میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
۱
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۲۵
 
 
دیگ پیش فروش ایران خودرو این بار هم برای عموم نجوشید؛
نمک خودروسازان همچنان روی زخم مردم
نمک خودروسازان همچنان روی زخم مردم
 
افزایش ۱۰ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و ۲۳ درصدی سایپا رضا شیوا، رییس شورای رقابت نیز با اعلام اینکه بر اساس فرمول قیمت‌گذاری جدید، قیمت خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو ۱۰ درصد و گروه صنعتی سایپا ۲۳ درصد افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: به دلیل اینکه افزایش قیمت خودروهای ساخت ایران خودرو در بهمن ۱۳۹۷ به مراتب بیشتر از سایپا بود، ایران خودرویی‌ها کمتر باید سود ببرند. وی با بیان اینکه در بهمن ۱۳۹۷ ایران خودرویی‌ها ۸۴ درصد افزایش قیمت و سایپایی‌ها ۶۴ درصد رشد قیمت داشتند، اظهار کرد: تلاش شده در این شیوه قیمت گذاری خودروهای تولیدی به دست مصرف کننده واقعی برسند و حباب قیمتی شکسته شود.

حاشیه های بازار خودرو به قدری مساله ساز شده که وزیر صنعت،معدن و تجارت به عنوان متولی اصلی این بازار مجبور به گذاشتن ضرب العجل شد. بی شک مهلت ۲۴ ساعته رحمانی برای کسانی که بازار خودرو را نظارت و بررسی می کنند یعنی تداوم بی نظارتی ها ،تاجایی بوده که کارد به استخوان این بازار رسیده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در حاشیه جلسه بررسی وضعیت بازار که گفت :«به سازمان‌ حمایت، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار تکلیف شده ظرف ۲۴ ساعت آینده در اقدامی مشترک بازار خودرو را ساماندهی کنند و جلوی آشفتگی های موجود گرفته شود.»
وی با تاکید براین موضوع که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مکلف است در روش های کنترل و نظارت خود بر بازار خودرو تجدید نظر کند این مساله را عنوان کرد که« این نهاد باید در سریعترین زمان ممکن و برای فروکش کردن تلاطم به وجود آمده در این بازار، اقدامات مقتضی را انجام و نتایج را به مردم گزارش کند.» رحمانی تاکید کرد:« هر یک از این اقدامات باید تا ۲۴ ساعت آینده به گونه ای برنامه ریزی و عملیاتی شوند تا بازار به نحو مطلوبی مدیریت شود و مصرف کنندگان واقعی خودرو بتوانند به سهولت دسترسی به خودرو داشته باشند.»

ورود رئیس جمهور
البته این اولتیماتوم تنهااز سوی وزیر صنعت به عنوان متولی اصلی این بازار نبوده بلکه طی روزهای اخیر حاشیه های رانت و فساد دراین بازار کار را به جایی رساند که رئیس جمهور به روند قیمت گذاری دراین بازار ورود کرد و خواستار نظارت و بررسی بیشتر از سوی متولیان شد.
البته ناگفته نماند که در کنار این تذکر رئیس جمهور؛بسیاری از متولیان و دست اندرکاران به عادی شدن بازار امیدوار نبودند و به مردم هشدار دادند تا زمانی که این بازار روند مطلوب تری به خود نگرفته اقدام به خرید نکنند. در کنار این هشدارها و تلاش گسترده برای برپایی نظارت دراین بازار و جمع کردن سفره دلالان ،خودروسازان با ابراز گله مندی های بسیار خود را از تمام این اتفاقات مبرا دانسته و مدعی شدند که آنچه رخ داده ماحصل کار دلالان است و بس و اگر بساط آنها برچیده شود همه چیز میتواند به روال عادی بازگردد.
خودرو گران شد
سرانجام بعد از چانه های بسیار میان وزارت صنعت، سازمان حمایت ، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار در نهایت توافقات بر سر تعیین قیمت خودرو انجام شد.
براساس اعلام عباس قبادی دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار در این جلسه قیمت گذاری خودرو و‌ نحوه ثبت نام مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و سیاست های کلی و مباحث نظارتی بازار خودرو و وضعیت ثبت نام و میزان تولید تصویب شد. هرچند دبیر کارگروه تنظیم بازار مدعی شد که تلاش آنها براین است تا خودرو به دست مصرف کننده واقعی قرار گیرد اما روندی که خودروسازان در فرآیند کارخود پیش گرفتند به خوبی آن روی دیگر سکه را نمایان کرد.
روزگذشته ایران خودرو به عنوان یکی از دو غول خودروسازی کشور که به نوعی انحصار تولید خودرو را در کشور به دست دارد اقدام به پیش فروش خودرو های خود از طریق سایت کرد . اتفاق تکراری که روز گذشته شاهد آن بود این بود که در کمترین زمان ممکن سایت پر و امکان ثبت نام برای مردم عادی مهیا نشد.

تکرار یک اشتباه
تلاش مردم عادی برای ثبت نام برای خودرو دراین مرحله نیز ناکام ماند و طبق روال همیشه پیش فروش ایران خودرو شروع شد اما به رغم ادعای اینکه برای عموم است ولی ثبت نام تنها نصیب نورچشمی ها شد و کسانی که متقاضی ثبت نام بودند به محض ورود در سایت با یک عبارت روبرو شدند که اعلام میکرد:«در برقراری ارتباط با سیستم امتا مشکلی پیش آمده لطفا دقایقی دیگر تلاش کنید»
البته این مشکل نه تنها دقایقی بعد که ساعتها بعد نیز مرتفع نشد و همچنان مردم عادی ماندند و پیش فروشی که به اسم مردم نصیب نورچشمی ها و دلالانی شد که به نوعی با واسطه ها ارتباط تنگاتنگ داشته و دارند. اتفاقی که روز گذشته تکرار شد به خوبی نشان می دهد که این خودرو سازان همچنان اصلاح ناپذیرند و به قولی نمک بر زخم مردم هستند چراکه وقتی صدای فریاد مردم بلند می شود ،مشکلات بازار را به گردن دلالان می اندازند و وقتی هم پای نظارت به میان می آید همه چیز را حاشا می کنند غافل از آنکه اگر رابطه ای میان دلالان و کسانی که چنین رویه ای را در بازار باب می کنند نباشد چرا بازار خودرو با وجود ورود متولیان و ضرب العجل وزیر صنعت به عنوان متولی اصلی این بازار باید همچنان در دست دلالان باشد مگر آنکه سر و سری میان تولید کنندگان و دلالان وجود داشته باشد . الله اعلم .

کد مطلب: 113720
 
Share/Save/Bookmark
 


خشایار یاسمن
۱۳۹۹-۰۲-۲۳ ۱۰:۵۷:۳۸
با سلام
لعنت به دروغ که عادت کردیم بهش دیروز از صبح برای یک خودرو تمام تلاش مو کردم ولی با عبارت مجددا تلاش کنید روبرو می شدم تا نهایتا اعلام شد ظرفیت خودروی درخواستی شما به اتمام رسید بیش از 20نفر از دوستان برای من تلاش کردند نشد که نشد
حیف اسم اسلام که به این کشور چسباندند.زنده باد دلال ودلالی