ديگر صحبت از ورود به باشگاه ميليارديها با توجه به رقم بليت سينماها خيلي نشانگر فروش و موفقيت مالي يك فيلم در سينماي ايران نيست.
سالجاري را ميتوان يكي از انحصاريترين سالهاي گيشه سينماي ايران دانست. در سالجاري اكران طلايي شهر موشهاي۲ نشان داد كه ميتوان به ارقامي بيش از چند ميلياردي در سينماي ايران نيز نظر داشت. در سالهاي گذشته چندگانههاي دهنمكي سينمادارها را به تداوم كار سينماداري اميدوار نموده بود. اخراجيها هر يك ذوق و علاقه بيشتري براي سينماداران و موسسات پخش فيلم ايجاد ميكردند تا با همراهي با اين فيلم از گيشه طلايي اين فيلمها براي خود سهمي برچينند، اما امسال و اكران شهرموشهاي۲ آنچنان خيرهكننده بود كه سينمادارها و فيلمسازان را به اين باور و يقين رساند كه ميتوان در سينماي ايران و در سينماي ضعيف كودك آن فيلمي ساخت و براي ۱۲ميلياردي شدن آن جشن گرفت. حالا ديگر سينماي ايران بيش از گذشته و فروش فيلمهاي دهنمكي روحيه يافته براي رونق.
اما در سالجاري اكران ديگري نيز هنجارشكني نمود و عليرغم همه توهمات و ترس از اكران در ماه رمضان، در اين ماه اكران شد و اتفاقا خوب هم درخشيد. ماه رمضان امسال شاهد اكران ردكارپت رضا عطاران بود كه اين فيلم با فروشي قريب به سه ميليارد تومان نشان داد كه برخلاف تصورات غلط موجود ماه رمضان براي فيلمي كه ظرفيت فروش داشته باشد، ميتواند گيشه خوبي را با خود به همراه آورد.
نگاهي به گيشه سينما در سال ۱۳۹۳ نشانگر آن است كه امسال شهرموشها۲ مرضيه برومند (۱۲ ميليارد تومان)، طبقه حساس كمال تبريزي (۶ ميليارد و سيصدميليون)، معراجيهاي دهنمكي (پنج و نيم ميليون) و آتشبس۲ تهمينه ميلاني (چهارونيم ميليون) و البته شيار۱۴۳ نرگس آبيار (قريب به ۴ ميلياردتومان) توانستند با فروشي ويژه در اوج گيشه سينماي امسال قرار گيرند.
سه فيلم رد كارپت رضا عطاران (با قريب به ۳ ميليارد)، خط ويژه مصطفي كيايي (دو ميليارد و سيصد) و چ حاتميكيا (دوميليارد و دويست ميليون تومان) نيز با تفاوتي ميلياردي از زيرگروه خود يعني آنها كه نتوانستند به دو ميليارد فروش دست پيداكنند، وضع مناسبتري دارند.
اما در سال گذشته به ترتيب كلاشينكف سعيد سهيلي، خوابزدهها فريدون جيراني، آنچه مردان درباره زنان نميدانند، آذرشهدختپرويز و ديگران افخمي، آرايش غليظ نعمتاله، مجرد چهل ساله باباپور، ساكن طبقه وسط شهاب حسيني، ملبورن نيماجاويدي، پنج ستاره مهشيدافشارزاده، فرشتهها با هم ميآيند حامد محمدي و امروز رضا ميركريمي توانستند با قدكشيدن به باشگاه ميليارديهاي گيشه سينماي ايران، نام خود را در سال ۱۳۹۳ در اين باشگاه ثبت نمايند.
سال ۱۳۹۳ شاهد اكران فيلمهاي پرفروشي بوده است اما نگاهي دقيقتر در اين ليست مويد آن است كه حدود ۸ فيلم از اين ميان تا حدودي توانستهاند پاسخگوي هزينههاي ساخت و سرمايهگذاري باشند. اگر چه طبق گفتههاي تهيهكنندههاي فيلم شهرموشهاي۲، اين فيلم با وجود فروش ۱۲ ميلياردي، با توجه به هزينه ۷ ميلياردي مورد ادعاي فيلمسازان، نتوانسته است آنچنان كه بايد از عهده هزينههاي خود در آيد و به صرفه اقتصادي برسد.
اما گذشته از اين هشت فيلم ميتوان اكران ۱۱ فيلم كه ميلياردي شدند اما نتوانستند به فروشي بالاتر از دو ميليارد برسند، به سختي توانستهاند پاسخگوي هزينههاي خود باشند و چندان به صرفه اقتصادي نرسيدهاند.
و بيشك ميتوان با تاسف از فيلمهاي ديگري ياد كرد كه هرگز نتوانستند با بليت ميانيگين پنج هزارتوماني به مخاطبي دويست هزار نفري برسند و پاسخگوي هزينههاي خود باشند. اين يعني اينكه درخصوص بيش از ۳۷ فيلم ديگري كه در سالجاري اكران بر پرده سينما را تجربه نمودند بايد گفت كه معادله هزينه و فايده درخصوص آنها رنگ باخته و شكست اقتصادي تلخي گريبان آنها را گرفته است. مگر اينكه فرض كنيم برخي فيلمسازان ايراني فيلمهايي ميسازند ارزان و براي اكران و نه براي گيشه و در اين مسير از فوايد ديگري در اين مسير بهرهمند ميشوند و از همينرو شوق آنها براي فيلمسازي كور نميشود.