دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷
کد مطلب : 112317
روزنامه سیاست روز بر اساس گزارش رسمی سال 1397 مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پرسشگری (15) می‌کند:

قانونگذاری سنتی بر مدار بازی‌های زبانی و زبان بازی‌های پارلمانی!!؟

اشاره: تاکنون موضوع آسیب شناسی قانونگذاری در ایران از سوی پژوهشگران و نویسندگان بسیاری مورد توجه قرار گرفته است و هر یک به تناسب تخصص و تجربه خود به این موضوع مهم پرداخته اند. نکته قابل توجه در این دست پژوهش های آسیب شناسانه، قابلیت استناد یا اصولا مستندسازی دیدگاه ها و نظرات به شواهد عینی و واقعیت های متقن است. انتشار گزارش «آسيب شناسي نظام قانونگذاري جمهوري اسلامي ايران» (ويرايش اول) از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی این سوال را به ذهن متبادر می کند که پس از 113 سال سابقه قانونگذاری وجود خیل عظیم آسیب های ریز و درشت در حوزه قانونگذاری، نشانه چیست؟ قانونگذاری کشور با این همه آسیب و مشکلاتی که دارد، چگونه می تواند به حل معضلات سایر بخش های جامعه بویژه حل مشکلات متعدد و روزافزون زندگی مردم بپردازد؟ چرا که قبل از هر کاری خود نیازمند تغییر و تحول است! نظر به اینکه بیان آسیب ها دردی را از جامعه درمان نمی کند روزنامه سیاست روز بر طبق رسالت رسانه ای خود گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی را مبنای پرسشگری از تقسیم کار ملی در حوزه قانونگرایی کشور قرار داده است تا به ریشه یابی علل و آثار آسیب ها بپردازد. امید است که پاسخگویی بهنگام دستگاه ها و نهادهای مربوطه بتواند به گسترش گفتمان تحول در قانونگذاری برای انتخابات پیش رو کمک بسزایی نماید.
قانونگذاری سنتی بر مدار بازی‌های زبانی و زبان بازی‌های پارلمانی!!؟

مقدمه
«آسيب شناسي نظام قانونگذاري جمهوري اسلامي ايران» (ويرايش اول) موضوع گزارش رسمی شماره ۱۶۰۸۰ است که در سال ۰۷/۰۷/۱۳۹۷ توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی منتشر شده است. این پژوهش به سفارش معاونت پژوهش های سیاسی-حقوقی و توسط دفتر مطالعات حقوقی (گروه حقوق عمومی) انجام شده است. گروه تهيه و تدوين كنندگان گزارش شامل آقایان علي عبدالاحد، ابوالفضل درويش وند، سيد مجتبي حسيني پور اردكاني، حامد ناظمي، سيدمحمدهادي راجي و علي بهادري جهرمي است. گروه همكاران تهیه و تدوین گزارش شامل آقایان علي فتاحي زفرقندي، محمد جواهري طهراني، حسن وكيليان، حسين عبداللهي، حسن امجديان، يحيي مزروعي و حمزه اشكبوس است. ناظران علمي گزارش نیز آقایان جليل محبي و احمد حكيم جوادي است. برای پرهیز از هر گونه پیش داوری در مورد آسیب شناسی قانونگذاری کشور، عینا از متن گزارش رسمی یاد شده در آسیب های مختلف استفاده شده است که هر گونه شائبه نگاه شخصی، تفسیرهای سلیقه ای و سوء برداشت سیاسی و جناحی را از بین ببرد. نقل عین مطالب گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در توضیح آسیب های حوزه قانونگذاری، ارائه مطالب غیرقابل انکاری است که توسط جمعی از پژوهشگران (شامل تهيه و تدوين كنندگان، همكاران و ناظران علمي) مورد اعتماد مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تهیه و منتشر شده است. مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، مرکزی است که قانونا در ساختار تشکیلاتی مجلس شورای اسلامی قرار دارد و گزارش های منتشره از سوی آن سندی متقن با قابلیت استنادی بالا محسوب می شود. اعلام رسمی آسیب های حوزه تقنین از سوی مرکز پذیرش های مجلس شورای اسلامی، دلیل پذیرش آنهاست و کار را بر محققان این حوزه در امر اثبات آسیب ها آسان نموده است و نیازی به نقل مطالب اثباتی از منابع علمی معتبر شامل کتاب ها و مقالات در نشریات دارای رتبه علمی و پژوهشی یا انجام پژوهش های میدانی و عملیات آماری برای اثبات یا رد فرضیه های پژوهش نیست.
۵۰ آسيب هاي موجود در مرحله بررسي در صحن علني
نتيجه بررسي طرح ها و لوايح در كميسيون ها، به صحن علني مجلس فرستاده مي شود تا در خصوص سرنوشت آن تعيين تكليف شود. نمايندگان مجلس، پس از بررسي متن پيشنهادي، همراه با مطالعه نتايج بررسي كميسيون ها كه در قالب گزارش كميسيون اصلي ارائه مي شود، در كنار گزارش كارشناسي مركز پژوهش هاي مجلس، به بحث و تبادل نظر پيرامون موضوع مي پردازند و در نهايت با انجام رأي گيري، درخصوص تصويب يا عدم تصويب طرح يا لايحه، تعيين تكليف مي كنند. در فرايند رسيدگي به طرح ها و لوايح، كميسيون ها نقش اصلي را ايفا مي كنند، و بررسي تخصصي و دريافت نظرات كارشناسي نمايندگان و صاحبنظران توسط آنها صورت مي گيرد. در اين ميان در صورتي كه هر يك از نمايندگان در خصوص مفاد طرح يا لايحه، نكته يا پيشنهادي داشته باشد، مي تواند در زمان مقرر به كميسيون ذيربط ارائه كند و در صورت نياز جهت تبيين نظر خود در جلسات كميسيوني كه عضو آن نيست شركت نمايد؛ با اين حال، در بسياري از موارد، نمايندگان به دلايل مختلفي نظر خود را در زمان مقرر به كميسيون ارائه نمي كنند و يا حتي ممكن است در جريان رسيدگي در صحن علني، پيشنهادي داشته باشند كه در هر صورت، مي توانند در فرايند مشخصي، به ترتيب پس از رأي گيري در خصوص مصوبه كميسيون، پيشنهادهاي چاپ شده اصلاحي، پيشنهاد چاپ شده بازگشت به لايحه يا طرح اصلي، پيشنهاد چاپ شده در باره حذف كل ماده واحده يا هريك از مواد و اجزاي گزارش كميسيون اصلي، و در نهايت رأي گيري مجدد در مورد مصوبه كميسيون، امكان دريافت پيشنهاد جديد نمايندگان وجود دارد. علاوه بر پيشنهادهاي جديد نمايندگان كه در صحن دريافت مي شوند، پيشنهادهاي چاپ شده نيز لزوما، مورد بررسي كميسيون اصلي قرار نگرفته اند و نمايندگان مي توانند، پيشنهادهاي مكتوب خود را پس از چاپ شدن گزارش كميسيون اصلي، به هيئت رئيسه تقديم كنند.
ارائه پيشنهاد و رسيدگي به آن در صحن علني بدون بررسي تخصصي در كميسيون، به بار كارشناسي طرح ها و لوايح آسيب مي زند. بنابراين بايد پيشنهادهاي جديد جهت بررسي به كميسيون ارجاع شود. در صورت تأييد، پيشنهاد به عنوان مصوبه كميسيون ارائه خواهد شد و در صورت رد توسط كميسيون، مي توان اين پيشنهادها را از دستور كار خارج كرد و يا همراه با دلايل رد پيشنهاد از سوي كميسيون به صحن علني باز گرداند.
۵۱ نبود نظارت بر نمايندگان دستگاه هاي اجرايي در صحن مجلس
آسيب هايي كه درخصوص نبود نظارت بر نمايندگان دستگاه هاي اجرايي در كميسيون مطرح شد، در خصوص صحن مجلس نيز وارد است. اين پايش و بررسي عملكرد، مي بايست در صحن علني مجلس نيز وجود داشته باشد. به موجب قانون آيين نامه داخلي مجلس، هيئت رئيسه مي تواند مسئولان دستگاه هاي اجرايي و قضايي اعم از دولتي يا غيردولتي را براي دفاع و توضيح طرح يا لايحه دعوت نمايد. علاوه بر اين دستگاه هاي مورد اشاره در قانون آيين نامه داخلي مجلس، مي توانند در جلساتي كه موضوع دستور مجلس مرتبط با وزارتخانه و سازمان آنها باشد شركت كنند. لذا اين امكان وجود دارد كه نماينده دستگاه ذيربط، به دنبال افزايش ارتباط و چانه زني جهت تأمين نظر نمايندگان باشد كه در اين خصوص لازم است بر رفتار نمايندگان دستگاه هاي اجرايي نظارت شود.
۵۲ آسيب هاي موجود در فرايندهاي نظارت در تقنين
اگر چه نظارت بر اجراي قانون يكي از دو وظيفه مهم و اساسي مجلس شوراي اسلامي است لكن لازمه حسن انجام امور در مجلس، نظارت بر حسن اجراي فرايندهاي پيش بيني شده براي انجام وظايف نمايندگي است. رهبر معظم انقلاب با اشاره به اين موضوع، نظارت بر روند عملكرد نمايندگان مجلس را ضروري دانسته و مي فرمايند: مجلس نسبت به دستگاه هاي اجرايي كشور شأن نظارتي دارد -كه خوب، چيز بسيار بااهميتي هم هست- يك شأن نظارتي هم براي خود مجلس و براي آحاد نمايندگان تعريف كنيد. من معتقدم كه شما دو سال ديگر توي مجلسيد، معلوم نيست بعد از اين توي مجلس باشيد يا نباشيد؛ ممكن است ديگر هرگز گذارتان به مجلس نيفتد؛ اما صدها و صدها نفر در طول زمان از اينجا عبور خواهند كرد؛ كساني خواهند آمد و روي اين صندلي ها خواهند نشست. اگر شما امروز توانستيد يك سازوكار كنترلى متقن و محكم براي نظارت بر كار نماينده پايه گذاري كنيد، تا هر وقتي كه اين دستگاه خوب كار كند، اجرش مال شماست؛ مزد الهي اش مال شماست. آن طرف قضيه هم متأسفانه همين جور است. اگر امروز با قدرتي كه خدا به شما داده -توان نمايندگي- مي توانيد اين ابزار كنترلي را كار بگذاريد، ولي كار نگذاريد، از شما سؤال خواهد شد... . خوب، نماينده -مثل همه ماها- در معرض اينجور لغزش ها و آسيب ها قرار دارد. مال، فتنه انگيز است.
اين، حرف من نيست؛ حرف امام سجاد عليه السلام است؛ المال الفتون؛ مال فتنه انگيز. پول، فتنه انگيز است؛ دل ها را از راه در مي برد؛ خيلي ها را مي لرزاند؛ كساني كه آدم خيال نمي كند اينها هم بلغزند، اما آدم مي بيند گاهي مي لغزند. قدرت هم همين جور است، رودربايستي هم همين جور است، محبت ها هم همين جور است، دشمني ها هم همين جور است؛ ماها را مي لغزاند. يك جايي بايد بر كارش نظارت كند. ايشان در جاي ديگري تصريح مي كنند: من پارسال به شما عرض كردم كه در داخل مجلس شوراي اسلامي، خودنظارتي بگذاريد. اين، همان تقواي جمعي است. مجموعه، خود را بپايد. حالا حرف هايي گوشه كنار زدند كه نماينده بايد آزاد باشد، چه باشد. كسي با آزادي نماينده مخالف نيست؛ با كج رفتاري نماينده مخالف است. يك نماينده كج رفتار ممكن است مجلس شوراي اسلامي را بدنام كند، متهم كند؛ حيف نيست؟

مجلس به اين عظمت، اين نهاد قانونىِ اساسي در كشور. با نگاهي به نظام حقوقي ساير كشورها نيز مي توان وجود سازوكارهايي براي نظارت بر رفتار نمايندگان را ملاحظه كرد. در تبيين اين موضوع بايد گفت كه به علت شأن و جايگاه خاص مجالس مقننه در تمام كشورها، ابزارهايي براي نظارت بر نمايندگان در نظر گرفته شده است. با وجود اين، مجموعه سازوكارهاي در نظر گرفته شده براي نظارت بر فعاليت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي قابل ارتقا به نظر مي رسد.
در تبيين اين موضوع مي توان قوانين ناظر بر فعاليت نمايندگان مجلس را به دو دسته قوانين عام و خاص نظارت بر رفتار نمايندگان، دسته بندي كرد از جمله مهم ترين منابع قانوني عام كه از آن، نظارت بر عملكرد منتخبان مردم در مجلس شوراي اسلامي برداشت مي شود، اصل نود قانون اساسي، ماده ۲۶ آيين نامه داخلي ناظر بر شكايت از عملكرد هيئت رئيسه و مواد ۸۰ تا ۸۳ آيين نامه داخلي درخصوص اداره جلسات مجلس شوراي اسلامي است. قانون نظارت مجلس بر رفتار نمايندگان مصوب ۱۳۹۱ نيز به عنوان قانون خاص نظارت بر رفتار و عملكرد نمايندگان مجلس قابل ذكر است. بر اساس اين قانون هيئت نظارت كه متشكل از هفت نفر از نمايندگان مجلس است با اكثريت مطلق آراء نمايندگان انتخاب مي شود.
صلاحيت اين هيئت محدود به رسيدگي به گزارش هاي واصله در باره سوء استفاده و تخلف مالي يا اخلاقي نماينده و درآمدها و هزينه هاي غيرمتعارف وي، گزارش هاي مربوط به رفتار خلاف شئون نمايندگي، گزارش هاي واصله در باره اعمال خلاف امنيت ملي كشور و ساير اعمال مجرمانه از بعد انتظامي و گزارش هاي هيئت رئيسه در باره غيبت، تأخير و بي نظمي نماينده موضوع مواد ۷۸ تا ۸۱ و ۸۸ تا ۹۱ آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي مي باشد. مبتني بر اين قانون اولا هيئت نظارت بر عملكرد نمايندگان، صلاحيت هاي محدودي دارد، به بيان دقيق تر قانونگذار عادي براي اين هيئت حق نظارت اوليه را پيش بيني نكرده است. ثانيا ضمانت اجراهاي طراحي شده در ماده ۶۰ اين قانون در مواردي فاقد بازدارندگي كافي به نظر مي رسد.
به منظور واکاوی دقیق آسیب های فوق الذکر و ریشه یابی علل و آثار آنها، پرسشگری از تقسیم کار ملی در حوزه قانونگذاری ضروری است. پاسخگویی بموقع تقسیم کار ملی موجب تقویت گفتمان تحول قانونگذاری در زمان باقیمانده تا انتخابات دوره جدید مجلس شورای اسلامی می شود.

پرسشگری از مجمع تشخیص مصلحت نظام
- گزارشات تخصصی و پژوهشی مورد نیاز مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصوبات گوناگون چگونه تامین می شود؟
- آیا حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی در مجمع تشخیص مصلحت نظام بجای روشنگری پیرامون مصوبات بیشتر به دنبال افزايش ارتباط و چانه زني جهت تأمين نظر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است؟
- نظارت بر حسن اجراي فرايندهاي پيش بيني شده براي انجام وظايف اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام چگونه انجام می شود؟
- روند عملكرد دستگاه های اجرایی در تعامل با مجمع تشخیص مصلحت نظام کشور چگونه ارزیابی می شود؟
- نقش نمایندگان دستگاه های اجرایی در تکمیل آگاهی های عمومی و تخصصی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در تصویب مصوبات چیست؟

پرسشگری از دولت
- چرا حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی در مجلس شورای اسلامی بجای روشنگری پیرامون لوایح بیشتر به دنبال افزايش ارتباط و چانه زني جهت تأمين نظر نمايندگان است؟
- نظارت بر حسن اجراي فرايندهاي پيش بيني شده براي انجام وظايف نمايندگي دستگاه اجرایی در مراجه قانونگذاری چگونه اعمال می شود؟ - روند عملكرد دستگاه های اجرایی در تعامل با قانونگذاری کشور چگونه ارزیابی می شود؟
- نقش نمایندگان دستگاه های اجرایی در تکمیل آگاهی های عمومی و تخصصی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تصویب لوایح چیست؟
- چه حجم از تلاش های دولت در تعامل با قوه مقننه به لابیگری با احزاب سیاسی و فراکسیون های همسوی آنها معطف می شود؟

پرسشگری از مجلس شورای اسلامی
- دلایل عدم وجود نظارت بر نمايندگان دستگاه هاي اجرايي در صحن مجلس شورای اسلامی چیست؟
- - آیا حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی در مجمع تشخیص مصلحت نظام بجای روشنگری پیرامون مصوبات بیشتر به دنبال افزايش ارتباط و چانه زني جهت تأمين نظر نمایندگان است؟
- نظارت بر حسن اجراي فرايندهاي پيش بيني شده براي انجام وظايف نمايندگي چگونه انجام می شود؟
- روند عملكرد نمايندگان مجلس شورای اسلامی چگونه ارزیابی می شود؟
- گزارش عملکرد قانون خاص نظارت بر رفتار و عملكرد نمايندگان مجلس شورای اسلامی چیست؟

پرسشگری از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
- میزان بهره مندی نمایندگان از گزارش های كارشناسي مركز پژوهش هاي مجلس شورای اسلامی چقدر است؟
- ویژگی های تعامل ایده آل بین دستگاه های اجرایی و کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی چیست؟
- نحوه تعامل مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با دستگاه های اجرایی در کار کاشناسی پیرامون لوایح و طرح ها چگونه است؟
- اصول کلی نظارت بر حسن اجراي فرايندهاي پيش بيني شده براي انجام وظايف نمايندگي از نظر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی چیست؟
- الگوی ارزیابی روند عملكرد نمايندگان مجلس شورای اسلامی چیست؟

پرسشگری از شورای محترم نگهبان
- آیا مصوبات حاصل لابیگری سیاسی نمایندگان دستگاه های اجرایی با فراکسیون های همسو برای تصویب لوایح به با روح حاکم بر شرع و قانون اساسی مغایرت دارد؟
- نظر شورای نگهبان پیرامون نظارت بر روند عملكرد نمايندگان مجلس شورای اسلامی چیست؟
- آیا شورای نگهبان برای تایید صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس به توانایی انجام کار کارشناسی در موضوعات مهم کشور توجه می کند؟
- از نظر شورای نگهبان تفاوت قانونگذاری دانشیک با قانونگذاری لابی محور چیست؟
- چرا شورای نگهبان از نظارت استصوابی خود از صلاحیت های فنی و تخصصی داوطلبان برای حل مشکلات زندگی مردم استفاده نمی کند؟
گزارش كميسيون اصلي ارائه مي شود، در كنار گزارش كارشناسي مركز پژوهش هاي مجلس
مسئولان دستگاه هاي اجرايي و قضايي اعم از دولتي يا غيردولتي را براي دفاع و توضيح طرح يا لايحه دعوت نمايد نماينده دستگاه ذيربط، به دنبال افزايش ارتباط و چانه زني جهت تأمين نظر نمايندگان
نبود نظارت بر نمايندگان دستگاه هاي اجرايي در صحن مجلس
نظارت بر حسن اجراي فرايندهاي پيش بيني شده براي انجام وظايف نمايندگي
نظارت بر روند عملكرد نمايندگان مجلس
قوانين ناظر بر فعاليت نمايندگان مجلس را به دو دسته قوانين عام و خاص نظارت بر رفتار نمايندگان
قانون خاص نظارت بر رفتار و عملكرد نمايندگان مجلس
گزارش هاي هيئت رئيسه در باره غيبت، تأخير و بي نظمي نماينده

پرسشگری از رسانه های گروهی
- نقش رسانه های گروهی در نظارت بر حسن اجراي فرايندهاي پيش بيني شده براي انجام وظايف نمايندگي چیست؟
- تعامل رسانه های گروهی هیات نظارت بر رفتار و عملكرد نمايندگان مجلس شورای اسلامی چگونه است؟
- نظارت رسانه های گروهی بر روند عملكرد نمايندگان مجلس شورای اسلامی چگونه اعمال می شود؟
- نقش رسانه های گروهی در خنثی سازی قانونگذاری از طریق چانه زنی دستگاه های اجرایی و فراکسیون های سیاسی مجلس شورای اسلامی چیست؟
- نقش رسانه های گروهی در اطلاع رسانی اجتماعی توانایی های فنی و تخصصی نمایندگان مجلس شورای اسلامی چیست؟

پرسشگری از اندیشمندان و نخبگان
- ارزیابی اندیشمندان و نخبگان از عملکرد کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی در بررسی طرح ها و لوایح چیست؟
- نظر اندیشمندان و نخبگان پیرامون گزارش های كارشناسي مركز پژوهش هاي مجلس شورای اسلامی چیست؟
- دیدگاه اندیشمندان و نخبگان پیرامون قانونگذاری از طریق لابیگری سیاسی یا قانونگذاری دانشیک چیست؟
- پیشنهاد اندیشمندان و نخبگان برای نظارت بر حسن اجراي فرايندهاي پيش بيني شده براي انجام وظايف نمايندگي چیست؟
- روند عملكرد نمايندگان مجلس شورای اسلامی از نظر اندیشمندان و نخبگان چگونه ارزیابی می شود؟ 

نویسنده: دکتر محمدرضا ناری ابیانه

https://siasatrooz.ir/vdccsiqsm2bqs18.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی