مخاطبان پرتعداد ايراني ارائه شد و اين محصولات رونمایی شد و مورد تشویق قرار گرفت و مي‌شد آن را آغاز يك اراده ملی براي پايان دادن به عصر تصاوير غربي بر نوشت‌افزار دانش‌آموزان ايراني دانست. روشنا شايد تنها يك بهانه بود تا اتفاق‌هاي خوب ديگري پيش‌آيد.
حوزه هنري هم با اين اتفاق خوب همراهي نمود و به عنوان نهادي انقلابي با رسالتي فرهنگي، از شخصيت‌هاي دوست‌داشتني شکرستاني استفاده كرد تا دل دانش‌آموزان ايراني را ببرد. و اتفاقا اين رخداد جذاب‌تر از پيش شد و سال گذشته استقبال مخاطبان از اين محصولات موجب شد اقلام توليدي تنها در چهار روز به نيمه خود برسد. و توليد كنندگان تلاش نمايند تا سري جديد توليد را به بازار برسانند.
امسال اما در ماه مبارك رمضان حوزه هنري و شركت توليد نوشت‌افزار آزاده از توليد اقلام جديد نوشت‌افزار با طرح‌هايي از شكرستاني‌ها خبر دادند و در نخستين نمایشگاه تخصصی نوشت‌افزار در نمايشگاه بين‌المللي تهران نيز حضور پيدا كردند تا محصولات خود را براي همكاران خود معرفي نمايند.
كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان هم سال گذشته نمایشگاه «تحریر ایرانی» را داير نمود و در آن حدود ۱۰ برند حضور يافتند. شکرستان(حوزه هنری)، قاصدک(خیبر) با طرح‌هاي ثنا، ثمین و سینا (خانواده ایرانی)، روشنا: دارای ۱۰۰ طرح مختلف و متنوع ترین طراح در میان برندهای دیگر، ایام: ۳۶ طرح مختلف و معرف قهرمانان ملی و مفاخر اسلامی و ادبی، کانون پرورش فکری کودکان: طرح های دارا و سارا، نجیب پوشان: شهر ری با دغدغه حجاب و عفاف اسلامی، رویش: نوشت افزار استان همدان، پویا: نوشت افزار استان یزد و انتشارات مدرسه آموزش و پرورش.
اين گونه نمايشگاه‌ها اغلب با مشكلاتي جدي مواجه است و عمده مشكل آن حضور همه جانبه و فراگير براي تامين نيازهاي سرشار مخاطبان در آستانه سال تحصيلي است.
حالا و در ميانه تابستان شهرداري تهران نيز به خيل موافقان و حاميان احياي فرهنگ ايراني- اسلامي در نوشت‌افزار مدارس پيوسته است.
در هفته گذشته حجت الاسلام شهاب مرادی رییس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران خبر داد كه اين سازمان نخستین نمایشگاه نوشت افزار و ملزومات ایرانی- اسلامی مدرسه را برگزار می‌کند. وي تاكيد كرد كه سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران به عنوان یکی از نهادهای فرهنگی راه‌اندازی «نمایشگاه نوشت افزار و ملزومات ایرانی اسلامی مدرسه» را در دستور کار قرار داده است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این نمایشگاه در یازده منطقه تهران از دوازدهم تا بیست و دوم شهریور ماه برگزار می‌شود.
حالا مي‌شود قدري اميدوارتر بود كه خيل پدران و مادران دلواپسي كه انتظار دارند با اقدامات سازمان‌ها و نهادهاي فرهنگي موقعيت توان اين خانواده‌ها براي خريد محصولات نوشت‌افزاري مبتني بر فرهنگي ايراني مهيا شود، از اين امكان بهره‌مند شوند و با حضور در اين نمايشگاه‌ها با خاطري آسوده از حواشي فرهنگي، قيمتي و كيفيتي محصولات به خريد نوشت‌افزار براي فرزندان خود بپردازند.

https://siasatrooz.ir/vdcauyna.49nao15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی