يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۲۳:۲۱
کد مطلب : 41371

آزاد راه "قزوين - رشت"؛مسيري براي توسعه

گروه اقتصادي- طول آزاد راه قزوين - رشت 138 کيلومتر است که 127 کيلومتر آن با اعتباري افزون بر 400 ميليارد تومان با حضور رئيس جمهوري به بهره برداري رسيد. آزادراه قزوين - رشت با هدف تقويت يکي از محورهاي ارتباطي کشور يعني محور تهران - رشت - انزلي که خود جزيي از مسير کريدور بين‌المللي شمال - جنوب است، به بهره‌برداري رسيده است. کارشناسان معتقدند نقش حمل ‌و نقل جاده‌اي در استان‌هاي شمالي کشور با توجه به شرايط خاص اقليمي، موقعيت ممتاز گردشگري و عدم توسعه مناسب ساير شيوه‌هاي حمل ‌و نقلي (حمل‌ونقل ريلي و هوايي) در دسترسي به استانهاي شمالي رشته‌ کوه‌هاي البرز و توسعه اين مناطق تعيين کننده بوده و توسعه شبکه جاده‌اي با توجه به نزديکي به پايتخت و تقاضا براي سفرهاي تفريحي و موقعيت گردشگري منطقه در پاسخگويي به تقاضاي موجود ضروري است. با احداث اين آزادراه امکان انتقال کالاهاي تجاري فيمابين اروپا و شرق آسيا از طريق کشورمان بيش از پيش فراهم خواهد شد و در نتيجه ضمن ايجاد اشتغال در بخش حمل‌ونقل در سطح کشور، گسترش مراکز تفريحي و خدماتي در مسير فوق را شاهد خواهيم بود. بطور کلي احداث اين آزادراه زمان سفر را کاهش داده و صرفه جويي در ميزان مصرف سوخت و کاهش آلودگي هوا و محيط زيست و تقليل آمار تصادفات را در پي خواهد داشت. آزادراهي در مسير کريدور شمال - جنوب "هرمز ذاکري" از کارشناسان راه و ترابري در خصوص مشخصات آزادراه قزوين - رشت به خبرنگار ايرنا، گفت: اين آزادراه نخستين آزادراه عبوري از رشته‌کوه البرز بوده و با هدف تقويت کريدور بين‌المللي شمال - جنوب احداث شده است. وي افزود: اين آزادراه در امتداد مسير شبکه بزرگراه‌هاي آسيايي نيز قرار دارد که در شهريور ماه سال 1379 موافقتنامه آن بين سه کشور ايران،‌ روسيه و هند به امضاي وزراي حمل و نقل سه کشور رسيده است ضمن اينکه کريدور شمال- جنوب کوتاه‌ترين، ارزانترين و مناسب ترين مسير حمل کالا بين آسيا و اروپا است. ذاکري سپس ادامه داد: اين آزادراه از آزادراه قزوين- زنجان در حدود کيلومتر 500+18 بعد از ايستگاه عوارضي منشعب و در حدود 30 کيلومتري رشت (امامزاده هاشم) پايان مي‌گيرد که طول آن در اين حد فاصل 138 کيلومتر مي‌باشد. ضمن اينکه 11 کيلومتر از اين آزادراه در حد فاصل رودبار- منجيل اجرا نشده که هم اکنون در مرحله انتخاب پيمانکار است. اين کارشناس راه و ترابري سپس تعداد خطوط عبوري را چهار خط(در هر طرف دو خط) برشمرد و گفت: عرض هر خط عبور 65/3 متر و هر باند عبور داراي شانه آسفالتي به عرض سه متر است ضمن اينکه حداکثر شيب طولي مسير شش درصد و حداقل شعاع قوس افقي معادل 350 متر مي‌باشد. وي در ادامه افزود: آزادراه قزوين – رشت براي حدوaد 54 هزار خودرو سواري ظرفيت دارد که سرعت براي خودروهاي سواري 88 کيلومتر و خودروهاي سنگين 45 کيلومتر در ساعت طراحي شده است. آزادراهي براي 30 سال ذاکري سپس تصريح کرد: براساس آمار شهريور ماه سال 1381 تردد روزانه جاده قزوين - رشت حدود 21 هزار وسيله نقليه بود که پيش بيني مي‌شود 70 درصد آن با رشد ساليانه چهار به آزادراه منتقل شود. با اين برآورد ظرفيت آزادراه حداقل تا 30 سال آينده جوابگوي ترافيک عبوري خواهد بود. اين کارشناس راه و ترابري در خصوص تعداد ابنيه فني در مسير آزادراه قزوين – رشت نيز گفت: تعداد کل ابنيه فني در اين مسير شامل 30 پل بزرگ، 440 پل کوچک و10 دهانه تونل است. از مهمترين پلهاي مسير مي‌توان به پل شاهرود به طول 285 متر(بزرگترين پل) و پل آب‌لرزان به طول 185 متر اشاره کرد. به گفته وي، 18 درصد طول کل مسير را ابنيه فني تشکيل مي‌دهد. ذاکري درباره هزينه کل پروژه ساخت آزادراه قزوين – رشت نيز گفت: هزينه کل پروژه در حدود چهار هزار ميليارد ريال بوده که بصورت مشارکتي 50 درصد توسط وزارت راه و ترابري، 25 درصد توسط سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي و 25 درصد توسط بانک تجارت تأمين شده است. يک مسير با چندين ويژگي "کياندخت کدخدازاده" از ديگر کارشناسان راه و ترابري در خصوص مزاياي حاصل از اجراي پروژه احداث آزادراه قزوين – رشت به خبرنگار ايرنا، گفت: سطح ايمني آزادراه نسبت به راه اصلي (محور قديم) به ميزان قابل توجهي افزايش خواهد يافت. وي افزود: با توجه به آزادراه بودن مسير، تصادفات رخ به رخ بطور کامل حذف مي‌شود که اين موضوع منجر به کاهش بيش از 35 درصد تصادفات منجر به فوت در محور قزوين – رشت خواهد شد. کدخدازاده سپس به کاهش حدود 20 درصدي تصادفات ناشي از واژگوني در اين محور اشاره کرد و گفت: اين موضوع منجر به کاهش 15 درصدي تصادفات فوتي در محور جديد قزوين- رشت نسبت به محور قديم خواهد شد. اين کارشناس راه و ترابري تصريح کرد: با بهره¬برداري از محور آزادراه قزوين - رشت پيش‌ بيني مي‌شود حدود 50 درصد از ميزان تصادفات منجر به فوت کاسته شود که براين اساس، سالانه بيش از 800 ميليارد ريال کاهش خسارات ناشي از فوت و تبعات اقتصادي - اجتماعي آن را در پي خواهد داشت. وي در ادامه به بازگشت سرمايه پروژه احداث آزادراه قزوين – رشت اشاره کرد و گفت: با توجه به سرمايه‌گذاري چهار هزار ميليارد ريالي اين پروژه، بازگشت سرمايه ناشي از کاهش تعداد تصادفات فوتي و جلوگيري از هدررفت سرمايه‌هاي انساني در مدت پنج سال حاصل خواهد شد. کدخدازاده با بيان اينکه با توجه به استانداردهاي عملکردي بالاتر آزادراه نسبت به راه اصلي ، سطح ايمني برحسب ميزان تردد، چهار برابر افزايش يافته است، افزود: علاوه بر افزايش ايمني،‌ احساس آرامش و امنيت خاطر کاربران نيز از دستاوردهاي مهم بهره‌برداري از اين پروژه است که بر ارزش فعاليت‌هاي به انجام رسيده ميِ‌افزايد. افزايش بيش از سه برابري ظرفيت تردد وي سپس افزايش ظرفيت تردد را از ديگر مزاياي بهره‌برداري از آزادراه قزوين – رشت ذکر کرد و گفت: محور قديم قزوين- رشت راه اصلي دو خطه با حجم تردد تقريبي 20 هزار وسيله نقليه در روز است. اين کارشناس راه و ترابري افزود: آزادراه قزوين- رشت با چهار خط عبوري ظرفيتي معادل 53هزار و 200 وسيله نقليه در روز را دارد که براين اساس ظرفيت تردد در اين محور 5/3 برابر شده است. صرفه‌جويي 400 ميليارد ريالي بابت کاهش زمان سفر اين کارشناس راه و ترابري در ادامه گفت: کاهش زمان سفر از جمله مزاياي ديگر پروژه احداث آزادراه قزوين – رشت است، چرا که با افتتاح آزادراه و تفکيک مسير رفت و برگشت و حذف دسترسي‌هاي منطقه‌اي، سرعت جريان ترافيک افزايش يافته بطوري که در کل زمان سفر در مقايسه با محور قبلي 45 دقيقه صرفه‌جويي مي‌شود. کدخدازاده تصريح کرد: صرفه‌جويي اقتصادي حاصل از اين کاهش زمان سفر معادل 400 ميليارد ريال در سال پيش‌بيني مي‌شود. 30 درصد صرفه‌جويي در مصرف سوخت وي کاهش مصرف سوخت به سبب بهره‌برداري از آزادراه قزوين – رشت را يادآور شد و گفت: با افتتاح آزادراه و بدنبال حذف توقف‌هاي غيرضروري در مبادي ورودي شهرهاي قرار گرفته در مسير، عدم تغييرات سرعت بعلت عدم دسترسي عابرين پياده و ساکنين نواحي حاشيه‌اي به آزادراه و عدم تداخل ترافيک جريان جهت مقابل، رانندگان با اطمينان خاطر بيشتر و سرعت يکنواخت‌تر حرکت کرده و جريان ترافيک از يکنواختي بيشتر و تراکم کمتري برخوردار است. کدخدازاده افزود: بر مبناي محاسبات انجام‌گرفته اين موضوع باعث کاهش 30 درصدي مصرف سوخت نسبت به محور قديم قزوين – رشت مي‌شود. وي با بيان اينکه در برآوردها صرفه‌جويي به ميزان يکصد هزار ليتر بنزين در روز پيش‌بيني شده است، گفت: با در نظر گرفتن مبلغ چهار هزار ريال به ازاي هر ليتر بنزين، ميزان صرفه ‌جويي ساليانه از اين محل معادل 146 ميليارد ريال خواهد بود. کاهش آلاينده‌هاي زيست محيطي اين کارشناس راه و ترابري به کاهش آلاينده‌هاي زيست محيطي به سبب بهره‌برداري از آزادراه قزوين – رشت اشاره کرد و گفت: در کنار ساير مزاياي بهره‌برداري از اين آزادراه، مي‌توان به کاهش آلاينده‌هاي زيست محيطي نيز اشاره کرد. کدخدازاده افزود: بدنبال کاهش پيش‌بيني‌شده مصرف سوخت به ميزان يکصد هزار ليتر در روز، انتشار آلاينده‌ها نيز کاهش خواهد يافت. وي ادامه داد: براين اساس دي‌اکسيد کربن به ميزان 234 تن در روز، منواکسيد کربن به ميزان 35 تن در روز، اکسيدهاي نيتروژن به ميزان دو تن در روز کاهش خواهد يافت که در مجموع کاهش اين آلاينده‌ها درسال معادل 99 هزار تن پيش بيني شده است. بدون شک احداث آزادراه قزوين – رشت بعنوان نخستين آزادراه عبوري از رشته‌ کوه‌هاي البرز و افزايش سطح عملکردي تنها محور شرياني ارتباطي استان گيلان با استان‌هاي همجوار و مرکز کشور، مي‌تواند تاثير بسزايي در توسعه و شکوفايي اقتصاد منطقه داشته باشد. از طرف ديگر سطح بالاي استاندارد هندسي آزادراه و با توجه به شرايط جغرافيايي منطقه، با افزايش ايمني دسترسي و کاهش زمان سفر رضايت کاربران جلب و در افزايش سفرها موثر خواهد بود. اميد مي‌رود با توجه به تلاشهاي در دست اقدام وزارت راه‌ترابري در توسعه شبکه جاده‌اي کشور هر روز شاهد بهره‌برداري از شبکه‌هاي جديد جاده‌اي در کشور باشيم.
https://siasatrooz.ir/vdcfymdj.w6dyeagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی