میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود رارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی جامعه گزارش
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۳۷
 
 
فاجعه؛ نتیجه سیاسی‌بازی در آموزش و پرورش
وقتی همه خواب بودند
وقتی همه خواب بودند
 

روز جمعه حادثه تلخی برای دختران دانش‌آموز هرمزگانی در جاده داراب به وقوع پیوست که عقبه خاصی دارد؛ چراکه در چند سال گذشته و امسال دو الی سه سانحه رانندگی برای دانش‌آموزان رخ داده که متاسفانه باعث فوت و مجروحیت برخی از آنان شد. واقعه واژگونی اتوبوس حامل دختران هنرستان شهرکرد و همچنین واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان در رباط کریم ازجمله این موارد است. اما در این چند ساله دولتمردان چه فعالیتی برای کاهش چنین حوادث تلخی انجام داده‌اند و چگونه با وزارت آموزش و پرورش مواجه شدند؟

پرده اول:‌ برکناری اجباری فانی
در مهرماه سال ۹۵ رسانه‌های اصلاح‌طلب از استعفای «علی‌اصغر فانی»، وزیر وقت آموزش وپرورش سخن گفتند که این مسئله توسط فانی صراحتا تکذیب شد.
در همین خصوص روزنامه اعتماد نوشت: «وزیر ورزش و جوانان استعفا داد و از وزارتخانه خیابان سئول خداحافظی کرد. وزیر ارشاد در انتظار پاسخ مثبت رئیس‌جمهور به استعفایش بود اما ساعت شش عصر روز گذشته دفترش را ترک کرد و دوره علی‌اصغر فانی در وزارت آموزش و پرورش به پایان رسیده است.»
همچنین فراکسیون امید طی ۲ نامه جداگانه به رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش خواستار استعفای علی‌اصغر فانی از سمت وزارت آموزش و پرورش شد.
این فعل و انفعالات نشان از آن داشت که به احتمال بسیار، فرایند استیضاح وزیر آموزش و پرورش جدی شده است اما بهترین گزینه برای دولت و مجلس استعفای فانی بود. با این فشارها سرانجام ۲۷ مهرماه استیضاح فانی با ۴۵ امضا در هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد. طرح استیضاحی که چند ساعتی بیشتر اعتبار نداشت و سرانجام رئیس دولت اعتدال، وزیر آموزش و پرورش را همراه با دو وزیر دیگر برکنار کرد.
فانی پس از این برکناری خطاب به روحانی اینگونه نوشت: «علی رغم آمادگی کامل برای حضور در جلسه استیضاح، آمادگی خود را برای عمل به هرگونه تصمیم حضرتعالی درخصوص ادامه کار خویش نیز اعلام می‌کنم.»
پس از برکناری فانی، بطحایی به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شد تا سپس این وزارتخانه را به دانش‌آشتیانی تحویل دهد. 

پرده دوم: معرفی وزیری با دختری مظلوم
آبان ۹۵ نمایندگان مجلس در روند بررسی صلاحیت دانش‌آشتیانی برای سکانداری وزارت آموزش و پرورش، با ۱۵۷رای موافق به او اعتماد کردند و دومین وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم را راهی ساختمان خیابان قرنی کردند.
در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ بود که موضوع کشف محموله بزرگ پوشاک مظنون به قاچاق در ویلای یکی از وزرای دولت یازدهم خبرساز شد. بعدها مشخص شد که وزیر خاطی، دانش‌آشتیانی وزیر آموزش و پرورش است. پای این موضوع به مناظرات تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری هم کشیده شد که اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت یازدهم با مظلوم خواندن دختر وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این موضوع بیان داشت: «یک دختری این وزیر دارد فوق لیسانس داشته، بیکار بوده و کار واردات انجام داده است؛ فقط ۲۰۰ میلیون تومان کل ارزش این لباس‌های بوده که وارد کرده است. یک باره کلانتری می‌رود و می‌گیرد و این می‌شود موضوع مصاحبه معاون قوه قضاییه و کاندیدای ریاست جمهوری.»
در ۱۵ خردادماه سال‌جاری بود که دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران از قطعی شدن حکم پرونده واردات پوشاک دختر وزیر آموزش و پرورش خبر داد.

پرده سوم: سند انحرافی ۲۰۳۰
دولت و وزارت آموزش و پرورش بی‌سر و صدا سند ۲۰۳۰ یونسکو را به تصویب رساند که دارای مشکلات ساختاری ویژه‌ای با فرهنگ و اندیشه ایرانی - اسلامی بود. این سند به اصطلاح آموزشی در زمان وزارت دانش‌آشتیانی با اهدافی خاص لیبرالی به تصویب رسید و سازمان یونسکو مسئول اجرا و پیگیری اجرای آن در کشورهای عضو بود.
کارشناسان این سند را مصداق نفوذ فرهنگی اعلام کردند و معایبی بنیادین برای آن شمردند. نمونه این انحرافات در سند ۲۰۳۰ این بود که تعریف خانواده در این سند دارای سه اشکال مختلف بود. خانواده زن و شوهر، زن با زن (همجنس‌باز) و مردم با مرد (همجنس‌باز). این سند با افشاگری‌های خاصی که در مورد آن صورت گرفت غیرقابل اجرا قلمداد و پرونده آن بسته شد.
این در حالی بود که روحانی در برابر انتقادات در مورد اجرای این سند بیان داشت: «چقدر رفتند سم‌پاشی کردند گفتند اسلام از دست رفت و در تمام مدارس ما اخلاق زیر پا گذاشته می‌شود هر کسی تهمت زد توهین کرد و غیبت کرد از همه گذشتم ولی از این توطئه ۲۰۳۰ نمی‌گذرم یک وقتی شما امام زمان را ابزار سیاست قرار می‌دهید که مردم جواب دادند یک وقت امام رضا را ابزار قرار می‌دهید و مردم جواب می‌دهند تو را به خدا دین را ابزار سیاست نکنید چرا به معلمان و دانش‌آموزان ما توهین کردید؟ من از ۲۰۳۰ نمی‌گذرم و تا آخر دولت دوزادهم آن را دنبال می‌کنم. »

پرده چهار:‌ حادثه تلخ واژگونی اتوبوس دختران دانش‌آموز و اولویت کاری آقای وزیر
طی سال‌های گذشته چندین مورد از حوادث واژگونی وسیله نقلیه حامل دانش‌آموزان رخ داده است که حادثه روز جمعه جاده داراب که به کشته و مجروج شدن تعدادی از دانش‌آموزان دختر انجامید یکی از این موارد بود.
سیدمحمد بطحایی درخصوص اولین اولویت مدیریت وزارتخانه آموزش و پرورش گفت: «با اصلاح در فرآیند اردوها امکان کاهش اینگونه حوادث وجود دارد و اگر در بروز این حادثه کوتاهی انجام شده باشد، باید حتما با عوامل آن برخورد قانونی شود و بر همین اساس از معاون پرورشی و فرهنگی خود خواسته‌ام تا با بررسی گزارشات حادثه نسبت به بررسی ابعاد این اتفاق و ارائه آن برای طرح در هیات دولت اقدام کنند.»
موارد فوق تنها مصادیقی از سیاست بازی در وزارت مهم آموزش و پرورش است که در چهار سال گذشته اتفاق افتاده و مسئولان وقت و انرژی خود را به آن اختصاص دادند؛ حال سؤال اصلی این است که دولت اعتدال چه سهمی در جان باختن دختران هرمزگانی دارد؟
چرا دولت آقای اعتدال در این چهار سال به فکر دختران و پسران مردم نبوده‌ است؟
چرا در این چهار سال که دولت روحانی به دنبال بازی‌های سیاسی در وزارت آموزش و پرورش بود، هیچ‌کس به دنبال اصلاح فرایند اردوهای دانش‌آموزی نبوده است؟
آیا فشار بی‌مبنای رئیس‌جمهوری بر سند انحرافی ۲۰۳۰ مهم‌تر بود یا اینکه جناب آقای روحانی بر اصلاح فرایند اردوهای دانش‌آموزی پافشاری می‌کرد؟
در این حادثه باید چه کسی را مقصر بدانیم؟ دولت گذشته دولت آقای روحانی بوده است، آخوندی وزیر راه مقصر است یا وزیر جدید آموزش و پروش یا وزرای سابق و اسبق آموزش و پرورش در دولت اعتدال؟

نمای نزدیک
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش باید در اردوهای دانش‌آموزی رعایت شود.
مهدی نوید ادهم در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: برای افزایش امنیت اردوهای دانش‌آموزی ضوابطی برای انتخاب اتوبوس مناسب، راننده، زمان حرکت، محل برگزاری اردو و شیوه برگزاری وجود دارد. این ضوابط تصویب و ابلاغ شده است. وی افزود: خطاهای اینچنینی که رخ می‌دهد تخطی از قوانین و مقررات است به عنوان مثال طبق دستورالعمل شورای عالی آموزش و پرورش، اتوبوس‌ها مجاز به حرکت در شب نیستند و باید حتما در روز حرکت کنند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: نوع اتوبوس و راننده آن باید با دقت انتخاب شوند. در ماجرای تصادف اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی توجیهی که برای حرکت اتوبوس در شب دارند، گرمای هوا و شرجی بودن آن بود اما به لحاظ ضوابط حرکت در شب خلاف است.
نوید ادهم در پاسخ به این پرسش که طبق دستورالعملی که معاونت پرورشی منتشر کرده، حرکت در شب مجاز اعلام شده است، عنوان کرد: این دستورالعمل را ندیده‌ام و احتمالا جزو دستورالعمل‌های معاونت پرورشی است اما در دستورالعمل مصوب شورای عالی آموزش و پرورش حرکت در شب ممنوع است و مصوبات این شورا قانون محسوب می‌شود. وی ادامه داد: اگر قرار باشد تغییراتی در دستورالعمل اردوهای برون استانی دانش‌آموزان ایجاد شود باید معاونت پرورشی درخواست آن را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه دهد.
همچنین مهدی فیض معاون پرورشی وفرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزی مربوط به سال ۸۹ است، گفت: این دستور العمل جزو مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و امسال آن را بازنگری خواهیم کرد. 

جزئیات جدید از تصادف دختران دانش‌آموز
رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی از پیشنهاد پلیس برای تغییر شیوه‌نامه اردوهای دانش‌آموزی خبر داد.
سردار تقی مهری اظهار کرد: بررسی‌های پلیس نشان داد که عدم‌توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی راننده باعث بروز این حادثه تلخ شد که متأسفانه ۷ دانش‌آموز و یک مربی در جریان این حادثه تلخ جان خود را از دست دادند. وی ادامه داد: با توجه به موضوعات مشابه پلیس پیشنهاد داده تا شیوه‌نامه اردوهای دانش‌آموزی و راهیان نور را در صورت فراهم شدن شرایط، تغییر دهیم تا شاهد حوادث کمتری در این بخش باشیم.
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: اطلاعات سامانه «سپه‌تن» در خصوص این اتوبوس نیز نشان می‌دهد که سرعت تردد آن ۸۵ کیلومتر در ساعت بوده که در محدوده سرعت مجاز قرار دارد ولی تصاویر دوربین‌های پلیس نشان ‌می‌دهد که راننده اتوبوس چهره خسته‌ای داشته است.
مهری در ادامه با تأکید بر اینکه اتوبوس حامل دانش‌آموزان تمام معاینات فنی لازم را دارا بوده است، گفت: در اتوبوس مذکور دو راننده حضور داشتند و طبق مقررات و ضوابط موجود در حال تردد بوده و هیچ مشکل خاصی نداشته است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا تعداد دانش‌آموزان این اتوبوس بیش از حد مجاز آن بوده است، گفت: این موضوع صحت ندارد و ظرفیت اتوبوس با تعداد مسافران آن متناسب بوده است.
رئیس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: علی‌رغم شواهد امر که ناشی از عدم‌توجه به جلوی راننده ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی او است، وی اظهار کرده که خواب نبوده ولی اظهاراتش دقیق نیست. مراجع قضایی در حال بررسی دقیق‌تر ماجرا هستند.

کد مطلب: 100770
 
Share/Save/Bookmark