در شرايطي كه مديران سينمايي از تعريف صحيح سينماي ايراني و ديني باز ماندهاند و همه ساله به خصوص در ايام برپايي جشنواره فيلم فجر اين موضوع دوبارهخواني ميشود كه آيا به راستي نسبت جشنواره فيلم فجر و فيلمهايي كه در آن اكران ميشود و حتي گاهي تقدير هم ميشوند با ايران اسلامي و انقلابي چيست؟ ايراني كه با انقلاب عقيدتي و فرهنگي مردم از نظام شاهنشاهي به جمهوري اسلامي تبديل شد تا نمادي باشد براي ملتهاي آزادهاي كه به دنبال الگويي براي انقلاب و حكومت صالحه هستند.
ما در غفلتيم و در تعاريف ساده عقايد خود بازماندهايم و اين نظام سلطه است كه با گسترش صنعت سينما از آن جهت تحكيم هژموني خود بر جهان بهره ميبرد. آيا به راستي تا كي بايد در خواب بود و غفلت نمود؟
اما حالا و در غفلت بدنه قالب سينماي كشور و مديران سينمايي، سيزدهمين جشنواره بينالمللي فيلم مقاومت بر اين تلاش است كه نشان دهد چگونه ميتوان از محمل سينما براي طرح مباحث جدي حوزه مقاومت در برابر نظام سلطه و احيا و نكوداشت فرهنگ ايثار و شهادت بهره برد.
روز گذشته به بهانه رونمايي از پوسترهاي اين جشنواره محفلي از هنرمندان و اهالي سينما تشكيل شد و در اين بين محمدتقی فهیم منتقد سینما كه قرار است در اين جشنواره از او نيز تقدير شود از سينماي مقاومت و ضرورت پرداختن به آن سخن گفت. فهيم گفت: «جرج فرید من» در جایی میگفت که قرن اخیر، قرن آمریکاست. آمریکا با تخریب فرهنگ ملل مختلف سعی در یکدست کردن جامعه دارد. سینمای مقاومت میتواند برهم زننده این هدف و آرزوی آمریکا باشد.
فهیم گفت: این جشنواره یک خانه دوم عاطفی برای ماست. این روزها فشارهای زیادی بر روی چنین فضاهایی وجود دارد. جریانی که دنبال سود خود هستند و جریانی که به دنبال فرار مردم از سینما میباشند، در تلاش هستند تا این فضاها را تخریب و منزوی کنند. سینمای مقاومت نقش موثری در فضای سینمای کشور دارد.
فهیم خاطرنشان کرد: «جرج فریدمن» در جایی میگفت که قرن اخیر، قرن آمریکاست. آمریکا با تخریب فرهنگ ملل مختلف سعی در یکدست کردن جامعه دارد. سینمای مقاومت میتواند برهم زننده این هدف و آرزوی آمریکا باشد.
در اين مراسم رونمایی از اقلام تبلیغی و پوسترهای سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت سید عبدالله صفیالدین (نماینده حزبالله لبنان) نيز حشور داشت و دقايقي سخن گفت.
صفیالدین گفت: هدف اصلی این جشنواره تعریف قدرت اسلام و مقاومت است. مقاومت به معنای حقیقی آن بعد از انقلاب اسلامی در منطقه شکل گرفت. مقاومت به انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی(ره) مدیون است.
وی در ادامه سخنرانی خود گفت: من از همه فیلمسازان دعوت میکنم که روی شخصیت عماد مغنیه پژوهش کنند. او شخصیتی جامع داشت که نور ولایت در دلش بود و اکنون جامعه اسلامی نیاز به صدها نفر مانند عماد مغنیه دارد. با توجه به مسائل روز اسلام مانند تکفیریها از همه برای شناخت این شخصیت دعوت میکنم. باید در جشنواره مقاومت هم فرصتی برای مطالعه درباره این شخصیت ایجاد کرد. خون این شهید ثمرات زیادی داشت که یکی از آنها پیروزی فرزندانش دربرابر تکفیریها بود.
همچنین مرتضی شعبانی، مستندساز و مدیر مرکز مستند حقیقت دومین فردی بود که در سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت مورد تجلیل قرار گرفت.
وی گفت: امیدوارم روزی قدر سینمای ایران و دفاع مقدس را بدانیم. در سفری که به ترکیه داشتم، مدیران شبکههای ترکیهای از سینمای ایران به عنوان قلهای یاد میکردند. آن ها فیلمهای «خداحافظ رفیق» ساخته بهزادپور و «پرواز در شب» ساخته شادروان رسول ملاقلی پور را خیلی دوست داشتند و میخواستند من برایشان بخرم.
همچنین خزائی، دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در انتهای این مراسم گفت: این جشنواره استراتژیک است و دنیا و رسانهها به آن چشم دوختهاند. امید فیلمسازان ضد استکبار و صهیونیسم گردهمایی در ایران است. برای همین از ۶۰ ميهمان خارجی دعوت کردیم که عدهای در روزهای نخست و دیگران از ۵ مهر در بخش افق نو حضور پیدا میکنند.
وی تصریح کرد: همه میتوانند جشنوارهها را کوچک و نحیف برگزار کنند اما برگزاری گسترده یک جشنواره نیازمند تلاش جمعی و نشان دهنده تاثیرگذاری برگزار کنندگان جشنواره است. شعار ما این بود که همه مردم ایران جشنواره مقاومت را ببینند و برای همین در ۱۴۰۰ نقطه ایران و حتی در مناطق مرزی این جشنواره به همت بسیج هنرمندان، حوزههای علمیه و دانشگاهها برگزار میشود.