میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی اقتصاد خبر
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۵۸
 
 
بررسی سیاست روز از وضعیت ایمنی خودروهای داخلی؛
ترمز استاندارد همچنان نمی‌گیرد


بررسی حکایت از این دارد که ۳ عامل خودرو، جاده و اشتباه انسانی عوامل اصلی و مهم در بروز تصادفات جاده‌ای هستند. کارشناسان بر این اعتقاد ند که سیاست‌های کورکورانه حمایت از تولید داخل و قدرت بی‌حد و حصر خودروسازان داخلی، سبب شده اکثر حوادث رانندگی در کشور منجر به جرح و فوت سرنشینان شود. در حالی که اگر خودروها نمونه‌های ایمن‌تری بودند، حداقل خسارات جانی کمتری به دنبال داشتند. این تفکیک عوامل خسارات جانی و تصادف از یکدیگر بسیار مهم است که متاسفانه در بسیاری از تحلیل‌ها و در نتیجه راهکارها در نظر گرفته نمی‌شود.

توقف تولید خودروهای غیراستاندارد
حال روز گذشته رئیس سازمان استاندارد بازهم وعده‌ای از احتمال توقف تولید برخی خودروها از دی‌ماه سال‌جاری داد و گفت: از دی ۹۷ هر خودرویی که استانداردهای ۸۵گانه را پاس کند ادامه کارش را تائید می‌کنیم؛ در غیر این صورت تولیدش باید متوقف شود. نیره پیروزبخت معتقد است؛ با توجه به اینکه استانداردهای اجباری، کالاهای محدودی را در بر می‌گیرد بنابراین نشان استاندارد در بسیاری از کالاها وجود ندارد، اما در مواردی که نشان استاندارد وجود دارد در نظرسنجی‌های سال‌های ۹۵ و ۹۶ مردم نسبتاً راضی بودند، اما سازمان ملی استاندارد هنوز رضایت ندارد و امیدواریم بتوانیم دامنه استاندارد کالاها را بیشتر گسترش دهیم.
به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد؛ ایمنی و سلامت مردم، خط قرمز سازمان ملی استاندارد است بنابراین در هر جایی که سلامت و ایمنی مردم در میان باشد سختگیری می‌کنیم. وی با هشدار به خودروسازان داخلی مبنی بر لزوم رعایت استانداردهای لازم گفت: استانداردهای ما با استانداردهای روز اروپا منطبق است و با توجه به برنامه ریزی که در شورای سیاستگذاری خودرو داشتیم پنجاه و پنج استاندارد از یکم دی سال ۱۳۹۶ به ۶۱ استاندارد رسید و از یکم تیر سال ۱۳۹۷ به ۶۳ استاندارد و از یکم دی ۱۳۹۷ به ۸۵ استاندارد خواهد رسید. پیروزبخت تاکید کرد: از این تاریخ هر خودرویی که این استاندارد را پاس کند ادامه کارش را تایید می‌کنیم در غیر این صورت تولیدش باید متوقف شود و این هم مطالبه مردم و هم دولت است.

عوامل خطرساز
تحقیقات صورت گرفته به منظور بررسی سهم هر یک از موارد نشان می‌دهد که بیشترین سهم دراین بین از آن عوامل انسانی است به این ترتیب که عدم رعایت قوانین و تخطی و قانون‌شکنی، عدم مهارت کافی یا عدم آمادگی جسمانی در زمان رانندگی همواره منجر به برخورد و تصادفات جاده‌ای می‌شوند. هرچند خطای انسانی سهم قابل توجهی در تصادفات دارد اما نمیتوان نقش سایر موارد از جمله وضعیت جاده‌ها و خودرو را دست‌کم گرفت. طبق مطالعات انجام شده ؛خودرو عامل مهمی در تصادفات جاده‌ای، است. کارشناسان فنی می‌گویند: ایرادات فنی در خودرو که منجر به تصادفات می‌شود می‌تواند ناشی از استاندارد نبودن یا کهنگی و فرسودگی آن باشد. به گفته این فعالان برخی از سیستم‌های ایمنی مانند ترمز ABS می‌تواند تا حدی در بهبود آمار تصادفات نقش بازی کند اما بالا بودن قیمت این سیستم‌ها منجر به آن شده تا در تولیدات داخلی کمتر مورد استفاده قرار گیرد. به اعتقاد این منتقدان قطعات ایمنی خودرو، خصوصاً قطعات مصرفی مانند لنت‌های ترمز و لاستیک و کیفیت و استانداردهای آنها، نقش انکارناپذیری در کاهش تصادفات دارند اما تحقیقات همواره نشان داده که کیفیت بسیار پایین یا قیمت بسیار بالای این تیپ قطعات، عامل مهمی در بروز حوادث دلخراش بوده است.

جای خالی ایمنی
به اعتقاد کارشناسان نقش وسیله نقلیه در تبدیل تصادف و حادثه رانندگی به خسارات انسانی و جانی است. هرچند مقصر اصلی اکثر تصادفات کیفیت رانندگی و شخص راننده است ولی ایمنی پایین خودروها، سبب می‌شود نسبت خسارات جانی در حوادث رانندگی کشور بسیار بالا باشد.

کد مطلب: 104057
 
Share/Save/Bookmark