میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۶
 
 
سیاست روز ابهامات استعفای آخوندی را بررسی می‌کند؛
راه و بیراه یک وزارتخانه
راه و بیراه یک وزارتخانه
 

بی‌شک وزیری که توانسته باشد ۵ بار از مجلس رای بگیرد از استیضاح نباید ابایی داشته باشد چراکه استیضاح حق مسلم مجلس است و اگر وزیر مربوطه به عملکرد خود اعتقاد راسخ داشته باشد و بداند می‌تواند با اسناد و ادله محکم نشان دهد که در انجام وظایف و مسئولیت‌های محوله خود کوتاهی نکرده است؛ پس دیگر نباید نگرانی خاصی از ارایه پاسخ به نمایندگان خانه ملت داشته باشد.

پرسشی قانونی
طبق مفاد قانونی موجود مندرج در اصل هشتاد و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند در مواردی که لازم می‌دانند هیأت وزیران یا هر یک از وزرا را استیضاح کنند، استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است که با امضای حداقل ده نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود. هیأت وزیران یا وزیر مورد استیضاح باید ظرف مدت ده روز پس از طرح آن در مجلس حاضر شده و به آن پاسخ گوید و از مجلس رأی اعتماد بخواهد. در صورت عدم حضور هیأت وزیران یا وزیر برای پاسخ، نمایندگان مزبور درباره استیضاح خود توضیحات لازم را می‌دهند و در صورتی که مجلس مقتضی بداند اعلام رأی عدم اعتماد خواهد کرد. اگر مجلس رأی اعتماد نداد هیأت وزیران یا وزیران یا وزیر مورد استیضاح عزل می‌شود. در هر دو صورت وزرای مورد استیضاح نمی‌توانند در هیأت وزیرانی که بلافاصله بعد از آن تشکیل می‌شود عضویت پیدا کنند.
در طول ۵ باری که آخوندی به مجلس رفت که تنها دوبار آن برای ابقا به عنوان وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم و دوازدهم و ۳ بار دیگر درپی کسب رای اعتماد از مجلس به دنبال طرح استیضاح بود و نمایندگان مجلس لیست عریض و طویلی را در راستای کم کاری‌های آخوندی ارایه کردند ،وی توانست با برگزاری جلسات متعدد با اعضای کمیسیون و اقدامات قبل از استیضاح به گونه‌ای عمل کند که هر بار؛ بیش از بار قبل رای اعتماد خود را ارتقا دهد اما همه داستان استیضاح این نبود و هر بار که وی تلاش کرد تا با عزم جزم‌تری به ادامه فعالیت در سکان خود اقدام کند؛ نمایندگان تلاش کردند تا باز هم وظایف و کم‌کاری‌های صور ت گرفته از سوی وی و وزارتخانه‌های تحت تکلفش را عیان کنند تا بتوانند بلکه راهی را برای حل مشکلات حوزه وزارتی راه و شهرسازی باز کنند اما تا کنون این مهم میسر نشده است.
آخرین اقدام نمایندگان مجلس برای استیضاح آخوندی به حدود یک ماه قبل باز می‌گردد که بلافاصله بعد از برکناری وزیر کار و امور اجتماعی رخ داد و همزمان با آن استیضاح وزیر راه؛ بحث استیضاح شریعتمداری هم مطرح شد و همچنان ادامه دارد.
اما در حالی که گمانه‌زنی برای این دو استیضاح ادامه داشت به ناگاه خبری مبنی بر استغفا شریعتمداری منتشر شد اما این خبر عمر زیادی نداشت و بلافاصله تکذیب شد. پس از آن نیز وزیر صنعت؛ معدن و تجارت این اتفاق که وی قبل از سفر رئیس‌جمهور استعفای خود را تقدیم کرده است را در مصاحبه‌ای رد کرد و به گونه‌ای عنوان کرد که با تمام قوا در حال انجام وظایف خود است اما هیچ اشاره‌ای به تخلفاتی که در بخش‌های مختلف وزارتخانه وی در حال انجام است نداشت تا اینکه زمزمه‌هایی مبنی بر استعفای آخوندی منتشر شد.
بحث استعفای آخوندی برخلاف شریعتمداری تاکنون به شکل قطعی رد و یا اعلام نشده است اما شنیده‌ها از این امر خبر می‌دهد که سکاندار وزارت راه و شهرسازی از سمت خود استعفا داده است و این مهم به زودی از سوی رئیس‌جمهوراعلام خواهد شد.

۲۹ سوال تکراری
نکته قابل توجه در استعفا آخوندی آن است که هیچ‌یک از کارشناسان و منتقدان و یا موافقان حضور وی در سمت وزیر راه و شهرسازی؛ این موضوع را اقدامی رو به جلو نداسته و حتی معتقدند این مهم باید بسیار زودتر از این انجام می‌شد.
البته عده‌ای نیز اینگونه مطرح می‌کنند که آخوندی به خوبی می‌داند که در این دوره نمی‌تواند برای تخلفاتی که بهارستانی‌ها مدنظر قرار داده‌اند؛ توضیح و حتی توجیهی داشته باشد و درپی آن حمایت‌های قبلی هم از دولت و سایر نهادهای وابسته از وی وجود نخواهد داشت پس بهترین کار آن است که به شکل منطقی و در اشل مدیریتی اقدام به این کار کند.
نمایندگان مجلس در طرح استیضاح خود حدود ۲۹ موضوع را مطرح کردند که به نظر می‌رسد مساله مسکن مهر؛ وضعیت نامطلوب راه‌های ریلی و جادهای و عدم بهبود وضعیت ناوگان هوایی و همچنین استفاده وی از مدیران ناکارآمد بیش از سایرین به چشم می‌خورد هرچند که کلیت موارد یاد شده از سوی بهارستانی‌ها مساله‌ای است که وی باید نسبت به آنها پاسخگو باشد و نمی‌تواند با ارایه استعفا از زیر مسئولیت پاسخگوی آنها شانه خالی کند.

مسکن سرگردان
نمایندگان مجلس بر این اعتقادند که در ۵ سال اخیر تمام طرح‌های ارائه‌شده وزارت راه و شهرسازی به بن‌بست خورده و نتیجه آن، کاهش شدید تولید مسکن در کشور و افزایش سرسام‌آور قیمت و اجاره‌بهای مسکن بوده است رشد بی‌رویه و بی‌حدو حصر قیمت مسکن و رشد قیمتی که این بازار تجربه کرده است در کنار عدم تحویل واحدهای مسکن مهر و بی‌توجهی به این حوزه از جمله تخلفات و کم‌کاری‌هایی است که نمایندگان در مورد آخوندی آن را مدنظر قرار داده و می‌گویند؛ در ۵ سال اخیر بخش مسکن به رکود شدیدی فرو رفت به طوری که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای احداث مسکن سال به سال کمتر شد؛ رشد ارزش افزوده بخش مسکن هم چند سال متوالی نزولی ماند تا اینکه سال گذشته کمی تکان خورد و در تمام این مدت، آخوندی به جای ارائه برنامه برای بخش مسکن، به انتقاد از مسکن مهر پرداخته و بعضا برای اقتصاد کلان کشور و نظام بانکداری هم طرح و نظریه ارائه داده است و این درحالی است که مساله اصلی بی‌برنامگی در بخش مسکن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده که نتیجه‌ای جز ضرر دیدن اقشار کم‌درآمد و متوسط که فاقد مسکن ملکی هستند، نداشته است.

جاده‌هایی که جان می‌گیرند
نکته قابل دیگر از دید بهارستانی‌ها مساله نامطلوب جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی است که با مدنظر قرار دادن ناامنی و تعداد بالای تصادفات جاده‌ها این نکته را مطرح می‌کنند که اگر برنامه‌ریزی و کار عملیاتی درستی برای این مهم در نظر گرفته می‌شد قطعا شرایط حوزه جاده‌ای با بهبود مواجه می‌شد اما آمار تصادفات خود دلیلی براین ادعاست که اقدام مطلوبی لحاظ نشده است.

دست خالی از برجام
مساله دیگری که به شکل نمایان در لیست استیضاح مجلس به چشم می‌خورد آن است که نمایندگان معتقدند بحث نوسازی ناوگان هوایی و بهبود خدمات این حوزه از جمله مواردی بوده که باید نسبت به آن اقدام می‌شده است و اینکه وزیر راه هرگونه تحول در حوزه هوایی را به مساله برجام و از سرگیری تحریم‌ها نسبت می‌دهد نمی‌تواند مورد پذیرش قرار گیرد و اقدام کلی برای بهبود خدمات هوایی هیچگونه ارتباطی به ورود ناوگان جدید ندارد.

کد مطلب: 106251
 
Share/Save/Bookmark