شايعهاي كه طي هفتههاي اخير دهان به دهان ميچرخيد بالاخره رنگ واقعيت به خود گرفت و برخلاف تكذيبها و عدماطلاعها رئیس موسسه رسانههای تصویری برکنار شد.
شاید از همان روز اول که وزیر ارشاد در اظهار نظری عجیب عنوان کرد: «رسانههای تصویری منحل خواهد شد» تا به امروز که تقریباً ۲ سال از این موضوع میگذرد، میشد احساس کرد جای حسین مسافر آستانه که از جمله مدیرانی بود که با ایوبی در مؤسسه شمس و اکو سابقه همکاری داشت، برخلاف این سابقه همکاری جای پای سفتی در مسئولیت جدیدش ندارد.
اتفاقی که از همان روزهای نخست با طرح انتقاد یک مدیر تئاتری بر مسند مدیریت سینما و یا عدم گردش مالی مناسب رسانههای تصویری نسبت به دورهای که محمدرضا عباسیان مدیریت آن را به عهده داشت، شروع شد و رفتهرفته ابعاد پررنگتری به خود گرفت. ابعادی که وسعت موارد مورد اختلاف نشان میدهد که شاید از همان ابتدا فرد آرامی مانند مسافر آستانه نباید در مجموعه پرهیاهویی نظیر رسانههای تصویری قرار میگرفت و به جرأت میتوان گفت در دوره مدیریت ایوبی یک مدیرسوزی دیگر همچون خروج محمدحسن پزشک، محمد احسانی و محمدرضا جعفریجلوه از بدنه مدیران سینمایی صورت گرفت، اما ریشه اختلافات بین مسافر آستانه و ایوبی چه بود که باعث شد سرانجام رئیس سازمان سینمایی مدیری را که خودش از بنیاد شمس و اکو آورده بود، نادیده بگیرد و قلم قرمز روی نام یکی دیگر از مدیران متعهد سازمان سینمایی کشیده شود.
کسانی که از نزدیک اتفاقات مؤسسه رسانه تصویری را در یکی دو سال اخیر رصد کردهاند، به خوبی میدانند بین مدیران ستادی (مدیران مستقر در سازمان سینمایی) و مدیران مؤسسات تابعه (خارج از سازمان سینمایی) اختلاف نظرهای عدیدهای وجود داشته است و این اختلاف در حدی بوده که در بسیاری از تصمیمات مهم نظیر تغییرنام جشنواره فیلم فجر و جداسازی آن و حتی جداسازی جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیز مدیران مؤسسات بعد از تصمیمگیری در جریان قرار گرفتهاند و به این موارد ادغام یکباره مأموریتهای رسانههای تصویری در بنیاد سینمایی فارابی را نیز اضافه کنید که البته با سروصدای زیادی این موضوع عنوان شد، اما در سکوت کامل خبری این مأموریتها دوباره به رسانه تصویری برگشت.
همچنین کمرنگ شدن نقش رسانه تصویری دراتفاقات جاری شبکه نمایش خانگی، مورد تحمیلی بود که از سوی خود مدیران ستادی به مدیر رسانههای تصویری تحمیل شده بود و البته بعدها دستاویزی شد تا در جلسات متعددی، عملکرد مسافر آستانه مورد انتقاد قرار گیرد، غافل از آنکه با تصمیمات انجامشده در بین مدیران سازمان سینمایی بود که گردش مالی مؤسسه رسانه تصویری به لحاظ خرید آثار پرمخاطب و حتی تولید فیلم ممنوع شد و عملاً غیر از تولید پکیج آثار فیلمسازان منتخب و پیگیری بحث VOD رسانههای تصویری عملاً هیچ فعالیت دیگری در بازار نمایش خانگی نداشت و عمده فعالیت این مؤسسه در ۲ حوزه حضور جهانی فیلمهای ایرانی در جشنوارههای مختلف و پشتیبانی از جشنواره فیلم فجر خلاصه شد.
از طرفی اختلاف نظر بین سیدمصطفی ابطحی رئیس ستاد صیانت از آثار سینمایی و حسین مسافر آستانه موضوعی است که همه کسانی که تحولات مؤسسه را دنبال میکنند، به خوبی از آن باخبر هستند، اختلاف نظری که از مکان ستاد صیانت و بودجه آغاز شد و آنقدر ادامه پیدا کرد که باعث تذکرات متعدد رئیس سازمان سینمایی به مسافر آستانه شد، غافل از آنکه رسانههای تصویری بودجهای در اختیار نداشت که بخواهد هزینههای ستاد صیانت را تأمین کند و به همه این موارد باید مخالفت مسافرآستانه با صنفسازی موازی در نمایش خانگی را هم افزود که البته موافقان قدرتمندی در بدنه سازمان سینمایی داشت، و شاید همه اینها بیشتر بهانهای بود برای ادامه پروژه عبور از مدیران متعهد در سازمان سینمایی که به نظر میرسد در آینده نزدیک با برکناری فرید فرخندهکیش از مدیرعاملی انجمن سینمای جوان و مجید مسچی از مدیرعاملی سینما شهر، ابعاد بیشتری پیدا کند.
البته در مدت اخیر برخی شایعه کردند که خروج مسافرآستانه از مدیریت رسانههای تصویری به دلیل بازنشسته بودن او خواهد بود در حالیکه مدیریت در موسسات غیرانتفاعی مانند رسانههای تصویری ارتباطی به بازنشستگی ندارد و البته مسافر نیز تقریبا از یکسال قبل بازنشسته بوده است.
به گزارش فارس، به هر ترتیب باید به انتظار نشست و دید حالا که ابطحی بهعنوان مدیرعامل جدید مؤسسه رسانههای تصویری قرار است رسما کار خود را از یکشنبه هفته آینده شروع کند،میتواند پشتیبان مناسبی برای محمد حیدری دبیر جشنواره فجر باشد یا خیر و آیا این دو میتوانند اختلاف سلیقه خود را در موارد مختلف سرانجام همسو کنند یا اینکه این بار شاهد نامههای گلایهآمیز حیدری به ایوبی بابت عدم همراهی مناسب ابطحی در پشتیبانی جشنواره فجر خواهیم بود!