تهیهکننده سینما به تحلیل ورود پولهای مشکوک به سینمای ایران و تاثیر آن بر روند حرفهای کار پرداخت.
سیدامیر پروین حسینی درباره ورود پولهای سرگردان و مشکوک به شبکه نمایش خانگی و سینما و افزایش دستمزد بازیگران درپی این امر گفت: من نمیدانم منبع این پولها چیست از همین رو باید کسانی که از این پولها استفاده میکنند درباره آن توضیح بدهند، اما به طور کلی وقتی افرادی که خاک یک حرفه را نخورده و تجربه آن کار را ندارند وارد آن شوند نظم بازار به هم میریزد.
وی با انتقاد از ورود بیقاعده سازمانها و نهادها به سرمایهگذاری در سینما بیان کرد: وقتی ارگانها هم با بیقاعدگی به این عرصه ورود میکنند همین اتفاق میافتد و دستمزد بازیگران را افزایش میدهند. از آنجا که هر هنرپیشهای با این نهادها کار نمیکند به همین دلیل آنها دستمزدها را بالا میبرند تا از این طریق جذابیت کار را بالا ببرند.
تهیهکننده فیلم «زاپاس» افزود: ورود پولهای بیقاعده تنها مشکل ما نیست بلکه اینکه آدمهای شایسته در سِمتهای مختلف برای استفاده درست از بودجه قرار نمیگیرند هم مشکل ما است.
وی با بیان اینکه این روند فقط در شبکه نمایش خانگی جریان نداشته بلکه در سینما هم وجود داشته است، اظهار کرد: باید به پولهای بزرگ دولتی و ارگانی هم انتقاد کرد و پرسید که آیا همه این پولها توسط افراد حرفهای مدیریت میشوند؟ وقتی چنین ارگانهایی دستمزدهای بزرگ به بازیگران میدهند آنها نیز این دستمزدها را معیاری برای حضور خود در دیگر پروژهها قرار میدهند و دیگر نمیشود با چنین بازیگرانی کار کرد زیرا توان مالی ما این اجازه را نمیدهد. یک بازیگر برای حضور در هر پروژهای باید انگیزه هنری داشته باشد نه اینکه به طمع پول بیشتر یک نقش را بازی کند و این مساله هم درباره پولهای بادآورده و هم پولهای ارگانی صدق میکند.
تهیهکننده «خجالت نکش» افزود: بازیگرانی که دستمزد دو سه برابری از ارگانها و یا از صاحبان پولهای سرگردان دریافت میکنند وقتی سراغ تهیهکنندگان حرفهای میآیند نمیتوانند همان مبالغ را طلب کنند زیرا میدانند در چرخه واقعی سینما از این خبرها نیست. من خودم تا امروز به چنین مشکلی برنخورده ام و بازیگران با من طبق عرف قرارداد بستهاند هرچند میدانم که برخی از آنها پیش از این قراردادهای چندبرابری بستهاند.
به گفته وی، دفاتر تولید حرفهای کمتر با این مشکل روبهرو میشوند ولی تعداد این دفترها زیاد نیست.
پروینحسینی عنوان کرد: به نظرم اگر برای استفاده از هر بودجهای آدم مناسب و باتجربه سر کار بیاید این مشکلات به وجود نمیآید و بودجهها درست مصرف میشود ولی اشکال اینجاست که در چنین پروژههایی افراد فقط انگیزه مالی دارند و انگیزههای فرهنگی در آنها پایین است. آنها بیشتر دنبال این هستند که این پولهای بادآورده را به صورت دورهمی خرج کنند که این موضوع برای هیچ حرفهای خوب نیست.
تهیهکننده «من سالوادور نیستم» با اعلام اینکه ورود این پولها بیشتر به سینمای مستقل ضربه میزند، اظهار کرد: در حال حاضر تعریف واژهها هم دچار مشکل شده است برای مثال میبینیم که فیلم یک نفر سه ماه با ۲۰۰ سالن اکران شده است اما همان فرد در مصاحبه هایش میگوید سر فیلم ما را بریدهاند و یا در حالی که از چند ارگان پول گرفتهاند ادعا دارند که در بخش خصوصی کار میکنند. تعریفها به هم ریخته است و مشخص نیست چه کسی به طور واقعی در بخش خصوصی کار میکند. عدهای با اینکه سفارش و بودجه را از ارگانها میگیرند میگویند ما فیلمساز مستقل هستیم.
وی با اشاره به اینکه سینما به آثار تجاری نیاز دارد، اضافه کرد: اگر نگاهی به فیلمهای ساخته و اکران شده بیندازید متوجه میشوید از این صد فیلمی که اکران شده ۸۰ فیلم نتوانسته به فروش خوبی دست پیدا کند بنابراین باید ببینیم چه کسی حاضر به سرمایهگذاری برای این آثار شده است؟ در چنین شرایطی باید انتظار داشته باشیم که آن ۱۰ فیلم تجاری هم ساخته نشود؟ در این صورت سینمادار چگونه باید هزینههای خود را تامین کند؟ ما نمیتوانیم فیلمی برای خودمان بسازیم و بگوییم بقیه پول آن را بدهند. من داور چند جشنواره بودهام که باید آثار تولید شده در یک سال گذشته را ارزیابی میکردیم همانجا متوجه شدم که ۷۰ درصد از این فیلمها آثار شخصی بودهاند و اصلا نباید در سینما اکران میشدند.
پروینحسینی گفت: در انجمن شرکتهای نمایش ویدیویی آنلاین شورای بررسی مجوز تهیهکنندگی در شبکه نمایش خانگی وجود دارد و یکی از شروط آن برای عضویت تهیهکنندگان تازهکار داشتن مشاور تهیهکننده است. این روند به نظرم بسیار خوب است و حضور چنین فردی در هر پروژهای، مناسبات آن پروژه را تنظیم میکند. چه اشکالی دارد در سینما هم این اتفاق رخ دهد؟ مشکل این است که ما آدمها را منزوی کردهایم و در حالی که تهیهکنندههای باسابقه داریم اما میبینیم که آنها فعالیتی ندارند البته این تهیهکنندگان در این بازار بده بستان نمیتوانند کار کنند ولی اگر به آنها فرصت بروز و ظهور بدهند میتوانند به تعادل این وضعیت کمک کنند. مهر