شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲
کد مطلب : 114657
«چالش قانون» پژوهشها و مطالعات انجام شده پیرامون فساد اداری و اقتصادی را معرفی (۹۱) میکند:

پی ریزی جامعه ای بدون فساد اداری و اقتصادی!؟

اشاره اقتصاد هر جامعه، محل ظهور و بروز همه متغیرهای فعال و متاثر از جهان بینی، آرمان ها، ارزش ها، فرهنگ، سیاست و قوانین اداره شوون مختلف آن است. امور اقتصادی در واقع خروجی و دستاورد پنهان و آشکار اسناد فرادست و ایده آل های هر ملت است که از طریق سلسله مراتب اختیارات و قوانین به بدنه و کف جامعه و زندگی مردم می رسد. فساد اداری و اقتصادی بیش از آنکه معلول فرآیندهای معیوب اقتصادی باشد تحت تأثیر شرایط سیاسی و فرهنگی جامعه است. مهمترین علت فساد اداری و اقتصادی، تسلط اندیشه و عمل ناکارآمد از طریق قانونگذاری سنتی و ناکارآمد بر اداره امور گوناگون جامعه است که زمینه سوء استفاده زیاده خواهان را فراهم می کند. در شناسنامه تحقیق موضوعاتی چون عنوان، نگارنده، سال انتشار، شاخه علمی، روش مطالعه و محل چاپ تحقیق قید شده است و سپس علل و عوامل، پیامدها، راهکارها و نتیجه گیری هرتحقیق بصورت خلاصه آمده است. «چالش قانون» پیشاپیش از ارائه نظرات سازنده عموم اندیشمندان و نخبگان سپاسگزار است. این نوشتار به معرفی پژوهش های انجام شده در حوزه فساد اداری و اقتصادی می پردازد که هم اکنون از نظر خوانندگان گرامی می گذرد:

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۱۰۱
عنوان: آسيب شناسي دولت در ايران در دوره پهلوي
نگارنده: احمد گل محمدي
سال انتشار: ۱۳۹۲
شاخه: علوم سياسي
روش: توصيفي
محل چاپ: پژوهشنامه علوم سياسي
نتيجه گيري
اين مقاله در واقع روايتي از فساد سیاسي در ايران مابین سال های ۱۳۰۰ تا ۱۳۵۷ است كه با تعريف و مفهومبندی مشخصي از فساد سیاسي، معتبرترين داده های موجود درباره اين پديده را بازشناسـي مي كند. وجه تمايز اين روايت از فساد سیاسي، استوار بودن بر معتبرترين اسناد دولتي موجود است. اين اسناد بالغ بـر ۹۰۰ مکاتبه و گزارش را دربرمي گیرد كه حاوی اطلاعاتي درباره وجوه و ويژگي های مختلف سوء استفاده از قدرت سیاسي در حدود نیمسده از تاريخ معاصر ايران هستند. تجزيه و تحلیل اطلاعات موجود در اين مکاتبات و گزارش ها حکايـت از آن دارد كه:
۱. فساد سیاسي محدوديت زماني و مکاني معیني نداشته و تقريبا در سرتاسر اين مقطع زماني و در همه مناطق ايران وجـود داشـته اسـت،
۲. ارتشاء، اختلاس، اخاذی و تقلب انتخاباتي چهار نوع اصلي فساد سیاسي بودند و بیشتر موارد سوء استفاده از قدرت سیاسي در اين قالبهای چهارگانه واقعیت مي يافـت. البته فراواني نسبي هركدام از اين انواع اصلي در طول زمان تغییر ميكرد و سلسله مراتب انواع چهارگانه اصلي فساد سیاسي ثابت نبود،
۳. كارگزاران دولتي دخیل در فساد سیاسي دارای جايگاه های مختلفي در سلسله مراتب نظام سیاسي- اداری بودند. هر چند در سال های سلطنت پهلوی اول، بیشتر سوء استفاده كنندگان از قدرت سیاسي به كارگزاران رده پايین تعلق داشتند و در سال های سلطنت پهلوی دوم، بیشتر كارگزاران دخیل در فساد سیاسي را كارگزاران رده های میاني و عالي تشکیل مي دادند، اسناد حکايت از آن دارند كه فساد سیاسي كم و بیش همه سطوح دستگاه اداری را فراگرفته بود. به طوركلي فساد سیاسي با میزان نهادينه شدن قدرت سیاسي مرتبط است. ويژگي های شناسايي شده برای فساد سیاسي در نیمه اول سده ۱۴ خورشیدی از نقص و اختلال در فرآيند نهادينه شدن قدرت سیاسي در اين مقطع حکايت مي كند. هر چند تاريخ معاصر ايران عرصه تلاش های عمدهای به ويژه در قالب جنبش مشروطه برای نهادينه كردن هر چه بیشتر قدرت سیاسي و به حداقل رساندن امکان سوء استفاده از قدرت سیاسي بوده است، فساد سیاسي پايدار و رو به رشـد حکايـت از آن دارد كـه قدرت سیاسي به اندازه كافي نهادينه نشده بود زيرا تفکیك قوا محلي از اعراب نداشت و نهاد بازرسي و نظارت هم روز به روز حجیم تر و ناكارآمدتر مي شد. مهم تر اينکه امکان نظارت مؤثر و سريع اجتماعي هم وجود نداشت. از آنجا كه قدرت سیاسي از سوی جامعه در اختیار نهاد دولت قرار مي گیرد تا آن را برای بقا و ارتقای زندگي اجتماعي اعمال كند، اعضای جامعه بايد همواره بتوانند بـر عملکرد دولت نظارت و درصورت خلفوعده دولت از آن جلوگیری كنند. اين نظارت و بازدارندگي معمولا از طريق تشکل های اجتماعي، رسانه ها و انتخابات تحقق مي يابد. در بیشتر مقاطع دوره مورد بررسي امکان نظارت و مهار مؤثری وجود نداشت زيرا تشکل های اجتماعي معمولا سركوب مي شدند، رسانه های آزاد فقـط در مقاطع محدودی وجود داشتند و انتخابات نیز در بیشتر موارد بـه وسیله دولت دستکاری و سازماندهي مي شد.

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۱۰۲
عنوان: بررسي رابطه علي بين شاخص ادراک فساد اداري و شاخص فقر انساني در كشورهاي منطقه MENA
نگارنده: محمدعلي متفکرآزاد و مجيد فشاري
سال انتشار: ۱۳۹۲
شاخه: اقتصاد
روش: كاربردي
محل چاپ: برنامه ريزي و بودجه
نتيجه گيري
هدف اصلي اين مطالعه بررسي رابطه علي بین متغیرهای شاخص ادراک فساد و فقر انساني در كشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفريقا طي سال های ۲۰۱۱- ۲۰۰۳ است. برای اين منظور از رهیافت داده های تابلويي پويا به منظور نشان دادن پويايي الگو استفاده شده و الگوی پژوهش در دو حالت برآورد گشته است. در حالت اول، متغیر شاخص فقر انساني به عنوان متغیر وابسته تعريف شده و رابطه علي از سوی متغیر فساد اداری به شاخص فقر انساني در گروه كشورهای مورد مطالعه مورد آزمون قرار گرفته است. ساير متغیرهای مستقل حاضر در الگو عبارتند از: تورم، كیفیت مقررات تنظیمي، نرخ مشاركت زنان در فعالیت های اقتصادی، نسبت جمعیت روستايي به كل جمعیت و نسبت جمعیت شهری به كل جمعیت. نتايج حاصل از بررسي رابطه علي بیانگر وجود رابطه علي از سوی متغیر فساد اداری به شاخص فقر انساني بوده، به طوری كه افزايش شاخص ادراک فساد (كاهش فساد اداری) منجر به كاهش میزان فقر انساني شده است. در وضعیت دوم، متغیر فساد اداری به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده و جهت رابطه علي از سوی شاخص فقر انساني به فساد اداری مطالعه شده است كه نتايج آزمون بیانگر وجود رابطه علي از سوی شاخص فقر انساني به فساد اداری در كشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفريقا مي باشد. متغیرهای نرخ تورم، نسبت جمعیت روستايي به كل جمعیت و كیفیت مقررات نیز در همه الگوهای برآورد شده دارای تأثیرگذاری مورد انتظار و سازگار با مباني نظری و مباحث تئوريك هستند. به طوری كه نرخ تورم تأثیر منفي بر شاخص ادراک فساد داشته و افزايش نرخ تورم به كاهش شاخص ادراک فساد (افزايش فساد اداری) منجر شده است، در حالي كه تأثیرگذاری اين متغیر بر شاخص فقر انساني مثبت و معنادار بوده است. با توجه به نتايج به دست آمده از برآورد الگو، مي توان نتیجه گرفت كه افزايش شاخص ادراک فساد (كاهش فساد اداری) به بهبود وضعیت شاخص فقر انساني در كشورهای منطقه منا منجر شده و همچنین ارتقای شاخص فقر انساني نیز به صورت متقابل مي تواند زمینه را برای افزايش شاخص ادراک فساد (كاهش فساد اداری) فراهم كند. علاوه بر اين توانمندسازی زنان در فعالیت ها و امور اقتصادی و كاهش نرخ تورم ازجمله سیاست هايي است كه مي تواند به افزايش رشد اقتصادی و كاهش شاخص فقر انساني در اين قبیل كشورها منجر شود.

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۱۰۳
عنوان: بررسي رابطه نگرش به فساد اداري و دينداري (مطالعه موردي دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر كرمان)
نگارنده: ليلا يزدان پناه و هادي حسن دوست فرخاني و داريوش بوستاني و اميد رضايي
سال انتشار: ۱۳۹۲
شاخه: علوم اجتماعي
روش: توصيفي


محل چاپ: مطالعات جامعه شناختي جوانان
راهکارها
تقويت كنترل های بیروني و دوری از هرگونه مسامحه كاری از سوی مجريان جامعه در برخورد با قانون شکنان و افشای نام آنان در زمینه مسائل اداری و سازماني كه اين امر خود هزينه انجام اين عمل را نسبت به سود آن افزايش داده و كنشگر ريسك انجام اين عمل را نمي كند./ تقويت ارزش ها و هنجارهای معنوی برخاسته از متن اسلام در سه بعد اعتقادی، رفتاری و پیامدی و برنامه ريزی برای هر چه بیشتر نهادينه كردن اين اصول اخلاقي در نهاد كنشگران جهت تقويت كنترل های دروني در شخص/ آشنايي و جامعه پذيری كنشگران با آموزه های اخلاقي دين مبین اسلام در لزوم برخورد با قانون شکنان و متجاوزان به حقوق عموم مردم/ لزوم به كارگیری افراد متعهد در كنار داشتن تخصص در امور اجرايي و پست های سازماني/ تقويت ارزش های معنوی و اخلاقي برخاسته از دين مبین اسلام در محیط دانشگاه و آشنايي هر چه بیشتر دانشجويان با پیامدهای ناگوار فساد اداری برای كل نظام اجتماعي.
نتيجه گيري
در اين تحقیق سعي شده است تا از يك سو ابتدا مسئله نگرش به فساد اداری (در تقابل يا سلامت اداری) در قشر دانشجو مورد بررسي قرار گیرد و از سوی ديگر ارتباط آن با مفهوم دينداری به عنوان مهم ترين اهرم كنترل دروني بررسي شود. تکنیك جمع آوری داده ها، پرسشنامه بوده است و نمونه آماری شامل ۴۰۶ نفر از دانشجويان دانشگاه شهید باهنر كرمان در سال تحصیلي ۱۳۹۰- ۱۳۹۱ است، همچنین برای تحلیل داده ها از آنالیز واريانس و رگرسیون چندمتغیره متناسب با فرضیات استفاده شده است. نتايج به دست آمده حاكي از آن است كه نگرش دانشجويان به فساد اداری به عنوان متغیر وابسته در حالت كلي، خنثي و بيطرفانه است (۹۷/۵۱ درصد) و تنها ۳۳ درصد از كل پاسخگويان نسبت به اين پديده نگرش منفي دارند كه اين امر خود مي تواند به عنوان زنگ خطری برای مسئولان اجرايي كشور در نظر گرفته شود. در واقع حتي اگر وضعیت پاسخگوياني كه نگرشي خنثي و بي طرفانه را اتخاذ كرده اند كنار بگذاريم، همچنان ۲/ ۱۵ درصد از پاسخگويان دارای نگرش مثبت به فساد اداری اند. هر چقدر سطح دينداری در بستر اجتماعي بالا باشد به همان میزان نیز پاي بندی كنشگران به ارزش ها و هنجارهای تشويق كننده به سلامت رفتار، قوی تر خواهد بود و احتمال انجام اعمالي خارج از معیارهای پذيرفته شده همگاني به دلیل به خطر افتادن منزلت و حیثیت اجتماعي افراد كاهش پیدا خواهد كرد. نتايج تحقیق نیز حاكي از آن است كه بین متغیر وابسته نگرش به فساد اداری و دينداری در حالت كلي و سه شاخصه تشکیل دهنده آن (بعد اعتقادی، بعد مناسکي و بعد رفتاری) در حالت جزئي، رابطه معکوس نسبتا قوی برقرار است. در مجموع مي توان چنین ابراز داشت كه وضعیت نامطلوب پاسخگويان از لحاظ نگرش به شاخص های فساد اداری و شرايط نه چندان عالي دينداری از يكسو كسب اطلاع در خصوص شرايط دينداری دانشجويان نیز حاصل نتايج تحقیق است و از سوی ديگر معنادار شدن رابطه متغیر دينداری تحقیق به عنوان متغیر مستقل با متغیر وابسته نگرش به فساد اداری، بیانگر اين نکته است كه اين موضوع نیازمند اجرای راهکارهای مختلف جهت برون رفت از اين وضعیت است.

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۱۰۴
عنوان: بررسي رابطه بين قدرت سياسي و فساد اداري و ارائه راهکارهاي مناسب براي مبارزه با آن از ديدگاه مديريت اسلامي
نگارنده: سعيد امام قلي زاده و صمد امامقلي زاده
سال انتشار: ۱۳۹۲
شاخه: علوم اجتماعي
روش: توصيفي
محل چاپ: مهندسي فرهنگي
پيامدها
فساد، رشد اقتصادی را كاهش مي دهد و سرمايه گذاری مستقیم خارجي را تشويق مي كند و در نهايت، بخش خصوصي را تضعیف مي كند/ درآمدهای دولتي را كاهش و از مسیر اصلي خود منحرف مي كند/ تخصیص نادرست منابع كمیاب/ ايجاد مقررات دولتي غیر اثربخش/ پايمال شدن حقوق افراد/ معاف شدن از مجازات، دستگاه قضايي و كاركناني كه رشوه مي گیرند، بر عناصر فساد و جرم در جامعه تأثیر مي گذارند. بنابراين، فساد در دستگاه قضايي سبب معافیت از مجازات و ايجاد عدم اطمینان برای كساني مي شود كه به دنبال انصاف و عدل، به خصوص برای افراد فقیرند.
راهکارها
راهکارهای جلوگیری از فساد اداری ناشي از قدرت سیاسي با نگاه مديريت اسلامي: عدالت محوری و ظلم ستیزی/ قسط خواهي/ تقوای الهي (خدا ترسي (/ تحکیم دوستي و اصلاح اجتماعي/ عفو و خشم پوشي/ جهت گیری به سوی آخرت.
نتيجه گيري
مباني نظری دلالت بر اين امر دارند كه قدرت موجب فساد خواهد شد. حال با توجه به رابطه بین قدرت سیاسي و فساد اداری، در اين مقاله سعي شده است راهکارهايي با رويکرد اسلامي براى مقابله با اين معضل ارائه شود. سرتیترهای اين راهکارها در بالا ذكر شده است.

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۱۰۵
عنوان: روش هاي دولتي مبارزه با فساد در كشورهاي گوناگون
نگارنده: حسن صادقي سرهنگي
سال انتشار: ۱۳۹۲
شاخه: علوم سياسي
روش: توصيفي
محل چاپ: اطلاعات سياسي- اقتصادي
راهکارها
فهرست اقدامات جزئي در سه محور:
۱. بزه انگاری فساد: هر گونه ارتشاء مجازات داشته باشد/ مسئولیت كیفری اشخاص حقوقي/ محروم شدن رشوه دهنده و رشوه گیرنده از رسیدن به مناصب دولتي/ مصادره اموال رشوه دهنده و رشوه گیرنده/ تعیین مجازات برای هرگونه پولشويي/ ثروتاندوزی نامشروع بايد جرم شمرده شود،
۲. پیگرد فساد: صلاحیت بخشي به سازمان های دست اندركار مبارزه با فساد/ پاسداشت استقلال اين سازمان ها/ همکاری مؤثر میان سازمان های درگیر با فساد/ در دسترس بودن منابع اطلاعاتي/ در دسترس بودن ابزارهای رسیدگي، مانند رسانه ها و حساب های بانکي متهمان/ حذف مصونیت قضايي مجرمان در صورت محاكمه،
۳. همکاری همگاني در مبارزه با فساد: افزايش دادن آگاهي شهروندان و اجرای برنامه های آموزشي/ تشکیل انجمن های نظارتي مردمي/ پشتیباني امنیتي از گزارشگر/ گذاشتن اطلاعات بازرگاني در رسانه ها، بي انتقامجويي دولت/ افشای اسناد و مدارک/ قرار دادن پرونده در اختیار متقاضیان.
نتيجه گيري
در اين مقاله دستاورد هفت كشور در زمینه مبارزه با فساد بررسي شده و سپس روش های گوناگون كار به سه دسته كلي تقسیم و مجموع سرفصل ها و اقدامات جزئي در هر زمینه تبیین شده است. دولت ها در گام نخست بايد بتوانند از بروز فساد پیشگیری كنند. اين كار به روش های گوناگوني شدني است. دولت ها در زمینه اقتصاد و سیاست، بايد به ترويج اقتصاد اخلاقي و سیاست اخلاقي بپردازند. همچنین بايد در ساختارهای گوناگون اجتماعي، انگیزه ها و زمینه های فساد را شناسايي و كنترل كنند. ولي حتي اگر دولت درست عمل كند، باز هم ناهنجاری ها و قانون گريزی ها ناممکن نیست. در اين صورت، دولت ها بايد مفسدان را تحت تعقیب قرار دهند و با پیگیری های بايسته، از پايمال شدن حقوق شهروندان جلوگیری كنند. اين كار در گرو قوانین روشن، وجود اختیارات بسنده برای سازمان های دست اندركار و پشتیباني بايسته از اقدامات قضايي است. شهروندان به عنوان قربانیان فساد، بايد به روند مبارزه با فساد بپیوندند. آنان نبايد در سايه روش هايي مانند حامي پروری با مفسدان همدست شوند. در پرتو انگیزه و قانون، زمینه مشاركت شهروندان فراهم مي آيد.

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۱۰۶
عنوان: فساد مالي و راهکارهاي پيشگيري از آن
نگارنده: الهام جعفرپور و صادق اعظم عدالت جو
سال انتشار: ۱۳۹۲
شاخه: حقوق
روش: توصيفي
محل چاپ: تحقيقات حقوقي آزاد
راهکارها
عزم ملي و اراده سیاسي/ خصوصي سازی/ تقويت اعتماد مردم/ اصلاح قوانین/ طرح جامع مبارزه با فساد/ اصلاح ساختار اداری/ تعبیه مکانیسم های اطمینان بخش/ آموزش ضدفساد/ اصلاح نهادهای قضايي
و هماهنگي و همکاری میان آنها/ افزايش نظارت عمومي/ ايجاد مکانیسم های شفاف در كارهای اداری/ افزايش آگاهي عمومي/ رشد اقتصادی و معیشتي.
نتيجه گيري
توجه به راهکارهای پیشگیری از فساد در سطح داخلي كشورها بسیار مهم است، در همین راستا، توجه به پیشگیری وضعي، اجتماعي و زودرس از جرم فساد مالي در حقوق داخلي خالي از فايده نیست. ايـن امر موضوعي است كه در اين مقاله به آن پرداخته شده است. برنامه پیشگیری از فساد مالي را از مراحل ابتدايي رشد افراد بايد شروع كرد و تا نظارت بر كار دستگاه های اداری و اجرايي توسعه داد. در اين زمینه مهم ترين عاملي كه در كنار ساير عوامل به نظر مي رسد نقش غیرقابل انکار در ارتکاب مصاديق جرم فساد مالي دارد، فقـر و عدم كفايت حقوق كارمندان است، بنابراين بايد در جهت رفع اين عامل به طور جدی كوشید. از بین بردن عامل فقر، به عنوان عاملي جرم زا هم در پیشگیری اجتماعي هم در پیشگیری وضعي و هم در پیشگیری زودرس مورد توجه است. در پیشگیری اجتماعي، فقر به عنوان عاملي اجتماعي مورد توجه است كـه به دلیل مشکلات جسمي و روحي كه به فرد تحمیل مي كند موجب ارتکاب جرائمي چون فساد مالي از سوی او مي شود، به ويژه توجـه به منفعت مالي حاصل از فساد مالي به انگیزه مرتکبان احتمالي فقیر آن برای ارتکاب جرم مي افزايد. در پیشگیری وضعي، فقر كارمندان بايد از بین برود تا هزينه ارتکاب جرم در نظر آنها بالا جلوه كرده و ارتکاب جرم، جاذبه خود را از دست دهد. در پیشگیری زودرس يا رشدمدار نیز فقر كودک و نوجوان، از يك سو ممکن است والدين او را به جرم كشانده و مانع از آموزش خودكنترلي طفل از سوی والدين شود. از سوی ديگر، اگر والدين طفل درستكار هم باشند به دلیل مشکلات زياد نمي توانند وقت زيادی را صرف فرزند خود كنند و حسرت هايي كه فقر بر طفل تحمیل مي كند، راه پذيرش هنجارهای درست كارانه را در او بسته، او را به سوی كارهايي مي كشاند كه بتواند آرزوهايش را برآورده كند. درضمن، توجه به پیشگیری كیفری از جرم مذكور در كنار پیشگیری غیركیفری از آن و قرار دادن ضمانت اجراهای مناسب برای پیشگیری از اين جرم بسیار مهم و غیرقابل انکار است.

شناسنامه تحقیق
ردیف: ۱۰۷
عنوان: مدل تلفيقي توانمندسازي منابع انساني براي مقابله با فساد اداري
نگارنده: مجيد پسران قادر و فرحناز بابارضا
سال انتشار: ۱۳۹۲
شاخه: مديريت
روش: توصيفي
محل چاپ: اسلام و مديريت
علل و عوامل
متغیرهای مهم مؤثر بر فساد اداری و رشوه به ترتیب: فقدان شايسته سالاری/ ضعف مديريت در همه سطوح/ تبديل شدن پول و ثروت به يك ارزش اجتماعي/ فقدان قوانین و مقررات كامل و بازدارنده/ مستقل و آزاد نبودن رسانه ها/ عدم خصوصي سازی مناسب و اصولي و واگذاری فعالیت های اقتصادی بخش دولتي/ تمركز عمده فعالیت های اقتصادی در بخش دولتي و ضعف بخش خصوصي/ جدی نبودن دولت در مبارزه با فساد و اعمال قوانین و مجازات ها علیه مفسدان/ مستقل و آزاد نبودن قوه قضائیه در برخورد با مفسدان اقتصادی/ قواعد و قوانین دست و پا گیر و پیچیده دولتي/ ضعف سازمان هايي كه وظیفه آنها نظارت كردن بر عملکرد كاركنان دولت، مديران و سیاست مداران است/ فقدان سیستم درست و امن كه مردم از آن برای گزارش كردن موارد فساد و افشای مفسدان استفاده كنند/ عدم تمايل به گزارش فساد/ عدم نظارت كارآمد بر عملکرد و فعالیت های كاركنان دولت/ نابرابری و تبعیض/ وضع بد معیشتي/ بي اخلاق و بيايمان شدن مردم/ وجود فساد در میان مقامات عالی رتبه كشور و الگوگیری و تقلید بقیه مردم از مقامات/ عدم به روزرساني و بازنگری قوانین و مقررات موجود/ استفاده ضعیف و ناكارآمد از تکنولوژی و فناوری اطلاعاتي/ عدم توجه و آموزش عامه مردم در مورد فساد/ نارضايتي شغلي/ عدم تعهد سازماني/ نیروی انساني ناكارآمد و غیرمتخصص/ فرهنگ قومگرايي و تأكید بر خويشاوندگرايي/ عدم توجیه و آموزش كاركنان در بدو استخدام/ عوامل فراملي و ظرفیت فساد در منطقه/ شرايط محیط كار.
راهکارها
ايجاد سامانه توانمندسازی/ ايجاد نظام مديريت شايستگي/ ايجاد زيرسامانه مديريت مسیر شغلي/ ايجاد زيرسامانه مديريت دانش/ ايجاد و بهسازی زيرسامانه آموزش و توسعه منابع انساني/ ايجاد و بهسازی نظام آموزش و مهارتآموزی كاركنان و مديران/ تدوين برنامه های اجرايي تربیت و آموزش مديران/ ايجاد نظام مديريت دانش/ ايجاد الگوی مستندسازی تجارب كارمندان و مديران/ ايجاد و بهسازی نظام پیشنهادها در بخش دولتي/ بازنگری و بهسازی ساختار سازماني و طراحي سازمان در بخش دولتي/ تدوين منشور اخلاقي و اداری مديران/ طراحي نظام مديريت اطلاعات/ طراحي و بهبود نظام مديريت عملکرد/ طراحي مجدد فرآيندهای انجام كار در سازمان های دولتي در راستای توانمندسازی كاركنان و مديران/ مهندسي مجدد ساختار سازماني دستگاه های اجرايي در راستای تحقق توانمندسازی/ بررسي بسترهای لازم در راستای نهادينه سازی مديريت الکترونیك منابع انساني در بخش دولتي/ بررسي دلايل عدم تمايل كاركنان به مشاركت در سازمان های دولتي و ارائه شیوه های كسب مشاركت آنان/ بررسي و برنامه ريزی استفاده از فناوری های اطلاعاتي و چندرسانه ای در راستای توانمندسازی منابع انساني/ بررسي و بازنگری شرايط احراز مشاغل دولت/ طراحي و تدوين صلاحیتهای عمومي مديران و شیوه های سنجش آنها/ بررسي و طراحي مدل راهبردی جذب الکترونیك استعدادها/ مطالعه و بازطراحي نظام آموزش و مهارت آموزی كارمندان و مديران/ طراحي و تدوين برنامه و سامانه اجرايي آموزش و تربیت مديران در نظام اداری/ طراحي و تدوين نظام جانشین پروری و راهکارهای استقرار آن در نظام اداری/ مطالعه و بازطراحي نظام ارزيابي عملکرد كارمندان و مديران نظام اداری متناسب با اقتضائات/ بهینه سازی سیستم های نیازسنجي آموزشي/ بررسي و تجزيه و تحلیل اثربخشي دوره های آموزشي در توانمندسازی منابع انساني/ طراحي و استقرار شبکه مبادله تجارب مديران موفق سازمان (مطالعه موردی)/ طراحي و استقرار كانون ارزيابي كاركنان در مشاغل مديريتي در نظام اداری كشور/ مطالعه و بازطراحي نظام ارتقا و انتصاب مديران بخش دولتي/ بررسي، طراحي و ارائه سیستم های جامع و يکپارچه آموزش كاركنان و مديران دستگاه های اجرايي/ طراحي نظام پیشنهادها و راهکارهای اجرايي كردن آن در نظام اداری/ تبیین اثرات ابعاد مختلف نظام جبران خدمات بر توانمندسازی در دستگاه های اجرايي/ مطالعه و طراحي الگوی مستندسازی تجارب كارمندان و مديران.
نتيجه گيري
اين مقاله در حوزه توانمندسازی منابع انساني و تأثیر آن در پايش و كنترل فساد اداری برای برخورداری از سلامت در نظام اداری كشور صورت گرفته است. اين تحقیق، نخست به تحلیل تحقیقي سیاست های كلي اصلاح نظام اداری مي پردازد، سپس سیاست ها و مؤلفه های مرتبط با موضوع تحقیق را تعیین كرده و در نهايت مدل مطلوب برای ارتقای توانمندی مديران به منظور سالم سازی نظام اداری و پايش فساد اداری و راهکارهای عملي را ارائه مي كند. در اين تحقیق مؤلفه هايي در قالب دو قلمرو سیاستي به صورت ذيل استخراج شده است:
الف) از نظر توانمندسازی ساختاری: تأمین منابع انساني/ ساختار سازماني/ محیط كاری/ مديريت عملکرد،
ب) از نظر توانمندسازی روانشناختي: اخلاق/ تقوا/ تجربه/ تحصیلات/ آموزش/ تجربه/ مديريت مشاركتي/ حمايت مديريتي. ايجاد و ارتقای توانمندی در مديران و كاركنان نظام اداری موجب كنترل فساد اداری شده و تحقق سلامت اداری میسور مي شود. در رويکردی سیستمي، نظام توانمندسازی به مثابه يك اَبَر سیستم بر نظام سلامت اداری حاكمیت داشته و راهبر به تحقق آن خواهد بود. 

نویسنده: دکتر محمدرضا ناری ابیانه

https://siasatrooz.ir/vdcbsab8zrhb80p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی