شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
کد مطلب : 96884
چرا خندوانه حال مردم را خوب می‌کند؟

یک استثنای بزرگ در جعبه جادو

یک استثنای بزرگ در جعبه جادو

سومین سال حضور خندوانه در شبکه نسیم همراه با یک موفقیت بزرگ برای این برنامه پرطرفدار تلویزیونی بوده است. این موفقیت بزرگ نه فقط انتخاب «خندوانه» به عنوان بهترین برنامه تلویزیونی بلکه موفقیت آن در انجام نقش‌های اجتماعی و فرهنگی است. «خندوانه» مردم را به خندیدن دعوت می‌کند، بعد آنها را با مسابقه کتابخوانی به تفکر وا می‌دارد، مخاطبانش را دعوت به کمپین‌های محیط‌زیستی می‌کند و در نهایت کاری می‌کند که همه ایران خود را در تلویزیون دارای سهم ببینند.
اولین حضور «خندوانه» در تلویزیون در سال ۹۳ رخ داد. از آن سال تا به حال این برنامه در سه فصل به روی آنتن شبکه نسیم رفته است و آنقدر خوب عمل کرده است که در مسابقه «سه ستاره» توانست برنامه «نود» را کنار بزند و عنوان بهترین برنامه صداوسیما را از آن خود کند. شاید برای خیلی‌ها مهم باشد که بدانند چرا یک برنامه کم‌سن و سال توانست به امپراتوری بی‌چون و چرای «نود» در تلویزیون پایان دهد، چندین پاسخ مختلف درباره موفقیت «خندوانه» وجود دارد.
عادل فردوسی‌پور در شبی که میهمان برنامه خندوانه بود درباره موفقیت این برنامه به رامبد جوان گفت: «من از کسی الکی تعریف نمی‌کنم ولی همیشه تو را تحسین کردم. نخست به دلیل اینکه یک انرژی و شوری داری که قشنگ به مردم منتقل می‌کنی. از طرف دیگر با تمام وجود اجرا می‌کنی و برای همین است که برنامه‌ات مورد اقبال قرار گرفته است.» البته فردوسی‌پور در همان برنامه به «اتاق فکر خندوانه» و «داشتن ایده‌های خلاقانه» به عنوان دیگر عوامل موفقیت این برنامه اشاره کرد. داشتن اتاق فکر و چینش خوب اعضای آن یکی از دلایلی است که منتقدان تلویزیونی آن را عامل اصلی موفقیت خندوانه می‌دانند.
عزت‌الله ضرغامی رئیس سابق سازمان صداوسیما در پستی اینستاگرامی به دلایل موفقیت خندوانه اشاره می‌کند و می‌نویسد: «خندوانه به دلایل مختلف ماندگار شد. تثبیت زمان پخش و استمرار آن، حضور مردم در استودیو، استفاده از میهمانان مناسب و متنوع، خلق شخصیت‌های کمیک، ریتم خوب و از همه مهمتر اجرای حرفه‌ای، متعهدانه و تلاش شبانه‌روزی رامبد عزیز، از عوامل موفقیت این برنامه در جذب مخاطب است» در واقع همه باور دارند که موفقیت خندوانه ناشی از یک فرایند و حضور عوامل مختلفی است که دست در دست یکدیگر داده‌اند تا «خندوانه» بتواند از شبکه‌ای غیرسراسری به موفقیت دست یابد.
خندوانه توانسته است در سه فصل اجرا اتفاق‌های خوبی را روی آنتن تلویزیون رقم بزند. اتفاق‌هایی که باعث شده بر میزان محبوبیت این برنامه افزوده شود. شاید یک یا چند عنوان از کار‌هایی که در خندوانه انجام می‌شود در دیگر برنامه‌های تلویزیونی نیز انجام شده باشد، ولی آنچه نوع عملکرد این برنامه‌ها با دیگر برنامه‌ها متمایز می‌کند، این است که خندوانه همه چیز را با هم پیش می‌برد، شادی و نشاط از پرداختن به موضوعات جدی مانند بیماران خاص کم نمی‌کند و سرود خواندن دست جمعی باعث نمی‌شود که برنامه از مشکل کم‌آبی در کشور غافل شود یا حتی «خندوانه» با وجود اینکه جناب‌خان سابقه قاچاق کالا به کشور را نیز دارد، این روزها با راه‌اندازی کمپین «کام» (کالای ایرانی می‌خریم) تلاش می‌کند تا از تولید ملی حمایت کند.
خندوانه در فصل پیش با راه‌اندازی پویش (کمپین) «قطره قطره» که درباره مصرف صحیح آب و ترویج صرفه‌جویی بود، توانست حرکت جدی را برای مبارزه با کم‌آبی به وجود آورد. تیرماه سال گذشته «خندوانه» از مخاطبانش خواست تا با پیوستن به کمپینی به نام «قطره قطره» به عنوان سفیر صرفه جویی در مصرف آب شناخته شوند.
با استقبال خوبی که از «قطره قطره» به عمل آمد این کمپین در مدت کوتاهی بیش از یک و نیم میلیون نفر عضو گرفت و عواید آن صرف توسعه آبیاری قطره‌ای در یک روستا شد.
خندوانه در فصل جدید اقدام به برگزاری کمپین حمایت از کالای تولید داخل کرده است که با به مسابقه گذاشتن نام این کمپین توسط خندوانه، نام پیشنهادی «کام» (کالای ایرانی می‌خریم) به عنوان نام برنده انتخاب شد و از این به بعد «کام» برای حمایت از خرید کالای تولید ایران تلاش می‌کند. اقدام خندوانه در حمایت از اقتصاد ملی را می‌توان در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی دانست.
جناب‌خان شخصیت محبوب خندوانه که مدتی است از میزان خالی‌بندی و بزن‌بهادری‌اش کاسته شده کمتر با رامبد کل‌کل می‌کند و بیشتر حرف‌های جدی و فلسفی می‌زند، علاوه بر اینکه خوب بلد است فضای خندوانه را با ترانه‌هایی که می‌خواند عوض کند، یک منتقد اجتماعی قهار است و از انتقاد کردند نمی‌ترسد. حرف‌های شوخی و جدی جناب‌خان کسی را اذیت نمی‌کند. شب‌هایی که جناب‌خان در خندوانه است فضای برنامه را تحت‌الشعاع حضور خود قرار می‌دهد و به همین خاطر است که رامبد معمولا در شب‌هایی که میهمان‌های خاص دارد حتما جناب‌خان را در برنامه حاضر می‌کند.
علاوه بر کمپین‌های اجتماعی خندوانه برای دومین سال پیاپی کمپین و مسابقه کتابخوانی راه‌اندازی کرده است. سال گذشته دو عنوان کتاب جام‌جهانی در جوادیه نوشته داوود امیریان و یک عاشقانه آرام نوشته زنده‌یاد نادر ابراهیمی برای مسابقه بخون و ببر انتخاب شد که درمجموع یک میلیون ۷۵۰ هزار نفر در آن مسابقه شرکت کردند. امسال بخون و ببر تعداد کتاب‌هایش را افزایش داد و ۱۰ عنوان کتاب (تن تن و سندباد، باشگاه مغز: تقویت و بازتوانی مغزی در شانزده پله، آبنبات هل‌دار، من دیگر ما: مهارت‌های تربیت فرزند در دنیای امروز - جلد چهارم، گردان قاطرچی‌ها، ابن مشغله، دیدم که جانم می‌رود، فتح خون: روایت محرم، می‌شکنم در شکن زلف یار و مطلع مهر، راهکارهای جامع و کاربردی برای انتخاب همسر، برای این مسابقه انتخاب شده‌اند.
خندوانه در ۳ فصل اجرایش نگاهی فراپایتختی داشته است، یعنی در دعوت از میهمان‌ها و آیتم‌های برنامه نشان داده است که نگاه اش به همه کشور است همان طور که همه کشور خودشان را در خندوانه سهیم می‌دانند، چه این سهم به حضور در خندوانه منجر شود(مانند حضور اهالی شهر همدان، اهالی شهر شیراز، اهالی سیتان و بلوچستان، هموطنان کرد، مهاجران افغان و اقلیت‌های دینی) و چه یاد کردی از شهرهای ایران باشد در اجراهای زیبای جناب‌خان از موسیقی‌های محلی جناب‌خان، که بر خلاف دیگر برنامه‌های تلویزیونی که عمدتا به دلیل استفاده بی‌جا از لهجه‌ها و گویش‌های محلی باعث رنجش اهالی شهر‌ها و استان‌های مختلف می‌شوند، مردم در شهر‌های مختلف دوست دارند تا جناب‌خان در برنامه‌هایش به موسیقی محلی آنها هم بپردازد و قطعه‌هایی از موسیقی نواحی را اجرا کند.
رامبد جوان در خندوانه نگاه کلیشه‌ای به میهمانان برنامه‌های تلویزیونی را تکان اساسی داده است. از حضور تماشاگران گرفته تا به میهمانانی که رامبد به گفت‌و‌گو با آن‌ها می‌نشیند. علاوه بر این با راه‌اندازی و حرکت کاروان خندوانه و سفر به اقصی‌نقاط کشور هم نشان می‌دهد که خندوانه تا چه حد دارای بیننده و طرفدار است و هم اینکه بخش‌های مختلف ایران خودشان را در این برنامه می‌بینند. سری اول سفر‌های خندوانه با اجرای بهروز بقایی انجام شد و در سری جدید بیژن بنفشه‌خواه این مسئولیت را برعهده گرفته است.
اگر برنامه ماه عسل شبکه سوم سیما را استثنا کنیم، تصور اینکه مثلا یک یا چند نفر که درگیر اعتیاد بوده و اکنون زندگی سالمی را آغاز کرده‌اند در یک برنامه پرطرفدار تلویزیونی کمی سخت می‌شود. ولی خندوانه نه تنها یک نفر بلکه یک قسمت کامل از برنامه را به همراه همه میهمانان به انجمن «طلوع بی‌نام و نشان‌ها» که جمعی از افراد ترک اعتیاد کرده آن را تشکیل داده‌اند، اختصاص داد. علاوه بر آن کودکان کار توانستند به خندوانه بیایند. حضور خانواده اولین مدافع حرم در خندوانه از جمله اقدامات خوب رامبد جوان بود.
خندوانه همچنین به مناسبت روزهای مختلف سراغ میهمانان متناسب با این روز می‌رود. در اجرای خندوانه به مناسب آزادسازی خرمشهر که با حضور جانبازان برگزار شد، جناب‌خان «ممد نبودی» را خواند، به مناسبت قهرمانی تیم استقلال خوزستان در لیگ فوتبال نیز خندوانه همه این تیم را دعوت کرد، در روز پزشک نیز، در حالی که هنرمندان با جامعه پزشکی به خاطر قصور در پرونده مرحوم کیارستمی دچار تعارض بودند، رامبد جوان با دعوت از پزشکان به برنامه‌اش فضا را تلطیف کرد و در روز خبرنگار نیز خندوانه میزبان یکی از روزنامه‌نگاران قدیمی شد، اینها تنها بخشی از حضور میهمانان مختلف در خندوانه است و در ادامه نیز این برنامه احتمالا دارای میهمانانی از همین جنس خواهد بود.
همان طور که در این گزارش مرور شد، فعالیت‌های خندوانه در طول سه فصل اجرا در راستای افزایش نشاط اجتماعی همراه با تقویت پیوند‌های ملی و انسانی بوده است. خندوانه ثابت کرده است که تنها هدفش خندیدن نیست و به مسائلی فراتر از آن فکر می‌کند، اما هیچ وقت خندیدن را فراموش نمی‌کند.(نسیم)

https://siasatrooz.ir/vdceev8o.jh8pvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی