رئیس قوه قضاییه با کالبدشکافی موضوع نفوذ، مطرح کردن جریان روشنفکری و ترویج سکولاریسم را یکی از شیوههای نفوذ فرهنگی دانست و با اشاره به همداستانی مسئولان رده بالای دولت با این جریان در دوره اصلاحات گفت: یک جریان روشنفکری راهانداخته بودند و کار اصلی آنها این بود که با رنگ و لعاب زیبا، بنیانهای فکری نظام جمهوری اسلامی را یک به یک بزنند.
به گزارش میزان، آیتالله صادق آملیلاریجانی در "اولین همایش ملی نظام سلطه و جریان نفوذ" ضمن گرامیداشت ایامالله دهه فجر و تبریک و تهنیت به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: از خداوند میخواهیم که ارواح طبیه شهدا و روح بلند امام خمینی(ره) که عالی است، عالیتر بگرداند.
وی با اشاره به بحث نفوذ، با مهم دانستن این موضوع از ریاست دانشگاه امام حسین(ع) برای برگزاری چنین همایشی قدردانی کرد.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه برجسته کردن مسئله نفوذ در زمان ما بسیار پر اهمیت است، گفت: باید نسبت به مسئله نفوذ به یک باور برسیم و آن را در سطوح مختلف مطرح کنیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد نسبت به اصل مسئله نفوذ در مسئولین ما تردیدی وجود ندارد. نظام سلطه و کشورهای غربی در صدد نفوذ هستند و بلکه شاید در یک جاهایی این نفوذ واقع شده باشد و در مقام نفوذ هستند و فکر اینکه این انقلاب را از طریق نفوذ از اهداف اصلی خود باز بدارند، برای ما روشن است. وی خاطرنشان کرد: اما متاسفانه عدهای مسئله نفوذ را باور ندارند و عدهای هم خودشان را به عدم باور میزنند و در رابطه با اینکه این موضوع توهم است یا واقعیت، تشکیک ایجاد میکنند.
آیتالله آملیلاریجانی به بیان مصداقی در این زمینه تشکیک در زمینه نفوذ پرداخت و گفت: این موضوع نظیر تشکیکی است که سالهای قبل در رابطه با شبیخون فرهنگی مطرح کردند. مقام معظم رهبری به درستی تشیخص دادند که شبیخون فرهنگی در کار است و مسئولین و دلسوزان را به شناسایی این شبیخون فرهنگی و مقابله با آن دعوت کردند. آن زمان هم عدهای مدعی بودند که این یک توهم است و یا مدعی بودند شبیخونی در کار نیست و نظامهای فکری متعددی در دنیا هستند و اقتضائاتی دارند.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امروز هم با مشابه این فکر مواجه هستیم. برای ما که از برخی پشت پردههای نفوذ اطلاع داریم، مثل روز روشن است که جریان نفوذ در کار است؛ بنابراین اولین وظیفه ما این است که نفوذ را باور کنیم و ببینیم آیا واقعا این موضوع درست است یا خیر.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه نفوذ، مجاری مختلفی دارد، افزود: نفوذ فرهنگی و عقیدتی، ایدئولوژیکی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی از جمله مجاری مختلف نفوذ هستند. وی خطاب به کسانی که معتقدند در سطح فرهنگی نفوذ وجود ندارد، اظهار کرد: در سطح فرهنگی کسانی که میگویند نفوذ نیست، خوب است یک نگاهی فقط به مجموعه حرکتهایی که در خود کشور ما صورت گرفته است، بیندازند.
آیتالله آملیلاریجانی در زمینه اینکه چرا توجه اصلی نفوذ به جمهوری اسلامی ایران است، یادآور شد: مسئله نفوذ امروز انحصار به جمهوری اسلامی ندارد؛ اما دلیل اینکه نظام جمهوری اسلامی در این زمینه در کانون توجهات قرار دارد، این است که این نظام، تنها نظام سیاسی منسوب به اسلام است؛ اگر چه عدهای از کشورهای دیگر میگویند ما اسلامی هستیم، اما وقتی قوانین و نظام سیاسی آنها را نگاه میکنیم، میبینیم بنیانهای آن اسلامی نیست.
عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه انگیزهها برای نفوذ در جمهوری اسلامی ایران متعدد است، به تبیین نفوذ فرهنگی پرداخت و گفت: آیا در کشور خودمان و در سطح فرهنگی مشاهده نکردید که یک جریان فقط برای عبور از خطوط قرمز، روشنفکری را تبلیغ کردند. در دوره اصلاحات و یا غیر اصلاحات عدهای روشنفکران را مطرح و حمایت میکردند.
رئیس قوه قضاییه ادامه داد: یک زمانی در دوره اصلاحات عدهای از دولتیها که به خارج از کشور سفر میکردند، مجموعهای از سخنان، کتابها و نوارهای همین روشنفکران را هدیه میآوردند و متاسفانه مسئولین سطح بالای کشور در آن زمان این حرفها را تکرار میکردند؛ روزنامههای زنجیرهایِ آنها همین حرفها را میزدند. وی بیان داشت: یک جریان روشنفکری راهانداخته بودند و کار اصلی آنها این بود که با رنگ و لعاب زیبا، بنیانهای فکری نظام جمهوری اسلامی را یک به یک بزنند.
آیتالله آملیلاریجانی ترویج نسبیگرایی را از جمله این اقدامات دانست و گفت: وقتی ظاهر موضوع را نگاه میکردید یک بحث فنی بود ولی خیلی از نکات بحث براساس اصول فنی عرضه نشده بود؛ حرفهای دسته سوم، چهارم و پنجم را در روزنامهها و مجلات درج میکردند و با رنگ و لعاب اینچنینی، نسبیگرایی را ترویج میکردند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: یک آقایی به عنوان فیلسوف کتاب تردید را نگارش کرده بود و در این کتاب به فیلسوفهای غربی توسل میکرد که خیلی از این توسلها خلاف واقع بود.
رئیس قوه قضاییه ترویج سکولاریسم را به عنوان موضوع دیگر مورد اشاره قرار داد وگفت: ترویج سکولاریسم و اینکه دین از سیاست جداست، یکی از اقدامات دیگری بود که برای نفوذ فرهنگی انجام شد. هر چه توانستند در این باب در کشور خودمان نوشتند. کشوری که وزارت ارشادش میبایست در طریق تامین ارزشهای الهی تلاش کند و بنیانهای اعتقادی و مطابق با نص قانون اساسی را ترویج دهد، سکولاریسم را ترویج میداد؛ درحالیکه اصل دوم قانون اساسی عنوان میکند دولت جمهوری اسلامی باید با تمام مظاهر تباهی و فساد مقابله و از ارزشها دفاع کند.
وی تصریح کرد : مطابق اصل دوم قانون اساسی، جمهوری اسلامی ایران یک نظام توحیدی است؛ ولی آن زمان وزیر ارشاد در مقابل مقام معظم رهبری گفت که من در این مورد وظیفهای ندارم و کار حوزهها است که با این موضوعات مقابله کنند؛ در حالی که مسئولین موظف به اجرای قانون اساسی هستند.
آیتالله آملیلاریجانی در بیان مصادیق ترویج سکولاریسم اظهار کرد: روزنامهها و مجلاتی که مجوز خودشان را از وزارت ارشاد اسلامی میگرفتند، سکولاریسم را ترویج میکردند. عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: سکولاریسم که نفی ابتنای نظام سیاسی بر دین است و جدایی دین از سیاست و نظامهای دیگر را مطرح میکند، ترویج میشد. میگفتند نظامهای حقوقی، سیاسی و اقتصادی کاری به دین ندارند و این نفوذ فرهنگی بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری با طرح این سوال که آیا نظام اسلامی که براساس اصول قرآنی و نگاه توحیدی ساخته شده میتواند با این فکر که انسانها ارزشهایشان را و اهدافشان را خودشان خلق کنند، کنار بیاید، گفت: ما معتقدیم در نظام توحیدی و نگاه توحیدی یک هدف بلند و غایی وجود دارد که غایتالغایات است و آن این است که همه چیز به سوی خداوند حرکت میکند. قرآن نشان میدهد که همه چیز سیروریت به سوی خداوند دارد.
وی تصریح کرد: یک نگاه دیگر نیز این است که میگوید دنیا بنیانی ندارد و انسان یک موجود پرتاب شده و تنهاست. این انسان در خلاء باید با خودش بنشیند و بگوید غایتی را باید خودم ایجاد کنم و خودم تشخیص میدهم که چه چیز مهم و غیرمهم است؛ چه چیز ارزش دارد و یا ندارد؛ این نهیلیسمی است که به تفکر غربی بر میگردد.
آیتالله آملیلاریجانی ادامه داد: برادرن و خواهران گرامی حواسمان باشد که با وصله پینه زدن در تفکرات غربی نمیتوانیم چیزی تحصیل کنیم، اینکه بروند ایدههایی از مغرب زمین بیاورند و یک گوشه اش را پیوند بزنند و بگویند ما خدا را قبول داریم، اینگونه نمیشود؛ بیاییم مؤلفههای تفکر غربی را که نحوهای از حیات را پدید آورده تحلیل کنیم.
رئیس دستگاه قضا افزود: نحوه حیات، بنیانهایی دارد و تجدد و مدرنیته نحوهای از حیات را برای بشر غربی ایجاد کرده است؛ اما نگاه توحیدی و نحوه حیات توحیدی که قرآن آن را القاء میکند، نحوه حیات دیگری است.
وی اظهار داشت: بحث نحوههای حیات، بحث فوقالعاده مهمی است که غیر از بحث سبک زندگی است و برخی از فیلسوفان غربی مانند ویتگنشتاین دنبال آن را گرفتهاند و آن زیرینترین لایههایی است که انسان درحیات خود به آن وابسته است و دغدغه آن را دارد و تمام چیزهای دیگر از این نحوه حیات میجوشد. مدرنیته و تجدد، نحوه حیاتی را برای مغرب زمین آورده که برخی از شاخصهای آن ترویج نسبیگرایی، یک نوع نیهلیسم در باب ارزشها و یک نوع عقلانیت ابزاری است. در حالی که قرآن اولوالالباب را اینگونه تعبیر نمیکند. اولوالالباب آنها که عقلانیت ابزاری دارند اینگونه است که مثلا کارخانهداری بیان میکند که فرد موفق و عاقلی است و توانسته تولید کارخانه اش را از ۵۰ هزار واحد در سال به ۱۰۰ هزار برساند. این درحالی است که عقلانیت قرآنی اینگونه نیست، قرآن وقتی میخواهد اولوالالباب را معنی کند، تصریح میکند که اولوالالباب کسانی هستند که ایستاده، نشسته، خوابیده و در تمام احوال یاد حق میکنند.
آیتالله آملیلاریجانی افزود: ما دو نحوه حیات را میتوانیم ترسیم کنیم که یکی حیات قرآنی منبعث از نگاه توحیدی و آثار عظیمی است که در عالم اقتصاد، سیاست، فرهنگ و روابط اجتماعی خواهد گذاشت و دیگری نگاه مدرنیته و تجدد است.
رئیس دستگاه قضا با طرح این سوال که چرا نظام سلطه به دنبال نفوذ در جمهوری اسلامی ایران است، گفت: پاسخ من این است که اولا جمهوری اسلامی ایران امروز به یک قدرت عظیم در منطقه تبدیل شده است و قدرت نظامی و توانمندی تاثیرگذاری بر منطقه را دارد؛ اما نظام سلطه در مسئله نفوذ انگیزه مهمتری دارد و فقط مسئله آن قدرت نظامی ایران در منطقه نیست؛ البته از این موضوع هم میهراسد اما باید در نظر داشت که جمهوری اسلامی ایران یک نظام منسجم، پایدار و تأثیرگذار است و نظام فکری دارد که نحوهای از حیات را منبعث از نگاه توحیدی عرضه کرده است.
وی اظهار کرد: اولین حرف در اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که میثاق ملی کشور است، این است که نظام جمهوری اسلامی براساس توحید است که آثار و لوازم آن با نظام سلطه متفاوت است و آنها این آثار و لوازم را در نظام جمهوری اسلامی دیدهاند؛ لذا از طریق نفوذ میخواهند این نظام را از درون بپاشند.
آیتالله آملیلاریجانی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران نحوه حیات قرآنی دارد و از طرفی این تمدن خاص، بنیانهای نظری قوی و سابقه تمدن عظیمی دارد که این سابقه تمدنی به لحاظ تاریخی امر کوچکی نیست و ملت را در طول تاریخ به هم پیوند میدهد و همینطور اساس عمل است و قرآن با نگاه توحیدی که القاء میکند و لوازم آن ایمان به آخرت و قبول مبنای سیر الیالله است، قابلیت تحریک عمومی دارد و واقعا اینگونه است؛ چون انسانهایی که در گرو این نظام دور هم جمع میشوند، مانند یک بمب عمل میکنند.
رئیس دستگاه قضا گفت: بمبی که نظام اسلامی در منطقه منفجر کرد، بمب نظامی نبود؛ بلکه عبارت بود از تاثیرگذاری ایمان به ساخت اجتماعات مختلف که خودشان و هویت اسلامیشان را بیابند و جمهوری اسلامی ایران براساس تعالیم امام راحل و خلف صالح ایشان (مقام معظم رهبری) و ایمانی که مردم قبولش داشتند، به صحنه آمد.
وی در ادامه با طرح این سوال که امروز حزبالله در کنار گوش اسرائیل چه میکند؟ گفت: تروریسم خواندن پاک ترین فرزندان شیعه در لبنان براساس همان هراس است. جمهوری اسلامی ایران حزبالله را خلق نکرد؛ آنها با تعالیم و آموزههای اسلامی، حزبالله شدند که همین معنا در عراق، یمن، سوریه و افغانستان هم پدید آمده است. آیتالله آملیلاریجانی با بیان اینکه یکی از دغدغههای مهم نظام سلطه برای نفوذ، داشتن رقیب درمنطقه است گفت: این رقیب فقط یک فکر سیاسی نیست و نحوه حیات قرآنی و توحیدی دارد و بنیاندار است.
وی ادامه داد: زمانی میگفتند کار جمهوری اسلامی ایران فردا و پس فردا تمام است؛ اما امروز نخست وزیر خبیث انگلیس اینطرف و آنطرف میرود و میگوید برای این هلال قدرت جمهوری اسلامی ایران فکری باید بکنید. خوف آنها این است که الگوی جمهوری اسلامی ایران الگوی ۱ میلیارد مسلمان شود.
آیتالله آملیلاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه همه تعالیم توحیدی بر محور عزت است، گفت: در روایات معتبری در کافی جلد ۵ صفحه ۶۳ آمده است که خداوند همه چیز را به مومن عطا کرده؛ مگر اذلال نفس خود را. همینطور امام صادق(ع) میفرمایند "مگر گوش نکردی به این آیه شریفه که مومن سزاوار است که عزیز باشد و ذلیل نباشد و خداوند مومن را به ایمان و اسلام عزیز میگرداند". این فکرِ انسان مسلمان است که منتهی و منتسب به اسلام است. اگر انسان این فکر را داشته باشد، هیچگاه تسلیم زیاده خواهی سلطه گران نخواهد شد.
رئیس دستگاه قضا افزود: اباعبدالله الحسین(ع) که مقتدای همه شیعیان و آزادگان است، میفرماید"من مثل بردهها فرار نمیکنم و به دست خودم هم خودم را ذلیل نمیکنم". امام راحل(ره) نیز یکی از شاگردان این مکتب بود. بنابراین با این وجود نظام سلطه چرا نباید هراس داشته باشد.
وی تاکید کرد: باید بحث سلطه و نفوذ را در کشور جدی بگیریم و در تمام سطوح برای مسئولین، دانشگاهیان، استادان وکل جامعه تبیین کنیم که نفوذ واقعیتی جدی است که پادزهر آن رجوع به قرآن و نگاه توحیدی است، این همه رسانههای بیگانه و کانالهای ماهوارهای برای این است که زیرآب اعتقاد مردم و رجوع به حق را بزنند.
آیتالله آملیلاریجانی گفت: جهاد در هر زمانی یک معنا و مصداقی دارد؛ بنابر این امروز برای مقابله با تهاجم دشمن باید تلاش کنیم و به ایده حیات قرآنی توجه داشته باشیم. آنها که نحوه حیات خود را به ما تحمیل میکنند، بگویند کجای این زرق و برقهای دنیایی در قرآن جایگاه دارد؟ قرآن میفرماید"ای انسان چشم و گوشت را باز کن. اینها همه تمام میشود و تو رونده بینهایت هستی".
رئیس دستگاه قضا اظهار کرد: آنها دارند چیز دیگری در ذهن ما پر میکنند و روح و روان ما را به زرق و برق مأنوس کردهاند. شبکههای اجتماعی را ببینید که مومنین ما را نیز گرفتار کرده. باید از این غفلت بیرون بیاییم. نگاه قرآن بیرون آمدن از غفلت است.
وی گفت: شب و روز ذهنهای ما را با حرفهای دیگری بمباران میکنند. چه مقدار از حرفهایی که میشنویم بیدارباش قرآنی است؟ به کجا در حرکت هستیم؟ زندگیِ ما را به سمت دیگری میبرند و نفوذ همین است.
آیتالله آملیلاریجانی خاطرنشان کرد: اکنون این کانالهای ماهوارهای مستهجن که جوانان ما را هدف قرار داده، سرجای خودش، آن کانالهایی هم که مستهجن نیست، اینگونه است که مجموعهای از فکرها و عقلانیت ابزاری را القاء میکنند.
آیتالله آملیلاریجانی افزود: استادان سر کلاس این تلنگرها را به دانشجویان بزنند، اهل منبر و درحوزهها نیز اینگونه باشد تا نرسیم به جایی که بگوییم سکولاریسم چه اشکالی دارد؟ کسی میگفت از زمانی که سیاست وارد حوزهها شد، وضع حوزهها به هم ریخت. مقصود از سیاست فکر انقلابی است؛ نباید بگذاریم کار به اینجا برسد.
رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: کسانی که به دنبال چارهجویی میگردند، انشاالله بتوانند هم باور نفوذ و هم امارات و ادله آن را نشان دهند و از طرفی نیز راههای مقابله با نفوذ را نیز نشان دهند و امیدواریم کمک کنند که این بحثها را برجسته کنیم.
وی در پایان از کسانی که در برگزاری این همایش تلاش کردند و از همه حضار و ریاست دانشگاه و نماینده ولی فقیه در سپاه تشکر کرد.