شرایط کسب و کار و رونق اقتصادی در سال 95 ....
بهتر می شود
بدتر می شود
فرقی نمی کند
 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۵۲
 
 
استقبال جهانی از محصولات صنایع غذایی ایران
استقبال جهانی از محصولات صنایع غذایی ایران
 

طی سال‌های اخیر یکی از صنایعی که در ایران رشد قابل توجهی را شاهد بوده، صنایع غذایی است. این صنایع در حوزه‌های مختلف اعم کنسروسازی، آب میوه، مربا، ترشیجات و غذاهای آماده و نیمه آماده امروزه بخش قابل توجهی از نیاز مواد غذایی کشور را تامین می‌کنند. امسال برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه آگروفود، فرصتی بود تا این صنایع قابلیت‌های خود را در عرصه‌های مختلف به نمایش گذاشته و با رقبای خارجی خود که از کشورهای ایتالیا، چین، هند، لهستان، برزیل، اسپانیا، ترکیه، فرانسه و آلمان در این نمایشگاه شرکت کرده بودند به تبادل نظر بپردازند.

زعفران ایرانی، مطلوب بازارهای جهانی
علی شریعتی مقدم، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره «نوین زعفران»، نمایشگاه آگروفود را یکی از نمایشگاه‌هایی خواند که طی سالیان متمادی سیر صعودی داشته و موفق عمل کرده است.
وی با اشاره به انتخاب بیشترین صادرکنندگان نمونه کشور در حوزه صنایع غذایی تصریح کرد: صنایع غذایی ما نشان داده‌اند که می‌توانند در بازارهای بین‌المللی رقابت کنند و اگر به این صنعت توجه شود امکان ارتقای آن در سطح کشورهای موفق‌تر دنیا وجود دارد.
شریعتی مقدم، در رابطه با میزان تولید زعفران ایران و جایگاه جهانی آن نیز بیان کرد: در حال حاضر سالانه ۳ هزار و ۵۰۰ تن زعفران در ایران تولید می‌شود و ایران ۹۶ درصد تولید زعفران جهان را به خود اختصاص داده است.
مدیرعامل «نوین زعفران»، قدرت رقابت ایران را در بازارهای جهانی با توجه به ارتقای کیفیت تولید و بسته‌بندی‌ها بالا دانست و افزود: با توجه به شرایط کشور ما اعم از کم آبی، خشکسالی، اشتغالزایی و ارزش افزوده بالای زعفران، ارزآوری قابل توجه و وجود رقبای جدید ضرورت دارد دولت از تولید زعفران حمایت کند.
این صادرکننده نمونه رمز موفقیت برند «نوین زعفران» را فعالیت نوآورانه، مسئولانه، بین‌المللی و مهم‌تر از همه عاشقانه این شرکت خواند و بیان داشت: ما با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و عبور از سنت، موفق به نوآوری در حوزه‌های مختلف بخصوص بسته‌بندی‌های متنوع و مورد نیاز دنیا شده‌ایم از طرفی کیفیت محصولات ما در بازارهای جهانی همیشه بهترین بوده است به همین دلیل ما قاطعانه معتقدیم محصول ما حتی از نمونه‌های مشابه در کشورهای اروپایی مانند اسپانیا نیز بهتر و موفق‌تر است.
شریعتی مقدم با اشاره به ۴۰۰ نوع بسته‌بندی متنوع از ۷۰ میلی گرم تا ۲۰ گرم و در زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، روسی و چینی بازار اصلی این محصولات را امریکا و اروپا خواند که البته مصرف زعفران دراین کشورها نه تنها به عنوان مصرف خوراکی بلکه برای مصارف درمانی، در بهبود سرطان، آلزایمر، افسردگی، بیماری‌های قلب و عروق، دستگاه گوارش، جوان‌سازی و زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این درحالی است که در کشور ما کمتر به این موضوعات توجه می‌شود.
به گفته وی صرف نظر از هرگونه اقدام فنی و تکنولوژی، توکل به خدا را ضمانت هرگونه فعالیت در «نوین زعفران» خواند که بدون آن هیچگونه فعالیتی به نتیجه نخواهد رسید.

تولید کارخانه‌ غذای اصیل ایرانی بدون مواد نگهدارنده
محمدرضا داوری، عضو هیات مدیره صنایع غذایی نفیس پخت زرین(محصولات تنو)، با اشاره به سابقه ۴ ساله این کارخانه در رابطه با محصولات آن و هدف از این تولیدات می‌گوید: صنایع غذایی نفیس پخت زرین(محصولات تنو)، مجوز تولید ۱۴۷ محصول را دارد ولی در حال حاضر ۱۰۷ نوع محصول تولید می‌کند با این وجود به جرات معتقدیم محصولات «تنو» دربازار ایران بی‌رقیب هستند چراکه نه تنها نمونه اغلب آنها در موارد مشابه پیدا نمی‌شود بلکه هیچ کدام از محصولات غذایی آماده مصرف در حال حاضر بدون مواد نگهدارنده نیستند و فقط «تنو»، این ویژگی را دارد.
وی از دیگر ویژگی‌های محصولات «تنو» استفاده از دستگاه‌های به روز دنیا نام برد و گفت: براساس تحقیقات میدانی ما مشخص شد محصولات غذایی آماده به دلیل از دست دادن طعم واقعی خود جایی در سبد خانوار ایرانی ندارند بنابراین «تنو» با تولید محصولات متنوع و جدید ، بدون مواد نگهدارنده، طعمی متفاوت و قیمت مناسب وارد بازار شد و توانست جایگاه خوبی هم در سبد خانوار به دست آورد.

رستوران‌های سیار تنو، پروژه برتر کارآفرینی
داوری، با اشاره به رونمایی از رستوران‌های سیار«تنو» در نمایشگاه آگروفود امسال تصریح کرد: امسال در حاشیه نمایشگاه آگروفود رستوران‌های سیار«تنو» که هر کدام ۴ شغل مستقیم و ۲ شغل غیر مستقیم ایجاد کرده اند رونمایی شد و به عنوان پروژه برتر کارآفرینی مورد تقدیر قرار گرفت. وی افزود: این رستورانها که در اتومبیل‌های مخصوص سرو می‌شوند، محصولات«تنو» را از این پس در سطح کشور به صورت سرد و گرم عرضه می‌کنند.
داوری، یکی از رموز موفقیت محصولات تنو را شناخت ذائقه مردم خواند و بیان کرد: برای تولید محصولات «تنو» ما حتی خودمان ادویه جات را انتخاب و میزان آن را با نظر کارشناسان خبره تعیین می‌کنیم البته قبل از تولید انبوه از مردم نظرسنجی هم می‌کنیم و هرگونه تولید انبوهی بر اساس میزان استقبال مردم انجام می‌شود.
وی دررابطه با میزان فروش محصولات تنو اظهار داشت: خوشبختانه با وجود ماندگاری ۷ روزه محصولات ما اغلب پیش فروش می‌شوند و ما تاکنون دررابطه با فروش مشکلی نداشته‌ایم.
داوری با تاکید بر تنوع، لذیذی و اصالت محصولات «تنو» تصریح کرد: در حال حاضر محصولات «تنو» در هایپر مارکت‌های زنجیره‌ای، سازمان‌های بزرگ و کوچک، هواپیمایی‌، تالارها، کافی‌شاپ‌ها و... عرضه می‌شود و بروز هرگونه مشکل بهداشتی نیز بر عهده کارخانه است. وی خاطرنشان کرد: به حول و قوه الهی محصولات «تنو» هر روز بر اساس نظرات مصرف کنندگان در حال نوآوری و تولید بهتر و بیشتر است و چشم‌انداز ما ورود به بازارهای جهانی در منطقه و اروپا است.
عضو هیات مدیره صنایع غذایی نفیس پخت زرین(محصولات تنو)، تاکید کرد: امروز با توجهب زندگی‌های شهری مردم کمتر فرصت پخت غذا را در منزل دارند و ما معتقدیم محصولات «تنو» می‌توانند با قیمت مناسب نه تنها این خلاء را پر کنند بلکه غذایی با کیفیت و مطلوب را در سبد خانوارهای ایرانی قرار دهند.

برنج وارداتی، نیاز اساسی کشور
همواره در رابطه با برنج مصرفی مردم جلوگیری از واردات مطرح است حال آنکه کشور ما سالانه نیاز به تولید ۲ میلیون تن برنج دارد که در بهترین حالت فقط امکان تولید ۵۰درصد آن در کشور وجود دارد و مابقی باید از خارج وارد شود.
حمیدرضا نظیفی، معاون فروش شرکت کیا تجارت (برند محسن)، با بیان این مطلب می‌گوید: خیلی‌ها در رابطه با برنج‌های هندی اطلاعات کافی ندارند و تصور می‌کنند علت قیمت پایین آن، وجود مشکلاتی در تولید است حال آنکه اینطور نیست و پایین بودن قیمت این برنج‌ها به دلیل نحوی تولید و تکنولوژی بکار گرفته شده در آن است. وی تصریح کرد: کشور ما هم اگر بخواهد میزان تولیداتش را در برنج افزایش دهد باید از روش‌های جدید در کاشت، داشت و برداشت برنج استفاده کند.

استقبال جهانی از گلاب سنتی ایران
گلاب، یکی از محصولات انحصاری و سنتی ایران است که با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و تنوع محصولات مورد استقبال بازارهای جهانی قرار گرفته است.
افسانه اسدی، یکی از مدیران شرکت ایران گلاب، تولیدکننده محصولات ربیع، با اشاره به حضور مستمر این شرکت در تمام نمایشگاه‌های آگروفود گفت: شرکت ایران گلاب، ۱۱ دوره صادرکننده ممتاز کشور بوده و در حال حاضر محصولات ما به کشورهای مختلف در اروپا، آسیا، خاورمیانه و خاوردور صادر می‌شود.
وی رمز موفقیت شرکت ایران گلاب را نوآوری‌های مدیرعامل آن خواند و بیان کرد: مدیرعامل شرکت مرتب به دنبال نوآوری و افزایش صادرات بوده و با تولید محصولات متنوع و قابل مصرف برای ذائقه‌های بین‌المللی مانند اسپری بدن، گلاب لوکس، انواع نوشیدنی‌های گازدار و بدون گاز، آب معدنی و ... حتی گلاب را که یک محصول سنتی و ایرانی است به محصولی جهانی تبدیل کرده است. به گفته اسدی، چنانچه مشکلات بانکی و انتقال ارز به کشور نیز حل شود، بیش از پیش صادرات محصولات ایرانی رونق می‌گیرد.

حمایت از کشاورز، بهترین اقدام و عمل برای اقتصاد مقاومتی
نوشین سرلتی، عضو هیات مدیره گلاب زهرا، با ۴۰ سال سابقه و تولید ۲۳ محصول، از افزایش صادرات این محصول به کشورهای مختلف می‌گوید.
سرلتی، با اشاره به بنیاد فرهنگی - تربیتی صنعتی که دارای پرورشگاه و مرکز نگهداری بچه‌های یتیم است، به عنوان سهامدار اصلی این کارخانه می‌گوید: سال جاری به نام سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شده و به نظر من بهترین روش برای اجرایی شدن آن حمایت از کشاورز و کشاورزی است. وی می‌افزاید: محصولات گلاب زهرا کاملا ارگانیک تولید می‌شود و به همین دلیل تقاضای فراوانی دارد، اما این نوع تولید نیاز به کود حیوانی و کمپوست دارد، حال آنکه کود حیوانی از کود شیمیایی گران‌تر است و ما انتظار داریم دولت برای تهیه این ملزومات از کشاورزی ارگانیک حمایت کند.

مرباهای وارداتی قابل تولید در داخل نیستند
حسین بیک محمدزاده، مدیرعامل صنایع غذایی شانا، تولیدکننده انواع مربا، نمایشگاه آگرو فود امسال را خوب ارزیابی کرد و در رابطه با مرباهای وارداتی به کشور گفت: متاسفانه در رسانه‌ها گفته شده حجم زیادی مربا وارد کشور شده است و تصور بر این است که این مرباها، همان مرباهای معمولی و تولید شده در داخل کشور هستند، در حالی که این دیدگاه غلط است چون مربای وارداتی نوعی خاص از مربا هستند که در کارخانجات مورد استفاده قرار می‌گیرند و ما تکنولوژی ساخت آنها را نداریم.

محصولات بی‌کیفیت، آفت بازار آبمیوه
بهاره جهانگیری، مدیر فروش شرکت آناناب، که در حال حاضر ۱۵ نوع آبمیوه در بسته‌بندی‌های ۲۰۰ سی‌سی و یک لیتری، تولید می‌کند و صادراتی به عراق، افغانستان، کانادا، آلمان و کره جنوبی دارد، ورود محصولات بی کیفیت را آفت بازار آبمیوه کشور می‌داند. وی می‌افزاید: این محصولات با سلامتی مردم سر و کار دارند و دولت نباید اجازه دهد تولیدات بی‌کیفیت به سلامت مردم و سابقه تولیدات با کیفیت ضربه بزنند.

دوغ، بهترین و سالم‌ترین نوشیدنی
محمود شکیبا، مدیر بازرگانی دوغ ناملی، با اشاره به تولید ۱۳ نوع دوغ اعم از لیوانی، فلزی، کبابی، ویژه، کوزه‌ای، سنتی، سیر و خیار، گازدار و بدون گاز در این کارخانه می‌گوید: ما در حال حاضر با ایجاد تنوع درمحصولاتمان برای تمام ذائقه‌ها محصولاتی داریم و معتقدیم اگر مردم کمی راجع به سلامتی شان حساس باشند و تحقیق کنند متوجه می‌شوند که دوغ بهترین و سالم‌ترین نوشیدنی است.
وی مواد اولیه تهیه تمام این محصولات را از لبنیات آذربایجان خواند و از صادرات آن به کشورهای افغانستان و عراق خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر بهترین محصول ما، دوغ ویژه با گردن آویزی از سبزیجات خشک است و با توجه به اینکه از هیچ گونه مواد شیمیایی در تولیدات مان استفاده نمی‌شود، همواره بازار از تولیدات ما استقبال کرده است.

کشاورزی علمی حلقه مفقوده صنایع غذایی ایران
آرش توکلی، مدیر فروش شرکت نامزد، با اشاره به تولید ۲۴ قلم محصول تولیدی این شرکت، کشاورزی علمی را حلقه مفقوده صنایع غذایی ایران خواند و بیان کرد: کشاورزی ما در حال حاضر بیشتر سنتی است ولی برای رقابت در بازارهای جهانی باید کشاورزی علمی و گلخانه‌ای را توسعه بدهیم. وی نمایشگاه آگروفود امسال را خوب ارزیابی کرده و می‌افزاید: شرکت‌های کشاورزی باید کشت و صنعت باشند تا زنجیره تولید تا مصرف کامل باشد. 

میترا یزدچی

کد مطلب: 99464
 
Share/Save/Bookmark