يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰
کد مطلب : 114562
«چالش قانون» گزارشهای مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی را معرفی، نقد و بررسی (۸۶) می‌کند

سازوكار اصابت شوك خارجی و بروز بحران در اقتصاد ناکارآمد!؟

اشاره: مجموعه گزارش های مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، بر اساس ماده ۱ و ۲ قانون شرح وظایف مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و به عنوان بازوی پژوهشی مجلس شورای اسلامی تهیه و منتشر می شود. گو اینکه بر اساس یکی از مطالعات انجام شده توسط همین مرکز (ميزان بهره مندي از اطلاعات و تأثير آن بر فرايند قانونگذاري)، تولیدات پژوهشی تاکنون مورد استقبال و استفاده نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار نگرفته است و بخش محدودی از مصوبات (۲۲ درصد) با نظر دستاوردهای مطالعاتی مرکز پژوهش ها همخوانی دارد. بدون تردید مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در روند تحول قانونگذاری سنتی کشور نقش مهمی دارد. «چالش قانون» ضمن اعلام آمادگی برای انعکاس متن جوابیه مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی پیشاپیش از حسن توجه و پیشنهادات عموم نخبگان و اندیشمندان سپاسگزار است. این نوشتار به معرفی، نقد و بررسی گزارش سازوكار اصابت شوك خارجی و بروز بحران در اقتصاد منتشر شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می‌پردازد که از نظر خوانندگان می گذرد.

معرفی گزارش
شناسنامه گزارش
عنوان گزارش: سازوكار اصابت شوك خارجی و بروز بحران در اقتصاد
شماره مسلسل: ۱۵۳۸۱
کد موضوعی: ۲۳۰
تهيه و تدوين: توحيد آتشبار
ناظر علمی: محمد قاسمی
تاریخ انتشار: ۲/۳/۱۳۹۶
معاونت: پژوهش های اقتصادی
دفتر: مطالعات اقتصاد بخش عمومي (گروه بودجه)
متقاضی: كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات
تعداد صفحات: ۳۲ صفحه
ناشر: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
منبع: درگاه الکترونیک مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
در چکیده گزارش اینگونه آمده است: نوسان شديد در محيط داخل به دليل تغيير در بخش خارجي اقتصاد را شوك خارجي مي گويند. آسيب پذيری در مقابل شوك خارجي، اختصاص به شرايط خاص سياسي يا اقتصادی ندارد و برای بيشتر اقتصادها (پيشرفته، در حال ظهور، در حال ادغام، اقتصادهای درگير در مناقشات سياسي بين المللي) اتفاق مي افتد. ميزان آسيب پذيری و نوسان در برابر شوك خارجي تابع دو جزء است: شكنندگي (آسيب پذيری) بخشي و بين بخشي و سفتيِ (عدم امكان يا عدم انعطاف) سياستي. منظور از شكنندگي يعني آسيب پذيری بخش داخلي در مقابل شوك خارجي و منظور از سفتي يعني عدم امكان پاسخ دهي سياستي مناسب در مقابل شوك. شكنندگي در بخش های بودجه ای، پول و بانك و ارزی و نيز شكنندگي بين اين سه بخش و سرايت بحران ميان بخش های مذكور، در كنار انفعال يا عدم امكان سياست گذاری در مقابل شوك خارجي، به بروز بحران های سه گانه تعهدات دولت، بانكي و ارزی مي انجامد. براساس ارزيابي صورت گرفته، در بخش بودجه، نبود ضربه گير مالي مطمئن (ناشي از نبود قاعده مالي مناسب، نبود رابطه پويا ميان درآمدهای نفتي و بودجه دولت، نبود ديد ميان مدت به بودجه ريزی) و حساسيت شديد بودجه به رابطه مبادله (ناشي از وابستگي به نوسان قيمت نفت) عمده نقاط آسيب پذيری به شمار مي رود. در بخش بانكي وضعيت نامناسب شاخص های كفايت سرمايه و حساسيت دارايي های بانكي به وضعيت اقتصادی عمده مشكل است كه اصلاح آن نيازمند استقرار نظام های نظارتي و مقررات گذاری معتبر و منظم است. در بخش ارزی نيز اساساً به دليل نوع نظام ارزی - ميخكوب نرم بي قاعده – آسيب پذيری قابل ملاحظه وجود دارد. به نظر مي رسد، مهم ترين مشكل در اين نظام، نه وضعيت متغيرهای مؤثر بر آن، كه خود نظام ارزی است و بايد برای كاهش آسيب پذيری در آن، ابتدا قواعد اين نظام مشخص شده و سپس به طور قاعده مند مديريت شود.
در مقدمه گزارش اینگونه آمده است: اقتصاد كشورها مي توانند در معرض شوك های خارجي مختلفي قرار گيرند. اين شوك ها كه ممكن است دلايل مختلفي داشته باشند، مي تواند هزينه های اقتصادی و غيراقتصادی زيادی به دنبال داشته باشند. از اين رو، بررسي انواع شوكهای خارجي به اقتصاد و نحوه مديريت آنها از اهميت بالا برخوردار است. تصويرهای ترسيم شده از شوك پذيری اقتصاد و نحوه اعمال و اصابت شوك های خارجي معمولاً با مشكلات زير مواجه است:
ـ نقطه اي يا بخشي هستند. يعني صرفاً بخشي از شوك ها و يا بخشي از نقاط آسيب را پوشش مي دهد و در نتيجه، تصوير كلان عرصه شوك پذيری اقتصاد را نمايش نمي دهند.
ـ چارچوب سازگار ندارند و ارتباطات منطقي لازم بين بخش ها را در نظر نمي گيرند.
ـ عموماً زياده از حد پيچيده يا پيچيده نما هستند. همچنين تفصيل مقدمات يا توضيحات فني، آنها را از حوصله مطالعه سياست گذار، قانونگذار، تصميم گير يا مجری، خارج مي سازد.
ـ برخي نيز برای ساده سازی يا فرار از پيچيدگي يا دلايل ديگر، دانش اقتصاد متعارف را فراموش مي كنند و يا به نظريه پردازی های بعضاً غيراجرايي در ساختار فعلي مي پردازند.
ـ شوك پذيری را صرفاً مقطعي و ويژه شرايط خاص سياسي يا اقتصادی (مثلاً تحريم) فرض مي كنند و به نزديك بيني سياسي و سياستي دچار مي شوند.
گزارش حاضر تلاش مي كند، تصويری كلان، سازگار، نه چندان پيچيده و نيز به دور از مقدمات و تفاصيل فني از ماهيت شوك پذيری خارجي اقتصاد در شرايط مختلف، سازوكارهای اعمال و اصابت شوك و همچنين راه های كاهش آسيب كلان در جريان شوك را در چارچوب ادبيات دانش متعارف اقتصاد ارائه كند، به طوری كه سياست گذار يا قانونگذار بتواند در هر لحظه و با توجه به داده های موجود، تصويری ساخت يافته و كلان از آنچه ممكن است شوك خارجي بر سر اقتصاد بياورد و راه های كاهش اثرپذيری از آن، در ذهن تصور كند.
در بخش ماهيت شوك خارجي اینگونه آمده است: هر نوع تغيير برون زا در اقتصاد به طوری كه باعث نوسان شديد در محيط داخل شود، شوك خارجي گفته مي شود. شوك های خارجي از آن جهت مورد توجه تصميم گير و سياست گذار قرار دارند كه پتانسيل ايجاد بحران اقتصادی را دارند. تجربه بحران های اقتصادی در كشورهای مختلف نشان مي دهد كه به دليل ماهيت بحران های اقتصادی كه اقشار مختلف را درگير مي كند، معمولاً تأثيرات آن در ساختار اجتماعي و سياسي نيز محسوس است و در موارد مكرر، بحران اقتصادی به بحران سياسي منجر شده است. به اين ترتيب، آسيب پذيري اقتصادي در مقابل شوك هاي خارجي نه تنها خط قرمز اقتصادي كه معمولاً خط قرمز سياسي هم محسوب مي شود و از اين جهت، اصلاح يا تغيير رژيم های سياستگذاری مالي، پولي يا ارزی به گونه ای كه آن را در مقابل شوك خارجي مصون كند، راهكاری برای جلوگيری از تغيير رژيم سياسي دانسته ميشود كه در صورت تن ندادن به اولي، ممكن است دومي بروز كند. شوك ها معمولاً براساس محل اصابت به سه نوع مختلف تقسيم بندی مي شوند:
۱. شوك در بازار كالا: در شرايطي رخ مي دهد كه به دليل نوسان در وضعيت اقتصادی كشورهای شريك، يا سياست های تجاری اعمال شده توسط شركا يا رقبا يا طرف متخاصم، مقدار صادرات و واردات تغيير كند، يا بهدليل تغيير در شرايط اقتصاد جهاني، رابطه مبادله (نسبت قيمت صادرات به واردات) با نوسان شديد مواجه شود.
۲. شوك در بازار نهاده ها: ناشي از نوسان در بازار نهاده های توليد است. به عنوان مثال، به دليل تغيير شرايط اقتصادی در كشورِ ميزبانِ كارگران داخلي شاغل در خارج، مقدار عوايد فرستاده شده از اين كارگران به داخل با افت شديد مواجه مي شود (عمدتاً در كشورهايي رخ ميدهد كه نسبت عوايد دريافتي از كارگران مقيم خارج به كل اقتصاد داخل، قابل توجه باشد. به عنوان مثال، اين وضعيت در كشورهای همسايه روسيه و يا برخي كشورهای مهاجرفرست به اقتصادهای حاشيه خليج فارس مشاهده شده است).
۳. شوك در بازارهاي مالي: ناشي از افزايش ها يا توقف (سكته)های ناگهاني در جريان سرمايه است و معمولاً به دليل تغيير سياست های پولي در كشورهای با حجم بازار بزرگ، افزايش ريسك جهاني،

سرايت ريسك يا بحران از كشورهای همسايه، نواقص در بازارهای مالي و ... اتفاق مي افتد. شوك های خارجي معمولاً در چهار دسته كشورها امكان ظهور و بروز دارد:
۱. اقتصادهای توسعه يافته يا پيشرفته (كه جريان سيال سرمايه دارند).
۲. اقتصادهای در حال توسعه در حال ظهور/نوظهور (توضيح اينكه الزاماً هر اقتصاد در حال توسعه ای در حال ظهور يا نوظهور نيست. در ادبيات بخش خارجي اقتصاد، فقط اقتصادهای در حال توسعه ای در حال ظهور فرض مي شوند كه همزمان در حال باز شدن باشند).
۳. اقتصادهای در حال انضمام به جريان سرمايه يا بازار جهاني (اقتصادهای در حال ورود به اتحاديه های تجاری يا ارزی بزرگتر يا اقتصادهای بسته در حال ورود به بازار آزاد).
۴. اقتصادهای درگير مناقشات تجاری و سياسي.
به اين ترتيب، شوك پذيری مخصوص يا محصول شرايط خاص سياسي (مثلاً درگيری بين المللي) نيست و هر كشوری كه در معرض جريانات ورود و خروج سرمايه و بازار جهاني باشد، در معرض شوك نيز خواهد بود و بايد به فكر چاره باشد. شوك های خارجي در دو حالت مي توانند باعث تلاطم های شديد در اقتصاد شوند:
۱. مقدار شوك بزرگ باشد،
۲. شوك چندان بزرگ نباشد، اما محل اصابت، شكننده (آسيبپذير) باشد،
در هر دو وضعيت فوق، تأثيرات كلان اعمال شوك، بسته به نوع پاسخ سياستي داده شده تفاوت مي كند. از آنجا كه دريافت شوك در اقتصاد به هم پيوسته جهاني فعلي تقريباً اجتناب ناپذير است (اين مسئله نه تنها برای اقتصادهای از لحاظ سياسي درگير، كه برای ساير اقتصادها نيز مكرراً اتفاق ميافتد)، بنابراين، با توجه به رابطه فوق، دو اقدام در مواجهه با شوك های خارجي بايد صورت گيرد:
۱. ايجاد يك محيط خوش بنيه داخلي (كاهش شكنندگي): محيط داخلي به اندازه كافي در مقابل شوك خارجي استحكام داشته باشد. به عبارتي، با هر بادی به خود نلرزد.
۲. امكان پذيري پاسخدهي سياستي مناسب (داشتن فضای قابل سياستگذاری غيرمنفعل و غيرصُلب): يعني بتواند در مقابل شوك خارجي، فعال و منعطف عمل كند و اينطور نباشد كه سياستگذار:
۱-۲. اسير چرخه نوسان باشد (غيرچرخه اي عمل كند) و با هر تغييري، در مسير موافق آن حركت كند. يعني مثلاً اينطور نباشد كه در هنگام افزايش شديد درآمدها، مخارج دولت هم زياد شود و در نتيجه عوارض آن، مثلاً تورم، بر اقتصاد تحميل شود و يا در مقابل كاهش شديد درآمدها، مخارج هم به شدت كاهش پيدا كند و در نتيجه عوارض آن ازجمله كاهش شديد رشد اقتصادی اتفاق بيافتد.
۲-۲. وقتي شوك را ديد بخواهد واكنش نشان دهد، اما نتواند. يعني مثلاً در هنگام حمله سفته بازانه به نظام ارزی بخواهد وارد عمل شود، اما ذخاير ارزی كافي نداشته باشد يا برای نجات سيستم بانكي بخواهد اقدام كند، اما منابع مالي كافي نداشته باشد. به اين ترتيب شكنندگي بخشي و بين بخشي و سفتي (انعطاف ناپذيری) سياستي، دو مسئله اصلي آسيبپذيری اقتصاد در مقابل شوك های خارجي به شمار مي روند. يعني از يك طرف بخش های اقتصاد آنقدر شكننده هستند كه در برابر ضربات نرم هم آسيب پذيرند و از طرف ديگر، فضاي سياستگذاري اقتصادی آنقدر سفت (غيرمنعطف) است كه امكان انعطاف و پاسخ مناسب را از سياستگذار مي گيرد.
در بخش چك ليست شكنندگي در مقابل شوك خارجي برای ايران اینگونه آمده است: عمده شكنندگي های خطرناك (قرمز) مربوط به بودجه دولت و سيستم بانكي است، اگرچه وضعيت نظام ارزی نيز چندان مساعد نيست. به اين ترتيب كه در بخش بودجه، نبود ضربه گير مالي مطمئن (ناشي از نبود قاعده مالي مناسب، نبود رابطه پويا ميان درآمدهای نفتي و بودجه دولت، نبود ديد ميانمدت به بودجه ريزی) و حساسيت بودجه به رابطه مبادله (ناشي از وابستگي به نوسان قيمت نفت) و وضعيت اقتصاد (نوسان مقدار صادرات نفت و ميعانات كه بر وضعيت مالياتي و ... نيز تأثيرگذار است) عمده نقاط آسيب پذيری است و برای اقدام نيز بايد از همين نقاط شروع كرد. مهم ترين شاخص مقداری نامناسب در اين حوزه، كسری بودجه بدون نفت است كه عملاً معادل نيمي از بودجه عمومي است. در بخش بانكي نيز شاخصهای كفايت سرمايه و حساسيت دارايي های بانكي به وضعيت اقتصادی و ساير متغيرها عمده مشكل است كه اصلاح آن نيازمند استقرار نظام های نظارتي و مقررات گذاری معتبر و منظم است.

ارزیابی بخش های گزارش
الف) عنوان
- آیا عنوان گزارش بیان گر اهمیت موضوع آن است؟ بله
- آیا محتوای گزارش در راستای بحث و بررسی پیرامون عنوان تهیه و ارائه شده است؟ بله
- آیا نام دست اندرکاران تهیه و انتشار گزارش بطور کامل شامل نام و نام خانوادگی، رتبه علمی، محل کار و نشانی پست الکترونیک در گزارش قید شده است؟ خیر
الف) چکیده
- آیا چکیده دقیقا آینه تمام نمای مطالعه است؟ بله
- اگر چکیده به تنهایی مورد بررسی قرار گیرد، آیا به اندازه کافی خلاصه و چکیده کل مقاله است؟ بله
- آیا چکیده گزارش دارای بخش واژگان کلیدی است؟ خیر
ب) فهرست
- آیا گزارش دارای فهرست اجمالی و تفصیلی است؟ گزارش دارای فهرست اجمالی است.
- آیا جدول ها، نمودارها و تصاویر دارای فهرست جداگانه اند؟ خیر
- آیا گزارش دارای فهرست اعلام و اشخاص، مکان ها و ... است؟ خیر
پ) مقدمه
- آیا مقدمه، توجیه منطقی از مطالعه و یا هدف از مقاله (بیانی از مشکل موجود و بررسی متون) را شامل می شود؟ بله
- آیا اهداف مطالعه به وضوح شرح داده شده است؟ بله
- آیا از واژگان کلیدی و اصطلاحات مهم گزارش تعاریف مشخص ارائه شده است؟ خیر
- آیا پیشینه تاریخی بحث مورد نظر در منابع معتبر داخلی و خارجی در گزارش مطرح شده است؟ خیر
ت) روش کار
- آیا از روش های معتبر و قابل اعتماد استفاده شده است؟ روش گزارش توصیفی و اقتباسی است.
- آیا روش های انتخاب شده توسط نویسندگان قادر به پاسخ به سوالات تحقیق می باشد؟ خیر
- آیا روش های مورد استفاده به وضوح شرح داده شده اند؟ خیر
- اگر یک مطالعه تحقیقاتی مشابه توسط محققین دیگری انجام شود، می تواند همین نتایج را در پی داشته باشد؟ خیر
ث) یافته ها
- آیا یافته ها به خوبی سازماندهی شده است؟ بله
- آیا نتایج به وضوح شرح داده شده است؟ خیر
- آیا روش های آماری مناسب انتخاب شده است؟ گزارش فاقد هر گونه روش آماری است.
- راستی آزمایی نتایج گزارش از طریق کدام آزمون انجام شده است؟ گزارش فاقد هر گونه راستی آزمایی نتایج است.
- آیا نتایج گزارش از روایی و پایایی قابل قبول برخوردار است؟ گزارش فاقد هر گونه راستی آزمایی نتایج است.
ج) بحث
- آیا نتایج مهم به اختصار بیان شده است؟ بله
- آیا نویسندگان مشخصا بیان کرده اند که فرضیه آنها در این مطالعه ثابت شده یا نه؟ خیر
- آیا یافته های این مطالعه با مطالعات مشابه پیشین در این زمینه مقایسه شده است؟ خیر
- آیا محدودیت های مطالعه ذکر شده است؟ خیر
- آیا برای انجام پژوهش های بعدی پیشنهاداتی ارائه شده است؟ خیر
چ) جدول ها، نمودارها و تصاویر
- آیا مدل مفهومی گزارش در قالب شکل ارائه شده است؟ خیر
- آیا جدول ها، نمودارها و شکل ها ویژگی های کلیدی مطالعه را نشان می دهند؟ بله
- آیا تصاویر، جدول ها و نمودارها شفاف و قابل فهم هستند و دارای بالانویس و زیرنویس مناسب می باشند؟ بله
ح) پیوست ها
- آیا پیوست های گزارش حاوی اطلاعات مفید است؟ گزارش فاقد پیوست است.
- آیا پیوست ها به کسب آگاهی بیشتر در مخاطبان کمک
می کند؟ گزارش فاقد پیوست است.
- آیا پیوست ها حاوی فرم ها و اسناد مرتبط با گزارش است؟ گزارش فاقد پیوست است.
خ) منابع
- آیا منابع کافی برای اهداف این مطالعه در جامعه وجود دارد؟ بله
- آیا سبک نوشتن منابع منطبق با دستورالعمل های علمی است؟ بله
- آیا منابع مهم و کلیدی به روز بوده اند و با دقت گزارش شده اند؟ بله
- شیوه ارائه مستندات و ارجاعات در گزارش چگونه است؟ بصورت پاورقی
- آیا گزارش منابعی برای مطالعه بیشتر مخاطبان ارائه کرده است؟ خیر
- آیا گزارش از منابع بین بخشی و بین رشته ای داخلی و خارجی معتبر استفاده کرده است؟ خیر

ارزیابی محتوایی گزارش
الف) سامان مندی
- آیا گزارش یک کل سامان مند را تشکیل می دهد؟ خیر
- آیا گزارش برای ساماندهی محتوایی خود مدل مفهومی ارائه کرده است؟ خیر
- آیا گزارش دارای فرضیه یا فرضیه هایی با سوالات مشخص است؟ خیر
- آیا عناوین موجود در گزارش دارای انسجام و هماهنگی است؟ خیر
- آیا بسط و توضیح مطالب در هر پاراگراف، بخش، فصل و ... در گزارش انجام شده است؟ بله
- آیا در پایان هر فصل، بخش و ... مؤلف به جمع بندی مطالب پرداخته است؟ خیر
- آیا گزارش دارای بخش نتیجه گیری یا جمع بندی نهایی است؟ خیر
ب) نوآوری
- آیا محتوای گزارش دارای سطح خاصی از نوآوری در نظریه پردازی و اندیشه ورزی است؟ خیر
- آیا گزارش مدعی صورت بندی جدید از مبانی نظری قدیمی است؟ خیر
- آیا در گزارش توانایی های نوین فناورانه وجود دارد؟ خیر
- آیا گزارش مدعی ارائه محصولات یا خدمات جدید است؟ خیر
- آیا محتوای گزارش دارای توانایی خاص در ایجاد یا گسترش گفتمان اجتماعی را دارد؟ خیر
- آیا خواندن این گزارش تفکر نقادانه را ترغیب می کند؟ خیر
پ) اهمیت
- آیا نسبت حجم مطالب به اهمیت موضوع در گزارش کافی است؟ خیر
- آیا چینش مطالب در گزارش بر اساس درجه اهمیت موضوعات و وزن محتوایی آنها انجام شده است؟ خیر
- آیا در نگارش مطالب در گزارش به موضوعات اولویت دار توجه شده است؟ خیر
ت) شیوایی، روشنی و قابل فهم بودن
- آیا متن گزارش روان و سلیس است؟ خیر
- آیا در گزارش مطالب به روشنی توانسته اند موضوعات مرتبط با خود را مطرح کنند؟ خیر
- آیا گزارش ساده و قابل فهم است؟ خیر
ث) جامعیت
- آیا گزارش به لحاظ موضوعی جامعیت دارد و وجوه مختلف موضوع را پوشش می دهد؟ خیر
- آیا استفاده از تصاویر، نمودارها، جدول ها و ... توانسته است به همه جانبه بودن گزارش کمک کند؟ خیر
- آیا مؤلف از ساختارها و کلمات رایج در متون علمی و نیز سبک نویسندگی استفاده کرده است؟ بله
- آیا گزارش از ویژگی های بینامتنی برخوردار است؟
- آیا گزارش برای کمک به درک جامع، الگو یا مدلی خاص برای ساده سازی روابط پدیده مورد نظر با سایر پدیده ها ارائه کرده است؟ خیر
ج) اعتبار
- آیا گزارش مبتنی بر پژوهش های روزآمد حوزه تخصصی مربوطه است؟ نامشخص
- آیا شواهد، منابع و استدلال های موجود در گزارش از اعتبار علمی لازم و کافی برخوردار است؟ نامشخص
- آیا اعتبار علمی گزارش از سوی یافته های پژوهشی معتبر داخلی و خارجی تایید می شود؟ نامشخص

ارزیابی اجتماعی گزارش
الف) مخاطبان و ذینفعان
- مخاطبان و ذینفعان این گزارش چه کسانی هستند؟ ظاهرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی
- آیا انتشار این گزارش مورد استقبال مخاطبان و ذینفعان قرار گرفته است؟ نامشخص
- آیا این گزارش مخاطبان را به پژوهش بیشتر در رابطه با موضوع تخصصی ترغیب می کند؟ خیر
- آیا گزارش حاضر توانایی برطرف کردن نیازهای مخاطبان و ذینفعان خود را دارد؟ نامشخص
ب) تاثیرگذاری اجتماعی
- آیا گزارش در بحث پیرامون پدیده مورد نظر خود از جامعه نگری قابل قبول برخوردار است؟ خیر
- آیا گزارش پیش نیازها و پیش فهم های ضروری و مورد نیاز برای فهم خود را به مخاطبان ارائه کرده است؟ خیر
- آیا گزارش برای علل و آثار مشکلات متعدد موجود در زندگی مردم تحلیل مناسبی ارائه کرده است؟ خیر
- آیا گزارش برای حل مشکلات زندگی مردم دارای طرح اجرایی با پیشنهادهای مشخص و مستدل است؟ خیر
- آیا گزارش برای کارآمدی راهکارهای پیشنهادی خود برای حل مشکلات زندگی مردم روش راستی آزمایی خاصی را پیشنهاد کرده است؟ خیر
- آیا گزارش توانسته است اهداف اجتماعی از پیش تعیین شده خود را محقق سازد؟ خیر
- آیا ناشر مجموعه نظرات مخاطبان و بازخوردهای مجامع علمی را پیرامون گزارش منتشر کرده است؟ خیر
- آیا گزارش نسبت خود را با اسناد فرادست و فرودست کشور معین کرده است؟ خیر
- آیا گزارش مطالبی پیرامون کارآمدی و عملکرد قوانین مرتبط با موضوع بحث خود را ارائه کرده است؟ خیر
- آیا انتشار این گزارش بازتاب های رسانه ای گسترده در پی داشته است؟ خیر
پ) نیازمحوری
- این گزارش چه نیازی (بنیادی، تخصصی، درسی، کمک درسی و عمومی) را تأمین خواهد کرد؟ نیازهای عمومی و درسی
- آیا گزارش توانایی علمی و عملی برای تفکیک نوع نیازهای مخاطبان (خلاءها، کمبودها، تهدیدها، آسیب ها، ضعف ها، فرصت ها، قوت ها، ضرورت ها و اولویت ها) و برنامه ریزی و اجرای برنامه های متناسب با آن را (برنامه های ایجادی، جبرانی، پیشگیرانه، مقابله ای، تقویتی، توانمندسازی، ارتقایی، تامینی و انتخابی) دارد؟ خیر
- آیا توانایی هدف گذاری، راهبردگذاری، سیاستگذاری و سازماندهی مرتبط با موضوع برای رفع سطوح گوناگون نیازهای مخاطبان در گزارش وجود دارد؟ خیر
پ) رتبه ها و جوایز
- آیا گزارش دارای رتبه و جوایز ملی و بین المللی است؟ خیر
- آیا گزارش دارای ارجاعات داخلی و خارجی از سوی منابع علمی معتبر است؟ خیر
ت) تقدیر و تشکر
- آیا در گزارش از شخصیت های حقیقی و حقوقی موثر در کار (اعم از امور علمی و فنی و...) سپاسگزاری شده است؟ خیر
- آیا گزارش در مجامع علمی داخلی و خارجی مورد تقدیر قرار گرفته است؟ خیر

ارزیابی های شکلی گزارش
الف) ویراستاری فنی
- آیا تعداد کلمات و صفحات گزارش برای بیان کامل موضوع گزارش کافی است؟ خیر
- آیا عنوان گذاری اصلی و فرعی در گزارش به درستی انجام شده است؟ خیر
- آیا نوع صفحه آرایی (نوع و اندازه خط، فاصله خطوط، حاشیه ها، سرصفحه و پاورقی و ...) گزارش مناسب است؟ بله
- آیا آیین نگارش واژگان و جملات بر اساس زبان فارسی معیار در تدوین گزارش رعایت شده است؟ خیر
- آیا در گزارش برای واژگان و اصطلاحات علمی بیگانه، معادل سازی مناسب انجام شده است؟ خیر
- آیا نشانه گذاری در گزارش (مانند ویرگول، نقطه، خط تیره، ویرگول نقطه و پرانتز و ...) به درستی انجام شده است؟ خیر
ب) ویراستاری علمی
- آیا گزارش دارای ناظر یا ویراستار تخصصی است؟ خیر
- آیا ناظر یا ویراستار تخصصی به وظایف خود عمل کرده است؟ خیر
- آیا گزارش از زمان انتشار چاپ اول تاکنون بروزرسانی شده است؟ خیر
- آیا محتوای گزارش نیاز به حذف مطالب دارد؟ بله
- آیا محتوای گزارش نیاز به اضافه کردن مطالب دارد؟ بله
- آیا گزارش حاضر نیاز به ویراستاری ادبی دارد؟ بله
ج) ویژگی های خاص
- آیا گزارش دارای ویژگی های خاص مانند کادر های خلاصه پیام، سخنان بزرگان، تاریخچه و... است؟ بله
- آیا گزارش دارای صفحه شناسنامه است؟ بله

نویسنده: دکتر محمدرضا ناری ابیانه

https://siasatrooz.ir/vdcg3t9qxak9qn4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی