میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۱۸
 
 
خلاقیت در روابط  عمومی
امروزه رشد سریع و گسترده ابزارهای ارتباطی و تکنولوژی‌های مربوط به آن، تعاریف حوزه های مختلف را با تغییر فاحشی روبه‌رو کرده ...

امروزه رشد سریع و گسترده ابزارهای ارتباطی و تکنولوژی‌های مربوط به آن، تعاریف حوزه های مختلف را با تغییر فاحشی روبه‌رو کرده به طوری که بین تعاریف موجود برای این حوزه‌ها در شکل سنتی و مدرن آن نمی توان شباهت زیادی را جستجو کرد. این موضوع در عرصه روابط عمومی ابزارمند و مسلح به اینترنت و مهم تر از آن شبکه های اجتماعی، به شکل ملموسی دیده می‌شود.وجود این ابزارها، تعریف روابط عمومی و معادلات آن را آنگونه به هم ریخته که تقریبا به جز ساختار اصلی آن که اطلاع رسانی (آن هم در شکل محتوا) است، دیگر نمی توان بین روابط عمومی سنتی و مدرن شباهتی یافت.
تمامی این تغییرات ساختاری تنها در طول یک دهه شکل گرفته و با این وجود می توان مدعی شد که در عصر کنونی، آن دسته از روابط عمومی هایی که با شبکه های اجتماعی سر و کار نداشته و تسلط خود را بر فضاهای مجازی تحمیل نکرده باشند، نمی توانند امید حضور در عرصه روابط عمومی مدرن را داشته باشند.
بهتر است برگردیم و نگاهی به آنچه که گذشت بیندازیم، از روزهایی که روابط عمومی بی هراس از چشم های تیزبین رسانه های شخصی مردم همچون تلفن های همراه، قادر بود هر بحران خبری را در نطفه خفه کرده و با یک تکذیبیه یا جوابیه ساده، بازی را به زمین خود برگرداند، تا شرایط کنونی که ورق کاملا برگشته است.
امروز دیگر شعار "هر شهروند یک رسانه" شعاری ساده، پیش پا افتاده و غیرکاربردی نیست، بنابراین روابط عمومی‌ها برای موفق بودن باید چند سر وگردن بالاتر از رسانه های مردمی عمل کنند تا بتوانند سازمان خود را از گزند افشاگری ها، جوسازی ها، شانتاژهای خبری و در نهایت تخریب مصون بدارند. پیش از این در تعریف روابط عمومی آمده بود "سازمانی که کارمندان روابط عمومی آن پشت میزها بنشینند، بویی از این حرفه نبرده اند" اما اکنون روابط عمومی فقط یک حرفه نیست، بلکه هنری است که اتفاقا بیش از آنکه در فضای بیرونی اتفاق بیفتد در پشت میزها و رایانه ها نمود عینی پیدا می کند.
در گذشته هنگامی که در مورد منافع سازمان حرفی زده می شد، گاه یک کارگر با نوآوری در یک قطعه یا خلاقیت و ابتکار در فرآیند کار خود می توانست کاری کند تا حاصل این اقدام صرفه جویی بالای ارزی و ریالی برای آن واحد تولید داشته باشد اما امروز این روابط عمومی ها هستند که با مدیریت اخبار، پیش بینی حرکت کاربران فضای مجازی و بررسی روان شناسی و جامعه‌شناسی رفتار مخاطبان می توانند به آن سمت و سو داده و این بالاترین خلاقیت روابط عمومی است که بتواند فضای بی انتهای تبادل و انتقال اطلاعات را از دور ساماندهی کند. 

نویسنده: سیما دادفرما

کد مطلب: 109500
 
Share/Save/Bookmark